Backup medium icm meerdere computers; ik kom er niet uit...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik ben geen diehard ICT'er en zoek een werkbare, niet te gecompliceerde oplossing voor een issue waar een hoop mensen tegenwoordig mee worstelen (denk ik);

Het beste backup medium voor thuis icm meerdere computers
Tot op heden gebruikte ik een externe hardeschijf om eens in de zoveel tijd een backup te draaien van mijn waardevolle bestanden. Simpel; kwestie van aankoppelen, gewenste mappen overpompen, afkoppelen en in de kast leggen. Dit ging altijd prima totdat ik dit weekend tot de conclusie kwam dat er geen leven meer zat in mijn 4 jaar oude externe 2,5" Samsung schijf. Niets geks mee gebeurt, netjes in de originele verpakking in de kast gelegen voor de afgelopen maanden maar toch geeft hij geen enkel teken van leven meer. Meerdere kabels geprobeerd, verschillende computer; verder dat wat zachte tikjes komt hij niet.

Gelukkig niet direct een probleem aangezien mijn computers verder geen problemen kennen maar toch geen lekker gevoel mocht dat wel het geval geweest zijn. Dan zou ik tot de conclusie gekomen zijn dat mijn backup ook waardeloos zou zijn geweest.

Nu; ik ben dus op zoek naar het beste alternatief. Weer een nieuwe externe schijf kopen? Toch de overstap naar een NAS? Meerdere backups draaien naar verschillende schijven? Het hele weekend ingelezen in de materie maar ik kom er niet uit en zodoende aan jullie de vraag voor wat tips

Budget
Laten we zeggen; max. EUR 200 á 300,- voor een betrouwbare oplossing

Situatieschets
* Het gaat strikt genomen alleen om bestanden met emotionele waarde; foto's en video's. Op dit ogenblik in totaal ca. 200gb. maar dat blijft natuurlijk groeien in de loop der tijd. Laten we zodoende zeggen dat 2tb (wat tegenwoordig bijna het minimale lijkt te zijn) voor mijn doel de komende jaren ruim voldoende is.

*We werken hier in huis zowel met Mac's als met Windows systemen en het medium moet dus voor beide systemen te lezen en beschrijven zijn. Mijn nu-defecte schijf was FAT32 geformateerd. Probleem waar ik met video beelden al tegenaan liep was de 4gb grens van het FAT32 systeem (voorbeeld = trouwfilm; eindresultaat zoals verkregen van de videograaf is 22gb) waardoor ik deze momenteel slechts in verlaagde kwaliteit heb kunnen backup'en.

Het medium hoeft niet perse 24/7 beschikbaar te zijn in een netwerk. Mijn oude schijf werd ook slechts aangekoppeld voor het moment van het draaien van de backup. We gebruiken vooralsnog geen mediaplayer oid al zou het leuk zijn wanneer we foto's en video's makkelijk via de Sony Android televisie zouden kunnen bekijken. Momenteel doe ik dat middels een AppleTV icm mijn iMac wat ook prima werkt dus geen directe eis.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Wat heb ik zelf al bedacht?
* Optie 1; simpele externe schijf kopen;
+ Goedkoop
+ Simpel; opnieuw een kopie van de data draaien
- Geen redunantie (wat als deze schijf uiteindelijk ook weer defect raakt zonder dat ik het merk)
- Geen oplossing voor het backuppen van bestanden groter als 4gb vanaf Mac.

*Optie 2; NAS, voorzien van twee schijven in raid1? opstelling;
+ Redunante backup naar twee losse schijven. Kans lijkt me kleiner dat twee schijven tegelijkertijd kapot gaan.
+ Via netwerk benaderbaar; daarmee is volgens mij direct het 4gb. bestandgrote probleem opgelost.
+ Systeem kan op een vaste positie opgesteld worden en hoeft dan niet verplaatst te worden.
- Duur
- Lijkt een stuk gecompliceerder
- Veel functionaliteit welke wij niet lijken te gaan gebruiken

* Optie 3;.... Geen idee...

Iedereen wie ik het vraag heeft een verschillend verhaal; van situaties waarin mensen je aankijken met een blik van 'Backup? uhm... ja dat moet ik ook eens doen' tot opbouw van een kleine serverruimte.

Ik snap dat er wellicht geen 'beste' oplossing is maar er er moet toch een middenweg bestaan?

