Klant wil niet betalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483913

Topicstarter
Dag Tweakers

Sinds een 3 jaar maak ik websites in mijn vrije tijd voor kleine bedrijven.
Mijn eerste klant was een ontbijt aan huis service. Ik was een student dus had weinig ervaring.
Ik heb voor dit bedrijfje toen een eenvoudige webshop gemaakt. (Veel te goedkoop +-400euro)

Nu enkele maanden geleden zei dit bedrijfje tevreden te zijn over mijn werk en wouden ze een
nieuwe website. Ik ben toen begonnen aan hun 2de website. Ik zat reeds in de test fase. Het bedrijf is in deze tijd redelijk populair geworden. De eigenaars hebben toen besloten om samen te werken met een marketing bedrijf die allerlei handige pakketten heeft om klanten eenvoudig te beheren etc. Maar het marketing bedrijf bied ook websites aan.
Mijn klant stuurde me toen een mail dat hun 2de website niet meer nodig was omdat ze gingen samenwerken met dit marketing bedrijf. Ik heb toen gezegd dat mijn gepresteerde uren wel betaald dienden te worden. Ik heb toen mijn factuur opgestuurd en heb ook reeds een herinneringsmail gestuurd maar nu lijkt het erop dat ze niet willen betalen.

Nu had ik gedacht om in hun adminpaneel een bericht na te laten dat ze een openstaande factuur hebben en dat die dient betaald te worden binnen de 10 dagen of dat ik hun website van hun ontbijtservice offline haal. Kan ik dit doen ? Het gaat om niet zoveel geld maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Wat staat er in het contract dat je met hun hebt afgesloten?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Betalen ze per uur of per definitief produkt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou me eerst wat meer inlezen in retentierecht.

Zoals ik nu lees, zijn het 2 aparte klussen. Je wilt de eerste (betaalde) klus als pressiemiddel gebruiken. Ik vraag me af of dat is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:08:
Betalen ze per uur of per definitief produkt?
Per uur
Wat staat er in het contract dat je met hun hebt afgesloten?
Er staat niet echt iets over in het contract. Maar er staat ook niet in dat ik het recht niet heb om de site offline te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33

Blokker_1999

Full steam ahead

Punt is, dat recht heb je niet. De site is betaald en is niet jouw eigendom, net zomin de hosting je eigendom is. En tenzij er afspraken zijn gemaakt over het verkrijgen van toegang tot de site of de hosting mag jij daar zelfs niet meer aankomen. Je kan al helemaal niet zomaar een site waarvoor betaald is gaan offline halen. Dan hebben zij alle recht om jouw voor de rechtbank te gaan halen om een schadevergoeding te gaan eisen voor de gemiste inkomsten.

Nu, voor de tweede site heb je niet veel drukkingsmiddellen om je geld te gaan opeisen buiten eventueel de rechtsgang of gebruik te maken van een incassobureau. Dat gaat je initieel ook geld kosten en het is dan te hopen dat er goede afspraken op papier staan over het maken van die site alsook de gemaakte kosten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Simpel toch?

Het product, wat volgens jou nog niet live is, moet betaald worden want per uur afgesproken. Stuur ze een aangetekende brief met een laatste herinnering.

Hierna overdragen naar incassobureau Klap&Co en als het om niet al teveel geld gaat, zou je een no cure no pay bureau kunnen inschakelen mits hun uiteindelijke fee op de debiteur wordt verhaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:24
Bel ze eens om te horen wat er achter schuilt? Noteer dan zeker ook even tijd, datum en met wie je gesproken hebt.

In beginsel heb je een opdracht aangenomen, en zij hebben er een verstrekt. Daar horen van beide kanten verplichtingen bij. Jij moet leveren, zij moeten betalen. Die overeenkomst willen ze nu niet na komen lijkt het. Zonder duidelijke afspraken in een contract val je dan terug op de reguliere wetgeving.

Ik zou de aangeven dat jij jou deel nog steeds wil uitvoeren (het bouwen van de complete website), zoals afgesproken. Blijkbaar willen ze annuleren. Nu heb jij de optie. Accepteren tegen bepaalde voorwaarden, of niet accepteren en leveren tegen de oude voorwaarden. Blijkbaar wil je meewerken aan nieuwe voorwaarden. Die moeten dan wel door beide partijen geaccepteerd worden. Zo niet, dan blijven de oude voorwaarden van kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:35
ALs het om genoeg geld gaat zou ik zelfs een advokaat inzetten.
Een annulatie kan niet zomaar, dus waarschijnlijk kan je de hele som van de nieuwe website claimen, maar het zal wel wat moeite kosten.

