Onkyo TX-DS575 in protect, eindtransistors zijn goed? tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 18:42
Mijn vraag
Mijn ouwe Onkyo AV receiver gaat ineens in protect mode, dus aan en gelijk weer uit met het knipperende lampje.
Niks raars mee gedaan, uur eerder nog aan gehad.

Natuurlijk alle beschikbare opties al bekeken, reset e.d. Op internet nog gezien dat een eindtransistor in sluiting kan gaan als een bepaalde weerstand kapot gaat, allemaal doorgemeten, die weerstanden zijn goed en geen sluiting gemeten van de verschillende eindtransistors.

Wat ik wél zie is dat transistors Q507 t/m Q515 (voorzover ik dat kon uitvinden) bloedheet worden. Die zitten allemaal op het "front channel power amplifier pc board".
Kan er daar iets mis gaan? Ik ga nog verder met meten (láng geleden voor mij...) maar ik vroeg me af of iemand nog een goede tip zou hebben in mijn zoektocht. (ik heb de service manual dus al)
Een nieuwe kopen kan altijd nog...

Hier zitten de bloedhete transistors (soldeer begon al los te laten!)
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/6f08b9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/10rlk7d.jpg

Atari portfolio Dos 2.11

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:42
Als ze bloedheet worden en tot zover dat het soldeer smelt, dan ligt er toch ergens iets in sluiting. Volg eens wat er door die torren wordt aangestuurd, daar ligt waarschijnlijk de fout. hoe heb je btw de eindtrap nagemeten? Torren losgesoldeerd en allen individueel getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus die transistoren aan beide kanalen worden heet? Als je er zeker van bent dat het niet de eindtorren zijn zou ik het eerder in de voeding of een ontbrekende massa gaan zoeken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
Dankjewel allebei, ik heb de eind transistors niet los gesoldeerd, maar op sluiting gecontroleerd, lijkt niet het geval te zijn, ik zal nog ff beter gaan kijken. Opvallend is inderdaad dat bij beide kanalen de print verkleurd is door de hitte van die transistortjes. (A1024 en C3206)

Ik ga de eind transistors los solderen en dan opnieuw meten om het echt zeker te weten.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 21:11
Doet hij het weer als je hem af laat koelen? Eventueel in een koelere ruimte? De Denon X4000 van mijn vader deed exact hetzelfde.
Nadat we hem open hebben geschroefd en zagen hoe brak het thermische ontwerp was met hoe al die borden tegen elkaar gelijmd zaten hebben we besloten om er een koeler bovenop te zetten. Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Xanax959 schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:30:
Dankjewel allebei, ik heb de eind transistors niet los gesoldeerd, maar op sluiting gecontroleerd, lijkt niet het geval te zijn, ik zal nog ff beter gaan kijken. Opvallend is inderdaad dat bij beide kanalen de print verkleurd is door de hitte van die transistortjes. (A1024 en C3206)

Ik ga de eind transistors los solderen en dan opnieuw meten om het echt zeker te weten.
Simpele test, haal even alle eindtransistoren eraf, en test dan eens als je de versterker inschakelt of deze nog steeds in protection schiet. Als de versterker dan niet in protection gaat heb je waarschijnlijk toch defecte eindtransistoren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
@Pyramiden , altijd goede tip, hij was koel toen ie niet op wou starten, wel geprobeerd natuurlijk. Deze Onkyo heeft juist vrij veel "ruimte" binnen in met lekker grote koelblokken.

@Bloodhoundje lijkt me inderdaad de beste oplossing, ga ik mee aan de slag :)

Het ding is wat oud om hem weg te brengen voor reparatie, dus mijn "innerlijke tweaker" wakker maken werkt hopelijk ;)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
@Bloodhoundje Nou, het schiet nog niet op, alle eindtorren losgemaakt en nog steeds schiet ie in protectie. Het gaat "goed" als ik de grote brug gelijkrichter los soldeer van hetzelfde koelblok. Maar die test goed op de multimeter (ff gecheckt op youtube hoe ook al weer :) )
Mét de brugcel gelijk in protectie. Als ik twee lintkabels los maak van de "power amplifier pc board" die richting twee grote condensators op het eerder genoemde "front channel power amplifier pc board" gaan dan springt ie niet meer in protectie en dan kan ik speakers aan en uit zetten. Verder zoeken dus...
Twee lintkabels los:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2luqstk.jpg

En ze verdwijnen tussen twee dikke condensatoren. (die twee dunnere lintkabels precies tussen de condensators)
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2n7jynr.jpg

Ik ga rustig verder kijken maar voorlopig heb ik even geen tijd, als ik nog iets interessants vind laat ik het natuurlijk weten :)
Voorlopig red ik me zo eerst maar...
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/200600j.jpg

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
Xanax959 schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:08:
@Bloodhoundje Nou, het schiet nog niet op, alle eindtorren losgemaakt en nog steeds schiet ie in protectie. Het gaat "goed" als ik de grote brug gelijkrichter los soldeer van hetzelfde koelblok. Maar die test goed op de multimeter (ff gecheckt op youtube hoe ook al weer :) )
Mét de brugcel gelijk in protectie. Als ik twee lintkabels los maak van de "power amplifier pc board" die richting twee grote condensators op het eerder genoemde "front channel power amplifier pc board" gaan dan springt ie niet meer in protectie en dan kan ik speakers aan en uit zetten. Verder zoeken dus...
Twee lintkabels los:
[afbeelding]

En ze verdwijnen tussen twee dikke condensatoren. (die twee dunnere lintkabels precies tussen de condensators)
[afbeelding]

Ik ga rustig verder kijken maar voorlopig heb ik even geen tijd, als ik nog iets interessants vind laat ik het natuurlijk weten :)
Voorlopig red ik me zo eerst maar...
[afbeelding]
Hrm, er zit weinig op kwa electronica waar het fout kan gaan op dat board. Hoe zit het met die 2 zwarte transistoren die net achter die 3 kleintjes zitten? (ik gok dat het transistoren zijn).

Door trial en error weten we iig al een stuk meer. versterker schiet in protectie zonder de eindtrap torren, dus die zijn niet de boosdoener. Zodra je van de laatste trap de voeding weghaalt start de versterker door. Kwestie is nu om er tussen in te gaan zoeken. Ik verwacht niet dat die twee grote condensatoren de boosdoener zijn. Eerder dat er toch ergens een tor kapot is. die vermogensweerstanden (witte vierkante blokjes) zijn semi-onverwoestbaar dus die zou ik nog even overslaan. Kan je toevallig de servicemanual posten? Dat maakt meedenken wat makkelijker :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
@Bloodhoundje dankjewel :)
Ik zal kijken hoe ik de pdf kan posten. (Nu eerst werken)

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1