Link naar laatste reactie op forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Bij een lijst met topics op het forum heb je een link naar de laatste reactie. Die gebruik ik vaak, echter het komt ook vaak voor dat deze laatste reactie als eerste op een nieuwe pagina staat. Je moet dan dus weer terug naar de vorige pagina om ook de één-na laatste reactie te kunnen lezen.

Kan deze link niet naar https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/[topic]/last#[post] ?

Dan kom je nog steeds bij het laatste bericht uit maar staan ook de vorige berichten er boven.

Als dit mogelijk is, dan kan dit misschien als link gebruikt worden bij het ballonetje met het aantal reacties. Deze is op mobile wel te zien maar de link van de laatste reactie is daarop niet te zien. Nu heb je op mobile 2 dezelfde links, namelijk naar de begin pagina van het topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

crisp

Devver

Pixelated

Op https://gathering.tweakers.net/forum/preferences kan je instellen dat de topiclink achter de titel altijd naar /last gaat ("Topiclink naar laatste reacties" onder het kopje "Instellingen navigatie") :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
@crisp Maar dan heb ik nog steeds 2 keer dezelfde link in het overzicht staan. De forum link en de link onder 'Laatste'.

Het nadeel van de 'last page' link vind ik dat je helemaal naar beneden moet scrollen voor de laatste reactie en het nadeel van de last post link vind ik dat je soms naar een vorige pagina moet. Er is een link mogelijk die beide combineert, namelijk naar de laatste pagina én naar de laatste reactie.

Maar goed, het is een behoorlijk first world problem...

[edit]
Als voorbeeld deze link waarbij er (met 25 posts per pagina) maar 1 reactie op die pagina staat.

[ Voor 16% gewijzigd door emnich op 24-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

crisp

Devver

Pixelated

Er is een link mogelijk die beide combineert, namelijk naar de laatste pagina én naar de laatste reactie.
Dat klopt; dan krijg je iets als https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1849735/last#laatste-message-id. Dat is echter functioneel gezien wel een nieuw soort link, dus de vraag is waar en hoe je die wilt presenteren. Imo is het niet verstandig om die link op een reeds bestaand element te zetten ivm ingesleten gewoonten van onze bezoekers.

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 16:43

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wil je niet gewoon naar de eerste nieuwe reactie sinds je laatste sessie? Die bereik je door op het ballonnetje voor de topictitel te klikken. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:09

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Dirk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:49:
Wil je niet gewoon naar de eerste nieuwe reactie sinds je laatste sessie? Die bereik je door op het ballonnetje voor de topictitel te klikken. :)
ik kom inmiddels toch al een flink aantal jaar op tweakers, maar dit wist ik niet, topunctie!!

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Dirk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:49:
Haha, die kende ik nog niet. Ik wist ook niet dat er al zo veel verschillende links bestonden :).

Nee dat is ook niet degene die ik wil want mijn sessies staan erg lang open. Ik wil eigenlijk alleen dat de link naar de laatste post óók direct naar de laatste (volle) pagina gaat en ik dus niet op een pagina kom met maar 1 of 2 posts.

Maar misschien ben ik de enige die dat irritant vind en gezien het grote aantal links die er al zijn is het wat kansloos om er nog een toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:44

Garyu

WW

emnich schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:58:
[...]

Haha, die kende ik nog niet. Ik wist ook niet dat er al zo veel verschillende links bestonden :).

Nee dat is ook niet degene die ik wil want mijn sessies staan erg lang open. Ik wil eigenlijk alleen dat de link naar de laatste post óók direct naar de laatste (volle) pagina gaat en ik dus niet op een pagina kom met maar 1 of 2 posts.

Maar misschien ben ik de enige die dat irritant vind en gezien het grote aantal links die er al zijn is het wat kansloos om er nog een toe te voegen.
+1.

Ik ben er ook voor dat de link van "het ballonnetje" naar de "laatste reactie" gaat i.c.m. de "last page" functie. Dus:
- als de laatste reactie op de laatste pagina staat -> "last page" om meer context te bieden
- als de laatste reactie niet op de laatste pagina staat -> dan gewoon hetzelfde gedrag als nu ook

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

emnich schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:58:
Met 'sessie' wordt in deze context niet je inlogtijd bedoelt, maar je bezoektijd. De status van gelezen posts wordt met ~15 minuten inactiviteit 'gereset'.
Zie ook de link 'Reset sessie-tijd' rechts bovenaan het forum, topic overzicht e.d., zolang je geen topic open hebt.

Stel, je leest dit bericht als laatste en je gaat even boodschappen doen, dan zal het ballonnetje voor de topictitel je naar het bericht onder de mijne brengen, zelfs als er al 10 nieuwe posts achter zijn gemaakt.
Zou je op de datum van laatste post klikken in het topic overzicht, dan kom je bij het laatste bericht uit, wat je wilt, maar moet je naar boven scrollen om de 9 andere berichten te lezen, want die zijn ook nieuw sinds je de laatste keer het forum bezocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Hero of Time op 24-04-2018 19:51 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-10 19:59
Ik haak even aan op dit topic ipv een nieuwe te openen. Heb namelijk een gerelateerd verzoek.

Op GoT ga ik vooral naar de Bookmarks pagina:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_bookmarks

Daar klik ik vervolgens op de ballonnetjes om nieuwe berichten te bekijken in de topics die ik interessant vindt. Dat werkt prima, zolang ik achter m'n bureau zit. Op de telefoon zijn die ballonnetjes kansloos met mijn vingers, ik kom 50% van de tijd uit op de eerste post van het topic.

Daarom de vraag of de topictitel kan linken naar je laatst gelezen bericht.

Als je een topic nog nooit gezien hebt dan kom je gewoon uit bij de topicstart, er verandert dan dus niets. Als je het topic al wel een keer bekeken hebt dan kom je uit bij de eerste nieuwe reactie, de topicstart e.d. heb je al gelezen, die zijn helemaal niet meer interessant.

Lijkt mij een top oplossing voor de usability :)

Mag ik ook deze nog een keer onder de aandacht brengen?
Nieuwe reacties bijhouden op server i.p.v. cookie

Is echt niet super veel werk, wel een enorme verademing als je het forum regelmatig gebruikt. Ik lees nu regelmatig posts 2x doordat niet helder is of er nu echt nieuwe berichten in een topic zijn of niet.
Pagina: 1