Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Sony A1 oled zien mijn series met mkv bestand er korrelig uit, ook al bestaat een aflevering uit 3-4 gb. Films precies zo.
Komt dat door mijn nieuwe tv of moet ik een instelling op de Dune aanpassen? zo ja welke instelling?
Of moet echt mijn content uit heel veel gigabyte bestaan om ze er goed uit te laten zien op Oled en doet minder content minder beeld geven? Heel goed content laat een heel goed plaatje zien..
Wie heeft dezelfde ervaring? En met welke instelling van tv of mediaplayer laat je minder content er toch iets beter uit zien? :?
Dvd5 en Dvd9 en avi bestanden zien er via de mediaplayer echt veel minder uit..
Na steeds meer kijkervaring begint me dit steeds meer op te vallen...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 07:45 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een DVD5 van 4.7GB is over het algemeen een bestand met een maximale resolutie van 576p. Nou zal ik simpel zijn maar hoe ga je "scherp" iets upscalen naar een opprvlak wat bijna 16x zoveel pixels heeft?

De grootte van een bestand zegt trouwens helemaal niks; codec, resolutie en bitrate zijn de aanwijsbare issues waar je op moet letten.

Verder mis ik een beetje welke instellingen je gecontroleerd hebt en ook zeker welk type kabel je hebt liggen.

/edit: is het http://www.dunehd-europe.com/index.php?page=duobase4k ? Zo ja, die zou ik persoonlijk wegdoen want maximaal 2160p30, als ik goed lees??

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 23-04-2018 08:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor uw reactie, klopt, valt ook niet mee natuurlijk om van zo weinig content iets goeds te maken, maar de verschillen vielen mij niet zo op met mijn vorige sony led tv, dus ik denk dat ik er aan moet wennen en gewoon moet zorgen dat ik dingen moet gaan kijken met goed content, maar ja mijn media player zit vol met 4tb ouder content(concerten, films etc.), dus dat is toch even slikken...
Er zitten de betere HDMI kabels tussen(van 149 euro)dus dat zou toch goed moeten zijn denk je dan.
is toch 4k deze mediaplayer?2160p30?4k speelt goed af..
ja zijn de fabrieksinstellingen(wel moeten zetten op 2160p), maar welke instellingen doen er toe om goed te upscalen dat ook het ouder content het iets beter doet, tv heb ik wel daarop aangepast(reality creation)

• MAX3400

MAX3400

@Verwijderd ik ken het specifieke type Sony niet maar kan je eens proberen om de TV in "Game Mode" te zetten en dan te kijken of jouw content (oud of niet) er enigszins goed uitziet? Of in ieder geval beter/vloeiender wordt afgespeeld?

Ik zou adviseren, maar wederom bij gebrek aan kennis, om de Dune zoveel mogelijk niet te laten upscalen (dus indien mogelijk in de settings niet de output vast zetten op een bepaalde resolutie, geen beeldverbeteraars etc. Gewoon puur doorsturen naar de TV). De SoC/CPU van de TV kan dit beter voor je, zeker als het om content gaat van lagere kwaliteit.

Zou je ook eens willen kijken of je via http://jell.yfish.us een paar kleinere en grotere bestanden wil downloaden op je Dune en dan achter elkaar afspelen? Allicht kan je dan zelf zien/merken of je verschil ziet tussen de kwaliteit/scherpte. Zie je het absoluuuut niet, dan lijkt me er iets in jouw devices/infra niet goed ingesteld. Zie je het verschil wel (en goed ook), dan ben ik bang dat het dus meer aan je (oude) content ligt dan wat anders.

Ook via http://4kmedia.org/ kan je een paar demo's / samples downloaden. Kijk eens rustig of dit een mooier / rustiger beeld geeft.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:19
Even voor de duidelijkheid, zijn het korrels of artifacts/blokjes ?

