Hoeveel RAM heb ik nou echt nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.282 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Hele korte laptop aankoop vraag.

Hoeveel RAM moet ik nu kopen als ik:

1. Alleen browser based werk doe (wel een hoop tabjes open - Edge en Firefox - email programma, Spotify, calendar, etc),
2. Geen videobewerking, of iets in die trant doe,
3. Gamen niet als prioriteit zie,
4. Desondanks nog een naar of 3 met mijn laptop wil kunnen doen.
5. Ik een hekel heb aan slome computers als het aankomt op programma's openen, multi-tasken, etc.

Ik wil graag een ultrabook kopen, maar als je naar 16 GB RAM wilt rijzen de prijzen de pan uit.

Kan ik met bovenstaande use case met gerust hard 8 GB aanschaffen, of ga ik daar over 2 jaar en een Windows versie verder spijt van krijgen?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Laatst online: 08-05 08:56
8GB zou meer dan voldoende zijn, voor enkel dat soort zaken.
Daarnaast zou je later altijd nog wel een 16GB ervan kunnen maken als je dat zou willen.

Wil je ook daadwerkelijk gaan gamen of iig meer dan normaal gamen dan is 16GB wel aan te raden.
En anders kom je je tijd wel door met 8GB ook over 2 jaar ( betwijfel dat er zo snel nog een nieuwe windows uitkomt en of die echt zoveel zwaarder zou draaien dan huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arachas
Het probleem met Ultrabook is dat je vaak niet kunt upgraden. Vandaar de zorgen nu al. :)

En laat ik toch maar zeggen dat ik er wel 3 jaar mee wil doen. Ik denk bijvoorbeeld aan een HP Envy 13, een Surface Laptop of een Lenovo Yoga 920. Mag best een beetje high end, goed licht scherm, stevig gebouwd... Maarja die RAM hè...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
  • Laatst online: 08-05 08:56
Hallo,

Owh zag idd over de ultrabook heen.
Zolang je geen gemiddelde gamer bent zul je voor browsen enz niet erg veel hinder aan ondervinden denk ik.
En verwacht dat 8GB sowiezo de komende 3 jaar voor browsen geen probleem hoeft te zijn.

Tjah wil je 100% zekerheid moet je idd gaan voor de 16GB , maar zou voorlopig in mijn ogen dus zeker niet hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Daarbij bedacht ik me nog... Zit er niet ook net een goede processor refresh aan te komen? Iets met Coffee Lake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Van een nieuwe generatie cpu's hoef je niet te veel van verwachten qua snelheid, dat gaat hooguit om enkele procenten, met jouw taken niet merkbaar. 8GB is genoeg, maar als je het echt bont maakt met niks afsluiten dan is 16GB slimmer. Denk dat procentueel gezien je nog het beste een laptop kan nemen met een nvmd ssd (in plaats van sata) die rond de 1500 MB/s schrijft/leest en meer iops heeft (alles wat in het ram zit heeft daar dan weer geen baat bij, maar goed).

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 23-04-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 16:35

TheDudez

Usenet stofzuiger!

8gb is meer dan genoeg. Maar ik zou zeker niet lager nemen. Je kan beter wat meer geld in een goede SSD stoppen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

ToFast schreef op maandag 23 april 2018 @ 07:11:
Van een nieuwe generatie cpu's hoef je niet te veel van verwachten qua snelheid, dat gaat hooguit om enkele procenten, met jouw taken niet merkbaar.
De huidige generatie Kaby Lake R is zeker wel een goed idee; ze zijn aanzienlijk zuiniger dan de gewone Kaby Lake en als je naar wat reviews kijkt, haal je op een accu ongeveer 6 tot 10 procent meer werktijd. Wel het advies om bij een i5-8250U toch een accu van minstens 42Wh te hebben (hoger is vaak beter). Heb zelf recentelijk een laptop met 48Wh accu aangeschaft; nou ben ik niet altijd van het meten/weten maar anderhalf uur Ziggo GO kijken (via de WiFi) kostte me nog geen 11% dus omgerekend kan ik met deze laptop dik 12 uur TV kijken.
een nvmd ssd (in plaats van sata) die rond de 1500 MB/s schrijft/leest en meer iops heeft (alles wat in het ram zit heeft daar dan weer geen baat bij, maar goed).
Je haalt een goed punt aan desondanks gooit alles op 1 hoop? Het aantal IOPS heeft weinig/niets te maken met doorvoersnelheid en de (piek-)doorvoersnelheid is absoluut ondergeschikt als je alleen maar aan het browsen / netflixen / Officen bent; nog afgezien van de queue depth waarop gewerkt wordt. Daarbij is een NVME PCI-E SSD over het algemeen bijna 2x zo duur als een SATA-SSD en op een laptopje van 750 Euro met een SSD van 250GB, kan dit zomaar een prijskaartje van 825 opleveren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25
Minimaal 8GB RAM voor de taken die jij noemt, wil je wat meer voorbereid zijn of later toch meer dingen gaan doen, dan zou ik voor 16GB RAM gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Jumpman schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:45:
Minimaal 8GB RAM voor de taken die jij noemt, wil je wat meer voorbereid zijn of later toch meer dingen gaan doen, dan zou ik voor 16GB RAM gaan.
Meer voorbereid? Met 8GB kom je echt wel uit de voeten. Ik zal het wel niet goed snappen (dit soort korte argumenten) maar mijn laptop heeft ook maar 8GB. Er staan nu 2 browsers open (totaal 41 tabs), Excel staat open, Outlook staat open, er draait een VM onder Hyper-V (Windows 10 Pro) en er is nu nog 2.5GB RAM vrij bij een aktieve swapfile van nog geen 700MB (welke ik trouwens zelf gelimiteerd hebt maar dat terzijde). En for the sake of it, heb ik net ook nog even een transcoding-task geopend met ffmpeg (gewoon, omdat het kan) en mijn CPU staat ongeveer op 31% te hobbelen

Wijs me nou eens aan waarom ik ook naar 16GB toe zou moeten?

edit: het is wel aan te raden om een machine te kopen waar mogelijk (!!!!) nog RAM bij kan ooooit maar ik zie er echt geen reden toe

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 23-04-2018 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio
  • Laatst online: 21:13
Ik heb zelf een Surface Laptop met een i5 7200U en 8gb werkgeheugen en ik denk dat onze use case ongeveer gelijk is. Ik game niet, ben vooral bezig met Word en heb doorgaans tussen de 10 en 20 tabjes open staan in Edge op twee verschillende virtuele bureaubladen. Kom vaak niet over de 50% geheugen gebruik.

