Hoe heten deze dingen in het Nederlands?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 12:58
Hallo,

Dit leek mij het beste subforum. Mijn excuses als dit beter ergens anders past.

Ik ben bezig met het ontwerpen en 3d printen van een case. Mijn model is gebaseerd op een ander model dat op Thingiverse staat, en de ontwerper daarvan linkt naar deze twee dingen om de componenten mee vast te schroeven:

1. https://m.banggood.com/10...edded-Nuts-p-1185240.html
2. https://m.banggood.com/10...edded-Nuts-p-1184177.html

Weten jullie hoe deze heten in het Nederlands, en of er (online) winkels zijn die dit hier in Nederland verkopen? Ik heb me suf gezocht vandaag en niks gevonden. Ik heb niks tegen bestellen bij banggood, maar zou alles graag eerder hebben, vandaar.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Unia op 23-04-2018 09:04)

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Het zijn inderdaad inserts die tijdens het spuitgieten van kunststof onderdelen worden toegepast.
Daarom worden dit soort inserts meestal alleen in bulk verkocht. Er zijn een aantal alternatieven, maar of die voor jou ook bruikbaar zijn hangt af van je precieze toepassing (belastingsrichting, materiaaldikte, bout grootte enz.).

Een alternatief kan zijn om een schroefdraadbus toe te passen, dat is een 'moer' met schroefdraad aan de binnen en buitenkant (voorbeeldje). Een ander alternatief kan een inslag moer zijn. Let op dat je deze wel vanaf de andere er in zet, dan dat je hem gaat belasten. Anders trek je hem er direct weer uit. Ook een voorbeeldje.

Mocht je toch de kunststof inserts zelf willen, wat ik overigens niet zou aanraden, dan kan je ze bijvoorbeeld hier in Nederland kopen.
De inserts die jij liet zien worden meestal in voor het spuigieten in de matrijs gezet, waarna het materiaal er omheen wordt gespoten en het zo helemaal opsluit. Als je dit achteraf probeert te doen (door de bus op de warmen oid) heb je kans dat je verbinding niet sterk wordt doordat het materiaal onvoldoende aansluit of doordat je lucht insluitingen krijgt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Google translate al geprobeerd ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Denk dat als je dat plaatje naar een gemiddelde loodgieter of badkamer-monteur mailt, dat 'ie je binnen 20 seconden kan vertellen hoe het heet. Hierdoor zou je ook even contact kunnen zoeken met de webcare/whatsapp van zaken als Gamma, Praxis, Bouwhof en dergelijke.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 12:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unia
Yes, en als ik dan zoek op het resultaat dan vind ik wel soortgelijke dingen zoals inpersmoeren en blindklinkmoeren, maar die zijn toch net wat anders.

Ik ben ook het aanbod van Conrad en andere webshops afgegaan, en niks gevonden. Ook niet bij de gewone bouwmarkten zoals Praxis.

EDIT: wat een snelle reacties! Bovenstaande was een antwoord op @Hackus.

@MAX3400 Ik denk ook dat er mensen zijn die mij dit zo kunnen vertellen. Mijn vader en schoonvader zijn beide fervente doe het zelvers (de een in de bouw en autos, de ander in de electronica en RC) en wisten het beide niet. Zoals je ziet heb ik ook al gekeken bij de bouwmarkten, maar niks gevonden. De webcare is wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

@dragoncry Een spacer had ik zelf ook al gevonden, maar dat is volgens mij toch wat anders?

[ Voor 49% gewijzigd door Unia op 22-04-2018 22:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Dit zijn 'metal theaded inserts', die ga je niet vinden in een bouwmarkt.

De markt ervoor zijn bedrijven die ze in plastic drukken direct nadat het de mal uitkomt.
Op chinese marktplaatsen redelijk te krijgen, omdat die effectief ook groothandelspullen aanbieden.

Ruwweg vergelijkbaar zijn inschroefmoeren, wellicht is dat pasbaar te maken?
Bijv: https://www.verpas.nl/d-d...stellers/inschroefmoeren/

Anders wellicht uit $random oud apparaat trekken, al kan het flink zoeken zijn naar apparaten waar ze in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ken wel iets wat een vrij grof buitendraad heeft.. voor in bv plastic te draaien.. waar dan gewoon weer een M4/6/8tje in past

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 12:29
klopt, maar verder naar beneden in de resultaten:

https://www.viba.nl/nl/ca...ens/groups/g+c+p+t+a+view

Gaan per 100, maar misschien kun je wat met ze regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:01
Unia schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:01:
Hallo,

Ik ben bezig met het ontwerpen en 3d printen van een case. Mijn model is gebaseerd op een ander model dat op Thingiverse staat, en de ontwerper daarvan linkt naar deze twee dingen om de componenten mee vast te schroeven:

Weten jullie hoe deze heten in het Nederlands, en of er (online) winkels zijn die dit hier in Nederland verkopen? Ik heb me suf gezocht vandaag en niks gevonden. Ik heb niks tegen bestellen bij banggood, maar zou alles graag eerder hebben, vandaar.

