15 zonnepanelen - met 1 fase, of 3 fase omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-06 15:16
Ik overweeg mijn dak vol te leggen met zonnepanelen. Daarvoor heb ik inmiddels een aantal offertes in huis, en mijn plan begint definitievere vormen aan te nemen. De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb: sluit ik dit nou op 1 fase, of 3 fase aan?

Wat achtergrond:
- plan is 11 panelen op het dak van het huis, plus 4 op de schuur. Orientatie is pal zuid, onder 50 graden dakhoek.
- een schoorsteen op het dak,en dakkapel zorgen voor wat schaduw; voor ~10.00 op de meeste panelen, daarna wordt het snel minder, vanaf ~12.00 is er geen schaduw meer
- De offerte is voor 15x Canadian Solar, 295W.
- De eerste optie (1-fase) voor de omvormer is een "SolarEdge 4000H HD Wave";
- De tweede optie (3-fase) voor de omvormeris een "Solaredge 4.0 omvormer - 4k - drie fase". Deze optie heeft een meerprijs van 350 ex BTW.
- Beide opties hebben 15 solar edge power optimizers (van een iets verschillend type; P300 vs P404)
- Kabel lengte van dak tot meterkast is ~20meter; vanaf de schuur naar de omvormer (die binnen onder het dak komt te hangen), ongeveer 25m. Er liggen al loze leidingen (19mm), dus de draad zit er zo in.

- Mijn groepenkast is al volledig in 3-fasen uitgevoerd, en heeft nog genoeg uitbreidingsruimte.

- Ik verwacht in de toekomst nog wel wat serieuze elektra verbruikers toe te voegen (warmtepomp, electrisch koken, etc).

Door de vele voor- en nadelen van diverse oplossingen blijf ik het een lastige inschatting vinden op het nou die 350 euro extra waard is...?

Offertes zijn overigens voor 5800 respectievelijk 6150 (ex BTW); voor 4425 Wp, inclusief 'alles'.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19
Ik kan het verkeerd hebben maar 4425Wp op een 16A automaat is heel krap. Een 20A automaat gaat m niet worden normaliter omdat de hoofdaansluiting waarschijnlijk 3x25A is? Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom. Zoals een WP compressor en e-boiler draaien vaak vanaf 1 fase. Ik zou dus gaan voor de 3 fase optie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Jim423 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:29:
Ik kan het verkeerd hebben maar 4425Wp op een 16A automaat is heel krap. Een 20A automaat gaat m niet worden normaliter omdat de hoofdaansluiting waarschijnlijk 3x25A is? Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom. Zoals een WP compressor en e-boiler draaien vaak vanaf 1 fase. Ik zou dus gaan voor de 3 fase optie.
Ik heb voor 5400kw (18panelen) een offerte gekregen voor de 5000h variant. 1 fase (zo is de meterkast nog wel ingericht, ga binnenkort naar 3). Volgens het bedrijf dat het gaat leggen maakte het niets uit.
Zal morgen dan ook eens informeren naar de 3 fase variant.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Ik kan het verkeerd hebben maar 4425Wp op een 16A automaat is heel krap
Tsja, dat is wel een goed punt. 240V * 16A = 3840W. Zou een beetje suf zijn, als bij een hele mooie zonnige dag, de zekering eruit vliegt ?!
Een 20A automaat gaat m niet worden normaliter omdat de hoofdaansluiting waarschijnlijk 3x25A is?
Inderdaad, aansluiting is 3x25A
Het enige voordeel van een 1fase omvormer is dat wanneer het salderen verdwijnt je makkelijker zaken direct kan voeden vanaf je zonnestroom
Ik meende na lang en veel lezen, begrepen te hebben dat dit allemaal niet (meer) uitmaakt. Alles fasen worden eerst bij elkaar opgeteld (plus en min), en dat gaat 'de meter in'.

Nou 'voelt' het natuurlijk wel 'beter', om in mijn groepenkast alle grootverbruikers (warmtepomp, kookplaat, electrisch boilertje, oven,...) op dezelfde fase te hebben, als de zonnepanelen. Maar... met 1 fase omvormer, zou je dan alle grootverbruikers op diezelfde fase hebben. Niet handig natuurlijk, als de rest van de groepenkast 3 fasen is....