Voor 2000€ zou ik gewoon verder wat lastig doen, gaat het over 5000€ dan pas kan een advokaat iets nuttig doen.

Van hun bestaande website moet je af blijven, als je daar mee speelt, dan riskeer jij een stevige vervolging.
(al kan de verleiding nog zo groot zijn om die af en toe wat te laten haperen...)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Tommie12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:51:
Van hun bestaande website moet je af blijven, als je daar mee speelt, dan riskeer jij een stevige vervolging.
(al kan de verleiding nog zo groot zijn om die af en toe wat te laten haperen...)
Wel een goede trouwens...

@Anoniem: 483913 neemt de klant nog wel diensten / onderhoud / aanpassingen af op de bestaande site? Allicht, maar nu probeer ik een tussen-oplossing te vinden: stel dan voor om de openstaande factuur te verrekenen met komende uren op de live site? Was het trouwens ook geen tijd voor prijs-indexatie? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Tommie12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:51:
ALs het om genoeg geld gaat zou ik zelfs een advokaat inzetten.
Een annulatie kan niet zomaar, dus waarschijnlijk kan je de hele som van de nieuwe website claimen, maar het zal wel wat moeite kosten.

Voor 2000€ zou ik gewoon verder wat lastig doen, gaat het over 5000€ dan pas kan een advokaat iets nuttig doen.

Dan kan ik het beter zo laten, het gaat om minder dan 500 euro. Ook merk ik dat mijn prijs veel te laag ligt. Ik kan het maar beter zien als leergeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Nee, niks laten. Opeisen dat geld. Gewoon lastig doen.

Gewoon die waarschuwing op die website knallen. Kijken hoe ze reageren. Ook al mag dat niet, wat zij doen mag ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Anoniem: 483913 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:10:
[...]

Dan kan ik het beter zo laten, het gaat om minder dan 500 euro. Ook merk ik dat mijn prijs veel te laag ligt. Ik kan het maar beter zien als leergeld.
Wat is je uur tarief dan? Je hebt vast meer dan 20 uur aan de website gewerkt? Dus ligt je tarief onder de 25 euro. Daar moet je nog BTW van afdragen?

Heb je alles goed op papier, getekend en wel dan zeker niet laten gaan. Heb je half bakken afspraken gemaakt dan geef ik je weinig kans en hoop ik dat je wat geleerd hebt voor de volgende keer.

[ Voor 18% gewijzigd door Nila op 23-04-2018 09:15 ]

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nila schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:13:
[...]

Wat is je uur tarief dan? Je hebt vast meer dan 20 uur aan de website gewerkt? Dus ligt je tarief onder de 25 euro. Daar moet je nog BTW van afdragen?
Ik heb ongeveer 25 euro per uur aangerekend en heb er een 15-tal uur aangewerkt; Voor ik aan de website
startte had ik al eens 100 euro gevraagd. De website was geschat op z'n 400 euro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 36835 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:12:

Gewoon die waarschuwing op die website knallen. Kijken hoe ze reageren. Ook al mag dat niet, wat zij doen mag ook niet.
En dan een tegenclaim van meerdere duizend euro aan je broek krijgen.
Sorry, dit is enorm slecht advies!

Voor 500€ kan je geen advokaat inschakelen, hoe dat zit met incasso's in NL, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

*knip* Niet op de man, nergens voor nodig.

[ Voor 83% gewijzigd door naitsoezn op 23-04-2018 09:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

In tegenstelling tot wat veel mensen denken dat een goed idee is moet je in dit soort gevallen absoluut niet "vuur met vuur bestrijden", dat is gewoon slecht advies.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 36835 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:19:
Ja want voor een waarschuwing in een admin panel ga je een claim krijgen. Jij bent zeker van de generatie dat je een helm op de fiets moest van je ouders toen je kind was.
Er is een verschil tussen een waarschuwing op de homepage, en die ergens verstopt voor het grote publiek zetten.

