Kritische Tweaker zoekt ultiem snel scherm+perfe kleurweerga

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-01 01:25
Goede dag medetweakers.

Deze week wordt bij mij 2 Alienware 17R4 laptops opgehaald en gerefund omdat ik sinds december 2016 al 3 laptop replacements heb gehad + 5 scherm vervangingen, oververhitting CPU/moederbord en koeling vervangen, toetsenbord problemen.

De schermen in deze type laptop zijn 120 hertz , TN+Gsync. Het scherm moest vaak versteld worden voor goede kijkhoeken om de juiste kleuren te krijgen. Bij donkere scenes (tijdens gaming bijvoorbeeld) kon ik geregeld niets zien.

Ook waren er vele donkere vlekken in het midden van het scherm en tevens backlight bleeding / inktvlekken aan de randen van het scherm. Verdere info: aliberto in "[Ervaringen] Alienware producten - Deel 2"

Ik ben een ZEER kritische gebruiker en gevoelig voor imperfecties. Door de AW17R4 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met 120 hertz, wat als prettig ervaren wordt. Als ik terug ga naar 60 hertz dan lijkt het alsof het beeld schokt/niet vloeiend loopt.

Ik game veel (40+ uur in de week). Door de refund heb ik het roer omgegooid en wil ik een nieuwe desktopset samenstellen + monitor.

Ik zoek een?
Een monitor die betrouwbaar is ( geen Dell perikelen), geen backlight bleed of last van glow.
Goede kijkhoeken zijn ook belangrijk omdat ik wel eens vanuit bed YouTube kijk.
Het liefste een monitor die zeer goede kleur weergave heeft en toch 100/120 hertz of hoger heeft.
Als de monitor speakertjes heeft zou leuk zijn voor de luie YouTube momenten maar is geen musthave. Alles daarbuiten gebruik ik een headset.
Op 2560x1440 werden soms al de limieten bereikt van de mobiele GTX1080. Te denken aan 30 fps of lager op hoge instellingen. Dus ik denk dat 2560×1440 de sweetspot is, maar de 30+ inch ultra wide monitoren met hogere resoluties zijn eveneens interessant om te zien. Liefste geen 1920x1080 resolutie meer.
Ik weet niet of G-sync een vereiste is maar heb er goede ervaringen mee.
Mij is verteld dat een snelle non G-sync monitor deels de nadelen wegneemt van tearing.

Wat is je budget?
Het budget is onbeperkt. Kwaliteit moet betaald worden

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor een bepaald merk. De Eizo FS2735 (IPS, 144 hertz+Freesync) werd erg positief gereviewed maar dit model is al 2 jaar op de markt. Technologie en concurrentie zitten ondertussen ook niet stil. Dus sta open voor andere suggesties. Maar nogmaals geen eerder genoemde scherm issues aub

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben van plan om de Corsair One Pro Plus of de Elite deze maand te kopen.
https://www.wehkamp.nl/el...ter/C26_6FA_F59_16090290/
In Pricewatch is deze pc nog niet te vinden. Volgens Alternate zou de One Plus of Elite deze maand uit moeten komen.
https://m.alternate.nl/Co...teem/html/product/1428741

De One heeft een GTX1080TI, Core i7 8700K, 16 of 32GB ram en zou dankzij de waterkoeling stil zijn werk moeten doen.

Een grote pckast vind ik persoonlijk een sta in de weg apparaat en tevens lelijk. Tot op heden kan ik niets vergelijkbaars vinden qua formaat en prestaties. Ik weet dat je voor minder geld qua dezelfde hardware beter af bent en deze makkelijker kan upgraden of defecte componenten kan vervangen maar ik behoor niet meer tot de doelgroep: sleutelen aan een pc.

De ruimte waar de pc en monitor gebruikt wordt. Is in de slaapkamer annex kantoor 230 bij 350cm. Mocht de monitor een vrij diepe voet hebben dan kan dit opgelost worden met een bureauklem/standaard dmv VESA bevestiging.

EDIT:
Dit bericht is geschreven op gsm en zag na posten op Tweakers dat ik limiet had bereikt bij titel. Sorry voor deze slordigheid

[ Voor 3% gewijzigd door aliberto op 24-04-2018 08:49 ]

Kennis begint met informatie vergaren.