Opnieuw gevoelsmatig is het 'verstandiger' om zowel de zonnepanelen op 3 (verschillende) fasen te hebben, als ook de grootverbruikers. Toch..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Zolang het salderen nog bestaat is er inderdaad niks aan de hand. Wat je teruglevert op fase 3 wordt weer afgetrokken van het verbruik op fase 2. Als het salderen stopt zul je dus zoveel mogelijk direct zelf moeten opmaken, dit kan met een 3 fase omvormer natuurlijk ook gewoon. Je zal dan je verbruikers die overdag draaien mooi moeten spreiden over de 3 fases. Een oven of kookplaat op 1 fase zetten samen met een 1 fase omvormer heeft niet zoveel nut doorgaans omdat je niet de godganselijke dag aan het bakken en braden bent. Dit zal gebeuren als de zon onder is dus dan maakt het totaal niet uit, even los van de aansluitfactor.
Kecin schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:32:
[...]

Ik heb voor 5400kw (18panelen) een offerte gekregen voor de 5000h variant. 1 fase (zo is de meterkast nog wel ingericht, ga binnenkort naar 3). Volgens het bedrijf dat het gaat leggen maakte het niets uit.
Zal morgen dan ook eens informeren naar de 3 fase variant.
Klopt voor een 1-fase kast is dit geen probleem. Achter een 35A/40A aansluiting kun je wel een 25A automaat kwijt. Bij een 3-fase aansluiting kom je dus in de problemen, je moet dan of niet-selectief aansluiten op de hoofdaansluiting of voor een 3 fase variant gaan qua omvormer. Dit komt dan uit op een 3x10A of 3x16A automaat wat prima kan achter je nieuwe 3x25A hoofdaansluiting.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Jim423 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:03:
Zolang het salderen nog bestaat is er inderdaad niks aan de hand. Wat je teruglevert op fase 3 wordt weer afgetrokken van het verbruik op fase 2. Als het salderen stopt zul je dus zoveel mogelijk direct zelf moeten opmaken, dit kan met een 3 fase omvormer natuurlijk ook gewoon. Je zal dan je verbruikers die overdag draaien mooi moeten spreiden over de 3 fases. Een oven of kookplaat op 1 fase zetten samen met een 1 fase omvormer heeft niet zoveel nut doorgaans omdat je niet de godganselijke dag aan het bakken en braden bent. Dit zal gebeuren als de zon onder is dus dan maakt het totaal niet uit, even los van de aansluitfactor.

[...]

Klopt voor een 1-fase kast is dit geen probleem. Achter een 35A/40A aansluiting kun je wel een 25A automaat kwijt. Bij een 3-fase aansluiting kom je dus in de problemen, je moet dan of niet-selectief aansluiten op de hoofdaansluiting of voor een 3 fase variant gaan qua omvormer. Dit komt dan uit op een 3x10A of 3x16A automaat wat prima kan achter je nieuwe 3x25A hoofdaansluiting.
Als ik het dan goed begrijp zou ik mijn nog aan tr sluiten warmtepomp op een fase moeten zetten waar de panelen ook aan terugleveren om zo maximaal rendement te hebben wanneer salderen is afgelopen?
Ik heb er nog niet helemaal kaas van gegeten, en sorry voor de kleine topic hijack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kecin schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 01:01:
[...]

Als ik het dan goed begrijp zou ik mijn nog aan tr sluiten warmtepomp op een fase moeten zetten waar de panelen ook aan terugleveren om zo maximaal rendement te hebben wanneer salderen is afgelopen?
Ik heb er nog niet helemaal kaas van gegeten, en sorry voor de kleine topic hijack.
Nee maakt niet uit, een slimme meter (dsmr5) saldeert over de fase.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:17
Jim423 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:29:
Er wordt nergens gerept over een 16A automaat, die wel selectief/niet selectief discussie is hier ook al heel vaak gevoerd. 4000w op een 20A automaat werkt prima en wordt overal in zonnepanelenland dagelijks geinstalleerd achter 25A hoofdzekeringen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:34:
[...]

