Klapscherm radio gaat in en uit tijdens het starten van auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaaze
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-04 08:51
Mijn vraag;

Hoe kan ik er voor zorgen dat het scherm van mijn autoradio niet in en uitklapt tijdens het starten?

Relevante software en hardware die ik gebruik;

BMW E36 met de Pioneer AVH-Z7000DAB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;

Autoflap;

Deze functie zorgt er voor dat het scherm altijd uitgeklapt blijft. Dit zou in noodzaak een oplossing zijn, maar met een klapscherm radio verwacht ik dat de radio in klapt wanneer ik hem uitschakel..

Gele en rode draad omwisselen;

Geprobeerd, maar dit maakt geen verschil. Alleen dat het geheugen verloren gaat bij verkeerd aansluiten.

Verdere opmerkingen;

Ik weet een auto in veel gevallen de spanning van de accessoires afsluit op het moment dat de auto start. Echter had ik verwacht dat de radio zou inklappen wanneer de spanning een bepaalde tijd weg blijft.

Het is erg irritant als je de volgende situatie ondervindt;

1. Auto op contact, scherm klapt uit en radio gaat aan.
2. Auto start, Scherm gaat weer in en direct weer uit.

Als ik gewoon weg wil rijden na het starten moet ik eigenlijk wachten tot de radio weer uitgeklapt is, anders is er een kans dat ik met het sturen tegen het scherm aan stoot.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft of dit ook ondervindt? Ik ben erg benieuwd en zou dit graag opgelost willen hebben. Ik heb contact gehad met Pioneer, maar hier valt eigenlijk geen serieus antwoord uit te halen.

PS; ik had hiervoor een AVH-X7700BT die exact hetzelfde probleem heeft. Dus ik verwacht dat er meer mensen zijn die dit probleem ondervinden.

Beste antwoord (via Gaaze op 26-04-2018 20:28)

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:07
Je hebt een geschakelde en constante plus naar jouw radio lopen. (De rode en gele draad die je aanhaalt) De geschakelde plus is een 12v signaal dat er voor zorgt dat je radio aan en uit gaat.
Daarnaast heb je de constante plus. Die zorgt dat de radio z'n voeding krijgt en dat wat je zelf al aangeeft, het geheugen niet verloren gaat. Hier staat constant spanning op.

Tijdens het starten verlies je waarschijnlijk signaal op de geschakelde plus. Wat er voor zorgt dat je radio uit gaat en het scherm doet inklappen. De oplossing zou dan zijn de geschakelde plus van een punt pakken die wel aan/uit gaat met het contact, maar niet z'n spanning verliest tijdens het starten.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen meten wat de +12v van je sigarettenaansteker doet tijdens het starten. Als deze tijdens het starten actief blijft en met het contact uit netjes uit gaat, zou dit een optie zijn om je autoradio mee in en uit te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 24-04-2018 11:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:07
Je hebt een geschakelde en constante plus naar jouw radio lopen. (De rode en gele draad die je aanhaalt) De geschakelde plus is een 12v signaal dat er voor zorgt dat je radio aan en uit gaat.
Daarnaast heb je de constante plus. Die zorgt dat de radio z'n voeding krijgt en dat wat je zelf al aangeeft, het geheugen niet verloren gaat. Hier staat constant spanning op.

Tijdens het starten verlies je waarschijnlijk signaal op de geschakelde plus. Wat er voor zorgt dat je radio uit gaat en het scherm doet inklappen. De oplossing zou dan zijn de geschakelde plus van een punt pakken die wel aan/uit gaat met het contact, maar niet z'n spanning verliest tijdens het starten.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen meten wat de +12v van je sigarettenaansteker doet tijdens het starten. Als deze tijdens het starten actief blijft en met het contact uit netjes uit gaat, zou dit een optie zijn om je autoradio mee in en uit te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 24-04-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaaze
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-04 08:51
Beste Bas,

Dat is een hele goede tip. Ik zal vanavond even kijken of dit mogelijk is, dit is een snelle oplossing.

Een ander idee die ik heb is om een tijdrelais te gebruiken; Met een zekering rechtstreeks op de accu, en het contact op het relais. Hierdoor hoop ik bijv. wanneer de spanning van het contact wegvalt nog een x aantal seconden het relais te schakelen en voeding door te sturen.

iig bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Baz zn tip is correct. correcte 12v opzoeken. Je hebt nu de 12v te pakken van het circuit dat alles uitschakelt tijdens starten zoals koplampen in belang van de startmotor.