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
TN op een laptop is inderdaad geen doen. Erger me er dood aan dat er nog steeds dure laptops met TN verkocht worden. Gamegekkies kopen toch alles. 8)7

1440P 144Hz schermen is eigenlijk best makkelijk. Er is namelijk maar 1 paneel van AUO dat door o.a. Eizo, Asus, Acer, ViewSonic en nog een aantal wordt toegepast. Tegenwoordig wordt dit paneel regelmatig met een factory OC aangeboden naar 165 Hz, en ik geloof dat AUO zelf inmiddels ook een 165 Hz paneel vanuit de fabriek levert.

GSync is boven de 100 Hz niet strikt noodzakelijk (al denken anderen daar anders over). De tearing gaat dermate snel dat ik dit zelf niet meer zie. Echter lijk je dermate veel geld uit te willen geven dat deze 200 euro een van de slimmere investeringen zou zijn.

De quality control van dit paneel lijkt beneden de maat te zijn. Ik heb zelf meerdere panelen gezien van verschillende merken welke allen teveel backlight bleeding hebben voor de prijs. Nooit extreem, maar altijd aanwezig. Andere tweakers (en mensen op andere sites) lijken eenzelfde idee te hebben. Dit is natuurlijk niet te bevestigen aan de hand van harde gegevens.

IPS glow is in principe inherent aan IPS, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog nooit last van gehad heb. Al heb ik zelf thuis al jaren VA schermen, maar de baas heeft natuurlijk alleen IPS. T.o.v. backlight bleeding vind ik het een heel minimaal probleem.

• aliberto
Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik las laatst ook dat de (M)VA panelen ook last hebben van glow en slechte kijkhoeken. Ben nu al paar maanden bezig met zoeken naar monitor. Wilde eerst i.c.m. laptop multi monitor setup doen. Dat is nu van de baan.

Dan de vraag:

Welke schermen of type in Pricewatch zijn echt ZEER goed, te denken aan:
  • Geen backlightbleeding.
  • Goede egalisatie van beelduniformiteit.
  • Goede kleur afstelling vanuit fabriek.
  • 120 hertz of hoger / snel scherm
  • Goede zwartwaardes.
Je zou best kunnen zeggen dat ik een monitor zoek met de eigenschappen voor mensen die in de grafische sector werken voor kleur echtheid waar geen fouten in het scherm getolereerd wordt, maar combineer dit dan voornamelijk weer gericht op gamers qua refresh rate/hertzen.

Bestaat zoiets?

Het mag ook hogere resolutie hebben grootte scherm maakt ook niets uit. Zat te denken aan 27 tot max 40 inch. Ik ben dus vrij flexibel daarin.

[ Voor 10% gewijzigd door aliberto op 24-04-2018 10:31 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:16

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben zelf fotograaf, maar gamen doe ik al vanaf pubertijd ;) Ik heb ook de nodige Dell perikelen gehad. Ik wil een kleuraccuraat scherm, maar adobeRGB hoeft niet perse, omdat je dan toch een 10bits workflow hebt (die je enkel met een quaddro kaart kunt hebben en niet met een reguliere geforce; staat namelijk uitgeschakeld in de drivers). Dus ik heb een Asus MG279Q met Freesync en 144Hz en 2560x1440, omdat ik de Eizo FORIS 2735 te duur vond. Geen moment spijt van, maar ik moet dan wel zeggen dat ik misschien "de panel lottery" gewonnen heb wat dat betreft; ik heb bijna niks van bleeding o.i.d. en na calibratie met de x-rite op een nagenoeg perfecte waarde 6500K uitgekomen.

Maar de Eizo is wel de beste kleur/gaming monitor die je op 2560x1440 kunt krijgen en staat volgens vele reviewsites nog steeds bovenaan als het gaat om fabriekscalibratie en uniformiteit.
Ik wil geen aannames doen over je budget, maar zo te zien lijk je wel bereid wat te investeren, en mijns inziens kun je geen betere WQHD gaming monitor krijgen dan die Foris.

EDIT: de FS2735 en de MG279Q gebruiken trouwens hetzelfde paneel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 24-04-2018 11:31 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• aliberto
Als je gaat zoeken is er altijd wat te vinden over elke scherm, voorbeelden over de FS2735:
https://www.amazon.com/Ei...end-Monitor/dp/B012TX6NK6

http://www.overclock.net/.../1591148-eizo-fs2735.html

https://www.besteproduct.nl/monitors/603677

Ik weet niet of meer mensen dit kunnen bevestigen, ikzelf heb nooit deze monitor in het echt kunnen bewonderen.

