Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een lastige uitdaging... portability combineren met gamen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r3st0r
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoi Allen,

De titel zegt in ieder geval waar de vraag over gaat. Voor mijn werk en onderzoek ben ik veel op pad, en na een aantal maanden lastig werken met een werk-laptop met beperkte toegang en allerlei VPN geneuzel en geblokkeerde websites heb ik besloten om een laptop aan te willen schaffen voor de combinatie werk, onderzoek en privé. Omdat ik erg veel op pad en op reis ben, zoek ik een kleiner formaat, en aangezien ik de laptop ook in werk context ga gebruiken moet hij er representatief uitzien. Tot slot ben ik een gamer. Niet heel fanatiek en altijd bezig met de meest recente games op 4k, maar ik kijk heel erg uit naar de optie om in een hotelkamer of onderweg even in te kunnen loggen in World of Warcraft, Heroes of the Storm, Fifa of iets als Vermintide om even lekker een paar uurtjes te gamen. Na best wat onderzoek heb ik een vraag... bestaat deze combo eigenlijk wel?

Ik zal even onderstaande vragen invullen, en vervolgens toelichten wat ik al gevonden heb.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals aangegeven is het de combinatie van tekstverwerken, surfen, netflix, zakelijk gebruik en een game hier en daar.

Wat is je budget?
Om en na bij €1500-€2000. Minder is natuurlijk altijd goed.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals aangegeven zeker. Ik ben erg veel op pad, zit veel in de trein dan wel het vliegtuig, en verblijf vrij veel in hotels. Accuduur is daarom ook belangrijk maar ik ben me bewust van het feit dat gamen gewoonweg batterij vraagt en accepteer dan natuurlijk dat de batterij wat minder lang zal meegaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ben altijd een groot fan geweest van Asus, vandaar dat ik daar uiteraard naar heb gekeken. Daarnaast wil ik graag een 8th gen processor er in hebben. Als ik nu een behoorlijke laptop aanschaf dan wil ik ook dat daar goede hardware in zit. Tot slot wil ik in verband met portability eigenlijk niet boven de 14 inch komen.

Wat heb ik al gevonden?
Dan even kort een toelichting van wat ik al heb gevonden ter informatie. Zoals aangegeven ben ik eerst uitgekomen bij Asus, en kwam daar de Zenbook 3 en Zenbook 3 Deluxe tegen. Leuke machines zo lijkt het, al lijkt het enige echte verschil tussen de Zenbook 3 en de Deluxe dat de Deluxe er erg leuk uitziet en mooi afgewerkt, met hier en daar wat leuke foefjes zoals sneller opladen. Ik ben overigens best iemand die wat meer betaald voor leuke looks, dus dat kan meegenomen worden. Wat mij wel op valt is dat beide Zenbooks gebruikmaken van integrated graphics van Intel, wat een trend lijkt te zijn in de laptops van 13 inch en lager.

Vervolgens kwam ik bij de Razor machines. The Blade en the Blade Stealth. Zien er echt heel tof uit... alleen mijn ervaring met Razer Support is erg slecht, en daarbij betaal je voor een Razer in Europa (zo lijkt het tenminste bij de retailers die ik heb gezien) gewoon €600 euro meer dan in de US. Dat vind ik een te groot verschil ten opzichte van wat je krijgt. Ben ook binnenkort niet in de US dus ik zie geen optie om daar iets aan te schaffen. Daarbij heeft ook de Stealth 'slechts' een integrated chipset van Intel.

Omdat mijn aanname is dat gamen (ondanks dat ik voornamelijk wat oudere spellen speel) op een integrated chipset niet zo lekker zal werken op de lange termijn, ben ik daarom naar de 14 inch laptops gaan kijken in de hoop dat ik daar een dedicated videokaart tegen zou komen. Echter... de realiteit is dat ze ofwel ouder zijn (930/940m), ofwel beschikbaar zijn met dedicated graphics maar dan is het model laptop weer een game-laptop met allerlei lampjes, toffe visuals, enzovoorts. Uiteraard leuk, maar daar kan ik helaas niet zomaar even bij een klant mee gaan zitten. Dat valt dus af voor mij.

