Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Kan zijn dat ik er overheen kijk. Maar die optie zie ik niet staan bij systemen ?youridv1 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:20:
Weet niet of zoiets wel bestaat. Je beste optie is denk ik even de optie 3.5inch drive bay aanklikken in de pricewatch en dan de behuizingen sorteren op volume van klein naar groot
wel bij behuizingen, maar ik wou eigenlijk een barebone achtig systeempje oppikken
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
als je een maatje groter gaat (itx) kan het vaak wel. Bij deze kast pricewatch: Chieftec IX-03B kan je een opzetstuk kopen https://azerty.nl/product...oor-compact-series-ix-01b waarmee het lijkt te passen
Denk dat je wel een extra lage koeler nodig hebt en weet niet of je ssd dan ook past maar die kan je ook gewoon los op de kast leggen
[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 23-04-2018 13:31 ]
We do what we must because we can.
Dan heb je alle mogelijkheden, en genoeg ruimte voor harde schijven.
categorie: Behuizingen
Heb zelf al jaren deze kast in gebruik: pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
Kun je 3 3,5" schijven in kwijt, of met een caddy zelfs 4.
Dat zijn dus behuizingen, geen systemen.mcDavid schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:46:
Staan er genoeg in de pricewatch hoor:
categorie: Behuizingen
Heb zelf al jaren deze kast in gebruik: pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
Kun je 3 3,5" schijven in kwijt, of met een caddy zelfs 4.
Daarnaast is de kast die jij noemt al 3 keer groter dan ik wil.
Er hoeft bv geen voeding in, en maar 1 3.5HD. alle mogelijkheden meer, willen dus eigenlijk zeggen dat er te veel overbodige ruimte in de kast zit
Dat was mijn conclusie na door de pricewatch sprinten ook.ResuCigam schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:31:
Ik denk niet dat er barebones bestaan met ruimte voor een 3,5 " schijf, het principe van de barebones is een zo klein mogelijke pc. Mogelijk vind je meer bij de cubes/shuttle modellen, die zijn een maatje groter.
Maar omdat ik er niet naar kan zoeken weet ik niet zeker of ze er niet zijn
Leuke dingen. Maar veer te duur/server gericht. En daarnaast dus ook weer een stukje groter dan ik gehoopt had te vinden.Huaw schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:37:
Mischien denk ik veel te groot/duur, maar als je het serieus aan wil pakken zou je ook nog kunnen kijken naar bijvoorbeeld een HPE microserver.
Dan heb je alle mogelijkheden, en genoeg ruimte voor harde schijven.
Goed punt over die aansluiting. Mijn huidige itx bordje ondersteunt het ook, niet aan gedacht dat ook te controleren bij andere.Rrob schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:30:
let er bij barebones ook op dat er sata en sata power aansluitingen zijn om je hdd aan te sluiten! Die dingen krijgen de voeding vaak rechtstreeks op het mobo binnen...
als je een maatje groter gaat (itx) kan het vaak wel. Bij deze kast pricewatch: Chieftec IX-03B kan je een opzetstuk kopen https://azerty.nl/product...oor-compact-series-ix-01b waarmee het lijkt te passen
Ik houd bv die chiefteck in me achterhoofd, als blijkt dat ik er toch zelf 1 moet gaan bouwen.
[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 23-04-2018 13:56 ]
Zit volgens mij alles in wat je wilt.
Vraag me alleen af of er een normale voeding in past..
mensen, bedankt voor het meedenken. Maar ik zoek dus een (Barebone) Systeen, geen behuizing !hanvandijk schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:06:
zoiets? pricewatch: Xilence Torino
Zit volgens mij alles in wat je wilt.
Vraag me alleen af of er een normale voeding in past..
Daarnaast hebben mensen hier nogal een verkeerd beeld bij klein merk ik
Ter illustratie, Dit is een NUC :

Denk daar nog een 3,5" hd onder, en dat is ongeveer het formaat waar ik mee in mijn hoofd zit
zo'n formaat barebone ga je niet vinden, waarbij er ruimte is voor een 3,5" schijfheuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:10:
[...]
mensen, bedankt voor het meedenken. Maar ik zoek dus een (Barebone) Systeen, geen behuizing !