Daarnaast ben ik soms ook nog wel eens bezig in Autodesk Inventor of Autocad en dat werkt ook wel prima voor mij. Ik denk echt niet dat je voor dit gebruik meer dan 8gb nodig hebt komende jaren. Windows is de afgelopen jaren namelijk ook niet heel erg veel zwaarder geworden (4gb zou ik nu niet aanschaffen, maar ook dat werkt nog altijd prima).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die 8GB is meer dan voldoende voor standaard kantoorwerk en webbrowsing. Sterker nog, met een SSD kan je zelfs met 4GB nog wel uit de voeten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
MAX3400 schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:52:
[...]

Meer voorbereid? Met 8GB kom je echt wel uit de voeten. Ik zal het wel niet goed snappen (dit soort korte argumenten) maar mijn laptop heeft ook maar 8GB. Er staan nu 2 browsers open (totaal 41 tabs), Excel staat open, Outlook staat open, er draait een VM onder Hyper-V (Windows 10 Pro) en er is nu nog 2.5GB RAM vrij bij een aktieve swapfile van nog geen 700MB (welke ik trouwens zelf gelimiteerd hebt maar dat terzijde). En for the sake of it, heb ik net ook nog even een transcoding-task geopend met ffmpeg (gewoon, omdat het kan) en mijn CPU staat ongeveer op 31% te hobbelen

Wijs me nou eens aan waarom ik ook naar 16GB toe zou moeten?

edit: het is wel aan te raden om een machine te kopen waar mogelijk (!!!!) nog RAM bij kan ooooit maar ik zie er echt geen reden toe
Het ligt er denk ik vooral aan of je ook een exterene GPU met (V)RAM hebt of dat je (i)GPU ook RAM gebruikt als VRAM. Als ik ongeveer hetzelfde open zet zit ik al op 6,4 GB RAM gebruik op een resolutie van 3840 x 2160 pixes 60 FPS, ik heb een Intel Core i7 met 16GB RAM en gebruik de interne GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equit1986
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 14:31
ik heb zelf 16gb gedaan omdat ik ook veel tabjes en dergelijk open heb staan in mijn browser.
Chrome gebruikt bij mij standaard tussen de 6gb en 8gb. Dan heb ik dus wat ruimte over ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio
  • Laatst online: 21:13
equit1986 schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:19:
ik heb zelf 16gb gedaan omdat ik ook veel tabjes en dergelijk open heb staan in mijn browser.
Chrome gebruikt bij mij standaard tussen de 6gb en 8gb. Dan heb ik dus wat ruimte over ^^
Als alleen Chrome 6 tot 8gb gebruikt, dan zou ik toch eens na gaan denken over een andere browser.

Zonder dolletjes, ik zelf gebruik Chrome niet, onder andere omdat ik regelmatig zie en hoor dat het vrij veel geheugen gebruikt. Ik zou het dan ook raar vinden om ruim €200,- extra te gaan betalen voor een laptop, terwijl je ook een ander browser kunt gaan gebruiken en hetzelfde bereiken. Maarja wie ben ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 16:19

mark-k

AKA markkNL

Lol @ iedereen die hier zegt dat hij 16GB moet nemen. Ik zit hier op een laptop met 4GB RAM en daar heb ik nog vaak genoeg 10+ tabs open terwijl ik CAD software aan t draaien heb. Zou voor de toekomst wel gewoon 8 pakken ja, maar verder kun je je geld beter in een SSD duwen dan in extra RAM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
8GB.

Het 16GB gelul is compleet onzin. Ik speel met een GTX 1070 alle games op ultra, 16GB ram is alleen nodig is je 5000 tabs tegelijk open hebt staan (of heel veel programma's)

8GB is zat

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Arachas schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:59:

1. Alleen browser based werk doe (wel een hoop tabjes open - Edge en Firefox - email programma, Spotify, calendar, etc),
5. Ik een hekel heb aan slome computers als het aankomt op programma's openen, multi-tasken, etc.

Ik wil graag een ultrabook kopen, maar als je naar 16 GB RAM wilt rijzen de prijzen de pan uit.

Kan ik met bovenstaande use case met gerust hard 8 GB aanschaffen, of ga ik daar over 2 jaar en een Windows versie verder spijt van krijgen?

Dank!
Met 8gb kom je goed uit de komende tijd. welke laptop heb je in gedachten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:30
Jumpman schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:30:
[...]

Het ligt er denk ik vooral aan of je ook een exterene GPU met (V)RAM hebt of dat je (i)GPU ook RAM gebruikt als VRAM. Als ik ongeveer hetzelfde open zet zit ik al op 6,4 GB RAM gebruik op een resolutie van 3840 x 2160 pixes 60 FPS, ik heb een Intel Core i7 met 16GB RAM en gebruik de interne GPU.
Dus zelfs met de iGPU op die resolutie blijf je ruim onder de 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jetspiking schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:19:
8GB.

