gezinsaankopen: zien wanneer je iets goedgekeurt is

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:23
Mede tweakers,

Wellicht zie ik iets over het hoofd maar kan het ook niet zo gauw vinden op Internet.
Het volgende is het geval.
ik heb aanstaan dat als een familielid iets koopt in de itunes store mij daar voor eerst toestemming wordt gevraagd.
Nu wordt er iets in rekening gebracht wat al een tijdje terug gevraagd is maar op de rekening staat dat deze gisteren is gekocht\gedownload. Dat vind ik dus vreemd. Degene zegt overigens wel dat hij het gevraagd had.
In de tussentijd dat hij het aangevraagd heeft en gisteren heeft hij itunes tegoed gehad, desondanks gaat het wel van de CC af.
ik vroeg me dus het volgende af:
1. kan je iets aanvragen, toestemming krijgen en later downloaden?
2.Word er afgerekend na het geven van toestemming en zie je de factuur pas als het wordt gedownload?
3. kan je zien wanneer er voor een aankoop toestemming is gegeven?

Overigens zal ik het wel handig vinden als de optie voor vraag 3 er komt indien deze nog niet bestaat.

Ben benieuwd naar jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 16:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

En wat zei Apple toen je ze aan de telefoon had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Lawwie schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:27:
En wat zei Apple toen je ze aan de telefoon had?
die heb ik nog niet gebeld..
ik vroeg me af hoe het hier wordt gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Er loopt schijnbaar het een en ander door elkaar wat het onduidelijker maakt.
Waarschijnlijk is dat toevoegen van iTunes tegoed 'te laat' geweest. Normaal gesproken wordt iTunes store credit altijd als eerste aangesproken. Aangezien je aangeeft dat het alsnog via CC gegaan is vermoed ik dus dat dat langs elkaar heen gegaan is.

Over vraag 2 kun je best even contact opnemen (bellen heeft vziw. geen zin aangezien de afdeling iTunes store support alleen via email communiceert).
https://getsupport.apple.com/?caller=psp&SG=SG005
(Daar 'iTunes store' selecteren)

En niet onbelangrijk: gaat het hierbij om een volwassene of een kind?
Dat maakt nogal wat verschil in dezen.

Stel een kind vraagt toestemming om te downloaden, dan zal dat pas plaatsvinden als de toestemming door het gezinshoofd/gemachtigde gegeven is.
https://support.apple.com/nl-nl/HT201089

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
SuBBaSS schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:42:
Er loopt schijnbaar het een en ander door elkaar wat het onduidelijker maakt.
Waarschijnlijk is dat toevoegen van iTunes tegoed 'te laat' geweest. Normaal gesproken wordt iTunes store credit altijd als eerste aangesproken. Aangezien je aangeeft dat het alsnog via CC gegaan is vermoed ik dus dat dat langs elkaar heen gegaan is.

Over vraag 2 kun je best even contact opnemen (bellen heeft vziw. geen zin aangezien de afdeling iTunes store support alleen via email communiceert).
https://getsupport.apple.com/?caller=psp&SG=SG005
(Daar 'iTunes store' selecteren)

En niet onbelangrijk: gaat het hierbij om een volwassene of een kind?
Dat maakt nogal wat verschil in dezen.

Stel een kind vraagt toestemming om te downloaden, dan zal dat pas plaatsvinden als de toestemming door het gezinshoofd/gemachtigde gegeven is.
1. Dat zou best kunnen: er is vorige week weer tegoed bijgestort. En ik snap op zich het systeem ook. Waar ik meer naar op zoek ben is wanneer er wordt afgerekend temeer omdat de factuurdatum op 22 april staat en het tegoed op 15 april is geactiveerd..,

2. bedankt voor de tip
3. Dat klopt. maar ik heb gisteren geen toestemming geven en iemand anders ook niet. Of het moet onbewust gegaan zijn (maar dat kan volgens mij niet) Dus de toestemming is eerder gebeurd. Daarom zou het handig kunnen zijn dat erbij zal staan wanneer en door wie dit is gebeurt (zeker als er meerdere mensen toestemming kunnen geven) wellicht een tip voor apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

zeve schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:22:
[...]

