Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Ik heb een iMac (21,5, i5, 8GB, 256GB) in bezit die in april net 2 jaar geworden is. De iMac is direct bij Apple aangekocht. Van het ene op het andere moment wilde deze niet meer opstarten en krijg ik een mapje met een vraagteken. Het installatie programma ziet geen interne schijven meer. SMC reset uitgevoerd, PRAM reset uitgevoerd, 0 resultaat. Mijn gok: SSD overleden. Contact gehad met Apple en die raden me aan om deze voor ‘onderzoek’/reparatie aan te bieden bij een reseller of Apple Store.

Omdat er nogal wat ‘horror’-verhalen over het internet gaan over Apple en garantie ben ik op zoek naar ervaringen van andere mensen die met dit bijltje gehakt hebben. Ik heb persoonlijk geen echte ervaring met de garantie/coulance van Apple. Producten waren of wel nog geen week oud (DOA, geen enkel probleem dus) of dusdanig ver over de garantie periode heen dat zelf repareren de enige (financieel rendabele) optie was. De iMac is officieel buiten garantie, er is geen Apple Care aanwezig. Wel lees ik vanalles over consumentenrecht en dat je mag verwachten dat een apparaat van 1500 euro langer mee zou moeten gaan dan deze 2 jaar (technische en economische levensduur). Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn echter 2 verschillende dingen. Ook lees ik dat Apple in hun eigen store coulanter is met reparaties buiten de officiële garantieperiode, wat is hier van waar?

Mijn opties:
- Ga naar een lokale reseller, in mijn geval zal dat Utrecht worden. Dit is de makkelijkste optie, kom ik terug bij de vraag of het Apple in de officiële store coulanter is.
- Apple Store, Amsterdam is dan het makkelijkste. Hier ga ik uiteraard alleen heen rijden op moment dat dit ook echt voordelen heeft, anders is het zonde van de tijd.
- Zelf een schroevendraaier pakken. Dit verdient uiteraard niet de voorkeur. Ik heb al even bekeken waar de SSD geplaatst is, kort samengevat moet ik praktisch alles los schroeven (wat lang niet zo eenvoudig meer is als bij vorige generaties). Daarbij gebruikt Apple een eigen aansluiting voor de SSD en weet ik niet 100% zeker dat de SSD en niet de controller stuk is bijvoorbeeld.

Wat is wijsheid in dit verhaal? Mensen ervaring met iets vergelijkbaars?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk eerst wat ze bij Apple zeggen voor je met allerlei gedachten komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dat is deel van de vraag. Kan ik hem het beste direct bij Apple zelf aanbieden of maakt dit in de praktijk geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gastje01 schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:47:
Dat is deel van de vraag. Kan ik hem het beste direct bij Apple zelf aanbieden of maakt dit in de praktijk geen verschil?
Ik zou mij wenden tot de shop van aankoop in jouw geval

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 10:35
gastje01 schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:47:
In mijn ervaring maakt dit weinig verschil. De reseller zal hem ook naar Apple sturen (net als een Apple winkel zelf). Ik heb het gehad met een Macbook en, daar hebben ze kosteloos mijn scherm van vervangen (zelfde verhaal, 3 weken uit garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Afspraak maken bij de genius bar in een van de Apple stores. Erg goede ervaringen mee.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 13:38
Is het niet gewoon een gecrashte partitie?
Dan hoef je alleen opnieuw te installeren en bespaar je jezelf eventuele onderzoeks en reparatie kosten.
Heb je voor de installatie al het Schijfhulpprogramma opgestart? Zie je daar de schijf ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
spork schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:31:
Is het niet gewoon een gecrashte partitie?
Dan hoef je alleen opnieuw te installeren en bespaar je jezelf eventuele onderzoeks en reparatie kosten.
Heb je voor de installatie al het Schijfhulpprogramma opgestart? Zie je daar de schijf ook niet meer?
Het apparaat verschijnt überhaupt niet meer in schijfbeheer. Nieuwe installatie was geen probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:21
gastje01 schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:40:
Ik heb een iMac (21,5, i5, 8GB, 256GB) in bezit die in april net 2 jaar geworden is. De iMac is direct bij Apple aangekocht. Van het ene op het andere moment wilde deze niet meer opstarten en krijg ik een mapje met een vraagteken. Het installatie programma ziet geen interne schijven meer. SMC reset uitgevoerd, PRAM reset uitgevoerd, 0 resultaat. Mijn gok: SSD overleden. Contact gehad met Apple en die raden me aan om deze voor ‘onderzoek’/reparatie aan te bieden bij een reseller of Apple Store.