[afbeelding]
Denk daar nog een 3,5" hd onder, en dat is ongeveer het formaat waar ik mee in mijn hoofd zit
Waar zou je als eerst een compromis op willen sluiten? Disk formaat of size van het kastje?
edit: zoiets komt nog het meest in de buurt qua size: Shuttle XPC cube SZ170R8 V2
[ Voor 10% gewijzigd door Meekoh op 23-04-2018 14:18 ]
Computer says no
[ Voor 0% gewijzigd door darth.75 op 23-04-2018 14:19 . Reden: Typo ]
Als je naar barebones kijkt dan is de keuze niet zo heel groot:
categorie: Barebones
Geen van 2en eigenlijkMeekoh schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:15:
[...]
zo'n formaat barebone ga je niet vinden, waarbij er ruimte is voor een 3,5" schijf![]()
Waar zou je als eerst een compromis op willen sluiten? Disk formaat of size van het kastje?
edit: zoiets komt nog het meest in de buurt qua size: Shuttle XPC cube SZ170R8 V2

Dus dan zal het wel iets worden van een nuc, icm zoiets :
pricewatch: Gembird 3.5" Combo behuizing USB 2.0 Aluminium
Die shuttle is alweer te hoog, gok ik, past niet in mijn kastje onder de tv.
Ik heb een 3,5" caddy van een oude PC met een rubberen tussenlaag vastgemaakt op de 140 mm fan locatie.
Dat gaat al ruim 2 jaar goed
Leg de afmetingen van een NUC eens naast die van een 3,5" HDD en je begrijpt waarom er geen in past.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:10:
[...]
mensen, bedankt voor het meedenken. Maar ik zoek dus een (Barebone) Systeen, geen behuizing !
[afbeelding]
Kastje word gelijk bijna dubbel zo groot en het is gelijk het grootste., lompste en luidruchtigste onderdeel
DIY een oplossing ?
Je begrijpt hopelijk dat alléén een 3,5" HDD al ongeveer anderhalf keer zo groot is als dat kastje?heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:10:
[...]
[afbeelding]
Als je het zo stelt dan snap ik niet helemaal waarom je op zoek bent naar een zelfbouw oplossing, in plaats van gewoon een single-bay NAS.
pricewatch: Asus ViVoPC VM62-G280M
"Storage
3.5" 500GB Up to 1TB SATA 6Gb/s Hard Drive
2.5" 500GB Up to 1TB SATA 0Gb/s Hard Drive
128GB Up to 256GB SSD
100G ASUS Webstorage for 1 Year free usage" (source : https://www.asus.com/us/Mini-PCs/VivoPC_VM62/specifications/)
Voor amper 6cm hoogte is dat niet slecht.
Let wel dat dit een mini pc is... Draait met FreeBSD
[ Voor 5% gewijzigd door Boermansjo op 23-04-2018 15:16 ]
Ik neem aan dat het niet op kosten vast zit gezien je 'nuc-formaat' wil wat sowieso prijzig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 23-04-2018 15:11 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Je kan dan nog overwegen om de 3,5" te vervangen voor een SSD of 2,5" vanwege de snelheid/formaat.
pricewatch: In Win Chopin Zilver
Weliswaar 2x 2,5" maar klein en 3,5" gaat volgens mij niet echt samen, je zou kunnen overwegen om de HD te vervangen voor een 2,5" exemplaar.
[ Voor 23% gewijzigd door Paul Hewson op 23-04-2018 15:39 ]
We vermoeden dat TS geen behuizing zoekt maar een compleet systeem. Wel mooie kleine dingenPaul Hewson schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:37:
pricewatch: Antec ISK110 VESA-U3
pricewatch: In Win Chopin Zilver
Weliswaar 2x 2,5" maar klein en 3,5" gaat volgens mij niet echt samen, je zou kunnen overwegen om de HD te vervangen voor een 2,5" exemplaar.
Ik zij dus ook zon kastje met een nog 3.5hd eronder geplakt.mcDavid schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:54:
[...]
Je begrijpt hopelijk dat alléén een 3,5" HDD al ongeveer anderhalf keer zo groot is als dat kastje?
