Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies aanleg thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-11 14:39
Ik wil in een nieuwbouwwoning een netwerk aanleggen en wilde graag feedback over mijn ideeën. Ik heb dit nog nooit gedaan, dus alle tips zijn welkom.

de situatie
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fod5qBV.png?6

Verspreid over het huis zitten zeven loze wandcontactdozen waar ethernetkabels naar toe moeten. Het huis is afgemonteerd met de Busch Jaeger Balance SI serie, dus ik wilde zeven aansluitdozen kopen: Busch-Jaeger-0218-12-101-UAE Cat 6A
er zitten twee aansluitingen op de doos, dus er gaan twee kabels naar elke doos, 14 totaal dus. Ik ga echter niet alle kabels aansluiten, er zijn er veel spare. Kabels trekken lijkt me wel verstandig, omdat een kabel erbij trekken me lastig lijkt.
Daarnaast zitten er in de meterkast zelf ook nog een aantal zaken die met ethernet aangesloten moeten worden.

Internet
Als provider heb ik T-mobile thuis aangevraagd over glasvezel (100/100). Het gaat hier om alleen internet, geen tv of telefonie. T-mobile levert bij dit pakket een draytek vigor 2132fvn mee.

PoE
WiFi wil ik doen d.m.v. twee Ubiquiti nanoHD AP's, deze vereisen
802.3af PoE. Daarnaast wil ik mogelijk in de toekomst nog het systeem uitbreiden met IP camera's, die ook PoE hebben. Het is nog niet bekend welke camera's dat worden en welke PoE standaard ze eisen.

De aansluitingen
- 14 kabels naar 7 wandcontactdozen
- 2 ubiquiti nanoHD]
- 2 RPI's (in de meterkast)
- 1 NAS (in de meterkast)

Switch
Ik twijfel nog tussen de TP-Link TL-SG1016PE en de Linksys LGS124P. Het prijsverschil is niet noemenswaardig, maar de ene heeft 24 poorten waardoor ik zelfs alle spares zou kunnen aansluiten, de andere is managed, maar op dit moment weet ik nog niet wat de meerwaarde daarvan zou zijn.

Benodigdheden
Cat6A keystones - tool free
24 poorts rack mount
Cat6A patchkabel
Cat6A - u-utp kabel
Linksys LGS124P
Ubiquiti unifi nanoHD

Ziet iemand hier dingen die fout gaan of beter zouden kunnen? Zie ik wat over het hoofd?
Hartelijk dank voor de input!

Beste antwoord (via Mystery02 op 14-05-2018 08:27)

Verwijderd

Mystery02 schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:53:
Is het dus mogelijk om op elke switch met SFP direct de glasvezelkabel aan te sluiten? Daar is verder niets voor nodig? Of moet ik je zin toch anders lezen?
Een SFP slot past een SFP (ook "mini-GBIC") in, en daar prik je de glasvezel in.

Je 2132fvn heeft zo'n slot. Dus trek je de SFP eruit en die steek je in je eigen routertje, of in een switch met SFP slot en VLANs en dan zorg je dat je routertje op die manier de juiste signalen op de juiste poort binnenkrijgt. Niet alle SFPs werken ook in alle SFP slots, sommige fabrikanten kijken naar hun vendor ID in de SFP. Maar het gaat ook vaak goed.

Het is gewoon een ethernetsignaal, al dan niet met VLAN tags voor internet, TV, VoIP. Wil niet zeggen dat je dat ook zo op je netwerkje moet plempen, dus je moet even opletten hoe je dat doet. Maar als je dat goed doet dan kun je de 2132fvn in z'n geheel vervangen door je eigen router en hoef je 'm niet in bridge mode te zetten. Wil je toch met de 2132fvn verder, dan doe je dat.
Daarnaast lees ik dus dat managed het handigst zou zijn,
Als je weet wat je er mee kan. Persoonlijk heb ik sterk de voorkeur voor managed, CLI+SNMP en een serial console, maar dan moet je ook wel weten wat je ermee doet. Als je niet meer doet en gaat doen dan kabeltjes inpluggen kun je beter iets hebben dat precies dat doet en niets meer. Maar als je bv. een gastnetwerk wil bouwen over al je APs, dan zijn VLANs ineens wel handig. Wil je VoIP, is QoS handig. En zo verder.
de switch een beetje overdreven veel poorten heeft en zo veel PoE waarschijnlijk een beetje overkill is.
Als ik kijk naar wat je beschrijft wat je wil wel ja. Maar als je toch liever lekker ruim in de poorten zit dan moet je dat vooral doen. Het lijkt alleen niet nodig.
Wat is helaas nergens goed kon terugvinden is hoeveel watt een PoE switch gebruikt als de poorten niet vermogen afnemen.
Bijvoorbeeld deze aruba switches hebben overall idle power in hun specsheet staan. (Toevallig zoekresultaat.) Merk op dat de 48 poort PoE switch dezelfde PoE power-capaciteit heeft voor het dubbele aantal poorten: Maximaal 370 W voor PoE+ overall.

poortenidle (W)max (W)
2419,529,3
2436,8445
4832,746,6
4848,6459

Dus alleen de mogelijkheid al van PoE scheelt een Watt of vijftien, voor deze 370 W voeding. De overhead van een switch met een kleinere PoE-voeding zal ook kleiner zijn.