In een recent geplaatste monitoren review bij HWI werden meerdere monitoren gereviewd. Er werden alternatieven genoemd maar als ik hier kijk:

Acer Predator XB271HU dan zie ik een hoop negatieve reviews

Wanneer ik kijk naar de genoemde Samsung LC27HG70 dan kom ik ook problemen tegen.

Zijn er in het ultra widescreen segment goede monitoren verkrijgbaar, indien ja welke?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

aliberto schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:46:
Als je gaat zoeken is er altijd wat te vinden over elke scherm

Acer Predator XB271HU dan zie ik een hoop negatieve reviews

Wanneer ik kijk naar de genoemde Samsung LC27HG70 dan kom ik ook problemen tegen.
Precies. Je kunt toch echt maar 1 conclusie trekken (nog steeds na al die jaren): de glow en uniformiteit op IPS panelen is nog steeds niet opgelost en je moet gewoon echt geluk hebben in de panel-lottery.
Ook reviewers hebben last van slechte exemplaren en meestal krijgen professionele reviewbedrijven natuurlijk het neusje-van-de-zalm qua paneelkwaliteit.

Het is vervelend, maar de realiteit. Je kunt zoeken totdat je een ons weegt, reviews lezen totdat je helemaal suf bent en alles kapot analyseren, maar er zijn gewoon geen garanties; je kunt niet iets forceren dat er niet is. Dus mijn advies zou zijn om 3 monitoren op je lijstje te zetten, en je begint gewoon bij de 1e. Als die niet goed is, stuur je tot 3 keer terug. Heb je dan nóg geen werkend exemplaar, dan je geld terug, en dan accepteer je dat je eerste keuze geen goede exemplaren kan leveren en dan ga je door naar de 2e. And so on...Zo heb je in totaal 9 pogingen met 3 merken, waar je redelijkerwijs van mag aannemen dat daar wel 1 exemplaar tussen zit die goed is.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-02 15:46
Voor mij klinkt de titel als de Samsung C24FG73FQU
Heerlijk schermpje qua combinatie van kleur en snelheid.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Snelheid en beeldkwaliteit gaan helaas niet samen. Om een lage responsetijd te behalen moet er een (relatief) hoog voltage door een pixel worden gestuurd, dit zorgt voor overshoot en dus een minder accurate kleurweergave. Er zijn schermen die een hele nette kleurweergave hebben, ik heb zelf een Samsung C32HG70 (VA, HDR) en ben zeer te spreken over de kleuren, maar het is nog lang niet zo accuraat als mijn Benq BL2711U (een 10 bit IPS monitor gericht op 3D modeling, CAD etc), en zelfs die is al niet heel spectaculair in vergelijking met de professionele schermen die gericht zijn op fotografie.
Ik ben nog nooit een scherm tegen gekomen dat beide goed doet en ik ben dan ook van mening dat je beter af bent als je 2 verschillende schermen gebruikt zoals ik nu doe. Een voor snelheid met een prima kleurweergave, een waarbij snelheid niet relevant is maar de kleurweergave heel goed van is.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Hoewel er verschil in het niveau van QC zit accepteert elk merk wel enige afwijkingen. Vooral uniformiteit is een dingetje waar je zelf weliswaar hele hoge eisen aan kan stellen, maar dan kan je op uniformiteit afgestelde pro schermen gaan kopen van een paar K. Ik heb drie Eizo FS2735's voor mijn neus gehad en alle drie zijn perfect, geen backlight bleed te bekennen, maar ik denk dat het realistisch is dat als je er 20 koopt er best wat tussen kan zitten. (En nee, ik heb geen cherry picked units :D). Eens dat 2 jaar een beetje oud voelt, maar anderzijds is het gewoon nog actueel en heel erg aantrekkelijk spul (voor een pittige prijs) waar weinig direct tegenover staat en waar ik vooralsnog ook geen reden zie om vanaf te stappen als top combi tussen gamen en 'gewoon damn goed' beeld.