Dat brengt mij nu dus hier... ik vind bijvoorbeeld de Asus Zenbooks er heel tof uit zien. Maar waar ik ook op uit lijk te komen, ik val elke keer over de integrated graphics ofwel een groter model met dedicated kaart waarbij het vaak op de 15'6 uitkomt, of op een game model.

Mijn vragen zijn dus:
- Is het mogelijk om 'casual' te gamen op een Integrated Chipset 620?
- Zoek ik een onmogelijke combinatie, en moet ik me neerleggen bij het mogelijke feit dat de combinatie ultrabook/portability en gaming (nog) niet mogelijk is?
- Hebben jullie suggesties voor mij, naar aanleiding van boven beschreven context?

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Beste antwoord (via r3st0r op 03-05-2018 12:20)

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:33
Er zijn naar mijn mening geen laptops onder 14 inch (behalve de surfacebook) die ik zou aanraden om een beetje mee te gamen, die tegelijkertijd zakelijk gebruikt kan worden. Je komt inderdaad op low end gpu's of Intel HD gpu's uit. Een intel HD graphics is absoluut niet aan te raden voor games, tenzij je farmville of candycrush bedoelt. Jammer is dat de 8ste gen + Volta GPU nog niet uit is. Maar de vorige gen 7700HQ is nog steeds sneller bij langdurig gebruik dan de huidige laptops met 8e generatie U-serie processoren voor gaming. Dit heeft te maken met het feit dat laptops met 7700HQ een betere koeling hebben. En dat de 15 watt quadcore simpelweg niet te veel vermogen mogen gebruiken.

Wil je nu een laptop halen? Dan zou ik deze XPS 15 2-in-1 aanraden. En heeft de meest recente 8ste gen Intel G-serie processoren met de krachtigste vega graphics. Deze presteert tussen de 1050 en 1050Ti. Deze is zeer portable omdat naast dat deze een 14-inch formfactor heeft, ook nog eens dun is, vergeleken met de normale XPS 15. (Nogmaals het voelt niet als een 15 inch laptop) Maar omdat deze zo dun is als een normale 13/14 inch ultra book zal deze ook zoals een 13/14 inch ultrabook snel warm worden en luid gaan draaien tijdens het gamen. Maar Dell heeft een van de betere koelende laptops op de markt, dus heel negatief bedoel ik het niet. Dell bied ook nog eens zakelijke korting, bij andere merken weet ik het niet zo uit mijn hoofd.

Ik zou stiekem de normale XPS 15 aanraden, het heeft ook een 14 inch formfactor dus is zeer portable en ziet er ook erg strak/zakelijk uit. Maar deze is wel wat robuuster gebouwd. Maar helaas is de nieuwe versie nog niet uit. Ik zou zelf wachten op de 8ste generatie H-serie CPU plus eventueel een Volta GPU (GTX 1150?). Er is wel een XPS 15 met 8ste generatie 6 core H-serie CPU XPS 15 aangekondigd met de huidige 1050Ti GPU.

Er is toevallig ook een laptop die onder al jouw eisen valt en dat is een Surface Book misschien? Ik vind deze alleen te duur voor de kleinere form factor in vergelijking met de XPS 15 2-in-1. Wel heeft de surface book in deze prijsklasse een 3000x2000 scherm en is verder een unieke laptop door het loskoppelbare scherm (hier betaal je dus voor).

Je zou ook voor een 13/14 inch laptop met een MX150 kaartje kunnen gaan, maar deze gpu is naar mijn mening wel echt de absolute minimum voor gaming in 2018. In dit geval zou je inderdaad voor een zenbook of deze HP Envy 13 kunnen gaan. Deze laptops zullen waarschijnlijk gaan throttlen vanwege de matige koeling (HP en Zenbooks kennende) en snel luid en hard gaan ventileren. Ik zou daarom alsnog aanraden om toch voor een gtx 1050 kaartje (XPS of surfacebook) of gelijkwaardig te gaan zoals de RX Vega 870 (XPS 2-in-1).

In conclusie: Top 100 :P :
1. XPS 15 2-in-1
2. Surfacebook Pro 2
3. XPS 15 2018 model
.....
99. HP Envy 13
100. Asus Zenbook

Alle reacties

• r3st0r
Overigens vergeet ik er aan toe te voegen dat het model dat beschreven is in de LBBG: Asus ZenBook UX430UA-GV338T, nu de gene is waar ik het meeste naar neig. De variant met de nieuwste CPU, en 16 GB RAM.

