Telenet: 8 TV's aansluiten op COAXaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petterman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-10 13:58
Mijn vraag:

In mijn woning heb ik 8 aansluitingen voor TV, standaard kan je maar 4 TV's aansluiten bij Telenet op hun NIU. Nu zou ik graag de overige ook aansluiten, deze worden zeker niet allemaal op hetzelfde moment gebruikt, maar moeten toch allemaal werken (living, kamers, lounge in tuin, ..)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Na wat rond te zoeken op internet kwam ik bij de producten van het merk Hirschmann uit.
Welke opstelling zou ik het beste doen? Een versterker aan de NIU van Telenet hangen en aan die versterker dan een multitap?

Versterker:
https://www.allekabels.be/hirschmann-artikelen/257/1300028/hirschmann-antenneversterker.html

Multitap:
https://www.allekabels.be...62149/8-weg-multitap.html

Kan ik die versterker gewoon op de NIU hangen van Telenet, of zal dit het signaal niet doorgeven?
Of is die versterker niet nodig en kan ik de multitap op de NIU van Telenet aansluiten?
Verdere info of opmerkingen rond m'n opstelling zijn zeker welkom! _/-\o_

Beste antwoord (via Petterman op 25-04-2018 16:43)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Petterman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:24:
Oké, maar alle kabels liggen er al, ze komen allemaal toe in wandcontactdozen in desbetreffende ruimtes (living, kamer, ..)

Dus in feit moet ik van die 4 aansluitpunten op de Telenet NIU er 4 extra hebben.
3 aansluitingen kan ik rechtstreek op de Telenet NIU maken, de 4e aansluiting moet ik dan gebruiken om een tap of splitter op te zetten?
splitter. Een tap geeft verschillende signaalnivo's per poort, een splitter verdeelt het gewoon gelijk.

Alleen krijg je op die manier wel aardige verschillen. Ik weet niet wat dat telenet ding doet. Maar reken met een splitter op zo'n 4dB extra demping. Als je dus 1 poort extra gaat splitsen zullen die 2 tv's 4dB minder signaal krijgen dan de overige.

Bij een 8-poorts tap wordt het verschil nog (veel) groter en gaat t problemen opleveren.

Mijn advies zou zijn om 1 goede versterker te halen en daar een 8-poorts splitter of multitap achter te doen.
- Alle kabels ongeveer even lang?
Een goede splitter, bijvoorbeeld de Astro HFT8. Levert je 11dB per uitgang verlies op. Zet er een versterker voor van zo'n 20dB, en regel die een klein beetje terug.

- Veel variatie in kabellentes?
Een goede multitap, bijvoorbeeld de Hirschmann AFC/MFC 2081. De langste kabel sluit je aan op de poort met het minste verlies (-12.5dB), de kortste kabel op de aansluiting met het meeste demping (-19dB).
Op die manier compenseer je voor de verschillen tussen de korte en lange kabels.
Een 20dB versterker zou (net) kunnen. Persoonlijk zou ik dan voor een 30dB gaan, er zit immers ook nog verlies in de kabels, en grote kans dat die 20dB te krap is.

In alle gevallen:
- Gebruik goede connectoren. SFC012 (krimpconnector) met de juiste tang, en als je dat niet hebt, QFC5.
Dus geen plastic dingetjes, opschroef-F-connectoren enz
- Dop alle ongebruikte aansluitingen af met een afsluitweerstand.

Wil je ook VOD (video on demand) doen via je settopbox, dan heb je een retourgeschikte versterker nodig. Bij 8 aansluitingen ook eentje met actieve versterking. Denk bijvoorbeeld aan de Hirschmann GHV930

Dom een versterker kopen en ertussen drukken is een no-go. Teveel signaal is minstens zo beroerd als een zwak signaal. Beste optie is meten en afregelen, maar dan moet je wel zo'n meter hebben of kunnen lenen. Voor 1x is het wat prijzig om te kopen (80 eur in China, in NL 300+)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een versterker gebruik je enkel wanneer het signaal een te grote afstand moet overbruggen, niet om van 4 naar 8 aansluitingen te gaan. Je zal per televisie de afstand (en verlies van signaal) moeten bekijken, om zo te bepalen welke af kunnen met een simpele splitter (die bij elkaar zitten), of waar je een versterker nodig hebt.

Als je bv 2 TV's vlak bij elkaar hebt staan, is het denk handiger met 1 kabel heen te gaan, hirschmann splitter en dan naar de 2 TV's, scheelt je flink wat kabels trekken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petterman
Oké, maar alle kabels liggen er al, ze komen allemaal toe in wandcontactdozen in desbetreffende ruimtes (living, kamer, ..)

Dus in feit moet ik van die 4 aansluitpunten op de Telenet NIU er 4 extra hebben.
3 aansluitingen kan ik rechtstreek op de Telenet NIU maken, de 4e aansluiting moet ik dan gebruiken om een tap of splitter op te zetten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Petterman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:24:

splitter. Een tap geeft verschillende signaalnivo's per poort, een splitter verdeelt het gewoon gelijk.

Alleen krijg je op die manier wel aardige verschillen. Ik weet niet wat dat telenet ding doet. Maar reken met een splitter op zo'n 4dB extra demping. Als je dus 1 poort extra gaat splitsen zullen die 2 tv's 4dB minder signaal krijgen dan de overige.

Bij een 8-poorts tap wordt het verschil nog (veel) groter en gaat t problemen opleveren.

Mijn advies zou zijn om 1 goede versterker te halen en daar een 8-poorts splitter of multitap achter te doen.
- Alle kabels ongeveer even lang?
Een goede splitter, bijvoorbeeld de Astro HFT8. Levert je 11dB per uitgang verlies op. Zet er een versterker voor van zo'n 20dB, en regel die een klein beetje terug.

- Veel variatie in kabellentes?
Een goede multitap, bijvoorbeeld de Hirschmann AFC/MFC 2081. De langste kabel sluit je aan op de poort met het minste verlies (-12.5dB), de kortste kabel op de aansluiting met het meeste demping (-19dB).
Op die manier compenseer je voor de verschillen tussen de korte en lange kabels.
Een 20dB versterker zou (net) kunnen. Persoonlijk zou ik dan voor een 30dB gaan, er zit immers ook nog verlies in de kabels, en grote kans dat die 20dB te krap is.

In alle gevallen:
- Gebruik goede connectoren. SFC012 (krimpconnector) met de juiste tang, en als je dat niet hebt, QFC5.
Dus geen plastic dingetjes, opschroef-F-connectoren enz
- Dop alle ongebruikte aansluitingen af met een afsluitweerstand.

Wil je ook VOD (video on demand) doen via je settopbox, dan heb je een retourgeschikte versterker nodig. Bij 8 aansluitingen ook eentje met actieve versterking. Denk bijvoorbeeld aan de Hirschmann GHV930

Dom een versterker kopen en ertussen drukken is een no-go. Teveel signaal is minstens zo beroerd als een zwak signaal. Beste optie is meten en afregelen, maar dan moet je wel zo'n meter hebben of kunnen lenen. Voor 1x is het wat prijzig om te kopen (80 eur in China, in NL 300+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maak eens een foto van die NIU. Dat ding is al een versterker, afhankelijk van kabellengtes en versterking zou je de uitgangen wel moeten kunnen splitten zonder extra versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petterman
Bedankt voor de reacties,

Ik ga eerst proberen om op de NIU splitters te hangen, kijken hoever ik daar mee kom.
Is ook de goedkoopste oplossing...
Pagina: 1