Het enige wat je kan doen is gebruik maken van je rechten als je er één koopt, dat help je door een shop te pakken met een redelijke afhandeling van retouren. Ik heb ook drie TV's laten komen voordat ik tevreden was. Dat kan, dat mag, en een keertje pech kan je een merk of model niet direct aanrekenen. Het grootste verschil tussen een FS2735 of een PG279Q zal misschien zijn dat je een keertje vaker pech kan hebben, uitsluiten kan je het niet en als je een goede te pakken hebt is het ook niet zo dat je daar op termijn opeens problemen mee zal verwachten. Het lijkt met schermen vooral zaak om bij aanschaf geen pech te hebben met ruk QC.

• aliberto
Foritain schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:45:
Hoewel er verschil in het niveau van QC zit accepteert elk merk wel enige afwijkingen. Vooral uniformiteit is een dingetje waar je zelf weliswaar hele hoge eisen aan kan stellen, maar dan kan je op uniformiteit afgestelde pro schermen gaan kopen van een paar K. Ik heb drie Eizo FS2735's voor mijn neus gehad en alle drie zijn perfect, geen backlight bleed te bekennen, maar ik denk dat het realistisch is dat als je er 20 koopt er best wat tussen kan zitten. (En nee, ik heb geen cherry picked units :D). Eens dat 2 jaar een beetje oud voelt, maar anderzijds is het gewoon nog actueel en heel erg aantrekkelijk spul (voor een pittige prijs) waar weinig direct tegenover staat en waar ik vooralsnog ook geen reden zie om vanaf te stappen als top combi tussen gamen en 'gewoon damn goed' beeld.
Dus eigenlijk zeg je : Bejaard maar nog niet verjaard voor de Eizo' GS2735.
Ik weet van mezelf dat ik lui ben en niet hou van tweaken aan monitoren. Soort van eenmalig instellen en dan: set it and forget it. Alle extra features van de Eizo zoals Bluetooth ondersteuning, klinkt leuk maar daar koop ik het scherm niet voor. Evenals monitoren met RGB verlichting erop, als het erop zit oke, maar niet mijn hoofd doel.

Omdat je vele monitoren reviewed hebt, ben je nog andere monitoren tegen gekomen laatste jaar of 1,5 jaar die een ultieme status hebben weten te bereiken? Ik ben gewoon benieuwt.
Voor mij geen TN panelen meer. Ben er wel klaar mee na 7 replacements in 1,5 jaar tijd bij Dell. Ik game veel in het donker (ben een nachtmens). Dus zwarte kleuren of grijze kleuren kunnen snel fouten van een monitor verbloemen.

Sta open voor verdere aanbevelingen. Zodat ik me kan oriënteren en probeer deze monitoren in het echt te zien en te testen in een donkere ruimte.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Dat Asus alternatief is top, maar wat jij ook al weet: genoeg mensen die er één kregen met een flinke backlight bleed. Het zijn alllemaal AUO panelen met min of meer vergelijkbare subjectieve indrukken, waarbij het een combi loterij en fabrikant-QC blijft of je geluk of pech hebt. Ik zie overigens weliswaar veel schermen, maar high-end gaming niet gek veel, zeker niet iets wat een soort ultieme balans vindt tussen gaming en all-round 'veeleisend' gebruik zoals de FS2735 kan (en in theorie dus PG279 als alternatief).

Ik heb wel begrepen dat we op korte termijn geen opvolger van de FS2735 hoeven te verwachten van Eizo. Al weet je het natuurlijk nooit.

Het enige alternatief is wachten, we zouden op de vooravond moeten staan van een grote stap vooruit vanuit AOU ook, maar die schermen hadden er een half jaar geleden al moeten zijn. Zou mn adem niet inhouden iig. Je zou het evt even bij HWI kunnen proberen te vragen, die zijn doorgaans goed (beter) geinformeerd over ontwikkelingen bij monitorfabrikanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 25-04-2018 10:40 ]

• aliberto
Ik heb deze tijd ook niet, binnen 2 weken wil ik graag alles rond hebben.

Tevens wordt er al een tijdje gepraat over MicroLED en OLED panelen maar voor pc markt nog niet veel vernieuwing. Ik heb dan 2 OLED televisies gehad, hoewel de kleuren super zijn had ik last van schokkerig beeld en artifacten bij snelle beelden. Alsof de tv het kabel signaal niet kon bij benen. Ik heb uiteindelijk deze televisies verkocht met verlies.