De vragen staan natuurlijk nog steeds, voornamelijk de vraag met betrekking tot de Intel HD Graphics.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb een Asus UX331UN, dat doet grofweg wat je wilt:
8th gen i7 quadcore 8550u
MX150 dedicated video (stuk sneller dan intel maar bij lange na niet de GTX 1060 natuurlijk)
8gb ram
512gb ssd

Alternatief zou de surface book 2 zijn, die heeft een iets snellere CPU, optie voor meer ram/ssd en een GTX 1050 in de 13" variant. Wel een stukje groter en flink zwaarder.

• thomasmancini28
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 22:23
Ik zou zeker voor een dedicated gpu gaan als je de komende tijd ‘leuk’ wilt gamen.
Heb zelf de surface book 2 (13.5 inch) met gtx1050 en dat is voor mij een mooie combi tussen draagbaarheid, accuduur en prestaties.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 22:28

PnD

like in Pinda ^_^

Dell XPS15?

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 17:07
pricewatch: Asus ROG Strix GL503VM-GZ288T

de nieuwste ROG series lijken best portable?

• r3st0r
thomasmancini28 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:13:
Ik zou zeker voor een dedicated gpu gaan als je de komende tijd ‘leuk’ wilt gamen.
Heb zelf de surface book 2 (13.5 inch) met gtx1050 en dat is voor mij een mooie combi tussen draagbaarheid, accuduur en prestaties.
Dat is nog een goede tip om eens naar te kijken ja, dank. Hoe ervaar je de portability van de Surface Book? Ik had een aantal reviews gelezen die niet zo te spreken waren over het switchen tussen tablet / base station. Daarnaast vind ik het wel vrij prijzig, maar dat zal te maken hebben met die specifieke functionaliteit. Hoe zwaar is het tablet gedeelte ten opzichte van het base gedeelte? Kan me zo voorstellen dat het wellicht niet zo lekker werkt op schoot bijvoorbeeld als al het gewicht in de tablet zit?

Met betrekking tot de ROG versie van Asus, daar had ik zeker naar gekeken maar daar kan ik niet echt mee voor de dag komen bij klanten ben ik bang...

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Asun Zenbook UX430 (pricewatch: Asus ZenBook UX430UN-GV033T-BE moet je toch aardig op kunnen gamen. Met een dedicated GPU en alles. Integrated graphics zou ik niet overwegen in jouw geval.

Andere optie: HP Envy 13 (pricewatch: HP Envy 13-ad133nd. Zit ook een MX150 kaartje in. En ziet er gruwelijk "representatief" uit. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Arachas op 25-04-2018 12:53 ]

• Yorick Brinke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-09 17:07
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX561UD-E2029T

Lijkt prima?
en heeft pittige specs voor een laptop

• thomasmancini28
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 22:23
r3st0r schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:35:
[...]

Dat is nog een goede tip om eens naar te kijken ja, dank. Hoe ervaar je de portability van de Surface Book? Ik had een aantal reviews gelezen die niet zo te spreken waren over het switchen tussen tablet / base station. Daarnaast vind ik het wel vrij prijzig, maar dat zal te maken hebben met die specifieke functionaliteit. Hoe zwaar is het tablet gedeelte ten opzichte van het base gedeelte? Kan me zo voorstellen dat het wellicht niet zo lekker werkt op schoot bijvoorbeeld als al het gewicht in de tablet zit?

Met betrekking tot de ROG versie van Asus, daar had ik zeker naar gekeken maar daar kan ik niet echt mee voor de dag komen bij klanten ben ik bang...
Het switchen tussen tablet en base is vrij eenvoudig. Maar omdat je de tablet echt eraf moet halen en omgedraaid terug moet zetten om hem in de ‘cinema’ modus te zetten kost het iets meer tijd dan andere 2 in 1’s.

Ik vind de portability echt prima, maar als ik eerlijk ben niet helemaal te vergelijken met de allerdunste ultrabooks. Er zit echt een verschil in gewicht en hij sluit ook niet 100% aan bij dichtklappen. Dat komt door de hinge.

