Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023
Wij hebben kunststof kozijnen uit 1991 met dubbel glas met een spouw van 12 mm.
Ik heb offertes gevraagd om over te stappen op HR ++ glas.

Met deze spouw heet dat sinds 2008 HR + glas, voor HR ++ moet de spouw minimaal 13 mm zijn.
Dikker glas past niet in onze kozijnen.

Om een betere isolatie te krijgen kan Argon vervangen worden door Krypton maar dat kost 50 % meer.

De U waarde van het glas met Argon is 1,3, met Krypton vulling is dat 1,0.

Wat is nu wijsheid ? Is het verschil tussen 1,3 en 1,0 een paar duizend euro waard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het maakt natuurlijk niks uit als je kozijnafdichting of je muur een "enorme" verliespost is. Het is dus wel een beetje afhankelijk of je die paar duizend Euro uberhaupt gaat besparen aan stook of airco kosten.

Hoe oud is je huis en welk label hangt daar nu aan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-06 14:43
En vooral: hoeveel ruiten en m2 hebben we het over? Als het een groot aantal en vooral forse totale oppervlakte is zou ik dat nog overwegen, want dan is het extra warmteverlies er meestal ook naar.

Houten kozijnen vond ik hier wel een voordeel: wij hebben gewoon dunnere glaslatten erbij genomen. Dan win je al snel een paar mm, waardoor we de standaard (goedkope) 5-15-4 opbouw konden gebruiken. Is een dergelijke oplossing bij jullie kozijnen niet mogelijk? Een ongelijke opbouw zou ik trouwens altijd aanraden: het scheelt je heel veel geluid binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023
Hert gaat om ongeveer 60 ruiten met een opp van ruim 40 m2, dus veel glas.
Ik heb nauwelijks muur , die is volgens de norm van 1991 geisoleerd met platen in de spouw.

[ Voor 5% gewijzigd door CJG op 23-04-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dat is een beste lap aan ruiten, qua aantal ook. Als je de klassieke berekeningen volgt is verdien je het prijsverschil niet terug. Punt. Nu moet ik zeggen dat die berekeningen vaak redelijk conservatief zijn, dus misschien valt het mee. Vooral als je nu nog op gas stookt en de gasprijs stijgt kan de besparing best nog oplopen.

Tweede punt: je moet ook denken aan je comfort. Die besparing is leuk, maar misschien is het extra comfort voor je nog wel belangrijker. Zeker als je er langere tijd van plan bent te blijven wonen zou dat voor mij zwaar meetellen. Maar dit is uiteraard subjectief.

Derde: kijk ook eens naar andere oplossingen. Er zijn U=1.0 dubbelglassoorten, met een andere coating. Bij 12mm spouw houd je dan nog 1.2 over. Dat is nog net HR++, maar de kosten ervan liggen stukken lager als bij een Krypton vulling. Verder kun je kijken naar de zgn. warmte-win glassoorten: deze zijn nog voordeliger als de 1.0 soorten. De besparing die je dan behaald zit echter niet in de extra isolatie, maar de warmtewinning die plaats vind door betere warmtetransmissie naar binnen. Wel even opletten dat dat 's zomers ook zo werkt, dus een overstek of goede zonwering wordt dan bepaald geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
CJG schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:05:
Wij hebben kunststof kozijnen uit 1991 met dubbel glas met een spouw van 12 mm.
Ik heb offertes gevraagd om over te stappen op HR ++ glas.

Met deze spouw heet dat sinds 2008 HR + glas, voor HR ++ moet de spouw minimaal 13 mm zijn.
Dikker glas past niet in onze kozijnen.

Om een betere isolatie te krijgen kan Argon vervangen worden door Krypton maar dat kost 50 % meer.

De U waarde van het glas met Argon is 1,3, met Krypton vulling is dat 1,0.

Wat is nu wijsheid ? Is het verschil tussen 1,3 en 1,0 een paar duizend euro waard ?
Kijk ook eens naar de Thermobel Advanced 0.8. 18mm dik (spouw 10mm) en een Ug waarde van 0.8. Beter is er momenteel niet te krijgen in dubbel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26

Crazy-

Best life ever

Desmoerick schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:24:
[...]

Kijk ook eens naar de Thermobel Advanced 0.8. 18mm dik (spouw 10mm) en een Ug waarde van 0.8. Beter is er momenteel niet te krijgen in dubbel glas.
Misschien even OP goed lezen: maximaal 12mm spouw

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
10 is toch echt minder. Maar wat kost het, want 0,8 bij 10mm spouw klinkt als de duurdere Krypton vulling + duurdere coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:03
Geen aangepaste glaslatten mogelijk toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Bezuiniger schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:23:
10 is toch echt minder. Maar wat kost het, want 0,8 bij 10mm spouw klinkt als de duurdere Krypton vulling + duurdere coating.
Prijzen verschillen per leverancier, gewoon meerdere prijzen opvragen.

Het glas bevat idd meerdere coatings en een speciaal gas. Alle info is op hun website te vinden.

Je kunt bijv. een dikker buitenblad kiezen om het geluid te verminderen, of spelen met de coatings om zontoetreding te vermeerderen of verminderen. Warm edge randen toepassen voor minder verlies aan de randen. Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@CJG hou er ook rekening mee dat ongeacht of je argon of krypton neemt dit met een jaar of 10 er waarschijnlijk uitgelekt is of in ieder geval je garantie verlopen

ik heb ook voor de keuze gestaan en uiteindelijk als alternatief gekozen voor

- thermische spacers, is relatief goedkoop en slijt niet (en imho mooier dan die alu glim dingen)
- een speciale extra coating. hier heb ik een heel drama mee gehad (krast sneller) maar als het goed gaat scheelt het wel 0,1 - 0,2 die permanent is. Ik heb dus buiten / coating / binnnen / coating

al met al een U van 1,0 kunnen halen zonder krypton

wat is overigens nu je totale! ruimte dus glasdikte inclusief spouw ?