Er wordt nergens gerept over een 16A automaat, die wel selectief/niet selectief discussie is hier ook al heel vaak gevoerd. 4000w op een 20A automaat werkt prima en wordt overal in zonnepanelenland dagelijks geinstalleerd achter 25A hoofdzekeringen.
Er kwam zelfs ergens iets voorbij dat pv niet selectief hoeft te zijn omdat het leveren is ipv afname.
Dan maakt het helemaal niet uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:41
3 fase systeem kiezen! Los van de groepen die om je oren komen bij een topdag, heb je ook de mogelijkheid om strings met elkaar te vergelijken. Mocht een paneel stuk zijn is dit veel makkelijker te detecteren. Klinkt als onzin: een kapot panneel icm slechte MPPT tracker kan je opbrengt enorm naar beneden brengen: die 350 euro heb je zo terug verdient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 18:28
TunderNerd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:17:
3 fase systeem kiezen! Los van de groepen die om je oren komen bij een topdag, heb je ook de mogelijkheid om strings met elkaar te vergelijken. Mocht een paneel stuk zijn is dit veel makkelijker te detecteren. Klinkt als onzin: een kapot panneel icm slechte MPPT tracker kan je opbrengt enorm naar beneden brengen: die 350 euro heb je zo terug verdient!
Ik ben geen techneut, maar staan de DC en AC kant van de omvormer niet los van elkaar? De inrichting van de AC kant heeft dan toch geen invloed op de DC kant en andersom....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@BartS12
voor de zin en onzin van sommige dingen.
ik heb nu 5660Wp(met 24 panelen) op een 4000VA 1 fase omvormer werkend met een B16A groep en 30ma ALS. >:)
(heb wel de 2,5mm kabel moeten vervangen voor 4mm kabel.
theoretisch kan het met een 2,5mm kabel wel, maar mijn geval hoorde ik knetter geluiden uit de meter kast)

ik ga nu de 5660Wp vervangen voor 6430Wp, met de zelfde omvormer.
dit kan ik allemaal doen omdat ik een oost-west systeem heb.
hier een voorbeeld van een dag opbrengst:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
de top van oost of west zit gewoon een paar uur uit elkaar dus een kleinere omvormer en ik red het al.
(en zo als ik het lees kun je ook zoiets verzinnen.
platter en steiler is ook een soort oost-west ;) )

ook geeft 4000VA net iets meer als 16A, maar een 16A groep heeft een beetje marge, dus dat gaat ook net goed. (en dit is nog veiliger als een 20A gebruiken. ;) )

ik geef toe, dit is erg extreem, maar geen enkel probleem om dat op 1 van de 3 fase te doen. ;)
(persoonlijk, 3 fase is wel tof hoor, zeker als je nog wat meer pv wil leggen in de toekomst.
dus daar zit mijn voor keur ook wel, maar je zit nu wel een beetje op de grens of dat nu wel of niet nodig is. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 24-04-2018 11:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
3 fasen is mooier dan 1 fase. 350 euro nu lijkt duur, maar schrijf het eens af over de komende 10 jaar, dan zit je voor net geen 3 euro per maand op een 3 fasen systeem. Ik zou het doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
@migjes, dank voor de heldere toelichting! Nou heb ik wel een opstelling op pal-zuid, en dan ook nog eens onder een vrijwel optimale dakhoek. Dat betekent volgens mij dat ik zo rond 12.00 's middags, het piekvermogen van de panelen best wel eens zal halen; en dat de omvormer dus ook die ~4400Wp moet kunnen behappen.

Wat dat betreft is een oost-west opstelling natuurlijk ideaal; daar wordt 'vanzelf' het vermogen al over de dag verspreid; en haal je nooit zo'n hoge piek als met een zuid-opstelling.

Dan heb ik het wel een beetje op een rijtje denk ik:
- 350 euro extra
+ Geen issue met >16A vermogen op 1 fase
+ Minder verliezen in de draden
+ Meer mogelijkheden om later nog uit te breiden met extra panelen (alhoewel het dak hiermee wel vol ligt - tenzij pal-noord orientatie, met wat grote bomen ervoor, ooit financieel aantrekkelijk wordt...)
+ betere spreiding van vermogen over de 3-fasen die ik nu al heb; en apparatuur ook verdeeld over 3 fasen (voor wat dat waard is, in de toekomst eventueel, ...)
+ mogelijkheid om 3 strings met elkaar te vergelijken (alhoewel dat met SolarEdge toch altijd kan, per paneel zelfs?)