Hoeveel denk je er nodig te hebben? Banggood verzend tegenwoordig best snel, maar wellicht kun je het in het 3d printer topic proberen. Een hypercube evolution gebruikt deze dingen namelijk ook, dus misschien willen mensen er daar wel vanaf. Heb er zelf ook nog wel een stuk of 10/20 liggen denk ik, maar gebruik ze zelf helaas ook regelmatig voor projectjes. Dus als het echt dringend is, laat maar weten. Anders kun je gewoon banggood laten versturen met European direct mail en dan heb je het bijna altijd in ongeveer een week binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door zynex op 22-04-2018 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:09

Reptile209

- gers -

Kan je niet een 6-hoekig gat in je model printen, en daar een gewone moer inklemmen of -lijmen? Zeker als de bout door de kunststof heen kan schroeven, maar als er van bovenaf een moer in moet zou het ook best lukken denk ik.
Zorg dan wel dat de randjes een beetje solide zijn, zodat de moer niet het plastic kapot trekt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

persmoer of zetmoer

Toevallig vorige week nog voor een project zelf gemaakt op de draaibank met een kartelapparaat

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:45
Ik heb ze op Ebay.com gekocht. Je kunt ze vinden door op “threaded inserts knurled” te zoeken.
Als je ze wilt gebruiken dan zorg je ervoor dat je geprinte onderdeel een gat bevat waar deze insert net niet inpast. Dan zet je de insert op een lange schroef welke je met een tangetje vasthoud. Verwarm de insert met een aansteker en als ie warm is dan druk je hem in het gat. Wacht tot alles afgekoeld is en verwijder de schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Unia schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:01:
Hallo,

Dit soort dingen noemen ze hier ook coils zijn hier te koop bij autostuck.
Hier wordt dat gebruik voor als ge bijvoorbeeld een kapotte schroefdraad hebt en geen ruimte om het gaat groter te boren voor een nieuwe schroefdraad.
Dan wordt de bestaande schroefdraad geruimd en klopt men er zo'n coil in.
Dit is en zeker in aluminium beter en sterker dan de origineel schroefdraad.
Uiteraard bestaan die dingen ook voor in hout of plastiek te kloppen in een geboord gat.
Ik weet zeker dat ge sommige van die dingen ook in en doehetzelf zaak kunt vinden.
Wordt ook gebruikt bij Ikea meubels ;)
Dus eigenlijk is het en soort inklop schroefdraad zeg maar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Het zijn inderdaad inserts die tijdens het spuitgieten van kunststof onderdelen worden toegepast.
Daarom worden dit soort inserts meestal alleen in bulk verkocht. Er zijn een aantal alternatieven, maar of die voor jou ook bruikbaar zijn hangt af van je precieze toepassing (belastingsrichting, materiaaldikte, bout grootte enz.).

Een alternatief kan zijn om een schroefdraadbus toe te passen, dat is een 'moer' met schroefdraad aan de binnen en buitenkant (voorbeeldje). Een ander alternatief kan een inslag moer zijn. Let op dat je deze wel vanaf de andere er in zet, dan dat je hem gaat belasten. Anders trek je hem er direct weer uit. Ook een voorbeeldje.

Mocht je toch de kunststof inserts zelf willen, wat ik overigens niet zou aanraden, dan kan je ze bijvoorbeeld hier in Nederland kopen.
De inserts die jij liet zien worden meestal in voor het spuigieten in de matrijs gezet, waarna het materiaal er omheen wordt gespoten en het zo helemaal opsluit. Als je dit achteraf probeert te doen (door de bus op de warmen oid) heb je kans dat je verbinding niet sterk wordt doordat het materiaal onvoldoende aansluit of doordat je lucht insluitingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 11:19

Fiets

A.K.A. Bambi

Een iets ander soort voor schoefdraad had je al gevonden?

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.5fOJBe

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrank
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-06 13:17
https://www.123-3d.nl/3D-...chroefdraadbus-p9745.html

Lijmen is een optie, of met een soldeerbout verwarmen en in een iets ondermaats gaat insmelten is een optie. Of erindraaien (zit iets van snijdend draad in dacht ik).

Zie ook :
https://www.3dhubs.com/kn...-parts-threaded-fasteners

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 21:11

KDL

Bij de gamma ook 'zoiets' gekocht als rampamoer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Ze worden vaak smelt-inserts genoemd. Dit omdat je ze met een hete pen in een kunststof product smelt.
Slavink89 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:14:

Erin smelten wordt meer gedaan dan omspuiten. Je hebt daar tools voor (Een soort soldeerbout in een kolomboormachine)

De foto van OP is overigens wel specifiek om te omspuiten. Je ze ook met een soort helixgroef aan de buitenkant, dan draai/smelt je ze erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unia
Bedankt voor de reacties! Mijn vraag is meer dan beantwoord en ik heb voldoende stof tot nadenken hoe ik verder ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:19

Mickey77

Allround ICT-er

Slavink89 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:14:
Ik heb zulke inserts ook gebruikt in producten die zijn gemaakt dmv spuitgieten (plastic korrels). Ik ben het met je eens dat het mooiste is ze al voor bij het gieten te plaatsen, maar ik denk dat het vrij duur zal zijn. het vertraagt ook het maken van natuurlijk, wat ook de stuksprijs hoger maakt. Mijn product had een zodanige vorm dat ik het prima achteraf kon doen, met behulp van een kolomboormachine.

Ik kon het gegoten product onder de boorkop leggen, insert boven het gat leggen (die er dan een paar mm in viel) en dan kon ik puur met de hendel de insert in er duwen. Dus de boor ging NIET aan, ik kon de insert er in duwen met heel weinig kracht. natuurlijk moet het gat precies zoveel kleiner worden gemaakt dat het resultaat stevig is, te klein dan breekt het product en te groot dan is het niet stevig. Mijn eindresultaast was superstevig, bij 1000 producten nog nooit een probleem gehad.

Prijzen van zulke inserts zijn niet zo hoog hoor, dus ook 100 stuks kopen als je er maar 20 nodig hebt is niet zo'n ramp. Succes met de klus!-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnmaas
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 14:56
Dit zijn schroefbussen, kijk hier maar eens.

https://www.skiffy.com/nl/schroefbussen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Helicoils

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1