Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1x35 danwel 3x25 elektrische aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-11 22:21
Ik heb een 1x35A aansluiting, in combinatie met 6 groepen en een ouderwetse stoppenkast.

Ik wil die kast (laten) vervangen door een moderne groepenkast. Al lezend kom ik dan op minimaal twee vragen die ik moet beantwoorden.

1) Ga ik voor automaten icm aardlekschakelaars. Of neem ik aardlekautomaten. Dat laatste is duurder, maar
heeft ook voordelen.

2) Laat ik mijn installatie 1x35 (wat op zich voldoende is) of ga ik naar 3x25? Dat laatste is wellicht beter voorbereid op de toekomst, maar als ik alles goed begrijp moet ik dan gaan nadenken hoe ik mijn
6 groepen over de 3 fases verdeel.
Bij Liander zijn beide type aansluitingen hefzelfde vastrecht, alleen de overstap is eenmalig 250 euro.

Iemand suggesties, tip of advies?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

1) Is een persoonlijke keuze. Losse aardlekschakelaars zijn goedkoper maar niet minder veilig.

2) Het is een mooi moment om over te stappen maar het hoeft niet per se, je kunt ook alvast een 3 fase kast ophangen en er maar 1 gebruiken als je stroomverbruik het toelaat. Aan de andere kant als je ooit over wilt zul je ook moeten betalen, als je toch aan het werk in de meterkast is het een perfecte gelegenheid om het gelijk op te pakken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
Ik zou overstappen naar 3x25. Als we langzamerhand van het gas/de olie af moeten zal het elektriciteitsverbruik verder stijgen. Dit al voorbereid hebben in de vorm van een 3 fasen kast is verstandig. En als de installatie zou oud is dat er nog gewone stoppen gebruikt worden, dan is het misschien ook een idee om te kijken naar je bekabeling: aardedraden gelijk overal heenbrengen, plus alle WCD's nalopen op schade.

Hier heb ik vorig jaar de bekabeling in de garage vervangen, dat was achteraf hard nodig. Dozen bleken inwendig heet geworden te zijn, en de isolatie van de bekabeling was er hier en daar niet best aan toe. Ook zaten er schroeven los, zowel van de behuizing als van de bedrading. Waarschijnlijk was dat laatste de oorzaak. Vreemd was wel dat we behalve een iets los zittende schakelaar nooit iets gemerkt hebben.

Aardlekautomaten zijn duur, en strikt genomen niet absoluut noodzakelijk. Maar ik zou er wel een/klein aantal plaatsen. Met name de PV groep (300mA lekstroom variant) zou ik daarmee uitrusten. We hebben het hier geprobeerd met een 30mA automaat, maar na enkele jaren begon de groep steeds uit te vallen.

• wjvh
Goede tip om alles eens te laten controleren. Aarddraden zijn een 10-15 jaar geleden op een aantal plaatsen aangebracht (daar waar de meeste apparatuur staat), maar de rest van het huis zou geen slecht idee zijn.

Installatie is inderdaad oud: huis heb ik nieuw gekocht in 1990.

[ Voor 13% gewijzigd door wjvh op 22-04-2018 17:01 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou ook kiezen voor een 3-fase-groepenkast, waarbij de nieuwe kast ook nog wat ruimte moet hebben voor een paar extra groepen en/of een krachtgroep (warmtepomp).

Ik heb alleen maar aardlekautomaten in huis. Misschien iets duurder maar wel handig dat een defecte buitenlamp niet je halve huis stroomloos maakt. Aardlekfouten zijn soms lastig te vinden.

Ik ben een voorstander van een aparte kast (33x11) voor de hoofdschakelaar. Dat maakt werken in de groepenkast een stuk veiliger.

A'dam PVOutput

• wjvh
Hoe verdelen jullie je groepen over de 3 fases?

Ik heb de volgende groepen
1 Combioven
2 vaatwasser
3 wasmachine
4 woonkamer, halletjes, toilet
5 rest van de keuken, slaapkamer, cv ketel en mechanische ventilatie (laatste twee op zolder)
6 badkamer, studeer/werkkamers

Groep 1, 2 en 3 worden natuurlijk flink belast. Groep 5 ook want daar staat de waterkoker
en koffiezetter op.

