Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik kwam op Marktplaats een setje van 32 zonnepanelen van 195Wp tegen voor een leuke prijs.

Nu zit ik met de gedachte om deze te kopen en hier een carport van te maken met een schuin dak van ca. 15 graden.

Ik heb nu een set liggen (3510Wp) die mijn eigen gebruik redelijk dekt (3600KwH per jaar)

Ik rij ook een Electrische auto en daar tank ik per jaar ca. 3000KwH per jaar mee thuis.

Als ik een dak maak zou ik 30 panelen kwijt kunnen en heb dan 5850Wp extra.

Als ik dit zou maken heb ik wel een overschot.

Nu loop ik ook met het idee om een warmtepomp te kopen zodat ik mijn gasverbruik kan verminderen.

Maar is het nu slim om eerst een overschot aan zonne energie te creëren en een jaartje later een warmtepomp te kopen?
Of kan ik beter eerst een warmtepomp nemen zodat ik weet wat ik aan vermogen nodig heb?

Ik verstook nu zo’n 1700 kuub gas dus weet ook nog niet hoe veel KwH dat gaat worden.

Of kan ik dit plan beter in de ijskast zetten en eerst mijn dak en kruipruimte isoleren zodat ik minder stookkosten heb.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 15:44
Ik zou beginnen met isoleren. Alle warmte die niet naar buiten gaat hoef je ook niet bij te stoken, los van het extra comfort wat je er van hebt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27
Wat een hoop vragen.. in 1 keer!

Ik denk dat er niet per se een soort 'waarheid' is, al zie ik wel wat mogelijkheden:

- zolang we kunnen salderen kun je redelijk je gang gaan met PV. Je hebt sowieso een tekort ivm opladen van je auto, dus dat lijkt me een win-win.
- slimmer isoleren dan je kWh inefficient verbranden. Dus ja, eerst isoleren voor je gasgebruik verder gaat verlagen. Stel dat je na isolatie nog 1200 kuub nodig hebt ofzo, dan kun je de dimensionering van je warmtepomp oplossing ook daarop inschatten.

En dan nog iets: het is te verwachten dat er op het gebied van warmtepompen en installatie nog wel eea gaat veranderen - doordat we 'van gas los' willen/moeten/gaan zal er de komende jaren een technologie push komen die nodig is om de apparatuur goedkoper en beter te maken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1700 kuub is ongeveer 3400kWh (gebaseerd op het warmtepomp topic).

Dus als jij voor weinig geld die 5850Wp kan neerleggen zou ik het gelijk doen. De komende twee jaar verdien je sowieso geld terug met terugleveren wat je investering weer kleiner maakt.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

NiGeLaToR schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:03:

En dan nog iets: het is te verwachten dat er op het gebied van warmtepompen en installatie nog wel eea gaat veranderen - doordat we 'van gas los' willen/moeten/gaan zal er de komende jaren een technologie push komen die nodig is om de apparatuur goedkoper en beter te maken.
Warmtepompen zijn in NL redelijk nieuw, maar in buitenland al lang ingeburgerd. De prijzen hier zijn hoog dankzij de subsidie, schaarste aan installateurs en maatwerk.

Tegen de tijd dat je tegen "CV-ketel"prijzen een WP kan laten plaatsen, is het mijn insziens zeker al 5-10 jaar later. Ik zou niet wachten tot de prijzen droppen zolang er nu nog subsidies zijn.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp