Onwijs bedankt voor alle antwoorden. Helpt enorm.
Ingaande op een aantal vragen:
- Ga ik ermee gamen? Als het kan, sure. Maar scherm, batterij en vlotte prestaties bij het werken gaan allemaal vóór gamen (en wat speel ik dan? Paradox titels, met name - en als ik het zou kunnen draaien: XCOM 2, lukte niet op mijn MacBook Pro 13 uit 2017).
- Welke laptops kijk ik naar? Mijn droommachine is eigenlijk de Surface Pro - omklapper zie ik mezelf niet echt gebruiken, maar een echte tablet wél. Bovendien prachtig, premium apparaat. Maar ja, ik heb al 15 stuks (true story) in handen gehad, állemaal met die afzichtelijke balk lightbleed aan de onderkant van het scherm.
Ik zoek iets met een scherm waar ik met plezier de hele dag naar kijk en performance waar ik over drie naar nog steeds tevreden over ben (ter vergelijking, in 2012 een MBP 13" gekocht met i7/8GB/128SSD en 5 jaar met plezier gebruikt - ik vond de nieuwe editie alleen enorm tegenvallen, luide fan, heet, etc).
Ik heb in handen gehad:
- HP Spectre x360 13" (i7, 16GB, 512SSD, FHD scherm). Iedereen is lyrisch over deze machine. Ik vind hem fragiel aandoen. Fan kwam heel snel aan en was hinderlijk luid. Scherm mwah. 512 SSD is enorme overkill voor mij, ik krijg 256 niet eens vol.
- Dell XPS 13 9370 (i7, 16GB, 512SSD, FHD scherm. Mooie machine, muisstil, maarrr... Ik videobel vaak en dan is die webcam plaatsing echt niet te doen. Scherm viel me tegen, ook qua helderheid.
- Lenovo Yoga 720 (i7, 8GB, 256GB). Scherm in de winkel prima, in mijn realiteit veel te donker. Echt hinderlijk. Form factor beviel me prima, mooi ding, strak en stevig, hoewel ik volume knopjes miste in tablet mode. Batterij ging me ook veel te snel leeg.
Ik mag dus wel opmerken dat scherm en batterij belangrijk voor me zijn.
Shortlist tot zover:
- Lenovo Yoga 920. Kun je voor 1600 euro met 16 GB 4k scherm oppikken bij Media Markt. Ik trek BTW af voor de zaak, dus aantrekkelijk.
- HP Envy 13. 4k scherm, heel mooi en MX150 chip voor incidenteel gamen. Maar hoe zit het dus met 8GB RAM en de fan / hitte?
- Asus Zenbook. Die met de 12" form factor maar het 13.3" scherm. 1500 euro voor 16GB RAM en touch. Helaas geen 4k in NL. Ik ben zelf wel gecharmeerd van de kleur. Maar hoe tikt ie? Hoe is de muispad? Ennn is ie stil en/of heet?
- Surface Laptop. Als i5/8GB mij de komende jaren trouw zal dienen dan vind ik dit wel een acceptabel alternatief voor de Pro. Bovendien heb je dan ook nog eens veel meer batterij en een heel helder scherm.
- Surface Book. Nog mooier scherm natuurlijk, maar ga ik die loei van een tablet gebruiken? Betwijfel het. En áls ik hem dan koop wil ik er ook een dedicated graphics in hebben. Duur dus. Wil ik echt maar 8 GB RAM in zo'n dure bak? Wel passief gekoeld, ook de i7, dus geen geblaas en goede accuduur. Groot pluspunt.
Edit: ik moest nog denken aan poortselectie. Ik gebruik momenteel USB-A en HDMI naar mijn monitor thuis (adapter naar Displaypoort aanwezig uit mijn Mac dagen). USB-A naar mijn backup harde schijf. USB-C totaal niet nodig, maar het is natuurlijk de toekomst. Ik heb hoe dan ook geen probleem met singels of socks, if it makes sense to use one.
Tot zover mijn overwegingen. Ben enorm blij met jullie advies, ik vind het erg lastig kiezen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Arachas op 23-04-2018 17:34
]