1. Dat zou best kunnen: er is vorige week weer tegoed bijgestort. En ik snap op zich het systeem ook. Waar ik meer naar op zoek ben is wanneer er wordt afgerekend temeer omdat de factuurdatum op 22 april staat en het tegoed op 15 april is geactiveerd..,
Voor zover ik weet is het moment van downloaden leidend.
2. bedankt voor de tip
(y)
3. Dat klopt. maar ik heb gisteren geen toestemming geven en iemand anders ook niet. Of het moet onbewust gegaan zijn (maar dat kan volgens mij niet) Dus de toestemming is eerder gebeurd. Daarom zou het handig kunnen zijn dat erbij zal staan wanneer en door wie dit is gebeurt (zeker als er meerdere mensen toestemming kunnen geven) wellicht een tip voor apple?
Voor de duidelijkheid; als die tweede persoon niet als kind staat ingesteld, krijg je daar als het goed is ook geen melding van om de aankoop goed te keuren..
De melding die je er evt. over gekregen hebt is als het goed is weer op te roepen door op je telefoon/tablet even van bovenin het scherm naar beneden te vegen. Ik ga ervan uit dat dat hier niet van toepassing was. Zonder toestemming geen download, simpel als dat.
Volwassenen hoeven elkaar echter geen toestemming te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
SuBBaSS schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:43:

Voor de duidelijkheid; als die tweede persoon niet als kind staat ingesteld, krijg je daar als het goed is ook geen melding van om de aankoop goed te keuren..
De melding die je er evt. over gekregen hebt is als het goed is weer op te roepen door op je telefoon/tablet even van bovenin het scherm naar beneden te vegen. Ik ga ervan uit dat dat hier niet van toepassing was. Zonder toestemming geen download, simpel als dat.
Volwassenen hoeven elkaar echter geen toestemming te geven.

Die tweede persoon is ook een ouder. Maar wat ik bedoelde is dat kan deze persoon ook de aankoopverzoek van een kind goedkeuren?
Waarschijnlijk is het verzoek wel goedgekeurd want kan de melding niet meer te voorschijn toveren.. weet alleen niet meer wanneer en dat zou handig kunnen zijn voor mij (wellicht voor andere ook) om ergens te kunnen zien wanneer iets is goedgekeurd en eventueel door welk volwassen binnen het gezin, tenzij alleen het gezinshoofd kan goedkeuren dan is het niet relevant door wie het gedaan is.

Op zich is het geen groot probleem maar wel iets wat ik graag wilden weten hoe het werkt. Je uitleg helpt me goed op weg. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

zeve schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:51:
[...]

Die tweede persoon is ook een ouder. Maar wat ik bedoelde is dat kan deze persoon ook de aankoopverzoek van een kind goedkeuren?
Waarschijnlijk is het verzoek wel goedgekeurd want kan de melding niet meer te voorschijn toveren.. weet alleen niet meer wanneer en dat zou handig kunnen zijn voor mij (wellicht voor andere ook) om ergens te kunnen zien wanneer iets is goedgekeurd en eventueel door welk volwassen binnen het gezin, tenzij alleen het gezinshoofd kan goedkeuren dan is het niet relevant door wie het gedaan is.

Op zich is het geen groot probleem maar wel iets wat ik graag wilden weten hoe het werkt. Je uitleg helpt me goed op weg. (y)
Als die tweede ouder als "ouder/voogd" staat ingesteld dan kan deze de aankopen ook goedkeuren. Dat is wel een optie die apart ingeschakeld moet zijn (op een iphone: instellingen>op apple id account klikken>delen met gezin>op de 'tweede ouder' drukken en daar de toggle 'Ouder/voogd' aanzetten. Alleen dan kan de tweede ouder goedkeuren.

Ben het met je eens dat er wel een duidelijk(-er) overzicht mag komen. Bijv. een soort van 'family-timeline' waar je het op terug kunt vinden.
Het dichtst in de buurt komt nu het via het programma iTunes te doen. Daarbij kun je een redelijk overzichtelijke aankoophistorie oproepen.
Kan dat zelf momenteel helaas niet voor je testen aangezien ik weiger om itunes (voor windows) up te daten aangezien dat bij elke update weer naar de klote gaat hier. :(
Heb nu niet de laatste versie en dan wordt de aankoophistorie niet getoond..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeve
SuBBaSS schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:03:
[...]

Als die tweede ouder als "ouder/voogd" staat ingesteld dan kan deze de aankopen ook goedkeuren. Dat is wel een optie die apart ingeschakeld moet zijn (op een iphone: instellingen>op apple id account klikken>delen met gezin>op de 'tweede ouder' drukken en daar de toggle 'Ouder/voogd' aanzetten. Alleen dan kan de tweede ouder goedkeuren.

Ben het met je eens dat er wel een duidelijk(-er) overzicht mag komen. Bijv. een soort van 'family-timeline' waar je het op terug kunt vinden.
Het dichtst in de buurt komt nu het via het programma iTunes te doen. Daarbij kun je een redelijk overzichtelijke aankoophistorie oproepen.
Kan dat zelf momenteel helaas niet voor je testen aangezien ik weiger om itunes (voor windows) up te daten aangezien dat bij elke update weer naar de klote gaat hier. :(
Heb nu niet de laatste versie en dan wordt de aankoophistorie niet getoond..
Ik zal het eens nakijken hoe die ingesteld staat.

Precies zoiets als een timeline..
Zal eens gaan studeren op itunes...
Pagina: 1