En die hinge zit er weer zodat het relatief topzware tablet gedeelte goed blijft zitten.
Dat werkt prima in dagelijks gebruik (voelt zelf stevig genoeg)

Het punt is gewoon dat de surface book een soort ultieme combi probeert te zijn tussen tablet, 4k scherm met touchscreen ( en digitizer), accuduur (2accu’s) , prestaties (vrij snelle cpu met gtx1050) en draagbaarheid.
Gevolg is gewoon dat hij daardoor niet de dunste en lichste notebook is, en niet in alle eigenschappen het beste meer is. (Zie ook de review van tweakers zelf) Ook hij heel erg duur (ik kon hem met een coolblue 2e kans + zakelijke aanschaf voor een nette prijs kopen)

Maar hij geeft me zelf enorm veel plezier omdat ik echt een strakke notebook heb die lang meegaat, een onwijs goed scherm heb, en soms lekker een potje GTA V kan spelen op full hd. Super representatief wat mij betreft (ik sta ook wel een op een beurs met de surface)

Er zijn niet veel notebooks <14 inch die die ervaring denk ik aanbieden.

Anyway, misschien een erg lange post maar wellicht gewoon het beste om hem eens bij de media markt uit te proberen? Dan heb je meteen een hoop antwoorden mbt tot de form factor. En evt andere vragen kunnen wij voor je beantwoorden.

Succes met de keuze, heb exact voor hetzelfde probleem gestaan 2 maanden terug.

Acties:
  • Beste antwoord

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:33
Er zijn naar mijn mening geen laptops onder 14 inch (behalve de surfacebook) die ik zou aanraden om een beetje mee te gamen, die tegelijkertijd zakelijk gebruikt kan worden. Je komt inderdaad op low end gpu's of Intel HD gpu's uit. Een intel HD graphics is absoluut niet aan te raden voor games, tenzij je farmville of candycrush bedoelt. Jammer is dat de 8ste gen + Volta GPU nog niet uit is. Maar de vorige gen 7700HQ is nog steeds sneller bij langdurig gebruik dan de huidige laptops met 8e generatie U-serie processoren voor gaming. Dit heeft te maken met het feit dat laptops met 7700HQ een betere koeling hebben. En dat de 15 watt quadcore simpelweg niet te veel vermogen mogen gebruiken.

Wil je nu een laptop halen? Dan zou ik deze XPS 15 2-in-1 aanraden. En heeft de meest recente 8ste gen Intel G-serie processoren met de krachtigste vega graphics. Deze presteert tussen de 1050 en 1050Ti. Deze is zeer portable omdat naast dat deze een 14-inch formfactor heeft, ook nog eens dun is, vergeleken met de normale XPS 15. (Nogmaals het voelt niet als een 15 inch laptop) Maar omdat deze zo dun is als een normale 13/14 inch ultra book zal deze ook zoals een 13/14 inch ultrabook snel warm worden en luid gaan draaien tijdens het gamen. Maar Dell heeft een van de betere koelende laptops op de markt, dus heel negatief bedoel ik het niet. Dell bied ook nog eens zakelijke korting, bij andere merken weet ik het niet zo uit mijn hoofd.

Ik zou stiekem de normale XPS 15 aanraden, het heeft ook een 14 inch formfactor dus is zeer portable en ziet er ook erg strak/zakelijk uit. Maar deze is wel wat robuuster gebouwd. Maar helaas is de nieuwe versie nog niet uit. Ik zou zelf wachten op de 8ste generatie H-serie CPU plus eventueel een Volta GPU (GTX 1150?). Er is wel een XPS 15 met 8ste generatie 6 core H-serie CPU XPS 15 aangekondigd met de huidige 1050Ti GPU.

Er is toevallig ook een laptop die onder al jouw eisen valt en dat is een Surface Book misschien? Ik vind deze alleen te duur voor de kleinere form factor in vergelijking met de XPS 15 2-in-1. Wel heeft de surface book in deze prijsklasse een 3000x2000 scherm en is verder een unieke laptop door het loskoppelbare scherm (hier betaal je dus voor).