En iedere Watt minder scheelt een euro of twee op jaarbasis, want het spul staat altijd aan.
Als ik twee injectors koop hebben die ook beide weer hun eigen adapter.
Een injector is vaak z'n eigen adapter. En je hebt ook wel multi-injectors. Of switches met maar de helft van het aantal poorten met PoE, ofzo. Je zou zelfs een grote 12V adapter kunnen pakken en daar alles wat 12 Volt wil op zetten met een 12 V verdeeldoos, heb je maar een powerbrick nodig.
Andere optie zou natuurlijk kunnen zijn om een managed switch te kopen zonder PoE en een kleine ~4 poorts switch met PoE voor de AP's.
Dat kan ook. Of andersom, bijvoorbeeld zo'n mikrotik hEX PoE: Router, SFP, 5 poortjes waarvan 4 PoE, en daar dan een unmanaged switch achter plakken voor het bedrade LAN-gebeuren. (Disclaimer: Heb er zelf geen ervaring mee.)
@Rik. noemde al de snelheidsverlies voor een switch-router verbinding, is dit noemenswaardig of nagenoeg net zo snel als er slechts 1 switch tussen zit?
Ik denk dat'ie dacht dat het op de CPU zou lopen, maar als het verkeer alleen over het switchgedeelte gaat is dat net zo snel als een gewone switch. Van de betere switches staat er in de specsheet hoeveel latency ze zelf introduceren, en daar komt dan nog wat extra bij voor de extra link. Dat zijn getallen die een paar nulletjes onder je pingtijd liggen, zelfs op het lokale netwerk, dus dat ga je niet snel meten.

Het is niet heel handig er tien achter elkaar te zetten, maak er een ster van. Maar een switch of twee..drie is geen probleem. Ik heb het niet nagekeken maar ik verwacht dat een injector geen latency zou moeten toevoegen. Maar mischien ook wel, ik weet even niet hoe de capability negotiations precies inelkaar zitten.
Zijn er verder nog opmerkingen over de kabels enz.?
Voor koper gaan, geen CCA. Netjes trekken en zorgen dat er geen kinks in komen. Netjes termineren. Wil je het heel mooi doen, leen of huur een echte kabeltester, zo'n ding dat rapportjes met grafiekjes genereert. Overkill voor thuis, maar wel kek natuurlijk. Er is een "LAN netjes afwerken"-topic met meer ideetjes.

Alle reacties

Verwijderd

Voor een enkel PoE AP is een hele PoE switch mischien een beetje overkill. 24 poortjes PoE betekent toch een redelijk zware voeding en dus een hogere idle stroom. Dus even kijken hoeveel PoE je werkelijk nodig hebt, en mischien een enkele injector pakken. Hetzelfde met je switchpoorten: Termineer het hele zwik op je patch panel maar als je maar een handvol poortjes denkt te gebruiken, koop een switch met wat je nodig hebt plus wat extra. Tegen de tijd dat je meer poortjes nodig hebt kun je wat kabeltjes bijprikken.

Als ik het zo natel dan zie ik negen poortjes waarvan drie PoE. Maar de 2132fvn heeft al vier poortjes; eentje naar de switch en de andere drie voor nas en de raspberries pi. Dan heb je aan een achtpoorts PoE switch genoeg, zelfs een achtpoorts switch met vier PoE. Dus dat kan ook, tenminste, als je provider daar geen poortjes voor TV oid heeft gereserveerd. Als je dat wil proberen, nakijken.

Ik zou denk ik toch nog wat meer nadruk leggen op de vaste apparaten zoals desktops, printers, die versterker, toch van een kabeltje te voorzien. Eventueel met een distributieswitch in de kamer. Dat zou eventueel met een PoE-gevoede switch kunnen (zo te zien niet nodig in dit plaatje). Beter voor de stabiliteit en minder kans dat wireless gebruikers elkaar in de wielen fietsen.

De tplink is "smart managed" ook genoemd "webmanaged". Het betekent dat je in een webinterface op de poortjes kan klikken. Heb je nodig om VLANs enzo in te stellen. Voor "managed" verwacht ik SNMP(v3) en CLI, en die heeft'ie niet. Voor serieus monitoren, bijvoorbeeld, heb je echt SNMP nodig. En configuratie management is veel simpeler met een tekstbestandje waar de hele config in staat, dat je dan weer terug op de switch kan zetten, dan screenshots met hoe het ookalweer zat met de configuratie. Gezien je vraagstelling, grote kans dat je niets speciaals nodig hebt.