Maar, die website is opgeleverd en betaald, dus daar blijf je af.

En ja, om 500€ te recupereren ga je geen claim riskeren van een paar duizend euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kylegendary1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-03 15:33
Vreemd dat mensen denken dat na betaling van een website deze automatisch eigendom is van de klant. Tenzij expliciet afgesproken, of wanneer klant het volledig voorgekauwd heeft, blijft het auteursrecht bij de maker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 12:27

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

kylegendary1 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:28:
Vreemd dat mensen denken dat na betaling van een website deze automatisch eigendom is van de klant. Tenzij expliciet afgesproken, of wanneer klant het volledig voorgekauwd heeft, blijft het auteursrecht bij de maker.
Het auteursrecht wellicht, maar niet het recht om een opgeleverde website dan maar simpelweg vanwege een ander akkefietje uit de lucht te halen als pressiemiddel. Daar krijg je hele nare dingen van, ook voor je eventuele toekomst als webdeveloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Anoniem: 483913 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:16:
[...]

Ik heb ongeveer 25 euro per uur aangerekend en heb er een 15-tal uur aangewerkt; Voor ik aan de website
startte had ik al eens 100 euro gevraagd. De website was geschat op z'n 400 euro.
Als je de afspraken op papier hebt staan zou ik gewoon de uren facturen met een door jou gekozen betalingstermijn. Niet betaald is na het termijn stuur een betalingsherinnering en daarna aanmaning en daarna stuur je een sommatie waarbij je waarschuwt voor de financiële consequenties bij het uitblijven van de betaling ook de incassokosten er nog bij komen. Hierna geef je het uit handen aan een incassobureau.

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Als je een incassobedrijf gaat gebruiken, let goed op of ze bij een branche organisatie zitten aangesloten.

Maar zelfs voor 500 euro zou ik adviseren om een incassobedrijf in te schakelen, op basis van no cure no pay, want meestal hou je er dan maar net even minder dan 500 euro aan over, omdat zij hun kosten van de rente/kosten inhouden die ze bovenop dit bedrag rekenen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 13:36

Mickey77

Allround ICT-er

Ik vind het bewonderingswaardig dat je bereid bent het als leergeld te zien. In vergelijkbare topics zie ik vaak dat die bereidheid er niet is. Compliment!

Mijn advies is ook om zeker geen website offline te halen. Wat we denk ik kunnen concluderen, is dat de opdrachtgever jou niet heel erg serieus neemt (mede omdat je de eerste en tweede opdracht tegen te weinig geld hebt gedaan). Dan heb je twee opties.

De meest gebruikte optie is om er druk op te zetten via aanmaningen en incasso. Dat kan ook voor een klein bedrag, goede kans dat als een incassoburo een telefoontje pleegt er wordt betaald en dan krijg jij een goed deel van je geld).

Maar ik zou ook even een tegengeluid willen laten horen, omdat het mogelijk beter bij jou en bij de maniert van samenwerken die je hebt gehad past. Dat is om een 'appeal' te doen, een herinnering sturen met een pakkende tekst. Een tekst waardoor de directeur gaat denken: "ja hij heeft wel gelijk, hij verdient dat geld wel dus okee we betalen hem netjes".

De kans op succes is natuurlijk afhankelijk van de opdrachtgever. Maar als je de juiste snaar raakt kan het ook zomaar lukken. Je zou bijvoorbeeld complimenteus kunnen zijn dat je hebt gezien dat het bedrijf is gegroeid, dat je begrijp dat ze de website willen laten maken door een grotere leverancier, etc. Maar subtiel vermelden dat je hun in die eerste periode toch hebt geholpen met die groei door een kleine vergoeding te vragen, dat je het toch wel netjes zou vinden als ze het correct af zouden handelen etc.

Via beide wegen zou je succes kunnen behalen, denk ook even na of het in jouw belang is om goed contact te houden. het kan goed zijn om het contact te behouden. Als hun nieuwe website niet voldoet, zou het fijn zijn als ze bij je terug komen of jij het af wilt maken. Uiteraard ga je dan wel een hoger tarief rekenen ;-)

Succes bij het nemen van de juiste beslissing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:27
Altijd eerst de normale communicatie gebruiken. Ik zou degene die de opdracht verstrekt heeft eens gewoon opbellen en kijken of je er uit komt. Sites down halen is niet erg slim. Daarmee zet je de zaak alleen maar extra op scherp en gaan ze helemaal niet betalen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat mij betreft heeft @Mickey77 het beste advies.

