Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slasausje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 06:54
Ik twijfel wat te doen na mijn deeltijd opleiding hbo Informatica. Wel of niet doorstuderen? Ik ben er al een tijd mee bezig en daarom benieuwd naar jullie meningen.

Over mij

25 jaar. Tijdens het laatste jaar van mijn mbo opleiding applicatiedevelopment heb ik stage gelopen bij een klein webbureau (15 man). Fijn om in zo’n kleine omgeving het vak te leren. Na het afstuderen aan deze opleiding is me er een baan geboden. Omdat ik verder wilde studeren heb ik er destijds voor gekozen om er 32 uur te werken en een deeltijd hbo opleiding Informatica te volgen. Ik heb hier vervolgens 3 jaar als developer gewerkt.

Hoofdzakelijke reden: Geen zin in studieschuld en het beste van twee werelden.

Dit ging me goed af. Vanwege carrièremogelijkheden de overstap gemaakt naar een groter bedrijf (300+ man) waar ik ontzettend veel mag leren. Hier werk ik inmiddels 36 uur. Ik begin binnenkort met afstuderen aan de deeltijd opleiding.

Belangrijk om te vermelden: De deeltijd opleiding doe ik in de avonduren. Mijn werk is dus geen stage oid maar een volwaardige baan.

Voordelen huidige baan:
  • Groeimogelijkheden
  • Goed salaris
  • Dichtbij huis
  • Vast contract
  • Ruimte voor persoonlijke ontwikkeling (dwz opleidingsgeld, bijwonen van conferenties, meetups etc.)
Vooral dat laatste vind ik ontzettend belangrijk. Fijne club waar ik voorlopig niet weg wil. Zeker als je jong bent ben ik van mening dat je hoofdreden niet het snelle geld moet zijn maar ontwikkeling. Dan volgt de rest vanzelf.

Nu het afstuderen nadert ben ik aan het twijfelen wat er na te doen. Ik heb een deeltijd Master opleiding Informatica aan de VUB (Brussel) gezien. Directe OV verbinding met mijn woonplaats.

Voor en tegens

Waarom wel doorstuderen?
  • Persoonlijke ontwikkeling. Nieuwe situaties.
  • Verdieping. Niet hoe maar waarom bepaalde technieken toepassen en de gedachten hier achter.
  • Ik heb hard gewerkt naar waar ik nu ben - het voelt alsof ik er niet het maximale uit haal als ik nu stop.
  • Als de kans zich voordoet moet je die benutten!
  • Het argument “Ga werken daar leer je meer” gaat niet op daar ik dat al doe.
Wat doet me twijfelen?
  • Voor de baangarantie hoef ik het niet te doen.
  • Hoe waardevol is dat papiertje nou echt? Doe ik het uiteindelijk om mezelf wat te bewijzen of is het betreft carrière echt een toevoeging?
  • Wat als het toch niet gaat lukken? Dan sluit ik mijn studieperiode af met een “mislukt project”.
Ik ga jullie niet vragen om voor mij een keuze te maken. Wel ben ik benieuwd naar jullie meningen. Wellicht zitten jullie in dezelfde situatie of hebben gezeten.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik ga je topic met belangstelling volgen omdat ik in ongeveer hetzelfde schuitje zit. Als alles goed gaat ga ik in september beginnen met afstuderen deeltijd HBO ICT. Ik heb mezelf ook al meerdere malen de vraag gesteld wat te doen als deze studie "klaar" is.

Mijn reden om door te gaan zou zijn dat ik graag wil blijven leren en beter te worden in mijn vak.
Mijn reden om er niet aan te beginnen zou zijn dat het studeren naast een full-time baan (40 uur) toch wel erg zwaar is en een hoge druk legt op mijn sociaal leven.

Keuzes, keuzes.....

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Waarom denk je dat het je niet gaat lukken?

Belangrijk stuk wat ik ook nog mis, wie betaalt de studie? Doe je dit uit eigen zak of zijn er mogelijkheden dit via werk te regelen?

Je klinkt erg gemotiveerd dus ik vraag me af waarom je nou eigenlijk precies twijfelt... je redenen zijn vooral wat beren op de weg naar mijn mening. Baangarantie, tja, een master staat beter dan een bachelor, maar beiden hebben een goede baangarantie. Maar dat is toch geen reden om het niet te doen?

[ Voor 45% gewijzigd door SmurfLink op 23-04-2018 08:26 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 21:16
SmurfLink schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:25:
Waarom denk je dat het je niet gaat lukken?

