Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakendodertje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-12-2022
Ze zeggen wel eens dat domme vragen niet bestaan, maar ik vermoed dat ik er één heb want op bovenstaande vraag kan ik met google maar geen antwoord vinden.

De afgelopen jaren heb ik een set AudioEngine A5's gehad die ik bedraad heb aangesloten op de Xonar Essence STX in mijn PC.

Nu ben ik afgelopen jaar verhuisd, en voor een optimale opstelling in mijn nieuwe huis is een bedrade oplossing naar mijn speakers bijkans onmogelijk geworden. Omdat ik graag in een probleem het ideale excuus vind om te mogen upgraden, ga ik volgende maand een set AudioEngine HD6 aanschaffen, met bluetooth mogelijkheden voor streaming.

Ik vraag mij nu af welke rol mijn geluidskaart nog zal spelen in de nieuwe configuratie bij de gegevensoverdracht tussen PC en speakers? Verloopt die volledig tussen moederbord en bluetooth-transmitter , of heeft mijn geluidskaart invloed op de kwaliteit van het signaal dat wordt doorgestuurd? En zo ja, is die kwaliteit uberhaupt relevant als het signaal toch gecomprimeerd wordt, verstuurd en daar waar weer uitgepakt volgens vaste protocollen?

Ik denk wel te begrijpen dat de ingebouwde DAC van mijn Xonar Essence overbodig wordt. Gelukkig heeft de HD6 weer een ingebouwde DAC.

Mocht er een stuk volstrekt verkeerde redenatie in iets van het bovenstaande staan, verlicht mij vooral. Ik houd van goed geluid, maar ik ben niet zo thuis in het technische verhaal er achter. Uiteindelijk probeer ik er ook gewoon achter te komen of mijn Xonar Essence marktplaats op kan of niet i guess .

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Eventuele andere tips en tricks om aan te denken zijn ook altijd welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als alle verkeer over BlueTooth gaat, dan doet je geluidskaart hier helemaal niets mee. De DAC zit in die set, dus die zal het geluid omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52

MazeWing

The plot thickens...

Is het niet zo dat die speakers streaming via bluetooth ondersteunen maar dat dit eigenlijk alleen voor muziek is. Bluetooth heeft altijd een vertraging en ik kan me voorstellen dat bij het spelen van games, kijken van filmpjes, etc. dit behoorlijk hinderlijk gaat zijn. Ik zou dit dus zeker even uitzoeken alvorens je je helemaal blind staart op de bluetooth functionaliteit.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazeWing schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 04:33:
Is het niet zo dat die speakers streaming via bluetooth ondersteunen maar dat dit eigenlijk alleen voor muziek is. Bluetooth heeft altijd een vertraging en ik kan me voorstellen dat bij het spelen van games, kijken van filmpjes, etc. dit behoorlijk hinderlijk gaat zijn. Ik zou dit dus zeker even uitzoeken alvorens je je helemaal blind staart op de bluetooth functionaliteit.
Die vertraging is zo minimaal, daar ga je niets van merken. Dat is in de orde ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MazeWing schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 04:33:
Bluetooth oortjes worden natuurlijk ook veel gebruikt voor bellen. Ik heb onlangs gegamed met Airpods. Ik merkte niets van enige vertraging.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:06:
[...]

Die vertraging is zo minimaal, daar ga je niets van merken. Dat is in de orde ms.
De vertraging naar mijn home cinema met Bluetooth is in de orde van secondes.

Nu kan dat significant minder zijn, maar de vertraging is zeker iets om rekening mee te houden! Dat zou ik niet afdoen als iets waar je per definitie niks van merkt.

Hier heb je een voorbeeld van een lijstje: https://www.rtings.com/he...s/active-features/latency. Dan heb je meteen de reden waarom specifieke game/TV headsets een eigen RF protocol gebruiken ipv Bluetooth: Die zitten tussen de 20ms en 50ms qua latency, Bluetooth tussen 150ms en 200ms. Dat is echt wel meer dan een paar millisecondes. Tenzij je APTX-LL hebt, dan is het goed vergelijkbaar met de custom RF protocollen, maar dat wordt niet door veel ondersteund.

TL;DR is dat er een reden is dat alle specieke headsets voor dit doel geen Bluetooth gebruiken. Maar het verschilt per device, en per persoon hoe gevoelig je ervoor bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 24-04-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakendodertje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-12-2022
Hmmmm, muziek heeft mijn grootste prioriteit maar ik mag ook graag wel eens een potje gamen. Dus toch iets om over na te denken.

Is de hit die ik kwalitatief maak voor bleutooth streamen groot tov een bedrade configuratie (met een Xonar Essence ertussen dus)?

Bedankt voor alle input tot dusver iedereen, much appreciated.
Pagina: 1