Het 16GB gelul is compleet onzin. Ik speel met een GTX 1070 alle games op ultra, 16GB ram is alleen nodig is je 5000 tabs tegelijk open hebt staan (of heel veel programma's)

8GB is zat
Dan speel je dus duidelijk niet alle games aangezien er genoeg games zijn die graag meer geheugen gebruiken. Je ziet het vooral bij simulatie games maar ook sommige shooters hebben liever 16GB.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Philip Ross schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:58:
[...]

Dus zelfs met de iGPU op die resolutie blijf je ruim onder de 8GB.
Met de eerder genoemde applicaties open wel, maar ik gebruik regelmatig meer VM's en dan kom ik er overheen. Daarom voor de TS is 8GB RAM genoeg verwacht ik, maar meer RAM tegen een redelijke prijs is altijd fijn. Ik heb vorige jaar meteen 8GB RAM bijgekocht voor € 60,00 dat gaat nu gewoon niet meer lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 23-04-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-02 21:01
@Tsurany

ARK Survival Evolved (die gaat op high, maar dat komt niet door te weinig RAM)

Maxed out:

Battlefield 1
Civilization V
Just Cause 3
PA Titans
Hitman
War Thunder
Fortnite
Battlefield 4
Space Engineers
Radical Heights
Rust

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 12:42
Arachas schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:59:

Ligt eraan welke games, maar als ik het zo lees is 8 gb genoeg. Je kunt eventueel als je twijfelt over of 8 GB genoeg is misschien nog kijken naar 12GB? Heb je niet gelijk de volle kosten van 8 GB extra maar toch iets meer adem ruimte.

Daarbij wat verbruik je nu regelmatig? Dan heb je toch al een redelijke maatstaaf.

Dank!
Zover ik weet wordt er alleen maar uitgebreid Windows 10. Wellicht in de toekomst maar er is voor nu totaal geen informatie beschikbaar over wat de specs worden. Dus dat kunnen we je niet vertellen.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
8gb ram moet voldoende zijn.
Denk dat je eerder moet kijken naar een goede SSD-schijf.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 979365

Persoonlijk adviseer ik mensen al ruim 2 jr om (als je er jaren zonder verbouwing plezier van wilt hebben) lekker gewoon 16gb te nemen. Die meerprijs ben je na 3 mnd vergeten.....en de performance merk je meteen. Het ultra minimum blijft echter wel 8gb.

Drink een paar biertjes minder, verkoop je buurman je oude platenspeler voor teveel geld, en koop alsnog iets met 16gb.

Zo zeker ook het advies een nvme ssd te nemen ipv een sata....die is ook aanzienlijk merkbaar! Tevens kan je zulke ssds meenemen naar een mogelijk nieuwe laptop of pc in de toekomst. Stukje investment.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
Anoniem: 979365 schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:21:
Persoonlijk adviseer ik mensen al ruim 2 jr om (als je er jaren zonder verbouwing plezier van wilt hebben) lekker gewoon 16gb te nemen. Die meerprijs ben je na 3 mnd vergeten.....en de performance merk je meteen. Het ultra minimum blijft echter wel 8gb.

Drink een paar biertjes minder, verkoop je buurman je oude platenspeler voor teveel geld, en koop alsnog iets met 16gb.

Zo zeker ook het advies een nvme ssd te nemen ipv een sata....die is ook aanzienlijk merkbaar! Tevens kan je zulke ssds meenemen naar een mogelijk nieuwe laptop of pc in de toekomst. Stukje investment.
Er is letterlijk 0 performance verschil tussen 8GB en 16GB bij normaal gebruik. Ook de komende jaren ga je 16Gb niet nodig hebben en met de huidige RAM prijzen is het ook zeker niet aan te raden tenzij je hele geheugenintersieve programmas gebruikt.

Een SSD daarintegen is wel een 100% must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Aanvullend op @Philip Ross en @Anoniem: 979365: het verschil tussen een SATA of NVMe SSD gaat de doorsnee gebruiker niet merken aan de prestaties, wel aan de prijs.

Alleen bij intensieve I/O applicaties (zoals Visual Studio voor developen) zie ik voor een NVMe SSD een klein voordeel. Misschien dat er andere applicaties een voordeel hebben, maar dat is het verschil tussen snel en heel erg snel aanvoelen. Ook (bijna) alle reviews op zowel tweakers als HWI zeggen steeds dat het verschil tussen (goedkoper) SATA en (duurder) NMVe SSD in real world zelden merkbaar is. Waarom je (@Anoniem: 979365 nu NVMe adviseert is me niet duidelijk...

Kleine disclaimer: ik merk bij mijn SATA SSD (Crucial M550, 256GB, die voor de helft vol zit) voor de al beschreven delen een prestatievermindering van ca 50% (maar toegangstijden zijn nog steeds laag). Omdat de techniek van SSD op een NVMe SSD wezenlijk niets verschilt, verwacht ik daar ook degradatie, maar omdat de pieksnelheden hoger liggen, is het verschil daar mogelijk kleiner/minder merkbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door kdekker op 23-04-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
kdekker schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:30:
Aanvullend op @Philip Ross en @Anoniem: 979365: het verschil tussen een SATA of NVMe SSD gaat de doorsnee gebruiker niet merken aan de prestaties, wel aan de prijs.

Alleen bij intensieve I/O applicaties (zoals Visual Studio voor developen) zie ik voor een NVMe SSD een klein voordeel. Misschien dat er andere applicaties een voordeel hebben, maar dat is het verschil tussen snel en heel erg snel aanvoelen. Ook (bijna) alle reviews op zowel tweakers als HWI zeggen steeds dat het verschil tussen (goedkoper) SATA en (duurder) NMVe SSD in real world zelden merkbaar is. Waarom je (@Anoniem: 979365 nu NVMe adviseert is me niet duidelijk...