Omdat er nogal wat ‘horror’-verhalen over het internet gaan over Apple en garantie ben ik op zoek naar ervaringen van andere mensen die met dit bijltje gehakt hebben. Ik heb persoonlijk geen echte ervaring met de garantie/coulance van Apple. Producten waren of wel nog geen week oud (DOA, geen enkel probleem dus) of dusdanig ver over de garantie periode heen dat zelf repareren de enige (financieel rendabele) optie was. De iMac is officieel buiten garantie, er is geen Apple Care aanwezig. Wel lees ik vanalles over consumentenrecht en dat je mag verwachten dat een apparaat van 1500 euro langer mee zou moeten gaan dan deze 2 jaar (technische en economische levensduur). Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn echter 2 verschillende dingen. Ook lees ik dat Apple in hun eigen store coulanter is met reparaties buiten de officiële garantieperiode, wat is hier van waar?

Mijn opties:
- Ga naar een lokale reseller, in mijn geval zal dat Utrecht worden. Dit is de makkelijkste optie, kom ik terug bij de vraag of het Apple in de officiële store coulanter is.
- Apple Store, Amsterdam is dan het makkelijkste. Hier ga ik uiteraard alleen heen rijden op moment dat dit ook echt voordelen heeft, anders is het zonde van de tijd.
- Zelf een schroevendraaier pakken. Dit verdient uiteraard niet de voorkeur. Ik heb al even bekeken waar de SSD geplaatst is, kort samengevat moet ik praktisch alles los schroeven (wat lang niet zo eenvoudig meer is als bij vorige generaties). Daarbij gebruikt Apple een eigen aansluiting voor de SSD en weet ik niet 100% zeker dat de SSD en niet de controller stuk is bijvoorbeeld.

Wat is wijsheid in dit verhaal? Mensen ervaring met iets vergelijkbaars?
Ga gewoon (eerst een afspraak maken via support.apple.com) naar de Genius Bar in de Apple Store Amsterdam. Zij kunnen sowieso het snelste repareren. En ze kunnen je gelijk een indicatie geven van de kosten (als die er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 22:08
Even los van het feit of apple nu wel of niet overgaat op garantie repair,
De iMac is net 2 jaar. Wat is net. Een maand, een week, een dag?

Apple is wel heel strikt in zijn garantie voorwaarden is mijn ervaring.

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Als u hardwareproducten van Apple koopt, wordt uw product eveneens gedekt door Apple's Beperkte Garantie. Deze dekking geldt naast en in aanvulling op uw wettelijke rechten onder de Nederlandse consumentenwetgeving. U kunt ook extra voordelen verkrijgen door het optionele AppleCare Protection Plan of AppleCare+ aan te schaffen.

Kortom 2 jaar garantie.

In jouw geval zou ik inderdaad een afsrpaak bij een van de apple stores. Niet bij een reseller. Die worden afgerekend op het feit dat ze dingen buiten garantie repareren. Ik heb zelf een aantal jaar voor een reseller gewerkt. Apple kan soms coulanter zijn. Maar daarbij moet je wel op het gevoel inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
debom schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:06:
Even los van het feit of apple nu wel of niet overgaat op garantie repair,
De iMac is net 2 jaar. Wat is net. Een maand, een week, een dag?

Apple is wel heel strikt in zijn garantie voorwaarden is mijn ervaring.

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Als u hardwareproducten van Apple koopt, wordt uw product eveneens gedekt door Apple's Beperkte Garantie. Deze dekking geldt naast en in aanvulling op uw wettelijke rechten onder de Nederlandse consumentenwetgeving. U kunt ook extra voordelen verkrijgen door het optionele AppleCare Protection Plan of AppleCare+ aan te schaffen.

Kortom 2 jaar garantie.

In jouw geval zou ik inderdaad een afsrpaak bij een van de apple stores. Niet bij een reseller. Die worden afgerekend op het feit dat ze dingen buiten garantie repareren. Ik heb zelf een aantal jaar voor een reseller gewerkt. Apple kan soms coulanter zijn. Maar daarbij moet je wel op het gevoel inspelen.
Net is in dit geval: 4-4-2016 verzenddatum, zal 3-4 dagen later geleverd zijn. Dus neem max 2 weken als marge. Al was het een maand geweest, dat vind ik alsnog te kort voor een apparaat van dit bedrag.

Ik probeer nu een Afspraak in de plannen bij de Genius Bar, maar dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt, max een week vooruit plannen en er is niets beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Qua garantie maakt het écht uit dat je het bij Apple hebt gekocht. Dit maakt hen verantwoordelijk, omdat Apple je verkooppunt is.

