Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
Ik zoek een CPU voor een geheel nieuw te bouwen pc. Ik gebruik hem vooral voor gamen, wat office werk en om dvds etc te downloaden. Denk: Divinity 2, Cities Skylines, F1 2017, grote 3d RPGs. Gamen met GTX970 op 1440p, die gaat vooralsnog mee ik wacht de prijzen af en de nieuwe generatie GPUs, ook om de optie open te houden mij aan de VR te kunnen wagen als die over een paar jaar weer verbeterd is.
Ik heb nu nog een 2500K, op stock snelheden (jaja, I know, zonde maar weten we dat ook vanaf nu...) Bottleneck is nu vooral dat grote bestanden (bluerays etc) uitpakken echt traag gaat, en ik ze bijna sneller heb gedownload dan dat ik ze kan uitpakken. Overal performance tijdens gamen is ook echt slecht als ik gelijktijdig downloads heb lopen.

Inmiddels ben ik de dertig gepasseerd, gamen staat al op een aanmerkelijk lager pitje. Ik wil nu een nieuw systeem, wat vooral toekomstbestendig moet zijn. Het moet zeker een jaar of 5-6 meekunnen voordat de CPU in games / bestanden uitpakken weer echt een bottleneck gaat worden. Vandaar de keuze voor 8 cores in plaats van 6. Ervaring leert dat ik niet ga overclocken. Ik game op 1440p met in toekomst een nieuwe GPU, dus dat een Ryzen op 1080p gaming net wat slechter presteert dan intel vind ik geen probleem, op hogere resolutie/VR gaat de GPU toch de bottleneck worden. (overigens G-Sync, dus een leuk AMD combat crate gaat m ook niet worden)
Daarnaast vind ik het energieverbruik ook belangrijk, de pc staat veel aan, toch wel 2-3uur per dag. Waarvan gemiddeld de helft under load met gamen Over een periode van 5-6 jaar heeft 10-20% zuiniger best een impact.

Stroomverbruik hardware.info
stroomverbruik anandtech
Ik heb een viertal uitgebreide reviews over ryzen 2 gelezen en kom er toch niet goed uit, mn omdat de 2700 non-x lang niet overal gereviewed is. En ook omdat er redelijke verschillen tussen de reviews zijn, waarbij op hwinfo het stroomverbruik veel hoger lijkt dan bij de review van anandtech (waar wel meer rare data gepresenteerd wordt).

Budget: moet vooral toekomstbestendig zijn, geen probleem als ik 300 euro moet uitgeven, Totale plaatje kast, mobo, geheugen, SSD voeding rond 900-1000 euro.

Concrete vragen:
1) qua toekomstbestendigheid, over 5 jaar denk ik voordeel te hebben van 8 core tov een 6 core. Vandaar nu mijn keuze voor een Ryzen 2700x of non-x.
2) qua stroomverbruik vind ik met name obv de hwinfo data bijna een dubbel stroomverbruik tussen 2700x en non-x veel. Ga ik het merken qua prestaties als ik de 2700 non-x neem, In de paar reviews die ik heb gezien van de 2700 non-x, presteert ie iets slechter, maar over het algemeen redelijk vergelijkbaar met een 1800x. Gezien grote verschil tussen hwinfo en anandtech review hoor ik het ook graag als ik nog een belangrijke non-x review heb gemist
3) gezien afweging toekomstbestendigheid en energieverbruik; ik heb een sterke voorkeur voor AMD, maar als iemand mij voor tunnelvisie wil behouden en met goede argumenten toch een 8600 non K (ik noem maar iets) kan aanraden sta ik hier ook voor open.

Alles afwegende neig ik nu sterk naar een Ryzen 2700 non-x, ik hoor graag wat jullie mening.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:10

vectormatic

Warlock of the doorlock

Persoonlijk zou ik voor de 2700x gaan, de hogere base clock (3.7 vs 3.2) ga je op een levensduur van 5-6 jaar wel merken denk ik. Anderzijds heb je het over energie gebruik, je schrijft dat je circa 2 uur per dag de PC aan hebt staan, waarvan de helft gaming is.

Pak dan 0.07kW aan extra vermogen, 1 uur per dag, 365 dagen en 20ct/kWh, en het kost je helemaal €5 extra per jaar, er van uitgaande dat gaming ook net zo veel load op je CPU legt als cinebench (wat niet zo zal zijn)

Als je daadwerkelijk op dat niveau bezig bent met bang/buck kan je beter nu een 2600(x) kopen, honderd euro in je zak stoppen, en over 2-3 jaar upgraden naar een ryzen 4xxx chip, op 7nm zullen die goedkoper zijn, meer cores hebben, sneller zijn en minder stroom verbruiken. De 2600 zal de eerste drie jaar hoe dan ook prima presteren, en met een 4600 zit je waarschijnlijk ruim boven de 2700x

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zou ook voor de 2700X gaan. Het prijsverschil is minimaal te noemen (nog geen 20,-) en daarmee zal je ook nooit hoeven overclocken. Stock zit de 2700x al op het maximum namelijk.

Of het futureproof is valt nog te bezien, maar een 2700x zal dat allicht meer zijn dan een 8600k. Als we het verleden mogen extrapoleren, dan ga je aan een AMD cpu in de toekomst meer hebben.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo futureproofing?

Ik kijk even naar Intel i5 CPU's; in 4 jaar is het nominale vermogen met 20% gedaald, is de turbo-clock met 25% gestegen, zijn de prijzen bijna gelijk gebleven maar in benchmarks zijn ze op sommige vlakken aanzienlijk beter/efficienter geworden.

Als je alleen al kijkt dat Ryzen de afgelopen tijd heeft gedaan in benchmarks, kan je niet meer plannen op 5 jaar. Sowieso (maar dat is mijn mening) zit je elke 3 jaar met een volledig nieuwe chipset/feature-set. Dus zomaar kans dat je een PC wil kopen die tot 2023/2024 mee moet gaan terwijl in 2021 een vergelijkbare CPU (cores & speeds) mogelijk op 65W TDP uit de fabriek van AMD komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvanc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-07 19:58
@ MAX3400, daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik doe nu ook 7 jaar met mn i5 2500k, dat is eigenlijk ook 4 jaar te lang, en op de een of andere manier upgrade ik die processor niet zo vaak.
Vind het ook enigszins zonde van mn oude pc, is daar nog een markt voor?

Ik verbaas me over de prijzen van de Ryzen 2700 non-k, had eigenlijk wel verwacht dat het prijsverschil wat groter zou zijn.
En het verschil in de reviews van de 2700 non-k tussen hwinfo en anandtech blijft opvallend groot qua stroomgebruik, zijn jullie het met me eens dat de hwinfo versie de meest uitgebreide en betrouwbare van de twee is, of hebben jullie nog andere bronnen over de 2700 non-x.Veel sites pakken alleen de 2700x mee.