Alle reacties

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
En een cloud oplossing zoals dropbox/onedrive/gdrive etc? Makkelijk te installeren over meerdere computers. Auto synced over het algemeen en zodra aangepast wordt dat ook weer gesynced. :) Dus in feite 0 omkijken naar.

Nadeel met 200 GB zit je waarschijnlijk wel aan een abo vast, dit zouden dan terugkerende kosten worden maar goed. Daar krijg je wel wat meer gemak voor terug.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• Jamesz
Gebruik dropbox al voor mij ‘dagelijkse’ bestanden en dat werkt inderdaad ideaal. Laptop, iMac, tablet, telefoon. Overal toegang en altijd de juiste versie. Ideaal. Daar staat alleen verder niets cruciaals of prive’s in.

Voor een backup wil ik het graag binnenshuis houden. Niets dat er iets confronteerbaars tussen zit maar dat is meer het eigen gevoel. Zit er ook over te denken om de administratie te digitaliseren naar PDF’s en die zou ik er dan ook direct op willen zetten.

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
Binnenshuis of buitenshuis is totaal aan jezelf. Buitenshuis kost je geld maar de kans dat er iemand fysiek inbreekt in een data center en jouw schijfje net meeneemt vergeleken met een inbraak aan huis en je Externe HDD/NAS wordt gejat is het thuis naar mijn mening groter. Maar goed dat even terzijde.

Als je zoiets zoekt voor prive gebruik zou je even moeten rond googlen of er programmas zijn met een auto sync naar en van een NAS. Aangezien je hem aan en uit wilt zetten. In feite is het een repository alleen dan met auto sync maar ik kon er vrij weinig op vinden. Dus wellicht als je een beetje rond zoekt met repository software dat je al heel ver komt. :)

In feite kan je tijdens het scannen wel de map aangeven waar de PDF heen moet, zet hem op een van die mappen en ze staan gelijk in de cloud. Maar goed dit kan ook intern via je je netwerk naar een externe HDD of NAS. Ik denk dat het vooral een persoonlijk gevoel gaat worden wat je er precies mee wilt doen, in feite zijn allebei prima werkbare oplossingen alleen dat binnenhuis je alles zelf moet gaan opzetten en onderhouden (of laten doen) en de cloud oplossing binnen een paar klikken met je betaalgegevens weg is.

Als je redelijk wat ruimte wilt zou ik zeker 2x 2 TB nemen of meer en in Raid 1 of 4x 2tb of meer en raid 5 zetten. Heb je altijd een backup op de andere hardeschijf dus mocht er dan ooit 1 crashen dan heb je de ander nog. Bij raid 5 heb je nog wat performance winst maar ik betwijfel of dat het waard is voor het kleine gebruik wat jezelf beschrijft. Dat is namelijk een Stripe en mirror in één.

Vanaf hier denk ik dat het vooral kijken wordt wat je wilt. Ga je binnenshuis dan kun je altijd via de pricewatch wat leuks opzoeken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kadardar op 23-04-2018 16:19 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Verwijderd

Gewoon pech gehad met die hardeschijf. Ik gebruik al ongeveer 7 jaar dezelfde externe hardeschijf als back-up. (Nog zo een usb 1.0 ding)

Een NAS lijkt me een heel goede oplossing, maar als je pech hebt gaat hij ook niet langer dan 4 jaar mee.

Mogelijks is je hardeschijf niet defect en is het enkel het printje in de externe drive.
Als het je lukt op de hardeschijf uit het omhulsel te halen en hem aan te sluiten op je computer kan je nog bij je data.

Je gevoel is juist.
Een Auto synced Cloud is geen goede Back-up. Tenzij je hem echt goed versleuteld.
Een vriend is al zijn data kwijt door een paswoord hack.
De hacker heeft alle files gewist en het adresboek leeg gemaakt. Door de sync is uiteraard alle data van alle apparaten verwijderd.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:08
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:59:

Je gevoel is juist.
Een Auto synced Cloud is geen goede Back-up. Tenzij je hem echt goed versleuteld.
Een vriend is al zijn data kwijt door een paswoord hack.
De hacker heeft alle files gewist en het adresboek leeg gemaakt. Door de sync is uiteraard alle data van alle apparaten verwijderd.
En dat kan niet op een NAS? Als je een NAS hebt die extern bereikbaar is dan is dat niet veel veiliger.
Nog nooit gehoord dat iemand zijn hele dropbox of onedrive is leeg gehaald, vreemd verhaal. Ook geen winst voor de 'hacker'. Wat helpt versleutelen? Enige wat kan is een goed wachtwoord wat hij kennelijk niet had.