Kleine disclaimer: ik merk bij mijn SATA SSD (Crucial M550, 256GB, die voor de helft vol zit) voor de al beschreven delen een prestatievermindering van ca 50% (maar toegangstijden zijn nog steeds laag). Omdat de techniek van SSD op een NVMe SSD wezenlijk niets verschilt, verwacht ik daar ook degradatie, maar omdat de pieksnelheden hoger liggen, is het verschil daar mogelijk kleiner/minder merkbaar.
Inderdaad, ik bedoelde ook meer dat een SSD in het algemeen een must have is. nvme is overrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-05 16:40

PinusRigida

I put the p in pool.

8GB is meer dan genoeg voor TS, zelfs als je wel veel zou gamen is 8GB nog voldoende.
Ik game al sinds 2015 op 8GB, zelfs de zwaardere games draaien mits een klein beetje tweaking in de settings heel vlot en qua toekomstbestendigheid zit je zeker nog een aantal jaren goed tenzij je plots drastisch zwaardere toepassingen wil draaien.

Voor jouw soort behoeften zou ik idd. geen eurocent meer uitgeven voor extra RAM maar eerder denken aan een goeie SSD. Qua CPU hoef je ook geen top-of-the-line ding te hebben: i5 is voldoende. (dit gezegd zou ik persoonlijk ook niet lager gaan dan i5 of een AMD equivalent)

[ Voor 7% gewijzigd door PinusRigida op 23-04-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
Wil je gaan gamen? Dan zou ik toch naar laptops gaan kijken waar een GPU inzit. De iGPU van Intel is niet gemaakt om lekker ermee te gamen.
Voor jou toepassingen is 8GB meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Onwijs bedankt voor alle antwoorden. Helpt enorm.

Ingaande op een aantal vragen:
- Ga ik ermee gamen? Als het kan, sure. Maar scherm, batterij en vlotte prestaties bij het werken gaan allemaal vóór gamen (en wat speel ik dan? Paradox titels, met name - en als ik het zou kunnen draaien: XCOM 2, lukte niet op mijn MacBook Pro 13 uit 2017).
- Welke laptops kijk ik naar? Mijn droommachine is eigenlijk de Surface Pro - omklapper zie ik mezelf niet echt gebruiken, maar een echte tablet wél. Bovendien prachtig, premium apparaat. Maar ja, ik heb al 15 stuks (true story) in handen gehad, állemaal met die afzichtelijke balk lightbleed aan de onderkant van het scherm.

Ik zoek iets met een scherm waar ik met plezier de hele dag naar kijk en performance waar ik over drie naar nog steeds tevreden over ben (ter vergelijking, in 2012 een MBP 13" gekocht met i7/8GB/128SSD en 5 jaar met plezier gebruikt - ik vond de nieuwe editie alleen enorm tegenvallen, luide fan, heet, etc).

Ik heb in handen gehad:

- HP Spectre x360 13" (i7, 16GB, 512SSD, FHD scherm). Iedereen is lyrisch over deze machine. Ik vind hem fragiel aandoen. Fan kwam heel snel aan en was hinderlijk luid. Scherm mwah. 512 SSD is enorme overkill voor mij, ik krijg 256 niet eens vol.
- Dell XPS 13 9370 (i7, 16GB, 512SSD, FHD scherm. Mooie machine, muisstil, maarrr... Ik videobel vaak en dan is die webcam plaatsing echt niet te doen. Scherm viel me tegen, ook qua helderheid.
- Lenovo Yoga 720 (i7, 8GB, 256GB). Scherm in de winkel prima, in mijn realiteit veel te donker. Echt hinderlijk. Form factor beviel me prima, mooi ding, strak en stevig, hoewel ik volume knopjes miste in tablet mode. Batterij ging me ook veel te snel leeg.

Ik mag dus wel opmerken dat scherm en batterij belangrijk voor me zijn.

Shortlist tot zover:
- Lenovo Yoga 920. Kun je voor 1600 euro met 16 GB 4k scherm oppikken bij Media Markt. Ik trek BTW af voor de zaak, dus aantrekkelijk.
- HP Envy 13. 4k scherm, heel mooi en MX150 chip voor incidenteel gamen. Maar hoe zit het dus met 8GB RAM en de fan / hitte?
- Asus Zenbook. Die met de 12" form factor maar het 13.3" scherm. 1500 euro voor 16GB RAM en touch. Helaas geen 4k in NL. Ik ben zelf wel gecharmeerd van de kleur. Maar hoe tikt ie? Hoe is de muispad? Ennn is ie stil en/of heet?
- Surface Laptop. Als i5/8GB mij de komende jaren trouw zal dienen dan vind ik dit wel een acceptabel alternatief voor de Pro. Bovendien heb je dan ook nog eens veel meer batterij en een heel helder scherm.
- Surface Book. Nog mooier scherm natuurlijk, maar ga ik die loei van een tablet gebruiken? Betwijfel het. En áls ik hem dan koop wil ik er ook een dedicated graphics in hebben. Duur dus. Wil ik echt maar 8 GB RAM in zo'n dure bak? Wel passief gekoeld, ook de i7, dus geen geblaas en goede accuduur. Groot pluspunt.

Edit: ik moest nog denken aan poortselectie. Ik gebruik momenteel USB-A en HDMI naar mijn monitor thuis (adapter naar Displaypoort aanwezig uit mijn Mac dagen). USB-A naar mijn backup harde schijf. USB-C totaal niet nodig, maar het is natuurlijk de toekomst. Ik heb hoe dan ook geen probleem met singels of socks, if it makes sense to use one.

Tot zover mijn overwegingen. Ben enorm blij met jullie advies, ik vind het erg lastig kiezen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Arachas op 23-04-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 19:46
Mbt de originele vraag:
Die 8 GB kun je prima mee uit de voeten. Des te meer ram je hebt, des te meer je OS gaat aanspreken. Dus dat ram geeft vaak nogal een vertekend beeld. Verder staat je pagefile tegenwoordig op een SSD dus al kom je in het scenario dat 8 GB ram niet voldoende is dan staat het zo in je pagefile.