Ik zou telefonisch contact op nemen met de Apple Online Store. Hier heeft men bevoegdheid tot coulance. Zij kunnen toestemming regelen, waardoor je reparatie bijvoorbeeld door Card Services in Utrecht kan worden gerepareerd.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
gast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:17:
Qua garantie maakt het écht uit dat je het bij Apple hebt gekocht. Dit maakt hen verantwoordelijk, omdat Apple je verkooppunt is.

Ik zou telefonisch contact op nemen met de Apple Online Store. Hier heeft men bevoegdheid tot coulance. Zij kunnen toestemming regelen, waardoor je reparatie bijvoorbeeld door Card Services in Utrecht kan worden gerepareerd.
Ik had de chat geprobeerd, maar die geven aan dat ik m voor controle moet aanbieden bij een Apple Store of reseller en dat de vervolgstappen daarna besproken gaan worden. Ik snap dat ze 'm graag willen testen, maar ik heb geen zin in een kastje naar de muur verhaal, daarom heb ik dit topic ook geopend.

Het feit dat ik nu geen afspraak kan maken voor volgende week donderdag bijvoorbeeld vind ik ook bijzonder. Ik snap dat ze efficient willen plannen, maar de hele dag refreshen tot de rest van de time-slots vrijgegeven wordt vind ik een beetje vreemd.

Ga de telefoon maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gastje01 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:22:
[...]

Ga de telefoon maar eens proberen.
Ik denk dat je wel zult moeten pushen - maar ik denk ook dat het wel zinvol is dat je dat probeert. Via de telefoon kun je beter pushen dan via chat.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
gast schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat je wel zult moeten pushen - maar ik denk ook dat het wel zinvol is dat je dat probeert. Via de telefoon kun je beter pushen dan via chat.
Dat was inderdaad de beste aanpak blijkt. Meteen een afspraak kunnen maken, iets wat online onmogelijk bleek. De medewerker begon zelf over consumentenrecht en kosteloze reparatie, want dit mocht eigenlijk niet gebeuren vond ie zelf. Ben benieuwd naar de verder afhandeling, maar ik heb er nu al weer meer vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Laatst online: 06-05 17:22
Zakelijk of particulier aangeschaft?

Zakelijk is pech hebben, ivm 1 jaar wettelijk garantie, misschien dat de verkopende partij wil helpen(ga er niet vanuit).

Particulier is consumentenrecht laten aanvragen bij Apple of CARD Services / Amac.

[ Voor 16% gewijzigd door woutertjuh88 op 24-04-2018 12:19 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
woutertjuh88 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:18:
Zakelijk of particulier aangeschaft?

Zakelijk is pech hebben, ivm 1 jaar wettelijk garantie, misschien dat de verkopende partij wil helpen(ga er niet vanuit).

Particulier is consumentenrecht laten aanvragen bij Apple of CARD Services / Amac.
Het conformiteitsbeginsel maakt in eerste instantie geen onderscheid tussen consumenten en zakelijke aankopen. De verkoper dient een zaak conform de overeenkomst af te leveren, ongeacht of de aankoop zakelijk of door een consument is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 21:18
Oke, bijzonder we openen tegenwoordig al een vraag topic voor we ons überhaupt gemeld hebben bij de verkoper, dus apple in dit geval..???

Ga er eerst eens langs en het wordt waarschijnlijk opgelost. Nu geef je mij de indruk je erg druk te maken over de zaken zonder uberhaupt al even langs te zijn geweest. Het wordt nu weer een topic van 'wat als, wellicht, misschien dat en een tiental tweakers die elkaar proberen af te troeven met een interpretatie van de wet' etc.

Als we allemaal bij een defect product gaan roepen voor we zelf actie ondernomen hebben wordt het wel een erg druk shoppingforum :X

Ik zie graag wat apple ter plekke tegen je zegt en dan kunnen we advies geven als dat mis dreigt te gaan. Alles nu is speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Dimens schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:20:
[...]

Het conformiteitsbeginsel maakt in eerste instantie geen onderscheid tussen consumenten en zakelijke aankopen. De verkoper dient een zaak conform de overeenkomst af te leveren, ongeacht of de aankoop zakelijk of door een consument is gedaan.
Maak dingen nou niet verwarrender dan nodig... Uitsluitend in consumentenrecht mag er in overeenkomst niet van bepaalde zaken in het nadeel van de consument worden afgeweken.
Pagina: 1