Heb je al eens een van die bestanden, direct via een USB stickje geprobeerd af te spelen,
en ik heb ik gezien, dat bepaalde series expres een korrel structuur hebben, voor de sfeer :)

Verwijderd

Topicstarter
het is korrelig beeld, het proberen waard via usb stick...klopt sommige series hebben dat...
mijn pc doet wat moeilijk met jellyfish 4k bestand downloaden maar ga dit verder uitproberen..
ik ga de game-modestand eens uitproberen, dat is een verrassende tip wie weet...
moet ik de dune dan niet op 2160p zetten?(zoals wel wordt aangegeven, wat de tv aankan, daarop zetten)
ga verder uitproberen, bedankt voor de tips!

Verwijderd

Topicstarter
wat instelling devices/infra betekent weet ik niet..

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:44:

moet ik de dune dan niet op 2160p zetten?(zoals wel wordt aangegeven, wat de tv aankan, daarop zetten)
Geen idee; 99% van de mediaplayers die ik ken, trappen eruit wat de bron is.

Als je je mediaplayer eerst vastzet, krijg je rare dingen in sommige gevallen: je biedt een DVD aan aan de Dune, die gaat eerst intern recoden/omzetten om die 2160p te proberen te bereiken, dan gaat het naar de TV, die wil ook weer bepaalde zaken toepassen (bijvoorbeeld interpolation of motionflow of whatever) dus je bron kan 2x "bewerkt" worden voordat het wordt weergegeven.

De tip van @absrnd om je bron eerst op USB te zetten en dan in je TV te prikken, geeft in ieder geval een aanwijzing dat je Dune wel/niet goed het beeld aanbiedt aan je TV of dat je TV wel/niet rare handelingen uitvoert op een bestand/bron.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad ga proberen of ik auto kan instellen of zoiets, ga ik doen met usb stick(ff eentje ophalen), wordt vervolgd! bedankt allemaal!

Verwijderd

Topicstarter
videomodus van dune van 2160p naar automatisch-edid gezet, (kon kiezen uit vele) geen verschil:(