Als je het zo stelt dan snap ik niet helemaal waarom je op zoek bent naar een zelfbouw oplossing, in plaats van gewoon een single-bay NAS.
AL mag het allemaal wel wat groter. Het ging er meer om, om het verschil met de "kleine kasten" die genoemd werden te laten zien. Ik zocht iets dat 2-3 keer zo groot is, de genoemde kasten waren snel 10 keer zo groot.
BLijkbaar ga je van "mini-itx met 1 2'5 baai zonder voeding " meteen door naar "m-atx met 4 3,5 baaien en ruimte voor een enorme atx voeding". Ik had verwacht dat er ergens nog wel een tussenstap zou zijn.
En geen nas. omdat dat ik er windows op wil draaien.
ding meer is dan alleen mijn opslag, het hangt rechstreeks aan mijn tv en daar gebruik ik het om te internetten. Daardraait oa videospeler, spotify, netflix, mame, sickbeard, en wat python frutsels van me hosten. net wat ik er later nog bij verzin,.
Ik heb er nu een 6TB disk in zitten, en die wil ik eigenlijk meenemen naar de nieuwe.Dwarlorf schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:10:
Waarom wil je persé aan die 3.5inch vasthouden? Neem hoge NUC met 2.5" en je bent er. Of als je ssd genoeg opslagruimte heeft zet je die er in ipv een 2,5" hdd, scheelt ook nog eens herrie.
Ik neem aan dat het niet op kosten vast zit gezien je 'nuc-formaat' wil wat sowieso prijzig is.
En nucs zijn er al vanaf 250. Das niet zoveel meer dan lost mobo,cpu , kast en voeding.
Maar nog niet echt over prijzen gedacht, zit nog meer in de orienterende fase (lees, ik iriteer me dat imgur niet fijn browst op die amd
[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 23-04-2018 17:31 ]
Die tussenstap is er inderdaad niet echt, althans volgens mijn eigen onderzoek.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
[...]
Ik zij dus ook zon kastje met een nog 3.5hd eronder geplakt.![]()
AL mag het allemaal wel wat groter. Het ging er meer om, om het verschil met de "kleine kasten" die genoemd werden te laten zien. Ik zocht iets dat 2-3 keer zo groot is, de genoemde kasten waren snel 5-10 keer zo groot.
BLijkbaar ga je van "mini-itx met 1 2'5 baai zonder voeding " meteen door naar "m-atx met 4 3,5 baaien en ruimte voor een enorme atx voeding". Ik had verwacht dat er ergens nog wel een tussenstap zou zijn.
Je zou kunnen kijken naar de Ncase m1 . Maar als die te groot voor je is wordt het lastig en daarbij is hij nogal duur.
Echter:
Ik denk dat je wat meer info moet leveren.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
En geen nas. omdat dat ik er windows op wil draaien.
ding meer is dan alleen mijn opslag, het hangt rechstreeks aan mijn tv en daar gebruik ik het om te internetten. Daardraait oa videospeler, spotify, netflix, mame, sickbeard, en wat python frutsels van me hosten. net wat ik er later nog bij verzin,.
Gebruik je nu de 3.5" voor data opslag en je 2.5 inch voor os? Als de 3.5" alleen je data bevat kan die prima in een nas. Dan kan je een nuc met nvme-ssd nemen voor Windows en eventueel je 2.5" ssd gebruiken voor lopende projecten.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dat kan, en is ook nog niet uigeslotenDwarlorf schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:42:
[...]
Die tussenstap is er inderdaad niet echt, althans volgens mijn eigen onderzoek.
Je zou kunnen kijken naar de Ncase m1 . Maar als die te groot voor je is wordt het lastig en daarbij is hij nogal duur.
Echter:
[...]
Ik denk dat je wat meer info moet leveren.
Gebruik je nu de 3.5" voor data opslag en je 2.5 inch voor os? Als de 3.5" alleen je data bevat kan die prima in een nas. Dan kan je een nuc met nvme-ssd nemen voor Windows en eventueel de 2.5" ssd gebruiken voor lopende projecten.