Misschien even kijken naar Backblaze? Voor 5€ onbeperkte backup (met encryptie).

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Horatius je bent ervan op de hoogte dat Backblaze maar 1 datacenter heeft? Oftewel, er hoeft maar heeeel toevallig iets major te gebeuren en byebye alle data.

Voor €40/jaar extra heb je heel Microsoft Office (voor 5 personen) en 1TB storage bij OneDrive. En dat is minstens 3 datacenters-redundant.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Horatius
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:24:
@Horatius je bent ervan op de hoogte dat Backblaze maar 1 datacenter heeft? Oftewel, er hoeft maar heeeel toevallig iets major te gebeuren en byebye alle data.

Voor €40/jaar extra heb je heel Microsoft Office (voor 5 personen) en 1TB storage bij OneDrive. En dat is minstens 3 datacenters-redundant.
Wist dat niet, NAS is nog een stukje minder redundant maar nogsteeds. Goed om te weten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Horatius schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:33:
[...]

Wist dat niet, NAS is nog een stukje minder redundant maar nogsteeds. Goed om te weten.
Eens! Daarom gaat de data van mijn backups / NAS naar 2 cloud-providers; TransIP Stack en OneDrive. Het helpt wel, zeker bij de initiele replicatie, dat er een goede upstream van de ISP is :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Horatius
MAX3400 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:35:
[...]

Eens! Daarom gaat de data van mijn backups / NAS naar 2 cloud-providers; TransIP Stack en OneDrive. Het helpt wel, zeker bij de initiele replicatie, dat er een goede upstream van de ISP is :)
Glasvezel is eigenlijk wel nodig, de reden dat ik ook geen NAS gebruik omdat met 20mbit upload ik van buitenaf hier last van heb.

• Jamesz
Horatius schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:12:
[...]

En dat kan niet op een NAS? Als je een NAS hebt die extern bereikbaar is dan is dat niet veel veiliger.
Nog nooit gehoord dat iemand zijn hele dropbox of onedrive is leeg gehaald, vreemd verhaal. Ook geen winst voor de 'hacker'. Wat helpt versleutelen? Enige wat kan is een goed wachtwoord wat hij kennelijk niet had.

Misschien even kijken naar Backblaze? Voor 5€ onbeperkte backup (met encryptie).
Beschikbaarheid van mijn data vanaf een externe locatie is voor mij geen prioriteit aangezien het primair backup / archief data betreft. Bestanden welke ik wel graag overal beschikbaar heb (en dat is niet veel) doe ik via Dropbox wat voor mij prima werkt.

Ik neem aan dat je de functionaliteit van een NAS qua externe toegang ook eventueel uit kan schakelen?

Heb nu twee externe schijven gehad (oude WD MyBook welke er na 10 jaar mee stopte en nu dus de Samsung S2 portable) welke naar verloop van tijd geen leven meer geven.Wat is nu eigenlijk beter voor een hardeschijf; continu draaien of stil in de kast liggen?

Uitbouwen en direct aansluiten heb ik al geprobeerd; helaas zonder positief resultaat.

• Horatius
Jamesz schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:09:
[...]

Heb nu twee externe schijven gehad (oude WD MyBook welke er na 10 jaar mee stopte en nu dus de Samsung S2 portable) welke naar verloop van tijd geen leven meer geven.Wat is nu eigenlijk beter voor een hardeschijf; continu draaien of stil in de kast liggen?
Continu draaien is niet goed, want de bewegende onderdelen slijten. Continu stil liggen ook niet, weet niet exact de reden. Kortom bij draaien verslijt het ene component, bij stil liggen het andere. Ik zou gewoon een Synology 2-bay NAS nemen met 2 NAS schijven erin in RAID 1.
Eenvoudig, niet al te duur en wanneer een schijf faalt heb je nog een RAID setup die data loss verkomt. Als je later nog acces vanaf WAN wilt kan dat ook nog.
Pagina: 1