Ik vrees dat iedere combinatie van twee van groepen 1, 2, 3 of 5 een 25A er kan laten uitslaan.

[ Voor 11% gewijzigd door wjvh op 22-04-2018 17:32 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dan ontkom je er niet aan om de aansluitwaardes op te zoeken en na te denken of bijv. de wasmachine ooit gelijk met de vaatwasser gebruikt wordt.

A'dam PVOutput

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Een 25A hoofdschakelaar vliegt er niet zo snel uit hoor. Ik heb ook pas sinds afgelopen donderdag een 3-fase-aansluiting. Daarvoor 1x25 waar ik ook gewoon de kookplaat (32A) op draaide. Daar zat ook de warmtepomp en de Quooker en wasmachine op. Is nog nooit verkeerd gegaan.

Nu wel 3-fase wegens elektrische doorstromer (48A). Het zijn sowieso trage zekeringen, dus als je even over die 25A heengaat klapt het niet meteen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• wjvh
ericplan schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:55:
Dan ontkom je er niet aan om de aansluitwaardes op te zoeken en na te denken of bijv. de wasmachine ooit gelijk met de vaatwasser gebruikt wordt.
Daar zal ik dan ook met de installateur over praten (ik ga die installatie niet zelf doen). Als ik mijn apparaten bekijk denk ik trouwens dat ik niet de enige ben die zo’n puzzel moet oplossen.
Jammer dan 3x35 bij Liander ruim 50 euro per maand extra kost.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48

Tazzios

..

wjvh schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:30:

1 Combioven
2 vaatwasser
3 wasmachine
5 rest van de keuken, slaapkamer, cv ketel en mechanische ventilatie (laatste twee op zolder)

Groep 1, 2 en 3 worden natuurlijk flink belast. Groep 5 ook want daar staat de waterkoker
en koffiezetter op.

Ik vrees dat iedere combinatie van twee van groepen 1, 2, 3 of 5 een 25A er kan laten uitslaan.
Bedenk dat 99% van de mensen dezelfde apparatuur in huis heeft en ook 99% van de huishoudens een 3*25 aansluiting hebben.
Waarom zou het bij jou dan zo`n probleem moeten worden?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

wjvh schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:47:
[...]

Daar zal ik dan ook met de installateur over praten (ik ga die installatie niet zelf doen). Als ik mijn apparaten bekijk denk ik trouwens dat ik niet de enige ben die zo’n puzzel moet oplossen.
Jammer dan 3x35 bij Liander ruim 50 euro per maand extra kost.
3x35 of 3x25 ? Dat scheelt idd behoorijk. 3x35 heeft bijna geen particulier nodig. Dat scheelt idd 600+ euro per jaar.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wjvh schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:30:

1 Combioven
2 vaatwasser
3 wasmachine

en koffiezetter op.

Flink belast? Mijn lijstje is 3x zo lang als die van jou en zit op de (gewone geen combi, die zit op fase 2) oven, buiten wcd, schuur na alles op L1 en L2 waar ook de 2 setjes zonnepanelen op terug leveren.

25A is 5750W plus 0-50% he.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SMSfreakie
  • Niet online
gewoon van alle apparaten kijken hoeveel ze verbruiken.. en hoe groot de kans is dat je de waterkoker tegelijk met de combioven, vaatwasser of wasmachine aan hebt..

en vooral welke tijdsfactor er bij komt kijken.. :-)

Waterkoker trekt hier 3KW maar is binnen 5 min klaar...
wasmachine doet hier 1500W max, droger blijft op 950 slingeren ( Warmte pomp)
Vaatwasser weet ik zo niet.. maar het komt wel voor dat zowel de wasmachine, droger en vaatwasser draaien.. en tja dan duw ik ook gerust nog de water koker aan..

tegen de tijd dat die hoofzekering van 25A het zo warm heeft gekregen is de waterkoker allang weer klaar

404 Signature not found

• wjvh
Die zonnepanelen komen er op termijn ook.
Het is een soort beroeps tic van mij om problemen te zoeken (ik ben software tester),
maar aangezien ik dit liever in 1 keer goed doe zal het inderdaad wel overgang naar 3x25 gaan
betekenen.