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:01:
bedankt voor uw reactie, klopt, valt ook niet mee natuurlijk om van zo weinig content iets goeds te maken,
content is de media die je kijkt/luistert. Wat jij bedoelt is de bestandsgrootte, bitrate en dergelijke
maar de verschillen vielen mij niet zo op met mijn vorige sony led tv,
was die ook 4k? Of full HD? Zoals @MAX3400 al aangeeft, is 4k scherper dan full HD en jouw content (de media dus) is op dvd-kwaliteit en past dus 16 x in het scherm. Elke pixel wordt dus inderdaad korrelig, want wordt verdeeld over 16 x zoveel pixels. Zelfs als je tv perfect zou upscalen moet hij wel ontzettend veel nieuwe informatie erbij bedenken.
dus ik denk dat ik er aan moet wennen en gewoon moet zorgen dat ik dingen moet gaan kijken met goed content, maar ja mijn media player zit vol met 4tb ouder content(concerten, films etc.), dus dat is toch even slikken...
dat ligt er natuurlijk maar aan hoe waardevol die content voor je is ;) Kijk eens wat er reeds beschikbaar is in een hogere resolutie, of hang een losse externe HDD aan je mediaspeler als dit mogelijk is. Dan kan je nieuwe media opslaan in hogere kwaliteit.
Er zitten de betere HDMI kabels tussen(van 149 euro)dus dat zou toch goed moeten zijn denk je dan.
is toch 4k deze mediaplayer?2160p30?4k speelt goed af..
Kan je die nog terugbrengen? "Betere HDMI-kabels" bestaan namelijk niet. Degene die je dit verkocht heeft, zou een schop onder zijn kont moeten hebben vanwege oplichting. Er zijn momenteel maar 2 (gangbare) soorten kabels: HDMI standaard speed (met of zonder ethernet) en HDMI high speed (met of zonder ethernet). Het signaal bestaat uit eentjes en nulletjes en is op een dure kabel precies, exact, helemaal hetzelfde als op een goedkopere. Als je geen maandagochtendproduct hebt, werkt elke hdmi-kabel dus precies gelijk. Ook die van de Action, MediaMarkt, In-Akustik of Monster Cable. Met een hdmi high speed kabel kan je alle beschikbare 4k HDR content afspelen, mits natuurlijk tv en afspeelapparaat ook 4k en dergelijke ondersteunen. Die kabel heb je dus nodig. Eén van een paar euro volstaat. Overigens, hdmi-nummers (1.4, 2.0 etc,) zijn niet van toepassing op kabels, enkel op apparatuur.
ja zijn de fabrieksinstellingen(wel moeten zetten op 2160p), maar welke instellingen doen er toe om goed te upscalen dat ook het ouder content het iets beter doet, tv heb ik wel daarop aangepast(reality creation)
Het zal altijd lastig blijven om materiaal met een lage resolutie, bitrate, geluidskwaliteit, etc. te upscalen naar hoger. Die informatie is er namelijk niet en zal er dus bij verzonnen moeten worden. Dat is makkelijker bij Full HD omdat er dan gewoon minder verzonnen hoeft te worden, dan bij 576p materiaal van een dvd. Neem als voorbeeld een youtube filmpje op 240p. Dat zal er op je grote OLED-televisie alsnog waardeloos uitzien.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw verhaal, mooie info allemaal, mijn vorig tv was 4k maar viel minder content dus minder op, pas bij de a1 oled die ik nu heb viel dit op(verwent natuurlijk ook door 4k op oled denk ik)
verhaal over HDMI kabels zal ongetwijfeld kloppen heb daar niet echt ervaring mee, liet mij adviseren..
you tube filmpjes zien er inderdaad nu ook minder uit vergeleken met mijn vorige tv.
verhaal over korreligheid klinkt logisch, als je het beeld kleiner zou maken zou dat misschien weer minder opvallen, maar met vergroten rek je alles uit, klinkt logisch allemaal..
optie is inderdaad mindere contents vervangen door betere...
ik denk dat dit probleem bij deze tijd hoort, tv's zijn inmiddels computers geworden en schieten vooruit en aanbieders van software/content kunnen dit niet bijbenen. tv zenders lijken immers ook minder op 4k/oled.Op netflix zie je nu al grote kwaliteitsverschillen tussen series, kijk eens naar het verschil tussen The Ranch (korrelig beeld)en The Crown(perfect beeld), allebei 4k en dan heb ik het nog niet eens over de verschillen tussen de HD Series en 4k series. Alles overlapt elkaar op dit moment en dat maakt de verschillen in kijkplezier.
ik ga vanmiddag op usb stick dingen zetten en dan vergelijken met hetzelfde op de mediaplayer , ben benieuwd..

Verwijderd

Topicstarter
usb stick en mediaplayer vergeleken met elkaar maar kan niet zeggen dat usb stick beter is...(ligt het aan de bron allemaal?)

bij game-mode ziet het beeld er helaas niet beter uit...
blijf nog wel even zoeken naar een instelling op de Dune die ik moet aanpassen om mijn beeld met ouder content er beter uit te laten zien..

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:54

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Veel mensen laten zich in de winkel adviseren en heel vaak gaat dat ook goed. Iemand die willens en wetens zulke dure kabels aansmeert, maakt puur misbruik van de klant. Als die kabel nog terug kan, gauw doen. 👍🏻 😉

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Topicstarter
wij hebben toch het idee dat het omzetten van de videomodus van 2160p naar Automatisch in de Dune iets beter beeld weergeeft.
Dune hoeft misschien nu toch minder te bewerken/om te zetten zoals MAX3400 al aangaf? Bedankt voor deze tip!

Verwijderd

Topicstarter
....de anderen natuurlijk ook bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1