Je zou ook voor een 13/14 inch laptop met een MX150 kaartje kunnen gaan, maar deze gpu is naar mijn mening wel echt de absolute minimum voor gaming in 2018. In dit geval zou je inderdaad voor een zenbook of deze HP Envy 13 kunnen gaan. Deze laptops zullen waarschijnlijk gaan throttlen vanwege de matige koeling (HP en Zenbooks kennende) en snel luid en hard gaan ventileren. Ik zou daarom alsnog aanraden om toch voor een gtx 1050 kaartje (XPS of surfacebook) of gelijkwaardig te gaan zoals de RX Vega 870 (XPS 2-in-1).

1. XPS 15 2-in-1
2. Surfacebook Pro 2
3. XPS 15 2018 model
.....
99. HP Envy 13
100. Asus Zenbook

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Externe gpu dock geen optie?

Daarnaast vraag ik mij af of het gamen op hotelnetwerk (multiplay) wel lage ping heeft.

[ Voor 61% gewijzigd door Falcon op 28-04-2018 08:38 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• pulstar
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 17:59
Ik zit met hetzelfde dilemma.. Echter zou ik toch een net wat snellere game laptop willen dan degene hier boven. Ik neem nu mijn alienware 17 R4 met gtx1080 (4.6kg) overal naartoe, maar dit is vooral met reisjes naar het buitenland niet ideaal. Bij de Security krijg ik toch altijd rare blikken. Ik zit nu te twijfelen tussen deze opties:

De onderstaande opties hebben een 15.6inch scherm in een 14inch formaat rond de 2kg:

MSI GS65 - komt in een gtx1060 en gtx1070 max-q variant (ik zou dan voor de gtx1070 variant)

Gigabyte Aero 15(x) V8 - zonder x met een gtx1060 en met x een gtx1070 max-q

Dan nog deze ASUS, is wel wat groter (15.6inch), maar door de normale gtx1070 een stuk sneller, maar mindere accu en 2,5kg:

ASUS Zephyrus M GM501

Toch zijn de drie varianten niet dikker dan 20mm en dus een stuk prettiger om mee te reizen.

• ElayZ
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11 20:00
Ik zoek exact hetzelfde en ga voor de MSI GS65 ^^

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:46

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

KoningSlakkie schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 04:49:

1. XPS 15 2-in-1
2. Surfacebook Pro 2
3. XPS 15 2018 model
.....
99. HP Envy 13
100. Asus Zenbook
In het licht van de XPS 2-1 heeft HP volgens mij de spectre met dezelfde cpu/gpu combi. Die ziet er ook top uit. Is wellicht ook nog een optie. Hier de preview van tweakers

• w00t00w
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10-2021

w00t00w

Derp

Laptops die nog niet zijn genoemd, maar misschien wel de moeite waard, zijn de modellen uit de Gigabyte Aero serie, welke over het algemeen goede tot zeer goede recenties krijgen. Het zijn dunne en lichte laptops met een relatief ingetogen uiterlijk, goede schermen en dunne bezels, en beschikken over volwaardige gaming-grade hardware (8th gen. Intel icm. GTX1050Ti / GTX1060 / GTX1070 Max-Q). Maar het komt uiteraard wel tegen een fikse prijs.

Nadeel is dat ze in Nederland lastig te verkrijgen zijn. Ik heb zelf twee keer Gigabyte laptops in Engeland besteld (oudere modellen uit de P3x serie), en dat is zonder problemen verlopen, maar het is wel iets dat je moet willen (qua levering en evt. retournering/reparatie/garantie).
Over mijn eerste Gigabyte (een 1e generatie P34G) was ik qua performance, beeldscherm en portability zeer te spreken, maar de afwerking liet helaas flinke steken vallen. Mijn tweede, een P35X v6, heeft kwalitatief gezien grote sprongen in de juiste richting gemaakt, en qua performance kan het ding zeker nog wel 2-3 jaar mee voor 1080p/60fps gaming.

[ Voor 4% gewijzigd door w00t00w op 02-05-2018 14:47 ]

---

• r3st0r
Dank allen, voor de tips. Inmiddels ben ik naar de eerder genoemde XPS 15 2-in-1 aan het kijken.

Heb de Surface Book 2 ook even bekeken. Prachtig... werkelijk waar, maar met de hardware die ik zou willen kom ik op een eng hoog bedrag uit voor een laptop.

Dank voor alle reacties in ieder geval!
Pagina: 1