De toekomst van meer ram zie ik niet, zeker niet binnen drie jaar. De trend is juist dat het OS minder ram geheugen verbruikt en niet meer. Ook bij gaming zie eigenlijk geen groei in het ram gebruik. Daar gaat alles tegenwoordig de gpu in (die zelf 8 GB hebben). Zag van GTA V in ieder geval 2500MB ram gebruik. Rainbow Six siege speciaal opgestart: 2316 MB ram en 4044 MB in de gpu.

Gegeven jouw doel is 16 GB het op dit moment geld weggooien. Maak je je zorgen neem dan een model waarbij je het geheugen kunt vervangen (die bestaan).

Mbt wat ervaringen:
Zelf heb ik rond de btw dagen drie laptops gekocht, getest en er twee gehouden.

X360 i3 7100U, 1x 4 GB, 128 GB SSD
X360 8250U, 1x 8 GB, 128 GB SSD, 1 TB HDD, 940MX
Pavillion ck093nd, 8250U, 2x 4 GB, 128GB SSD, 1TB HDD, 150MX

De X360 is met enige moeite upgradebaar aldus youtube. Je moet er wel van alles voor losschroeven omdat de heatpipe over het ram bakje loopt. Pavillion nog niet naar gekeken. Resultaten:

http://www.userbenchmark.com/UserRun/7082636
http://www.userbenchmark.com/UserRun/7439067
http://www.userbenchmark.com/UserRun/7439512

Verder bezit ik ook sinds 2015 een Surface Pro (2) met i5/ 8 GB.

De pricewatch: HP Pavilion 15-ck093nd heeft een extreem dunne bezel en is daardoor een 15.6 inch laptop die aanvoelt als een 14 inch.

De X360 met GPU, SSD en HDD vond ik te erg een compromis product. Hij was met zijn 1.6 kg namelijk een stuk zwaarder dan de variant zonder hdd en gpu en ook zwaarder dan mijn surface. Dus die is terug gegaan.

De goedkope i3 7100u mocht ook blijven, daar kijkt mijn vriendin youtube/netflix//enz op. Dat ding heeft immers touch. Verder is Word, powerpoint e.d. geen probleem ook photoshop is prima te doen mits je er geen 10+ open zet.

[ Voor 83% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 19:19 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
@sdk1985 Pavilion ziet er idd wel uit om naar te kijken. 15" vind ik doorgaans te groot, maar klinkt desondanks overtuigend en niet duur.

Probleem is wel: alleen bij Coolblue. Ik wil zo'n ding toch altijd even vasthouden en ik heb nog cadeaukaarten van de MM liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kdekker schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:30:

Future proof, sata is onderhand antiek. verschil in prijs voor sata en nvme valt overigens nog best mee. Ik zie dit als meerwaarde. over 5 jaar ben je er blij mee....dan is alles zo zwaar geworden dat je dat dan weer als minimum moet gaan willen hebben. (denk ik) ik ben het type van....liever 2a3 tientjes meer, maar dan wel 5x sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 979365 schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:24:
[...]

Future proof, sata is onderhand antiek. verschil in prijs voor sata en nvme valt overigens nog best mee. Ik zie dit als meerwaarde. over 5 jaar ben je er blij mee....dan is alles zo zwaar geworden dat je dat dan weer als minimum moet gaan willen hebben. (denk ik) ik ben het type van....liever 2a3 tientjes meer, maar dan wel 5x sneller.
Euh?? SATA antiek?? Dat zal vast de reden zijn dat Seagate (en anderen) druk bezig met grotere HDD's van 14TB en nog meer?

Als je kijkt hoe snel mensen hier hun spullen kunnen/willen vervangen, plan je dus zeker niet 5 jaar (of langer) vooruit. Daarbij, PCI-E SSD's hebben de afgelopen 2 jaar zo'n snelle vooruitgang geboekt, dat jouw gloednieuwe SSD over 2 jaar ook als "traag" kan worden bestempeld.
Arachas schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:23:
@sdk1985 Pavilion ziet er idd wel uit om naar te kijken. 15" vind ik doorgaans te groot, maar klinkt desondanks overtuigend en niet duur.
De Pavilion heeft een zeeeer vervelende scharnier; als je dat ding op schoot zet, steekt het scherm ongeveer 2cm onder bodem en dus heb je een vrije zware "lineaal" in je benen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
[...]

Ik denk dat je sata en M2 door elkaar haalt.

M2 is een connectie en KAN een nvme disk verbinden. Je kan er echter ook SATA schijven aan hangen en die zijn inderdaad nauwelijks duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

418O2 schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:32:
[...]

M2 is een connectie en KAN een nvme disk verbinden. Je kan er echter ook SATA schijven aan hangen en die zijn inderdaad nauwelijks duurder
Je kan ook een USB-controller en andere (nog langzamere) controllers op een M.2 key configureren; voor zover bekend, zijn er zelfs 802.11a WiFi-kaartjes met een M.2 key te verkrijgen.

Maar ja, tijd zal het leren hoeveel / vaak er kennis over M.2 op de verkeerde hoop wordt gegooid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
[...]

Vergeet dat 5x sneller maar gerust. Lees a.u.b. her en der wat reviews. En over 5 jaar is de restwaarde van je laptop een schijntje. Dan zie je niet meer het verschil tussen SATA of NMVe SSD. In principe is je laptop over 5 jaar (bijna) niets meer waard, maar heeft alleen voor de gebruiker die er nog lekker mee kan werken waarde :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 19:46
Arachas schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:23:

Probleem is wel: alleen bij Coolblue. Ik wil zo'n ding toch altijd even vasthouden en ik heb nog cadeaukaarten van de MM liggen. :)
In mijn ervaring prima ding en voelt lichter aan dan de X360 14 inch met hdd omdat hij een wat groter body heeft (maar niet veel groter, nogmaals dunne bezel :P).