• SMSfreakie
  • Niet online
wjvh schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:28:
Die zonnepanelen komen er op termijn ook.
Het is een soort beroeps tic van mij om problemen te zoeken (ik ben software tester),
maar aangezien ik dit liever in 1 keer goed doe zal het inderdaad wel overgang naar 3x25 gaan
betekenen.
ook dan alvast ff rekening houden met hoeveel vermogen er op je dak komt

404 Signature not found

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maak er dan maar meteen een dubbele 3-fase kast van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/duISTSdRQQa7STPTsW58YAUf/thumb.jpg

Uiteraard een paar metertjes erin om uit te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ueuJqP0lJYyPh7CV6NDuRPvn/thumb.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2018 19:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
Mijn verdeling zou simpelweg zijn:
1+2
3+4
5+6
De vaatwasser gebruik je in het algemeen niet gelijktijdig met de oven, want het is een beetje dom om de vaatwasser al aan te zetten als een deel van je vaat nog in de oven zit. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:34:
Maak er dan maar meteen een dubbele 3-fase kast van...

[afbeelding]
Precies! En dan nog weinig over, er moet nog een aardlek, kWh meter en groep bij. :)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1804/395489/K8282fXZ.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 23-04-2018 19:58 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Waarom zit alles 90 graden verdraaid? 8)

• wjvh
Ik denk dat ik die zonnepanelen met een PV verdeler ga doen (dan hoef ik geen leidingen te trekken). Maar dat komt pas over een tijd als er meer duidelijkheid over de salderingsregeling. En ik meer weet van mijn jaarverbruik want dit jaar heb daar flink op bezuinigd door vervanging en het killen van energie slurpers.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wjvh
Je neemt toch wel een 3-fase omvormer dan?
(die pv verdelers ben ik nog niet tegengekomen)

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:44:
@Rol-Co
Waarom zit alles 90 graden verdraaid? 8)
Ja is wel vaker, op iphone goed dus kan het niet zien, moet ie links of rechtsom 90 graden

• wjvh
AUijtdehaag schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:47:
@wjvh
Je neemt toch wel een 3-fase omvormer dan?
(die pv verdelers ben ik nog niet tegengekomen)
Met een PV verdeler kan je tot ca 3000W naar de groepenkast krijgen over de wasmachine aansluiting.
Handig als je geen loze leiding hebt.

https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-pv-verdeler

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja klopt...
Ik heb nu 5980 Wp en wil naar 7100 Wp... dan is dat niet zo handig meer.
(en ik heb ook 3-fase omvormert, die gewoon in een schuurtje hangt, panelen op huisdak, zuid en noord)

En na zonnepanelen komt er misschien wel een l/w warmtepomp bij je. En een WP boiler...
Dan heb je aan 3000 Watt (3000 Wp, alles op zuid is dan 3000 kWh) niet genoeg meer (op jaarbasis)

[ Voor 79% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2018 20:24 ]

• wjvh
Hoe makkelijk is het touwens om een groepenkast om te bouwen van 1x35 naar 3x25. Is dat een uurtje werk en kost het wat onderdelen? Of kan je dan de hele kast wegmikken en opnieuw beginnen?

• Rol-Co

Rol-Co

wjvh schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:32:
Hoe makkelijk is het touwens om een groepenkast om te bouwen van 1x35 naar 3x25. Is dat een uurtje werk en kost het wat onderdelen? Of kan je dan de hele kast wegmikken en opnieuw beginnen?
Afhankelijk wat je nu hebt en wat je wilt. Ik was wel een paar uur kwijt om deze kast(en) te bedraden met 6mm2 flex en adereind hulsjes plus het omleggen van de voedingskabel uit het midden.
En dan heb ik het nog niet over het aansluiten van alle uitgaande bekabeling.