Bel je opdrachtgever gewoon op en vraag hem/haar hoe het zit. Als ze telefonisch aangeven te gaan betalen, stuur je daarvan nog even een bevestiging per e-mail naar de opdrachtgever voor dossiervorming.

Als ze aangeven niet te gaan betalen en jij verzorgt de hosting of hebt de domeinnaam voor ze geregistreerd, herinner ze er dan aan dat ze je toch nog nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 483913 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:10:
[...]

Niet reageren op een waardeloos advies. Incasso bureau inschakelen dus...
Mickey77 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:34:
Maar ik zou ook even een tegengeluid willen laten horen, omdat het mogelijk beter bij jou en bij de maniert van samenwerken die je hebt gehad past. Dat is om een 'appeal' te doen, een herinnering sturen met een pakkende tekst. Een tekst waardoor de directeur gaat denken: "ja hij heeft wel gelijk, hij verdient dat geld wel dus okee we betalen hem netjes".

De kans op succes is natuurlijk afhankelijk van de opdrachtgever. Maar als je de juiste snaar raakt kan het ook zomaar lukken. Je zou bijvoorbeeld complimenteus kunnen zijn dat je hebt gezien dat het bedrijf is gegroeid, dat je begrijp dat ze de website willen laten maken door een grotere leverancier, etc. Maar subtiel vermelden dat je hun in die eerste periode toch hebt geholpen met die groei door een kleine vergoeding te vragen, dat je het toch wel netjes zou vinden als ze het correct af zouden handelen etc.
Doe dat dan niet via die herinnering, maar via een aparte mail richting de directeur, of wie je contactpersoon ook was.
Wat je heel vaak ziet is dat de herinnering al in de prullenbak ligt, nadat het onderwerp van het schrijven/je mail gelezen is.
Dan word je betoog niet eens gelezen, of op zn hoogst door degene die de post opent/mail behandelt

[ Voor 65% gewijzigd door toolkist op 23-04-2018 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 20:42
Anoniem: 36835 schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:12:

Slechtste advies ooit. Als het bedrijf jou aan klaagt dan heb je geen poot om op te staan. Jou claim, en het afsluiten van hun website zijn gewoon twee verschillende zaken.

Ik zou ze gewoon lastig blijven vallen. Het liefst telefonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

LOTG schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:43:
[...]

Slechtste advies ooit. Als het bedrijf jou aan klaagt dan heb je geen poot om op te staan. Jou claim, en het afsluiten van hun website zijn gewoon twee verschillende zaken.

Ik zou ze gewoon lastig blijven vallen. Het liefst telefonisch.
Je hoeft de site natuurlijk niet hard af te sluiten. Het kan best zijn dat er door een update van een pakket een fout ontstaat waardoor de site even niet meer werkt }) . Dit los je uiteraard op volgens de afgesproken SLA en na het voldoen van de openstaande posten.

Succes met aanklagen voor een site van 400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je überhaupt wel iets op papier staan ?
Lees jezelf eens in over uurloon, contracten etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het meeste is al gezegd maar ik voeg, als ervaringsdeskundige van 10+ jaar ZZP, graag nog even mijn mening toe.

* NIETS doen met die eerdere site. Dit staat er los van en gaat je niks brengen.

* WEL persoonlijk contact opnemen. Bellen of, beter nog, persoonlijk bezoeken brengt VEEL beter over hoe jij erin staat. Dat het je persoonlijk raakt en dat je er mee zit. En dat jij hebt zitten te werken in de veronderstelling dat zij blij waren dat je dat deed, en dat het normaal is dat je dan op betaling mag rekenen als zij niks tegen je hebben gezegd! Als je dat persoonlijk bespreekt met de eigenaar van die zaak, dan moet het wel gek lopen wil die jou niet op zijn minst een tegemoetkoming geven. Als je gewoon weer een herinnering stuurt, wordt die misschien meteen weggegooid door een financieel medewerker ofzo. Als ze je eerdere factuur niet betalen waarom een herinnering dan wel. Je moet zelf contact opnemen met iemand die er over beslist, daar gaat het om.