Ik zou hem gewoon even proberen. Bij coolblue doen ze niet moeilijk met (gratis) terug sturen. Je kunt hem gewoon bestellen, de volgende dag proberen en dan kijken hoe het bevalt. Bij de mediamarkt kan dat in theorie ook maar zijn ze in de praktijk iets lastiger. Update wel de bios want met 1.0 gaat hij bij 72 graden throttlen. In latere versies is dat gefixt. Verder geen krasjes op maken tijdens het testen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2018 23:23 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
sdk1985 schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:19:
Ik zou hem gewoon even proberen. Bij coolblue doen ze niet moeilijk met (gratis) terug sturen. Je kunt hem gewoon bestellen, de volgende dag proberen en dan kijken hoe het bevalt. Bij de mediamarkt kan dat in theorie ook maar zijn ze in de praktijk iets lastiger. Update wel de bios want met 1.0 gaat hij bij 72 graden throttlen. In latere versies is dat gefixt. Verder geen krasjes op maken tijdens het testen ;).
Heb iets andere ervaringen, maar dat terzijde. Hoe dan ook heb ik dus MM voorkeur, om verschillende praktische redenen. :)

Wat betreft de SSD discussie... NVMe kopen dus. ;)

En wat vinden jullie verder van mijn lijstje? Zit er iets tussen waarvan je denkt... Ja, daar ga je blij mee zijn? Of mis ik er juist één?

[ Voor 12% gewijzigd door Arachas op 23-04-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
8GB gaat denk ik wel genoeg zijn.

Denk er wel om dat laptops/ultrabooks met 8GB waarschijnlijk slechts 1 geheugen module hebben, wat ze waarschijnlijk wel makkelijk upgradeable maken naar 16GB, maar zolang je maar 1 geheugen module behoud niet gebruik kunt maken van dual-channel.
Afhankelijk van gebruik kan single-channel vs dual-channel wel aanzienlijk performance verschil zijn, bij algemeen gebruik zou de computer net wat sneller ( programma's ) opstarten en kan hij net wat sneller aanvoelen/reageren met dual channel.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik zou een laptop met 16gb ram halen, zeker als je al een high end model haalt. Nu is 8gb genoeg maar je hebt de kans dat dat over 2/3 jaar achterhaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Future proof? Dat is sata ook nog vele jaren... NVME is geen vervanger voor Sata voor storage. Laagste prijs/GB van Sata: €0,196, NVME: €0,250 voor de allergoedkoopste niet al te best presterende SSD's tot €0,362 voor de Evo van Samsung wat gewoon een flinke bak geld meer is voor geen voordeel.
Over 5 jaar is een Sata SSD nog meer dan snel zat, over 6 jaar ook. Het grootste voordeel van een NVME SSD is dat hij in benchmarks hoger scoort, in real-world gebruik is er geen verschil tussen een NVME en goedkopere Sata SSD...
Dat het voor enthusiast level gebruikers leuk speelgoed is absoluut en dat sommige editors sneller werken met een NVME sure, maar voor normaal gebruik maakt een NVME SSD het verschil tussen 3.5 seconden en 3.49 seconden, overbodig dus tenzij het je hobby is.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
oef! schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:35:
Ik zou een laptop met 16gb ram halen, zeker als je al een high end model haalt. Nu is 8gb genoeg maar je hebt de kans dat dat over 2/3 jaar achterhaald is.
Die kans is echt minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
Arachas schreef op maandag 23 april 2018 @ 23:30:
[...]

...

Wat betreft de SSD discussie... NVMe kopen dus. ;)
...
Neen. Geld kan je beter steken in je cpu/gpu. Is geen merkbaar snelheidsverschil tussen de 2 buiten de prijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:49:
[...]

Neen. Geld kan je beter steken in je cpu/gpu. Is geen merkbaar snelheidsverschil tussen de 2 buiten de prijs..
Klopt gedeeltelijk... Vorige week mijn Latitude met NVME ingeleverd en zelf een ProBook met SATA aangeschaft. Merk 0 verschil terwijl ik 8GB RAM erop achteruit ben gegaan en van een i7-7xxx naar een i5-8xxx ben gegaan.

Heb de centjes persoonlijk dus besteed aan een laptop met voldoende aansluitingen (voor mijn gebruik) en 5 jaar on-site garantie. Die garantie kost je minder (!!) dan de uitbreiding van 8 naar 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[b][message=54988379,noline]Edit: ik moest nog denken aan poortselectie. Ik gebruik momenteel USB-A en HDMI naar mijn monitor thuis (adapter naar Displaypoort aanwezig uit mijn Mac dagen). USB-A naar mijn backup harde schijf. USB-C totaal niet nodig, maar het is natuurlijk de toekomst. Ik heb hoe dan ook geen probleem met singels of socks, if it makes sense to use one.
Zeker als het voor een 'vaste' externe HDD is, zou ik voor dat ding gewoon een USB-C naar USB3-micro-B kabel (of wat 'm ook gebruikt) kopen. Er zijn dingen waarvoor enkel USB-C poorten onhandig zijn (regelmatig memory sticks of licentiedongles gebruiken bijvoorbeeld), maar dit zou voor mij geen reden zijn om niet maximaal op USB-C in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 09:21
Arachas schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:57:
Onwijs bedankt voor alle antwoorden. Helpt enorm.