Verder wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar reacties naar mij toe. Ik denk dat het dan Asus of Eizo wordt voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door aliberto op 25-04-2018 10:55 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

aliberto schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:33:
[...]

Ik weet van mezelf dat ik lui ben en niet hou van tweaken aan monitoren. Soort van eenmalig instellen en dan: set it and forget it.
Als je het puur voor gamen doet, prima, maar als je, net als ik, ook vaak fotobewerking doet waarbij een kleurafwijking groter is dan delta E2000 > 3, dan zul je toch om de zoveel tijd opnieuw moeten kalibreren, omdat een monitor nou ook eenmaal "slijt".

Staar je vooral niet al te blind op fabriekscalibratie; ja die is vaak goed bij Eizo, maar na de eerste zoveel branduren zou je em opnieuw moeten kalibreren wil je dezelfde foto- en afdrukresultaten hebben.

Ik had met mijn Dell U2713H ook een fabriekscalibratie + rapport gekregen, waarbij de gemiddelde delta E2000 inderdaad onder de 3 zat, maar bij enkele kleurpatches (groen) kwam die toch op de 6 en 7 uit wat nét niet genoeg is om het gemiddelde van alle kleurpatches naar onder te trekken. En daar zit je dan met je fabrieks-gekalibreerde monitor en een oncorrigeerbare groenzweem over je scherm ;w

Bij die Eizo zit je denk ik een stuk safer; ik heb gewoon geluk gehad met mijn Asus MG279Q. Dus als je zelf niet zo kritisch bent qua budget, zou ik absoluut de Eizo FS2735 nemen.

• aliberto
Mijn eerste ingeving was ook de Eizo waar ik het topic mee startte. Uiteraard was of ben ik benieuwd naar andere top monitoren, maar blijkbaar zijn er niet zo veel smaken in het hogere segment.

Feit blijft wel, dat ik geen calibratie apparatuur ter beschikking heb. Het zou de Eizo niet misstaan af en toe een calibratie te doen. Ik heb me nooit verdiept hoe duur het is om je monitor te laten calibreren of deze tools zelf aan te schaffen. Tevens weet ik ook niet hoeveel werk het is om je monitor perfect afgesteld te krijgen en of dit makkelijk te doen is.

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Deathchant schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:42:
[...]

Precies. Je kunt toch echt maar 1 conclusie trekken (nog steeds na al die jaren): de glow en uniformiteit op IPS panelen is nog steeds niet opgelost en je moet gewoon echt geluk hebben in de panel-lottery.
Ook reviewers hebben last van slechte exemplaren en meestal krijgen professionele reviewbedrijven natuurlijk het neusje-van-de-zalm qua paneelkwaliteit.

Het is vervelend, maar de realiteit. Je kunt zoeken totdat je een ons weegt, reviews lezen totdat je helemaal suf bent en alles kapot analyseren, maar er zijn gewoon geen garanties; je kunt niet iets forceren dat er niet is. Dus mijn advies zou zijn om 3 monitoren op je lijstje te zetten, en je begint gewoon bij de 1e. Als die niet goed is, stuur je tot 3 keer terug. Heb je dan nóg geen werkend exemplaar, dan je geld terug, en dan accepteer je dat je eerste keuze geen goede exemplaren kan leveren en dan ga je door naar de 2e. And so on...Zo heb je in totaal 9 pogingen met 3 merken, waar je redelijkerwijs van mag aannemen dat daar wel 1 exemplaar tussen zit die goed is.
Ik heb dan geluk gehad met mijn 1ste Acer Predator XB271HU, geen last van backlight bleed en IPS glow alhoewel aanwezig maar niet storend tijdens gebruik bij internetten en gaming.
IPS glow is niet helemaal te vermijden, het is gewoon inherent aan de technologie. Overmatige IPS glow hoeft men zeker niet te accepteren.

@Deathchant
G-sync is echt een pluspunt, ik zet mijn spellen op hoogst mogelijke instellingen en hoe laag de fps ook inzakt het blijft vloeiend op 1440p. Ik zou de hier genoemde Eizo of de MG279 dan ook niet gaan overwegen als ik een NVIDIA GPU heb.

