SHR Synology 2 DISKS crashvraag

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09-2025

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hi!

Ik heb een Synology met twee schijven. Ik had ze los van elkaar werkend (dus 2 * 2GB) en maakte zelf back-ups maar heb dat gisteren gewijzigd naar SHR. Hij deelt nu de opslag over twee schijven (hij ziet alles nu als 4GB). Maar mijn vraag nu; stel dat er één crasht, blijft de data dan wel bewaard? Want hij verdeelt nu de ruimte, dus ik kan mij niet voorstellen dat als één crashed mijn data veilig is. Of moet ik dan als nog iets anders regelen voor goede backup?

Weet iemand daar het antwoord op?

Alvast bedankt :))

Zenda likes some milk every now and then..

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Volgens Synology zou je met 2 disks er dan 1 als redundantie aangewezen moeten hebben, dus zou je van de 4TB (neem ik aan, GB is erg weinig ;)) bruto er 2 netto over moeten houden. Wellicht dat het bruto-aantal weergeven wordt, en de vrije ruimte dus dubbel zo hard afneemt als je er data op plaatst?

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-12-2025

OverloadOfRed

Bla, blabla

Klinkt alsof je de verkeerde raid modus hebt geselecteerd. Met redundancy heb je de kleinste schijf aan totale opslag staan, bij 2x2tb schijven moet dat dus 2tb aan vrije ruimte weergeven.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:32
Zenda schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:57:
Maar mijn vraag nu; stel dat er één crasht, blijft de data dan wel bewaard?
Dat staat bij Opslagbeheer. Als SHR juist werkt, dan staat er:
"Synology Hyrbid Raid (SHR) (Met gegevensbeveiliging van 1 schijf fouttolerantie)".

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 23-04-2018 13:35 ]

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Jullie hebben gelijk. Dat staat er inderdaad jeroen3. En er is inderdaad 2TB ter beschikking, niet 4TB zoals ik in mijn startpost aangaf. Dus mocht er nu één uitvallen dan pakt de andere het op? Dus ik hoef niet los nog een backup in te stellen?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:35
Ja hij pakt het dan over en nee je moet nog steeds een backup instellen. Raid ed is geen backup.

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb een DS216j met SHR en werd laatst geconfronteerd met één gecrashte hardeschijf. NAS uitgeschakeld, schijf vervangen, NAS opgestart en vervolgens kreeg ik de vraag of ik het volume wilde herstellen. Duurde circa een halve dag, daarna was alles weer zoals het was.

Dus ja, het werkt en je bent beschermd tegen het falen van één schijf. Echter: dat is een hele matige garantie. Je kunt er op gokken, maar als beide schijven toevallig tegelijkertijd falen heb je toch echt een probleem.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Thanks allemaal. Ik heb nu een extra HDD gekocht voor de backup;

FANTEC DB-ALU 3 3.5 behuizing
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM006 Barracuda

Ik kon geen kant-en-klare extra HDD vinden met 7200rpm dus bovenstaand samengesteld. Denk dat het nu allemaal wel safe is dan :))

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
... dat laatste natuurlijk alleen als je reglmatig backupt en de backupschijf op een andere locatie hebt liggen ...

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Zenda schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:17:
Thanks allemaal. Ik heb nu een extra HDD gekocht voor de backup;

FANTEC DB-ALU 3 3.5 behuizing
Seagate HDD 3.5" 2TB ST2000DM006 Barracuda

Ik kon geen kant-en-klare extra HDD vinden met 7200rpm dus bovenstaand samengesteld. Denk dat het nu allemaal wel safe is dan :))
Kleine side-note; waarschijnlijk was een grotere 5400rpm HDD sneller geweest ;).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zenda schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:35:
Dus mocht er nu één uitvallen dan pakt de andere het op? Dus ik hoef niet los nog een backup in te stellen?
Gewoon even ter overvloede, maar wat is het verschil tussen RAID en backup...

RAID beschermt je tegen disk-rot en uitvallende schijven (wat een veel voorkomende oorzaak is van data-verlies) alleen bijv een crypto-virus als voorbeeld die encrypt dus gewoon je complete RAID en je bent dus alles kwijt.

Backup beschermt je tegen crypto-virussen (tenminste als je die niet meebackupped, daarom is het handig om meerdere backups te hebben, anders merk je dat je een crypto-virus hebt en dan is je halve backup-schijf al aangetast), daarom ontkoppeld houden als hij niet in gebruik is.
Backup beschermt je tegen het fysiek op de grond vallen van je NAS (daarom nooit je backup schijf op je NAS leggen)
Backup kan je beschermen tegen brand als hij niet meeverbrand, daarom altijd buiten huis een kopie hebben.

En aangezien disk-rot en uitvallende schijven nog steeds kunnen voorkomen moet je ook periodiek je backup daar weer op testen/terugzetten, anders concludeer je als je je backup nodig hebt dat die waardeloos is vanwege bitrot.
Pagina: 1