Automatisering in Excel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje050
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 23:22
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar manieren om automatisch aanpassingen te maken in Excel bestanden. Het is dus mijn doel om tijd te besparen, doordat software of een script de handelingen voor mij uitvoert.

Voorbeeld 1: verwijder kolom A -> zet filters aan -> filter kolom B op de waarde “naam” -> vergelijk de waarde in kolom R -> is de waarde hoger? Verwijder dan de kolom.

Voorbeeld 2: verwijder alle tekst in een kolom wanneer deze voldoet aan een van te voren gedefinieerde waarde.

Voorbeeld 3: Selecteer kolom A -> Sorteer van hoog naar laag -> kopieer kolom A van Excel bestand 1 naar Kolom B van Excel bestand 2.
Weten jullie misschien een oplossing hoe ik dit automatisch kan laten doen? Ik heb online uiteraard het een en ander gezocht maar ik kon geen duidelijke informatie vinden. Wel heb ik gelezen dat VB of VBA misschien een uitkomst kan bieden. Zou iemand dat misschien extra kunnen toelichten en/of uitleggen?

Specifieke zoektermen die meer informatie kunnen opleveren zijn ook welkom, daar ik snap dat moeite vanuit de Tweaker zelf wordt verwacht. Het is alleen lastig om iets te vinden als je niet weet waar je naar moet zoeken. :'(

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Office Professional Plus 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Informatie over VB en VBA, waar wordt gezegd dat VB en VBA een oplossing kunnen bieden. Echter staat er geen daadwerkelijke handleiding of informatie om zelf te kunnen gaan "prutsen" :'(

[ Voor 8% gewijzigd door basje050 op 24-04-2018 11:36 ]

Beste antwoord (via basje050 op 24-04-2018 12:56)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zo te zien kan dit inderdaad met een vrij eenvoudige VBA-macro - als je VBA kent. Je zult geen kant-en-klaar voorbeeld vinden. Met macro-opnemen kan je inderdaad al inspiratie opdoen. Het levert echter bijna nooit fatsoenlijk werkbare code op, maar zeker wel inspiratie.

Advies: ga eerst de beginselen van VBA leren, via een boekje of je favoriete medium via [google=VBA Excel tutorial]. Heel veel meer dan wat FOR loops, IF() en het concept van parameters lijkt niet nodig, i.c.m. de selecties en filters die je ook in de macro-opneem voorbeelden zult zien. Pas daarna nadenken over je concrete code. Lijkt me bij dergelijke tijdsinzet zeker de moeite waard. (Alternatief is iemand inhuren die het doet, wat hier ook de moeite waard zou kunnen zijn).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je alle 3 de voorbeelden ook handmatig? Neem dan een macro op per voorbeeld en test het eens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje050
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:40:
Kan je alle 3 de voorbeelden ook handmatig? Neem dan een macro op per voorbeeld en test het eens.
Ja dat kan. Maar het is handmatig ongeveer 2 tot 3 uur werk per keer voor alles. Ik kan mijn eigen macro wel opnemen, maar dan zou ik die ook versneld moeten afspelen denk ik? Anders heb ik geen tijdswinst. Immers moet ik eerst zoeken waar kolom AB staat om vervolgens in kolom A iets te plakken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

basje050 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:14:
[...]

Ja dat kan. Maar het is handmatig ongeveer 2 tot 3 uur werk per keer voor alles. Ik kan mijn eigen macro wel opnemen, maar dan zou ik die ook versneld moeten afspelen denk ik? Anders heb ik geen tijdswinst. Immers moet ik eerst zoeken waar kolom AB staat om vervolgens in kolom A iets te plakken bijvoorbeeld.
2 tot 3 uur per week voor alles? Een macro kan je inderdaad afspelen en die gaat dan een stuk sneller. Moet je wel je "variabelen" programmeren; of het nou een macro is of een VBA-project van 9000 regels, het pakket zal niet zelf "jouw opzoekwerk in kolom AB" snappen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje050
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:16:
[...]

2 tot 3 uur per week voor alles? Een macro kan je inderdaad afspelen en die gaat dan een stuk sneller. Moet je wel je "variabelen" programmeren; of het nou een macro is of een VBA-project van 9000 regels, het pakket zal niet zelf "jouw opzoekwerk in kolom AB" snappen.
2 tot 3 uur per keer. Ongeveer 10 uur per week minimaal. Vorige week duurde het 5 uur voordat ik 1 bestand totaal had verwerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door basje050 op 24-04-2018 12:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zo te zien kan dit inderdaad met een vrij eenvoudige VBA-macro - als je VBA kent. Je zult geen kant-en-klaar voorbeeld vinden. Met macro-opnemen kan je inderdaad al inspiratie opdoen. Het levert echter bijna nooit fatsoenlijk werkbare code op, maar zeker wel inspiratie.

Advies: ga eerst de beginselen van VBA leren, via een boekje of je favoriete medium via [google=VBA Excel tutorial]. Heel veel meer dan wat FOR loops, IF() en het concept van parameters lijkt niet nodig, i.c.m. de selecties en filters die je ook in de macro-opneem voorbeelden zult zien. Pas daarna nadenken over je concrete code. Lijkt me bij dergelijke tijdsinzet zeker de moeite waard. (Alternatief is iemand inhuren die het doet, wat hier ook de moeite waard zou kunnen zijn).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:03
Als je al zelf een macro hebt opgenomen die werkt (dat moet je wel goed controleren, want vaak is de opgenomen code nogal.. ehm... |:( . ) Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij lege bestanden, of bij bestanden met lege regels erin, etc...
Als je macro werkt, kun je met een vrij eenvoudig for-loopje alle bestanden in een map/lijst automagisch laten openen en de macro erop uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basje050
F_J_K schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:32:

Dank je wel voor de duidelijke reactie! Momenteel lijkt het mij de beste optie om me goed te verdiepen in VBA. Daar ben ik voorlopig wel even zoet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12

Felyrion

goodgoan!

Ik heb zelf veel met data-manipulatie gedaan in excel met behulp van VBA. Hiermee kun je eigenlijk alles maken wat je kunt verzinnen, het is alleen niet altijd even eenvoudig.

Een aardig startpunt met voorbeelden over het inlezen en verwerken van data is deze pagina:
https://ccm.net/faq/53497...e-data-in-excel-using-vba

Als je dat soort dingen snapt dan kun je de rest wel extrapoleren en googelen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1