Ingaande op een aantal vragen:
- Ga ik ermee gamen? Als het kan, sure. Maar scherm, batterij en vlotte prestaties bij het werken gaan allemaal vóór gamen (en wat speel ik dan? Paradox titels, met name - en als ik het zou kunnen draaien: XCOM 2, lukte niet op mijn MacBook Pro 13 uit 2017).
- Welke laptops kijk ik naar? Mijn droommachine is eigenlijk de Surface Pro - omklapper zie ik mezelf niet echt gebruiken, maar een echte tablet wél. Bovendien prachtig, premium apparaat. Maar ja, ik heb al 15 stuks (true story) in handen gehad, állemaal met die afzichtelijke balk lightbleed aan de onderkant van het scherm.

...
je hebt nog een macbook pro uit 2017?
waarom gebruik je die dan niet als laptop? de 8gb die daar inzit is meer dan voldoende voor jouw werkzaamheden. Gamen is mogelijk maar via een dualboot of vm...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
koentjuh1987 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:48:
[...]

je hebt nog een macbook pro uit 2017?
waarom gebruik je die dan niet als laptop? de 8gb die daar inzit is meer dan voldoende voor jouw werkzaamheden. Gamen is mogelijk maar via een dualboot of vm...
Nee, die heb ik weggedaan. Ik vond hem dus enorm tegenvallen en duur. Daar zat wel al 16 GB in trouwens. Gamen was geen optie, Intel Iris heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Als ik zo kijk naar mijn lijstje:

Scherm / helderheid en resolutie
Build quality
Toetsenbord / trackpad top
Batterij
Stil

Dan lijkt de Surface Laptop toch steeds meer een goede optie te worden.

Yoga 920 heeft relatief lage helderheid op scherm en lijkt niet heel stil.
Surface Pro niet bijster veel batterij (maar dat zou ik dan wel weer voor over hebben vanwege de form factor)

HP Envy 13 lijkt ook nog een hele goede optie, maar de Surface Laptop doet me steviger aan. Zenbook Flip S moet ik nog beter onderzoeken.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-05 20:38
Ik heb een Dell XPS 13 met 8 GB ram gekocht iets van 2,5 jaar geleden en ik heb ruim voldoende aan die hoeveelheid. Echt gigantisch zware programma's ga je toch niet op een ultrabook kunnen draaien, maar voor de meeste taken is het echt ruim voldoende.

Ik zou wel wachten op de Coffee Lake refresh, want dat zijn gewoon quadcores en bieden een hele grote performance winst tegenover de dualcores.

[ Voor 22% gewijzigd door Belecthor op 24-04-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Belecthor schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 23:31:
Ik heb een Dell XPS 13 met 8 GB ram gekocht iets van 2,5 jaar geleden en ik heb ruim voldoende aan die hoeveelheid. Echt gigantisch zware programma's ga je toch niet op een ultrabook kunnen draaien, maar voor de meeste taken is het echt ruim voldoende.

Ik zou wel wachten op de Coffee Lake refresh, want dat zijn gewoon quadcores en bieden een hele grote performance winst tegenover de dualcores.
Is die Coffee Lake niet al uit trouwens? 8th gen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-05 20:38
Arachas schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:41:
[...]

Is die Coffee Lake niet al uit trouwens? 8th gen?
Ja, hij is al uit, maar niet alle laptops hebben die refresh al gehad. De Dell XPS 13 toevallig wel, maar die nieuwe is wel vrij prijzig en heeft nog steeds die gekke plaatsing van de webcam, wat niet handig voor jouw doeleinden is als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Belecthor schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:49:
[...]

Ja, hij is al uit, maar niet alle laptops hebben die refresh al gehad. De Dell XPS 13 toevallig wel, maar die nieuwe is wel vrij prijzig en heeft nog steeds die gekke plaatsing van de webcam, wat niet handig voor jouw doeleinden is als ik het goed begrijp.
Als die webcam bovenaan had gezeten, had ik de computer gehouden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

418O2 schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:32:
[...]

wel degelijk niet.
Ik schrijf daarom toch ook...sata en nvme....m2 is de connector....dat zegt niets over welke bus het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Anoniem: 979365 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:41:
[...]

wel degelijk niet.
Ik schrijf daarom toch ook...sata en nvme....m2 is de connector....dat zegt niets over welke bus het loopt.
Nvme is niet 'maar een paar tientjes' duurder dan M2 SATA op fatsoenlijke hoeveelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
SSD schijven even terzijde geschoven... ;)

Surface Laptop / Pro of Book 2 lijken mij allemaal goede opties, zij het aan de prijs.

HP Envy 13, Asus UX430 (allebei MX150 aan boord) of Asus Zenbook Flip S (vóór 1499 heb je 16GB en 512 SSD).

Ben benieuwd of iemand nog een goed alternatief heeft of ervaring heeft met de bovengenoemde modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Arachas Als je @Frozen mag geloven in meerdere topics en ook in reacties op de Frontpage: laat de Asus maar voor wat het is. Er "lijkt" een soort van spanning te staan op de behuizing waardoor sommige laptops van Asus dus aanvoelen alsof je vingers tintelen. De ene persoon voelt het wel, de andere niet. Ik hou de waarheid/echtheid in het midden maar het is wel iets wat recentelijk links en rechts besproken is.

De Envy 13 heb ik zelf ook als optie gezien recentelijk om te kopen maar heb alsnog een Probook gekocht; puur en alleen omdat de Envy te weinig aansluitingen heeft terwijl ik toch nog wel eens mijn laptop op "andere interfaces" wil aansluiten zoals VGA, Gbit-wired, HDMI en ook een full-size cardreader nodig heb. De Envy was wel " by far" mijn enige/favoriete laptop die ik gevonden had en die voldeed aan mijn eisen zoals licht, zuinige & snelle CPU, relatief grote accu en goed scherm met acceptabele kleuren en kijkhoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:31:
@Arachas Als je @Frozen mag geloven in meerdere topics en ook in reacties op de Frontpage: laat de Asus maar voor wat het is. Er "lijkt" een soort van spanning te staan op de behuizing waardoor sommige laptops van Asus dus aanvoelen alsof je vingers tintelen. De ene persoon voelt het wel, de andere niet. Ik hou de waarheid/echtheid in het midden maar het is wel iets wat recentelijk links en rechts besproken is.