* Voor de TOEKOMST zorgen dat je dergelijke zaken in algemene voorwaarden hebt staan en je in je aanbiedingen duidelijk naar die voorwaarden verwijst. Er zijn kant en klare voorbeelden te krijgen bij beroepsorganisaties. Daarin staat bijvoorbeeld dat je ten allen tijde het recht hebt om betaald te worden voor dat deel van het werk dat je al hebt gedaan. Als het zwart op wit staat en de andere partij daarmee is akkoord gegaan, is de discussie veel duidelijker als het een keer mis gaat.

* Als ze niet mee willen werken na een gesprek, dan zou ik het persoonlijk er liever bij laten. Een andere weg (incassobureau e.d.) heeft maar deels zin. Als iemand jou niet wil betalen dan doen ze dat (mede) omdat ze denken dat jij geen juridisch sluitend verhaal hebt. Misschien heb je dat ook niet, van wat ik gelezen heb. Zij zullen een incasso bureau net zo hard negeren als ze jou negeren. Want uiteindelijk is het dan de vraag: vind jij dit belangrijk genoeg om echte juridische stappen te nemen. En dat vind je toch niet. En, zelfs als je dit op dit moment wél vindt, raad ik je aan: laat het gaan. Je wordt er niet gelukkiger van. Er zijn betere manieren om je tijd te verdoen en om je stress op de hals te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door mddd op 23-04-2018 11:30 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
emnich schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:52:
[...]

Je hoeft de site natuurlijk niet hard af te sluiten. Het kan best zijn dat er door een update van een pakket een fout ontstaat waardoor de site even niet meer werkt }) . Dit los je uiteraard op volgens de afgesproken SLA en na het voldoen van de openstaande posten.

Succes met aanklagen voor een site van 400...
Dat is het hem juist.
Je maakt een site van 4-500€, en als die crasht heb je nog een stevig risico.

Goede afspraken zijn er hier niet, dus wat de TS schrijft... leergeld, maar toch proberen via een no cure no pay.
Maar verwacht daar ook niet te veel van, voor een paar tientjes gaat die incasso een paar briefjes schrijven, en dan ... that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 20:42
mddd schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:20:
Het meeste is al gezegd maar ik voeg, als ervaringsdeskundige van 10+ jaar ZZP, graag nog even mijn mening toe.

* NIETS doen met die eerdere site. Dit staat er los van en gaat je niks brengen.
Jawel, meer ellende. Daarom inderdaad NIETS doen.

En aan de andere kant, als je inderdaad een slecht contract (vooral voor jou) had voor de eerste site, en dan ook vooral omtrent aansprakelijkheid en zo, dan is dit nu een mooie kans om er vanaf te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tommie12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:24:
[...]
Dat is het hem juist.
Welk risico?

Meneer de rechter, we hebben door een studentje een website laten maken voor € 400,-, geen SLA afgesproken en daarna hebben we hem ook niet meer betaald en nu ligt de website er uit en hebben we voor 25k schade.

Wat denk je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Het gaat niet om het risico, maar om wat je er mee opschiet. Gaat dat bedrijf TS nu betalen als hun oude site slecht gaat functioneren? Natuurlijk niet. Je maakt er alleen maar meer ruzie mee. Dat is voor niemand productief.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
emnich schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:31:
[...]

Welk risico?

Meneer de rechter, we hebben door een studentje een website laten maken voor € 400,-, geen SLA afgesproken en daarna hebben we hem ook niet meer betaald en nu ligt de website er uit en hebben we voor 25k schade.

Wat denk je...
Er is een factuur voor die website, dus of dat een student is maakt niet uit.
Alleen al om een advokaat voor je eigen verdediging aan te stellen ga je meer kwijt zijn dan 500€.

En een slimme advokaat gaat het op sabotage steken, en dan ben je ver van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Pak eerst eens gewoon de telefoon op en spreek met ze. Vraag ze waarom de factuur niet betaald is en ga daar mee verder.

En niet via de mail, maar ga gewoon echt een gesprek aan. Dat maakt zoveel meer duidelijk dan heen en weer mailen. Je hebt nu de aanname dat ze niet willen betalen, maar misschien speelt er wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

Tommie12 schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:24:
[...]