Denk dat het de 3-fase gaat worden :)

PS: Iemand nog feedback op de totaal prijs van de offerte : ~6150 ex BTW ? Da's 1,39 euro/Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@BartS12
heb even geen tijd voor je, maar ik zie wel mogenlijkheden tot leuke alternatieven, maar dat later.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Nou, dat wacht ik dan graag nog even af :)

Wellicht dat dit inmiddels ook een wat algemener overzicht begint te worden; er zijn vast meer huizen in Nederland waar je ongeveer op deze grens zit. Voor mijn gevoel is mijn situatie vrij gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kecin schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 01:01:
[...]Als ik het dan goed begrijp zou ik mijn nog aan tr sluiten warmtepomp op een fase moeten zetten waar de panelen ook aan terugleveren om zo maximaal rendement te hebben wanneer salderen is afgelopen?
Klopt inderdaad ja. Maar hoe of wanneer ze (volledig) gaan stoppen met salderen is niet helemaal bekend volgens mij dus voorlopig zit je nog goed.
Rol-Co schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:40:
[...]Er kwam zelfs ergens iets voorbij dat pv niet selectief hoeft te zijn omdat het leveren is ipv afname.
Dan maakt het helemaal niet uit. :)
Dat is technisch gezien natuurlijk onzin, de selectiviteit moet je waarborgen tot zover mogelijk. Of er nu een PV-omvormer sluiting maakt of een wasmachine zien automaten geen verschil in. Die zullen beide tegelijkertijd afschakelen waardoor alles achter die fase zonder spanning zit. Het klopt dat een zgn. PV-verdeler selectief is op de ''uitgang'' wanneer er volop wordt teruggeleverd maar hier mag je niet vanuit gaan in je berekening.
No Hands schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:34:
[...]Er wordt nergens gerept over een 16A automaat, die wel selectief/niet selectief discussie is hier ook al heel vaak gevoerd. 4000w op een 20A automaat werkt prima en wordt overal in zonnepanelenland dagelijks geinstalleerd achter 25A hoofdzekeringen.
Tuurlijk, een 25A automaat werkt ook prima. Een 32A automaat werkt ook prima, mits je continu 7A afneemt op die fase. Wil niet zeggen dat het een goede manier van installeren is. Dat PV-boeren niet-selectief afzekeren zonder overleg met de klant is natuurlijk ook gewoon kansloos, die verwachten gewoon een nette installatie die ook voldoet aan de Netcode en niet dat bij een PV-sluiting de helft van de woning uitvalt. Als je daar bewust zelf voor kiest is het een ander verhaal natuurlijk.

@BartS12 Lijkt mij een wijze keuze inderdaad. Je kan met de optimizers inderdaad per paneel de opbrengst bekijken en totaal.
T-MOB schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:18:
[...]Meters salderen intern al. Als je 1kW opwekt op fase 1 en tegelijk 1kWh verbruikt op fase 2 dan zal je meter 0 verbruik registreren. Als salderen wordt afgeschaft hoef je je over de faseverdeling dus geen zorgen te maken :)
Dat snap ik. Daarom zeg ik ook, Wat je teruglevert op fase 3 wordt weer afgetrokken van het verbruik op fase 2. Echter ben je natuurlijk wel aan het terugleveren. Immers je PV-stroom gaat via fase 3 naar de buren. Het zou dus goed kunnen dat in de toekomst het interne salderen ook gewoon stopt, in Liander gebied kan dit volgens mij via een overtheair update. Maar het is echt nog even koffiedik kijken wat dat betreft.

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 24-04-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
Marcva schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:54:
[...]

Ik ben geen techneut, maar staan de DC en AC kant van de omvormer niet los van elkaar? De inrichting van de AC kant heeft dan toch geen invloed op de DC kant en andersom....
De hoeveelheid stroom die aan de DC kant wordt opgewekt is natuurlijk van invloed op hoeveel stroom je terug duwt op de AC zijde! Dus al wek je teveel op ( > 16 A AC, aan de DC kant is dit afhankelijk van de spanning) en je verbruikt het niet zelf dan gaat het terug " het net" in. Een zekering is niet polair (verkeerd om bestaat niet), dus wanneer je mer dan 16 amps probeert terug te leveren klapt hij er gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:46
Jim423 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:03:
Meters salderen intern al. Als je 1kW opwekt op fase 1 en tegelijk 1kWh verbruikt op fase 2 dan zal je meter 0 verbruik registreren. Als salderen wordt afgeschaft hoef je je over de faseverdeling dus geen zorgen te maken :)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
TunderNerd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:09:
[...]