Je kan er over denken een geintegreerd apparaat te pakken, bijvoorbeeld een mikrotik, als NATrouter, switch, mischien PoE, en SFP dan kun je je glasvezel direct daarin stoppen en kun je de 2132fvn overslaan. Ik weet niet of ik twee raspberries pi plus een nas in productie zou nemen, wellicht de functies inelkaar schuiven. Of dat kan ligt aan wat je NAS precies is en hoe je het precies wil aanpakken. Lijkt me dat domotica en custom DNS prestatiegewijs samen wel op een enkele rpi passen. Iedere wall wart waar je zonder kan scheelt weer een paar euro per jaar.

Zorg iig dat je meterkast genoeg ruimte, stroom, en koeling heeft. Tijdig met de electricien overleggen dat'ie de stoppen niet middenin moet neerkwakken maar dat er met een beetje beleid geinstalleerd moet worden. Zeker de koeling is makkelijk over het hoofd te zien.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Als je in de toekomst camera's gaat ophangen kan het nu al raadzaam zijn om te kijken waar je deze wilt gaan plaatsen en daar buizen voor laten leggen.... Eventueel met een inbouwdoos op het einde waar de bekabeling op uitkomt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11 19:51
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:48:
Als ik het zo natel dan zie ik negen poortjes waarvan drie PoE. Maar de 2132fvn heeft al vier poortjes; eentje naar de switch en de andere drie voor nas en de raspberries pi. Dan heb je aan een achtpoorts PoE switch genoeg, zelfs een achtpoorts switch met vier PoE. Dus dat kan ook, tenminste, als je provider daar geen poortjes voor TV oid heeft gereserveerd. Als je dat wil proberen, nakijken.
Correct me if i'm wrong, but:
Een NAS etc... aansluiten op de router moet je eigenlijk niet willen. Een router heeft vaak een minder hoge switchsnelheid, waardoor je met dataoverdracht vanaf andere devices naar die NAS vaak niet je Gbit verbinding vol kunt trekken. Het beste is om vanaf je router 1 kabel naar een switch te laten gaan, en vanaf daar alle apparaten in je netwerk aan te sluiten.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:28
Maar de 2132fvn heeft al vier poortjes
Twee van die poorten zijn gereserveerd voor IPTV, ook als je dit niet afneemt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Rik. schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:38:
[...]

Correct me if i'm wrong, but:
Een NAS etc... aansluiten op de router moet je eigenlijk niet willen. Een router heeft vaak een minder hoge switchsnelheid, waardoor je met dataoverdracht vanaf andere devices naar die NAS vaak niet je Gbit verbinding vol kunt trekken. Het beste is om vanaf je router 1 kabel naar een switch te laten gaan, en vanaf daar alle apparaten in je netwerk aan te sluiten.
In principe bevat het LAN-deel van een router dezelfde hardware als een normale switch, dus een reden om een lagere snelheid te verwachten is er daarmee niet. Een router gaat het switch-deel sowieso niet al te veel met software doen, want daarvoor is een veel te snelle CPU nodig.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11 19:51
dcm360 schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:51:
[...]

In principe bevat het LAN-deel van een router dezelfde hardware als een normale switch, dus een reden om een lagere snelheid te verwachten is er daarmee niet. Een router gaat het switch-deel sowieso niet al te veel met software doen, want daarvoor is een veel te snelle CPU nodig.
Zolang het gewoon op volle snelheid werkt is het natuurlijk helemaal prima. Qua beheer is alles op een switch aansluiten wel handiger vind ik persoonlijk, maar als dit qua kosten erg veel verschil maakt kun je het natuurlijk net zo goed op de router aansluiten.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 22:56
bedenk ook even dat de meeste 24-48 poort POE switchen fans bevatten...

de LGS116P bv, bevat geen fans :)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 16:53

HKS-Skyline

Vroooom ?

Als je enkel POE voor de 2 accespoints nodig hebt, dan zou ik POE injectors gebruiken. Een managed switch is zeker prettig om te hebben en zou ik zelf altijd verkiezen boven een unmanaged switch. Het zou in theorie volgens mij zelfs de optie moeten geven om IPTV naar een bepaalde aansluiting door te patchen via een VLAN mocht dat in de toekomst toch nodig moeten zijn.