Belangrijk stuk wat ik ook nog mis, wie betaalt de studie? Doe je dit uit eigen zak of zijn er mogelijkheden dit via werk te regelen?

Je klinkt erg gemotiveerd dus ik vraag me af waarom je nou eigenlijk precies twijfelt... je redenen zijn vooral wat beren op de weg naar mijn mening. Baangarantie, tja, een master staat beter dan een bachelor, maar beiden hebben een goede baangarantie. Maar dat is toch geen reden om het niet te doen?
Een studie is sowieso belastingsaftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:55
Interessante vraag.

Ikzelf ben nu al 5 jaar aan het werk na een bachelor. En om eerlijk te zijn is het dan pas dat je meer praktische dingen gaat leren.
Ik zit nu in een positie (dit kan natuurlijk verschillen van persoon tot persoon) waar ik meer verdien dan mijn vriend die een master heeft gedaan.

De meeste bedrijven gaan toch opzoek naar ervaring. Dus doorgaan doorstuderen zal eerder een persoonlijke voldoening worden dan op professioneel vlak. (en zonder twijfel ook een hogere baan zorgen)

persoonlijke ervaring : ze hebben hier dynamics AX geïmplementeerd, daarvoor had ik geen interesse of behoefte om dit zelf te leren. Binnen het bedrijf wat opleiding gekregen om x++ te schrijven. Nu staat dat op mijn Linkedin pagina en het aantal contacten die ik nu krijg is belachelijk.

Ook af en toe naar events gaan helpt veel... Eens je naam geregeld begint te vallen in die wereld ga je je niet veel zorgen moeten maken. Hou het gewoon uitdagend genoeg voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Om op jouw twijfelpunten in te gaan:

-Hoe waardevol het papiertje is, hangt ook af van welke kant jij op wilt. Als je prima zit waar je nu zit, en over 5 jaar dat werk nog steeds met plezier denkt te kunnen doen, is het wellicht minder waardevol dan wanneer jij over 5 jaar adviseur van de CIO wilt zijn.

-Als het niet lukt, dan heb je geen mislukt project op je CV staan, maar heb je laten zien dat je meer ambities had dan het HBO. De kunst met dat soort dingen is om het positief te verwoorden. Dus niet een mislukt project, maar je hebt wel je schakeljaar gehaald maar vond je bijvoorbeeld verderop de materie te academisch om van toepassing te zijn in een commerciële omgeving. Dan laat jij twee dingen zien:
1: Als je het schakeljaar overleeft, kan je het niveau waarschijnlijk aan,
2: Je kijkt naar de praktische toepassing, wat kan ik ermee? Als het meer bedoeld is voor academische doeleinden, en daar ligt jouw wens niet, dan laat je zien dat je een realistische kijk op zaken hebt, en de stekker eruit trekt wanneer het nodig is. Dat zijn waardevolle skills voor een werkgever!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Kluk-Kluk schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:21:
Ik ga je topic met belangstelling volgen omdat ik in ongeveer hetzelfde schuitje zit. Als alles goed gaat ga ik in september beginnen met afstuderen deeltijd HBO ICT. Ik heb mezelf ook al meerdere malen de vraag gesteld wat te doen als deze studie "klaar" is.

Mijn reden om door te gaan zou zijn dat ik graag wil blijven leren en beter te worden in mijn vak.
Mijn reden om er niet aan te beginnen zou zijn dat het studeren naast een full-time baan (40 uur) toch wel erg zwaar is en een hoge druk legt op mijn sociaal leven.

Keuzes, keuzes.....
Hoe meer je leert hoe meer je zal weten van de stack en workflow straks. Als je nog jong bent dan zou ik dat zeker doen.

Ik ben 25. Begin met voltijd HBO informatica dit jaar. Op m'n 21ste begon ik met MBO applicatie ontwikkeling. Helaas ben ik wat ouder. Maar alsnog ben ik serieuzer en kan ik me optimaal voorbereiden op de arbeidsmarkt. Weet precies wat voor talen en frameworks ik moet leren en hoe ik moet solliciteren etc. en ben nu ook bezig met freelancen naast school.

Nou zou ik op 25 jarige leeftijd als student niet meer al te veel waarde hechten aan een sociaal leven. Je kan die tijd beter investeren in het freelancen. Er is niks mis met 1-2 uurtjes per dag socializen na school. Maar overdrijven is ook een vak. Niet kiezen voor een HBO, omdat het zwaar is en je tog wilt socializen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2018 00:41 ]

Pagina: 1