De hoeveelheid stroom die aan de DC kant wordt opgewekt is natuurlijk van invloed op hoeveel stroom je terug duwt op de AC zijde! Dus al wek je teveel op ( > 16 A AC, aan de DC kant is dit afhankelijk van de spanning) en je verbruikt het niet zelf dan gaat het terug " het net" in. Een zekering is niet polair (verkeerd om bestaat niet), dus wanneer je mer dan 16 amps probeert terug te leveren klapt hij er gewoon uit.
Ok, meer stroom aan de DC kant levert meer stroom aan de AC kant. Die relatie snap ik ook nog. Maar jij claimt dat 3-fasen handiger / beter is i.r.t. strings, MPPT trackers en kapotte panelen. Die ontgaat me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
Marcva schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:03:
[...]

Ok, meer stroom aan de DC kant levert meer stroom aan de AC kant. Die relatie snap ik ook nog. Maar jij claimt dat 3-fasen handiger / beter is i.r.t. strings, MPPT trackers en kapotte panelen. Die ontgaat me.
Jazeker. als jij die strings hebt, heb je drie onafhankelijke inputs op je inverter, elk heeft een eigen MPPT tracker (althans, bij een goede inverter moet dat zo zijn). Je kan de prestaties van de strings met elkaar vergelijken. Mocht er één paneel kapot zijn, dan zie je dat 1 van de drie strings achter blijft t.o.v. de andere twee.
Als je alle panelen in serie zet (1 grote string), en er gaat een paneel stuk dan is dit een stuk lastiger op te merken! Je kan nergens mee vergelijken, je hebt geen ijking, niks! je ziet veelal bij oude installaties waar alles in 1 string zit, en een paneel disfunctioneert, dat de eigenaar dit niet opmerkt en de opbrengst voor lange tijd sub-optimaal is.
Duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@TunderNerd Ja, duidelijker. Maar moet ik een 3-fase omvormer dan zien als 3 afzonderlijke 1-fase omvormers in één? Dat lijkt mij toch ook niet.
Overigens heb ik een kleine 6kWp in één string met SolarEdge optimizers en 1-fase 5kW omvormer, waardoor ik ook kan zien hoe de individuele panelen presteren. TS gaat voor soortgelijk materiaal, dus voor de keuze 1, of 3 fase maakt dat geen verschil lijkt me.
Dus: het kwartje is nog niet helemaal in de greep van de zwaartekracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hmm. In mijn geval (de kleine topic hijack, dacht ik het te snappen en nu weer niet. Ik ga sowieso naar een 3 fase stoppenkast. Maar moet ik nu een 1 of 3 fase omvormer hebben voor 2 strings van 9 panelen van 290WP vol op zuid zonder schaduw maar met optimizers(want dat vond ik zelf leuk)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
BartS12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:56:
Ik overweeg mijn dak vol te leggen met zonnepanelen. Daarvoor heb ik inmiddels een aantal offertes in huis, en mijn plan begint definitievere vormen aan te nemen. De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb: sluit ik dit nou op 1 fase, of 3 fase aan?

Wat achtergrond:
- plan is 11 panelen op het dak van het huis, plus 4 op de schuur. Orientatie is pal zuid, onder 50 graden dakhoek.
- een schoorsteen op het dak,en dakkapel zorgen voor wat schaduw; voor ~10.00 op de meeste panelen, daarna wordt het snel minder, vanaf ~12.00 is er geen schaduw meer
- De offerte is voor 15x Canadian Solar, 295W.
- De tweede optie (3-fase) voor de omvormeris een "Solaredge 4.0 omvormer - 4k - drie fase". Deze optie heeft een meerprijs van 350 ex BTW.
- Beide opties hebben 15 solar edge power optimizers (van een iets verschillend type; P300 vs P404)
- Kabel lengte van dak tot meterkast is ~20meter; vanaf de schuur naar de omvormer (die binnen onder het dak komt te hangen), ongeveer 25m. Er liggen al loze leidingen (19mm), dus de draad zit er zo in.

- Mijn groepenkast is al volledig in 3-fasen uitgevoerd, en heeft nog genoeg uitbreidingsruimte.

- Ik verwacht in de toekomst nog wel wat serieuze elektra verbruikers toe te voegen (warmtepomp, electrisch koken, etc).

Door de vele voor- en nadelen van diverse oplossingen blijf ik het een lastige inschatting vinden op het nou die 350 euro extra waard is...?