De Envy 13 heb ik zelf ook als optie gezien recentelijk om te kopen maar heb alsnog een Probook gekocht; puur en alleen omdat de Envy te weinig aansluitingen heeft terwijl ik toch nog wel eens mijn laptop op "andere interfaces" wil aansluiten zoals VGA, Gbit-wired, HDMI en ook een full-size cardreader nodig heb. De Envy was wel " by far" mijn enige/favoriete laptop die ik gevonden had en die voldeed aan mijn eisen zoals licht, zuinige & snelle CPU, relatief grote accu en goed scherm met acceptabele kleuren en kijkhoek.
Het beste is even naar de Mediamarkt te gaan en te gaan voelen aan de laptop. Zolang je geen vriendin of vrouw hebt zou dat geen problemen moeten opleveren. ;) Veel succes en plezier! :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:31:
Ik had dat ook op mijn Macbook Pro uit 2012. Niet echt fijn nee.
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:31:De Envy 13 heb ik zelf ook als optie gezien recentelijk om te kopen maar heb alsnog een Probook gekocht; puur en alleen omdat de Envy te weinig aansluitingen heeft terwijl ik toch nog wel eens mijn laptop op "andere interfaces" wil aansluiten zoals VGA, Gbit-wired, HDMI en ook een full-size cardreader nodig heb. De Envy was wel " by far" mijn enige/favoriete laptop die ik gevonden had en die voldeed aan mijn eisen zoals licht, zuinige & snelle CPU, relatief grote accu en goed scherm met acceptabele kleuren en kijkhoek.
De Envy is absoluut kandidaat. Staat bij de MM met 4k scherm en MX150 - allebei niet keihard noodzakelijk, maar wel nice to have. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de batterijduur met een 4k scherm - hoelang gaat-ie mee? Ik kan alleen benchmarks van de FHD versie vinden. Connectivity maak ik me niet zo'n zorgen over, ik koop wel een dongel.

En oh ja, ik stoorde me dus aan de relatief lage schermhelderheid van de Yoga 720. Is dat bij de Envy wél in orde?

[ Voor 3% gewijzigd door Arachas op 28-04-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Mupltiple tabs en multiple browsers open op hetzelfde moment, heeft 16gb ipv 8gb dan veel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Pingu007 schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:14:
Mupltiple tabs en multiple browsers open op hetzelfe moment, heeft 16gb ipv 8gb dan veel zin?
Dat is PRECIES vraag waar ik dit draadje voor ben gestart. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Arachas schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:16:
[...]

Dat is PRECIES vraag waar ik dit draadje voor ben gestart. :D
En, ben je er al achter gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arachas
Pingu007 schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:18:
[...]

En, ben je er al achter gekomen?
Haha. De meningen lopen uiteen en daar was ik al bang voor.

Ik vind het zelf opvallend om te zien dat ik in 2012 al 8GB RAM in mijn Mac had, maar dat dat vandaag de dag nog steeds het geval is. Het lijkt er dus op dat RAM zelf sneller is geworden en je er dus niet per se meer van nodig hebt. Dat wordt bevestigd door het feit dat de meeste laptops met 8 GB worden aangeboden en upgraden naar 16GB meestal erg duur is.

Maargoed, je zult in dit draadje ook lezen dat er mensen zeggen: "koop nu maar 16GB, dan zit je goed."

Ik weet het dus nog steeds niet echt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:35:
[...]

Er is letterlijk 0 performance verschil tussen 8GB en 16GB bij normaal gebruik. Ook de komende jaren ga je 16Gb niet nodig hebben en met de huidige RAM prijzen is het ook zeker niet aan te raden tenzij je hele geheugenintersieve programmas gebruikt.

Een SSD daarintegen is wel een 100% must.
Laptops zonder SSD kom je sowieso al erg weinig meer tegen.
Tarrasch gebruikt in zijn eentje al 32 GB geheugen, als je dat zo instelt. Het hangt er dus ook vanaf wat je met je laptop wilt doen, en of je over 3 jaar weer een andere wilt kopen, of dat je wilt dat ie 7 jaar meegaat.

Als uitbreiden in de toekomst niet makkelijk gaat, zou ik in 2022 (draadje begon in 2018) toch wel voor 16 GB kiezen (als je in 2022 een laptop zou kopen). Je zult zien dat Windows het ook gaat gebruiken; Windows cachet van alles, zodat dingen sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Arachas schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:32:
[...]

Haha. De meningen lopen uiteen en daar was ik al bang voor.

Ik vind het zelf opvallend om te zien dat ik in 2012 al 8GB RAM in mijn Mac had, maar dat dat vandaag de dag nog steeds het geval is. Het lijkt er dus op dat RAM zelf sneller is geworden en je er dus niet per se meer van nodig hebt. Dat wordt bevestigd door het feit dat de meeste laptops met 8 GB worden aangeboden en upgraden naar 16GB meestal erg duur is.

Maargoed, je zult in dit draadje ook lezen dat er mensen zeggen: "koop nu maar 16GB, dan zit je goed."

Ik weet het dus nog steeds niet echt. :D
Ben je destijds voor 8 GB of 16 GB gegaan? Als het 8 GB was: beviel dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 17:08

br00ky

Moderator Harde Waren
@kimborntobewild RAM behoefte is in 4 jaar behoorlijk veranderd. Een random oud topic pakken heeft dus geen zin. Maak even een nieuw topic aan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.