Dat is het hem juist.

Goede afspraken zijn er hier niet, dus wat de TS schrijft... leergeld, maar toch proberen via een no cure no pay.
Maar verwacht daar ook niet te veel van, voor een paar tientjes gaat die incasso een paar briefjes schrijven, en dan ... that's it.
Waarom zou een incassobureau daar geen moeite voor doen? Die zetten hun eigen kosten gewoon bovenop dat bedrag dat ze moeten vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Vergeet niet dat al het intellectuele eigendom en eigendom van code van wat je hebt opgeleverd aan site 1 van jou is tenzij expliciet anders bent overeengekomen.

M.a.w. hier kan je ze wellicht nog mee f*cken of een poot uit draaien. Ze mogen namelijk niets/nauwelijks iets aanpassen aan jouw code/design/assets zonder jou toestemming, nog het hergebruiken.

Eigendomsoverdracht is duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetfreak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2024
Mooi hoor, een gesprek gaan voeren, maar NEEM HET OP!
Je wilt bewijs hebben. Daarmee kan een incasso-club zo nodig naar de rechter.

Verder, je bent student. Laag inkomen? Onder omstandigheden kun je in aanmerking komen voor een advocaat o.b.v. een toevoeging.
Zo je wilt neem je maar even per pb contact met me op. Ik ben advocaat en wil je best op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Lastig verhaal. Ook al kun je ze uiteindelijk overhalen om te betalen dan kan het nog jaren duren voordat je je geld hebt. Ik spreek uit ervaring van wat ik in mijn omgeving wel eens heb gezien.

Ik zou de kosten afwegen tegen de baten en ik zou me afvragen of het het al die energie wel waard is. Soms is het beter om een project maar af te schrijven.

Zelfs met een incassobureau is het lastig, zijn er veel kosten die je vooraf moet voldoen en als het om bedragen van 500-1000 euro gaat denk ik dat de baten dan niet opwegen tegen de kosten.

Wil je toch je geld, betalingsherinnering, 2e herinnering, aanmaning en richting incassobureau. Die zal uiteindelijk dreigen om een procedure te entameren met alle kosten van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitmaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 14:34

Bitmaster

Hardcore Tweaker

Zoals anderen al aanhaalden, zou ook ik als ik jou was kijken of ik het kan overdragen aan een incassobureau. Op die manier heb je er geen omkijken meer naar en maakt het wellicht meer indruk bij de opdrachtgever, waardoor die uiteindelijk misschien toch nog tijdig overgaat op betaling. Daarnaast ben jij dan ook gelijk een ervaring rijker; jij en de incassodienst zijn bekend bij elkaar, wat het overdragen van een volgende wanbetaler een stuk makkelijker maakt.

Die eerste website die ze nu nog online hebben staan zou ik niet aanraken, ook niet meer inloggen of wat dan ook als je geen onderhoud dient uit te voeren of iets dergelijks, en als dat een afgeronde klus is. Het kan later anders alleen maar tegen je gebruikt worden. De eerste site is klaar, de tweede site is geannuleerd, dus ieder moment dat je nu nog inlogt is er naar mijn inziens één te veel en is ongewenst.

[ Voor 31% gewijzigd door Bitmaster op 24-04-2018 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:19:
Lastig verhaal. Ook al kun je ze uiteindelijk overhalen om te betalen dan kan het nog jaren duren voordat je je geld hebt. Ik spreek uit ervaring van wat ik in mijn omgeving wel eens heb gezien.

Ik zou de kosten afwegen tegen de baten en ik zou me afvragen of het het al die energie wel waard is. Soms is het beter om een project maar af te schrijven.

Zelfs met een incassobureau is het lastig, zijn er veel kosten die je vooraf moet voldoen en als het om bedragen van 500-1000 euro gaat denk ik dat de baten dan niet opwegen tegen de kosten.

Wil je toch je geld, betalingsherinnering, 2e herinnering, aanmaning en richting incassobureau. Die zal uiteindelijk dreigen om een procedure te entameren met alle kosten van dien.
Het zou misschien lang kunnen duren ja. Kans is groter dat een brief van een incasso bureau het proces juist versneld en er ineens wel meteen betaald kan worden, dat zie ik veel vaker gebeuren dan dat het een langlopend dossier wordt
Pagina: 1