Offertes zijn overigens voor 5800 respectievelijk 6150 (ex BTW); voor 4425 Wp, inclusief 'alles'.
Heb 15x CS 275WP = 4125WP op 1 fase met 20A (Omnik 4K) en red het met gemak dus dan moet jij het ook kunnen. Ik kwam wel op 3.700€ all in inc btw. dus vraag me af wat zo duur is bij jou @_@

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 16:39
Let wel op dat je met optimizers ertussen een andere situatie hebt kwa MPPT. Door de optimizers werkt elk paneel al afzonderlijk en moet je het systeem zo aanlsuiten dat je zo snel mogelijk aan je minimale opstart spanning komt. Bij mij situatie (16 panelen, per 2 panalen 1 optimizer) is 1 string het beste omdat ik anders nooit snel genoeg aan de minimum spanning kom.

Mijn vermoeden is dat je in de situtie van TS 2 string wilt maken. 1 van 7 panelen waarvan 5 op het dak en 2 op de schuur en dan de rest op een 2e string. Maar het kan ook maar zo zijn dat als je maximum ingangs spanning het toelaat je beter af bent met 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
BartS12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:56:
Deze omvormer levert maximaal 4000 Watt AC. Dus kan prima op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

4830 Wp
1-fase Effekta 5000
30 graden hellingshoek op zuid
16 Ampère installatieautomaat
1050 Wh/Wp per jaar

Gaat al 6 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:31:
Hmm. In mijn geval (de kleine topic hijack, dacht ik het te snappen en nu weer niet. Ik ga sowieso naar een 3 fase stoppenkast. Maar moet ik nu een 1 of 3 fase omvormer hebben voor 2 strings van 9 panelen van 290WP vol op zuid zonder schaduw maar met optimizers(want dat vond ik zelf leuk)).
Even een antwoord op mezelf. Ik heb vanmiddag mijn leverancier gesproken en zonder meerprijs krijg ik een 3 fase variant. Scheelt wel dat ik hem aan een nieuwe klant heb geholpen en daardoor nu ook de LG Neon 320wp krijg.
Excuses voor de laatste keer voor de hijack haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Food for thought

Ik heb juist bewust enkel fase omvormers op een 3 fase aansluiting.
Een 3 fase kapot heb je niks meer.
Één fase stroom uitval stopt de omvormer ermee.
Enkel fase heb je zelf in de hand hoeveel vermogen per fase er terug geleverd word, de 3 fase doet dat zelf maar je weet niet welke.
Enkel fase heb ik 3 omvormers, 1 defect o.i.d heb ik er nog 2 draaien.

Dus 3fase heeft niet alleen voordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:04

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Marcva schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:19:
@TunderNerd Maar moet ik een 3-fase omvormer dan zien als 3 afzonderlijke 1-fase omvormers in één? Dat lijkt mij toch ook niet.
Een 3-fasen omvormer betekent dat je met 3 fasen invoedt op het net. Dat heeft helemaal niets te maken met het aantal DC strings aan de andere kant van de omvormer. Voor de goede orde: een string is een aantal (bv. 10) zonnepanelen in serie. Zo heb ik een 1-fase inverter met 2 strings. Iedere string heeft 10 panelen in serie, totaal dus 20 panelen.

Antwoord op je vraag is dus: nee, een 3-fasen omvormer bestaat niet uit 3 losse 1-fase omvormers. Ik heb er weinig ervaring mee, maar ik verwacht dat de inverter niet functioneert als er 1 fase ontbreekt.

Het uitvallen van 1 fase komt in NL echt maar heel zelden voor. Heb het de afgelopen tientallen jaren 1x meegemaakt en dat was een lokaal probleem (trafohuisje in de wijk). Binnen 2 uur weer opgelost, zoals de meeste leveringsproblemen in NL.

Overigens zou ik al snel voor 3-fasen kiezen als je reeds een 3-fasen aansluiting hebt, zeker als je meer dan zo'n 4000 Wp gaat installeren. Ook technisch is dat net iets mooier, maar ook weer iets duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Joepla op 24-04-2018 19:58 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Joepla schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:55:
[...]

Een 3-fasen omvormer betekent dat je met 3 fasen invoedt op het net. Dat heeft helemaal niets te maken met het aantal DC strings aan de andere kant van de omvormer. [...]

