Toon posts:

Tekst verwijzen naar een getalwaarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik gebruik een excel blad om mijn werk-uren een beetje overzichtelijk te houden, maar ik vraag me af of ik met het intikken van een bepaalde tekst in een cel een specifieke getalnotatie kan krijgen in een andere cel.

Ik help schepen aanleggen aan de kade, als ik ze moet vastleggen duurt dat om en bij 1 uur, als ik diezelfde schepen moet losgooien duurt dat een 1/2 uur.

Bijgevolg zou ik graag in mijn excel-blad hebben dat wanneer ik in cel R3 het woord VAST typ er automatisch in cel Z3 1,0 verschijnt.

Hetzelfde is wanneer ik het woord LOS typ, zou ik graag in die andere cel automatisch 0,5 zien verschijnen

Iemand enig idee hoe ik die verwijzing voor elkaar kan krijgen...?

Alvast bedankt bij voorbaat,

Ik gebruik het officepakket 365

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-04-2018 22:52)

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:48

A13X

Dude

=als(R3="vast";1;als(R3="los";0,5;""))

In cel Z3 zetten, kan nog een detail fout staan maar dit is de richting die je moet hebben.

Als je het netjes wilt doen maak je een gegevensvalidatie lijstje met Vast en Los als opties. Hoef je alleen nog 1 van de 2 te selecteren.

@TZC-T1-FX en als je de activiteit in je Vlookup lijst van wijzigt veranderen ook gelijk je reeds ingevulde activiteiten. Niet heel handig in een weekstaat.

[ Voor 112% gewijzigd door A13X op 24-04-2018 08:33 ]

Awesome

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Heb je al gekeken naar de 'ALS' of 'IF' functie? Daar moet het zeker mee lukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

=als(R3="vast";1;als(R3="los";0,5;""))

In cel Z3 zetten, kan nog een detail fout staan maar dit is de richting die je moet hebben.

Als je het netjes wilt doen maak je een gegevensvalidatie lijstje met Vast en Los als opties. Hoef je alleen nog 1 van de 2 te selecteren.

@TZC-T1-FX en als je de activiteit in je Vlookup lijst van wijzigt veranderen ook gelijk je reeds ingevulde activiteiten. Niet heel handig in een weekstaat.

[ Voor 112% gewijzigd door A13X op 24-04-2018 08:33 ]

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:55
Het kan ook met vlookup + data validation list. Mocht je uren per activiteit gaan veranderen kan je deze makkelijk aanpassen in je vlookup tabel.

EDIT. Zie reactie hierboven. Dat even vergeten. Je kan dan wel een nieuwe vlookup tabel maken met de nieuwe tijden. Maar er zijn zat oplossing voor je probleem te vinden.

[ Voor 88% gewijzigd door TZC-T1-FX op 24-04-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je al Excel nodig hebt om 2 opties te moeten vastleggen/onthouden...

Kan je niet beter op je smartphone je agenda ofzo gebruiken?

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 24-04-2018 08:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:58

Aganim

I have a cunning plan..

MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:29:
Als je al Excel nodig hebt om 2 opties te moeten vastleggen/onthouden...
Tja, volgens mij is er een heel domotica forum omdat het voor sommige Tweakers te moeilijk is om een lichtknop te gebruiken. Of is het soms omdat we er plezier uit halen om technische oplossingen te vinden om ons leven een stukje makkelijker te maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Raym09, prima oplossing voor mij, ik had al een notie dat het met een 'als' formule kon gedaan worden maar gezien ik 'nooit' de kans heb gehad een cursus excel te volgen zag ik er geen begin aan. Dit voorbeeld laat me toe om verder te experimenteren met dit gegeven, top, dank u!

Max3400, wat ik initieel gevraagd heb betrof inderdaad 'maar' 2 opties, echter ik had een voorbeeld nodig om de werking ervan te zien, er zijn nog een tiental andere zaken die ik hiermee kan implementeren in mijn werkblad, een agenda zou in mijn geval geen soelaas hebben geboden, een antwoord met een toon als het uwe had ik nu niet bepaald verwacht, ik vroeg maar uitleg hé...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:08:
Bedankt Raym09, prima oplossing voor mij, ik had al een notie dat het met een 'als' formule kon gedaan worden maar gezien ik 'nooit' de kans heb gehad een cursus excel te volgen zag ik er geen begin aan. Dit voorbeeld laat me toe om verder te experimenteren met dit gegeven, top, dank u!

Max3400, wat ik initieel gevraagd heb betrof inderdaad 'maar' 2 opties, echter ik had een voorbeeld nodig om de werking ervan te zien, er zijn nog een tiental andere zaken die ik hiermee kan implementeren in mijn werkblad, een agenda zou in mijn geval geen soelaas hebben geboden, een antwoord met een toon als het uwe had ik nu niet bepaald verwacht, ik vroeg maar uitleg hé...
Als je een 10tal werkzaamheden hebt welke je in je weekstaat makkelijk wilt kunnen invoeren zou ik daar een andere methode voor gebruiken als de ALS formule.

Dan zou ik op een ander werkblad een lijst met werkzaamheden maken met daarachter de bijbehorende tijdsduur.

Met gegevensvalidatie kun je vervolgens van dat lijstje een dropdown menu maken. In de cel waar je de tijd invult plaats je vervolgens een verticaal zoeken formule om de tijdsduur erbij te zoeken.

Let wel op, dan geld wel de opmerking die ik hiervoor maakte. Veranderd de lijst dan veranderen de gevonden waarden.

V.w.b de formules en hoe ze werken, Google is je beste vriend. Genoeg duidelijke uitleg hoe ze werken. Ik heb ook nooit een cursus gehad en het op die manier uitgevogeld.

Awesome

Pagina: 1