Alleen heb ik dan weer 2 apparaten die 24/7 aanstaan, stroom vreten, en eigenlijk 99% van de tijd uit zijn neus aan het vreten zijn.In de huidige oplossing is er dat maar 1tje, en dat wou ik eigenlijk zo houden
Maar goed, zoals gewoonlijk zoek ik weer eens iets wat blijkbaar niet bestaat.
[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 23-04-2018 17:48 ]
Ik ken het gevoel, heb ik ook vaak. Uiteindelijk komt het meestal toch op consessies maken neer.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:47:
Maar goed, zoals gewoonlijk zoek ik weer eens iets wat blijkbaar niet bestaat.
Waarom moet een mediacenter/HTPC 24/7 aan staan? Die kun je gewoon aanzetten als je 'm nodig hebt toch?heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:47:
[...]
Dat kan, en is ook nog niet uigesloten
Alleen heb ik dan weer 2 apparaten die 24/7 aanstaan, stroom vreten, en eigenlijk 99% van de tijd uit zijn neus aan het vreten zijn.In de huidige oplossing is er dat maar 1tje, en dat wou ik eigenlijk zo houden
En gezien een NAS een stuk zuiniger is dan een x86 device, zal het denk ik wel mee vallen met het stroomverbruik.
Daar is waarschijnlijk een reden voor dan. Het is gewoon een onlogische keuze.Maar goed, zoals gewoonlijk zoek ik weer eens iets wat blijkbaar niet bestaat.
Als je een beetje handig bent kun je trouwens ook wel kijken of je een barebone/SFF case kunt vinden met (ruimte voor) een optische drive boven/onder de 2,5" drive. Die zijn samen ongeveer even dik als een 3,5" disk. Moet je alleen wel met de dremel aan de slag. En een andere oplossing vinden om je OS op te draaien (m.2 of zo).
Die is er dus ook, dat is die chieftec met opzetstuk uit mijn eerdere post. Is incl opzetstuk ca. 4 liter klein en heeft een ingebouwde voeding. Voordeel is dat je met een simpel itx mobo en een G4560 goedkoper uit bent dan de meeste NUC's en een sneller systeem hebt.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:01:
[...]
of vind je 20 * 22 * 9,5 cm te groot voor een pc?
[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 24-04-2018 15:42 ]
In plaats van dat iedereen maar linkjes blijft plaatsen over mogelijke barebones en/of behuizingen en jij ze vervolgens neerschiet, Misschien kan je ons verlichten met de exacte maat van het TV kastje waar het dus schijnbaar in dient te komen?heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:34:
[...]
Die shuttle is alweer te hoog, gok ik, past niet in mijn kastje onder de tv.
Zelfde voor het stroomverbruik, het budget en wat je er nu precies mee gaat doen. Noem eens wat concrete dingen! Op die manier kunnen we natuurlijk veel beter van dienst zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Pindakaas op 24-04-2018 15:57 ]
don't mind me
Verder snap ik het precieze doel niet helemaal. Prima, je wil een NUC achtige pc met je 3.5"hdd. Waarom moet per sé die 3.5" erin en niet een nieuw SSD'tje bijvoorbeeld? Kan me niet voorstellen dat je op je tv bestanden wil gaan gebruiken die meer dan een "normaal" formaat SSD zijn.
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Je hebt nu een systeem wat in idle modus nog redelijk wat verbruikt.heuveltje schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:47:
Dat kan, en is ook nog niet uigesloten
Een NUC in idle modus zit onder de 0.5W
Een NAS in idle modus zit onder de 1W
Die twee verbruiken bij elkaar een fractie van wat je huidige systeem verbruikt. Dat "stroom vreten" valt heel erg mee. Daarnaast geeft de combinatie je een enorme vrijheid. Als je, bijvoorbeeld, een tweede schijf er bij wilt is dat eenvoudig mogelijk door de NAS te vervangen (of nog beter; ga meteen voor een 2-bay oplossing). WIl je een snellere PC dan kun je de NUC vervangen. Wil je het lawaai weg hebben dan zet je de NAS ergens in een kast. Wil je in de slaapkamer dezelfde functionaliteit haal je er een NUC bij.....
Ik zou het wel weten.... Oh, wacht, ik heb het zo gedaan ;-)