Antwoord op je vraag is dus: nee, een 3-fasen omvormer bestaat niet uit 3 losse 1-fase omvormers.
Dat vermoedde ik al. Maar ik probeerde een eerdere stelling van @TunderNerd te snappen. Lama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Toch mooi om te zien dat de inzichten nog met de dag toenemen (bij mij in ieder geval)

- Ja, mijn plan (4425 Wp) gaat dus zeker wel werken met een 1-fase aansluiting. Eventueel met een 20A zekering, maar misschien ook wel met een 16A. Geen idee wat de leverancier in gedachten heeft; maar eerlijk gezegd vind ik dat ook zijn probleem. Als een 16A zekering er regelmatig uit klapt bij een prachtig zonnige dag, mag ie dat gewoon komen fixen...

- Maar, een 3-fasen aansluiting lijkt (...) toch wat kleine voordelen te hebben. Iets minder verliezen in de kabels, meer ruimte voor uitbreiding van het aantal panelen (alhoewel ook een 3-fasen omvormer natuurlijk beperkt is tot een zekere capactiteit; in mijn offerte tot ~ 4kW nomimaal), betere verdeling van de vermogens over de groepen (en eventueel, verbruikers).

Kortom, denk dat het de 3-fasen gaat worden.

Blijf ik alleen nog even zitten met de totaalprijs. Als ik lees (@Bschnitz) dat iets soortgelijks voor 3700 inclusief kan, waarom moet het bij mij dan ~6100 ex (=7400 inclusief) kosten? Dat is het *dubbele* ?!
In iets meer detail de offerte; alles EX btw:
- 15x Canadian Solar 295Wp: 2500
- 1x omvormer SE4k, 3-fasen: 1100
- 15 SE optimizer: 800
- Montage materiaal & kabels: 750
- Installatie: 1000

Kan dit echt voor de helft...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:15
BartS12 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:53:
Toch mooi om te zien dat de inzichten nog met de dag toenemen (bij mij in ieder geval)

- Ja, mijn plan (4425 Wp) gaat dus zeker wel werken met een 1-fase aansluiting. Eventueel met een 20A zekering, maar misschien ook wel met een 16A. Geen idee wat de leverancier in gedachten heeft; maar eerlijk gezegd vind ik dat ook zijn probleem. Als een 16A zekering er regelmatig uit klapt bij een prachtig zonnige dag, mag ie dat gewoon komen fixen...

- Maar, een 3-fasen aansluiting lijkt (...) toch wat kleine voordelen te hebben. Iets minder verliezen in de kabels, meer ruimte voor uitbreiding van het aantal panelen (alhoewel ook een 3-fasen omvormer natuurlijk beperkt is tot een zekere capactiteit; in mijn offerte tot ~ 4kW nomimaal), betere verdeling van de vermogens over de groepen (en eventueel, verbruikers).

Blijf ik alleen nog even zitten met de totaalprijs. Als ik lees (@Bschnitz) dat iets soortgelijks voor 3700 inclusief kan, waarom moet het bij mij dan ~6100 ex (=7400 inclusief) kosten? Dat is het *dubbele* ?!

https://www.solar-outlet.nl/

Zie wel dat je 15 hebt ik had er 10 gekocht maar zelfs dan is het maar +- €700 meer. Je optimizer en alle kleine spullen maken het zo duur.

Heb effe alles erbij gezocht:

Canadian Solar Canadian Solar 275 Wp Full Black zonnepaneel: €1.715,00
Omnik Omnik Omniksol 4.0K-TL2 omvormer: €626,22
Solfix Solfix set pannendak (portrait / staand): €329,76
Top Cable Solarkabel 6mm2 (zwart) - 20 meter: €34,30
Wifi module (divers): €48,95
Installatie van 10 panelen (door heel Nederland): €949,62

Totaal incl. btw €3.703,85

[ Voor 14% gewijzigd door Bschnitz op 25-04-2018 11:15 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 21:39
BartS12 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:53:

Bij dezelfde solar-outlet website;
de omvormer voor 958 ex
de 15 optimizers voor 670 ex

Dat scheelt al 272,- euro...dan de rest nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Dat scheelt al 272,- euro...dan de rest nog
Tsja, vergeleken met een website die alleen losse onderdelen verkoopt, snap ik het. Uiteindelijk wil de installateur ook wat verdienen, en doet dat (deels) door een opslag op de panelen en omvormers te zetten. Ik denk dat dat overal wel zal gebeuren.

Daarmee kijg ik de indruk dat de offerte misschien nog een klein beetje scherper zou moeten kunnen; maar geen duizenden euros.
Pagina: 1