@Crazy- volgens mij haal je spouw en glasdikte door elkaar

het zou met verbazen als de totale dikte! nu maar 12 mm is. glas is eigenlijk minimaal 4 -4 dan zou er nu maar een spouw van 4 zijn.....

[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 28-04-2018 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Ray schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:16:
@CJG hou er ook rekening mee dat ongeacht of je argon of krypton neemt dit met een jaar of 10 er waarschijnlijk uitgelekt is of in ieder geval je garantie verlopen
Waar haal jij deze kennis vandaan? Ik heb dit al eens eerder gehoord, maar nooit echt bewijs voor gevonden. Als dit waar is betekend dat je iedere 10 jaar je glas moet vervangen omdat de isolatiewaarde achteruitgehold is. Lijkt mij stug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

10 jaar weet ik niet maar ik heb hier nu toevallig oud (40 jaar) dubbel glas en dat isoleert echt niet best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Desmoerick schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:09:
[...]

Waar haal jij deze kennis vandaan? Ik heb dit al eens eerder gehoord, maar nooit echt bewijs voor gevonden. Als dit waar is betekend dat je iedere 10 jaar je glas moet vervangen omdat de isolatiewaarde achteruitgehold is. Lijkt mij stug....
laat ik het zo stellen dat de garantie van 10 jaar een algemeen bekend iets is. Daarnaast speelt de kwaliteit vd kit en de juistheid van plaatsing en omgevingsfactoren een rol.

toen ik twee jaar terug deze puzzel maakte heb ik wel rekening gehouden met lekkage op termijn. Hoe lang die termijn dan exact is doet er eigenlijk niet zo heel veel toe. De prijs van Krypton is inderdaad veel hoger dus heb ik gezocht naar andere manieren voor een lager U die meer zekerheid hebben langer te blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:26

Crazy-

Best life ever

Ray schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:16:
@Crazy- volgens mij haal je spouw en glasdikte door elkaar

het zou met verbazen als de totale dikte! nu maar 12 mm is. glas is eigenlijk minimaal 4 -4 dan zou er nu maar een spouw van 4 zijn.....
Ja volgens mij ook 8)7
Dacht eerst dat het om de totale dikte van 12mm ging

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
Ray schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:51:
[...]

laat ik het zo stellen dat de garantie van 10 jaar een algemeen bekend iets is. Daarnaast speelt de kwaliteit vd kit en de juistheid van plaatsing en omgevingsfactoren een rol.

toen ik twee jaar terug deze puzzel maakte heb ik wel rekening gehouden met lekkage op termijn. Hoe lang die termijn dan exact is doet er eigenlijk niet zo heel veel toe. De prijs van Krypton is inderdaad veel hoger dus heb ik gezocht naar andere manieren voor een lager U die meer zekerheid hebben langer te blijven werken
Ok duidelijk verhaal, alleen bewijst dat absoluut jouw bewering niet dat het gas uit de spouw is verdwenen na tien jaar. Pas dus op met zulke beweringen/aannames, want zoals je weet gaan die snel een eigen leven leiden, cq als waarheid verkondigd worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27
Indoubt schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:11:
10 jaar weet ik niet maar ik heb hier nu toevallig oud (40 jaar) dubbel glas en dat isoleert echt niet best
Er worden tegenwoordig naast Argon of Krypton ook nog infrarood werende coatings gebruikt. Zie je bijna niet (80% of hoger visible light transmitted) en blokkeren 95% van het IR spectrum. Dit hadden ze 40 jaar geleden nog niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Ik denk alleen wel dat met zo'n infrarood werende coating dat je ook flink wat radiosignalen gaat blokkeren. In een huis met heel veel glas denk ik dat dat nog wel problematisch kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Nutral schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:04:
Ik denk alleen wel dat met zo'n infrarood werende coating dat je ook flink wat radiosignalen gaat blokkeren. In een huis met heel veel glas denk ik dat dat nog wel problematisch kan zijn.
Of juist een voordeel, minder straling kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Infraroodwerende coatings worden o.a. ook in autoruiten toegepast.
Met de GPS-chipset in een huidige goedkope smartfoon heb ik
geen ontvangstproblemen achter zo'n voorruit. Binnen 5 seconden een fix.
Je zou misschien Wifi ontvangstproblemen in de tuin direct achter een grote schuifpui kunnen krijgen.
Welke andere (langgolvige) radiosignalen er bijzonder sterk verzwakt worden zou ik niet weten.

Bij nieuw HR++ beglazing zou ik in ieder geval op de zgn. "warme kante" letten
veel glaszetters kennen alleen de metalen/aluminium afstandshouders.
Bij kleine vensters lekt relatief veel warmte via deze koudebruggen weg.
Dit scheelt in ieder geval condensatie welke altijd eerst aan de zijkanten gebeurt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 09:57
Daan87423 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:35:
[...]

Er worden tegenwoordig naast Argon of Krypton ook nog infrarood werende coatings gebruikt. Zie je bijna niet (80% of hoger visible light transmitted) en blokkeren 95% van het IR spectrum. Dit hadden ze 40 jaar geleden nog niet denk ik.
Heb dit i.c.m. triple glas. Deze coating is een beetje rood/bruinig. Valt niet heel erg op, wel als je het raam open zet dan zie je goed het verschil.
Pagina: 1