@aliberto
Ik heb kalibratie instellingen gebruikt van internet en deze video als basis gebruikt: YouTube: ACER XB271HU - Best picture settings ( Brightness, Constrast, RGB, G...
Het is niet de perfect oplossing maar voor mij is het resultaat bevredigend.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Beowulf65 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:00:

@Deathchant
G-sync is echt een pluspunt, ik zet mijn spellen op hoogst mogelijke instellingen en hoe laag de fps ook inzakt het blijft vloeiend op 1440p. Ik zou de hier genoemde Eizo of de MG279 dan ook niet gaan overwegen als ik een NVIDIA GPU heb.
Klopt. Ik heb zelf ook een nvidia kaart, maar ik kwam van een 60HZ paneel af en alhoewel gsync idd superieur is, is de 144hz-ervaring wel degelijk een grote vooruitgang t.o.v. 60HZ. Met dit referentiekader heb ik ook de TS geprobeerd te adviseren, wellicht had ik idd erbij moeten zeggen dat deze monitors geen gsync hebben. Als dat idd een keiharde eis is, dan kom je idd bij andere monitoren uit.

• aliberto
@Deathchant

Ik ben me ervan bewust dat de voorgestelde monitoren geen Gsync hebben. Wel vind ik dit een minder punt van de Eizo. Maar als kleur/beeldweergave perfect is dan moet je keuzes maken omdat het perfecte monitor er dus blijkbaar niet tussenzit Bij Gsync monitoren weet ik niet direct wat dan het beste monitor is. Op de Alienware 17R4 zit ook Gsync en 120hertz, maar ik moet regelmatig het scherm stellen om de goede kleuren te krijgen en irriteer me enorm aan slechte kleurweergave.

Wat ik al eerder schreef, ik had 2 OLED televisies van LG en heb deze weer doorverkocht door motion problemen, niet kunnen bijhouden van snelle beelden. Ondanks dat het volgens mij 120 hertz panelen waren. Dus ja ik ben ook gevoelig voor haperingen in het beeld en andere eerder genoemde kleur en beeldfouten.

@Beowulf65
Probleem met jouw voorgestelde calibratie methode is dat elk paneel kan verschillende afwijkingen hebben, niet ieder scherm is hetzelfde. Uiteraard is zo'n referentie een duwtje in de rug om de gewenste resultaat te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door aliberto op 25-04-2018 19:20 ]

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
aliberto schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:16:
@Deathchant

Ik ben me ervan bewust dat de voorgestelde monitoren geen Gsync hebben. Wel vind ik dit een minder punt van de Eizo. Maar als kleur/beeldweergave perfect is dan moet je keuzes maken omdat het perfecte monitor er dus blijkbaar niet tussenzit Bij Gsync monitoren weet ik niet direct wat dan het beste monitor is. Op de Alienware 17R4 zit ook Gsync en 120hertz, maar ik moet regelmatig het scherm stellen om de goede kleuren te krijgen en irriteer me enorm aan slechte kleurweergave.

Wat ik al eerder schreef, ik had 2 OLED televisies van LG en heb deze weer doorverkocht door motion problemen, niet kunnen bijhouden van snelle beelden. Ondanks dat het volgens mij 120 hertz panelen waren. Dus ja ik ben ook gevoelig voor haperingen in het beeld en andere eerder genoemde kleur en beeldfouten.

@Beowulf65
Probleem met jouw voorgestelde calibratie methode is dat elk paneel kan verschillende afwijkingen hebben, niet ieder scherm is hetzelfde. Uiteraard is zo'n referentie een duwtje in de rug om de gewenste resultaat te krijgen.
Daar ben ik het in principe mee eens ware het niet dat vrijwel alle monitoren met een 144hz 1440p IPS paneel deze gemaakt worden door 1 fabrikant AOU en ook vrijwel dezelfde paneel betreft. Ook ik heb geen kalibratie hulpmiddel of ben van plan om er 1 te kopen. Ik heb meerdere settings bestudeerd, ook van fotografen met gelijkwaardige monitoren die wel de kalibratie na het instellen hebben gemeten. Perfectie was niet mijn doel maar dus wel om er zo dicht als mogelijk daar in de buurt te komen. Ik ben tevreden en dat is voor mij toch wel het belangrijkste.
Pagina: 1