Als je een bedraad kastje koopt 3 fase zoals je wilt hebben is het alleen wisselen, wel zaak dat je al een hoofdschakelaar hebt of de spanning ervoor kan afschakelen, 3 fase onder spanning aansluiten is not done.
Vaak moet je dan zegel(s) verbreken of laten verbreken door de netbeheerder of elektricien met zegelrecht.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt 1/3 fase groepenkasten.

Deze bestaan veelal uit 3 aardlekschakelaars.
Bij 1 fase aansluiting, hang je die aan elkaar
Bij 3 fase aansluiting, is iedere aardlekschakelaar een fase apart

Dus kun je zo omswitchen met een kleine (bedradings) ingreep.

https://www.groepenkastbe...on-groepenkasten-1/3-Fase
https://www.groepenkastbe...AF-1/3-fase-groepenkasten
https://www.groepenkastbe...er-1/3-fase-groepenkasten
enz.

• wjvh
Die 1/3 groepenkast klinkt goed. Is die optie toegestaan onder de NEN normen om een flink aantal jaren te laten zitten? Of is dit alleen toegestaan als tijdelijke oplossing?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Alles wordt een stuk eenvoudiger met een apart kastje voor de hoofdschakelaar, zoals bij Rol-co (en bij mij).

A'dam PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:40:
Alles wordt een stuk eenvoudiger met een apart kastje voor de hoofdschakelaar, zoals bij Rol-co (en bij mij).
Precies, dan hoef je die fase vanaf de meter niet door de kast te rijgen maar alleen aan de hoofdschakelaar te zetten, komen ze dan 3 fase aansluiten moet je hem toch hebben en kunnen ze gelijk aan de hoofdschakelaar aansluiten, dan blijft het het zelfde werken als nu maar kan je L2 en L3 nog bij bouwen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
wjvh schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:28:
Die 1/3 groepenkast klinkt goed. Is die optie toegestaan onder de NEN normen om een flink aantal jaren te laten zitten? Of is dit alleen toegestaan als tijdelijke oplossing?
Zouden ze iets verkopen wat niet mag?

• wjvh
Ik heb geen idee, maar het zou zomaar kunnen dat dit alleen mag als je binnen x weken de zaak echt omzet.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet wat je bedoeld.
Ik heb ook zo een kast...
1-fase -> 2 draadbruggetjes op de hoofdschakelaar
3-fase -> draadbruggetjes eruit op de hoofdschakelaar

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2018 20:24 ]

• wjvh
Wat ik bedoel is dat het zo zou kunnen zijn dat je een 1/3 fasen kast alleen mag ophangen als je nu 1 fase hebt en het plan hebt om over te gaan naar 3 fasen. Om dan een kip/ei probleem te voorkomen kan je tijdelijk een 1/3 kast ophangen.

Maar kennelijk mag je een 1/3 fase permanent ophangen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom denk je dat het 1/3 fase kast heet...
Geschikt als 1 fase groepenkast en geschikt als 3 fase groepenkast...

• Rol-Co

Rol-Co

wjvh schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:26:
Wat ik bedoel is dat het zo zou kunnen zijn dat je een 1/3 fasen kast alleen mag ophangen als je nu 1 fase hebt en het plan hebt om over te gaan naar 3 fasen. Om dan een kip/ei probleem te voorkomen kan je tijdelijk een 1/3 kast ophangen.

Maar kennelijk mag je een 1/3 fase permanent ophangen.
Het is gewoon een 3 fase kast waar ze 2 bruggen in de hoofdschakelaar hebben gezet, dat kan je zo laten als je wilt, ga je naar 3 fase om moeten de brugjes er uit om de extra 2 fase er bij te zetten en klopt het allemaal nog en hoef je aan de kast zelf niets te veranderen.

Makkelijk voor problemen zoals jij hebt of voor een installateur die kasten moet vervangen, altijd de goede bij je. ;)

• wjvh
Ja, die 1/3 lijkt dan inderdaad de beste oplossing. Klaar voor 3x25, maar kan die omzetting dan nog even uitstellen.
Pagina: 1