• Mystery02
Bedankt voor de goede adviezen allemaal! Dit geeft weer een goede input aan de zoektocht.
Ik zou denk ik toch nog wat meer nadruk leggen op de vaste apparaten zoals desktops, printers, die versterker, toch van een kabeltje te voorzien. Eventueel met een distributieswitch in de kamer. Dat zou eventueel met een PoE-gevoede switch kunnen (zo te zien niet nodig in dit plaatje). Beter voor de stabiliteit en minder kans dat wireless gebruikers elkaar in de wielen fietsen.
Dat bedoelde ik inderdaad weer te geven in het plaatje, naar elke wandcontactdoos gaan twee kabeltjes, meestal staat daar 1 computer en 1 accespoint of een tv en versterker achter, die dus door een draad zijn aangesloten op de wandcontactdoos. Maar desondanks bedankt voor de tip.
Je kan er over denken een geintegreerd apparaat te pakken, bijvoorbeeld een mikrotik, als NATrouter, switch, mischien PoE, en SFP dan kun je je glasvezel direct daarin stoppen en kun je de 2132fvn overslaan. Ik weet niet of ik twee raspberries pi plus een nas in productie zou nemen, wellicht de functies inelkaar schuiven. Of dat kan ligt aan wat je NAS precies is en hoe je het precies wil aanpakken. Lijkt me dat domotica en custom DNS prestatiegewijs samen wel op een enkele rpi passen. Iedere wall wart waar je zonder kan scheelt weer een paar euro per jaar.
Is het dus mogelijk om op elke switch met SFP direct de glasvezelkabel aan te sluiten? Daar is verder niets voor nodig? Of moet ik je zin toch anders lezen?

Daarnaast lees ik dus dat managed het handigst zou zijn, de switch een beetje overdreven veel poorten heeft en zo veel PoE waarschijnlijk een beetje overkill is. Wat is helaas nergens goed kon terugvinden is hoeveel watt een PoE switch gebruikt als de poorten niet vermogen afnemen. Als ik twee injectors koop hebben die ook beide weer hun eigen adapter. Andere optie zou natuurlijk kunnen zijn om een managed switch te kopen zonder PoE en een kleine ~4 poorts switch met PoE voor de AP's. @Rik. noemde al de snelheidsverlies voor een switch-router verbinding, is dit noemenswaardig of nagenoeg net zo snel als er slechts 1 switch tussen zit?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Mystery02 schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:53:
Een SFP slot past een SFP (ook "mini-GBIC") in, en daar prik je de glasvezel in.

Je 2132fvn heeft zo'n slot. Dus trek je de SFP eruit en die steek je in je eigen routertje, of in een switch met SFP slot en VLANs en dan zorg je dat je routertje op die manier de juiste signalen op de juiste poort binnenkrijgt. Niet alle SFPs werken ook in alle SFP slots, sommige fabrikanten kijken naar hun vendor ID in de SFP. Maar het gaat ook vaak goed.

Het is gewoon een ethernetsignaal, al dan niet met VLAN tags voor internet, TV, VoIP. Wil niet zeggen dat je dat ook zo op je netwerkje moet plempen, dus je moet even opletten hoe je dat doet. Maar als je dat goed doet dan kun je de 2132fvn in z'n geheel vervangen door je eigen router en hoef je 'm niet in bridge mode te zetten. Wil je toch met de 2132fvn verder, dan doe je dat.
Daarnaast lees ik dus dat managed het handigst zou zijn,
Als je weet wat je er mee kan. Persoonlijk heb ik sterk de voorkeur voor managed, CLI+SNMP en een serial console, maar dan moet je ook wel weten wat je ermee doet. Als je niet meer doet en gaat doen dan kabeltjes inpluggen kun je beter iets hebben dat precies dat doet en niets meer. Maar als je bv. een gastnetwerk wil bouwen over al je APs, dan zijn VLANs ineens wel handig. Wil je VoIP, is QoS handig. En zo verder.
de switch een beetje overdreven veel poorten heeft en zo veel PoE waarschijnlijk een beetje overkill is.
Als ik kijk naar wat je beschrijft wat je wil wel ja. Maar als je toch liever lekker ruim in de poorten zit dan moet je dat vooral doen. Het lijkt alleen niet nodig.
Wat is helaas nergens goed kon terugvinden is hoeveel watt een PoE switch gebruikt als de poorten niet vermogen afnemen.
Bijvoorbeeld deze aruba switches hebben overall idle power in hun specsheet staan. (Toevallig zoekresultaat.) Merk op dat de 48 poort PoE switch dezelfde PoE power-capaciteit heeft voor het dubbele aantal poorten: Maximaal 370 W voor PoE+ overall.

poortenidle (W)max (W)
2419,529,3
2436,8445
4832,746,6
4848,6459

Dus alleen de mogelijkheid al van PoE scheelt een Watt of vijftien, voor deze 370 W voeding. De overhead van een switch met een kleinere PoE-voeding zal ook kleiner zijn.

En iedere Watt minder scheelt een euro of twee op jaarbasis, want het spul staat altijd aan.
Als ik twee injectors koop hebben die ook beide weer hun eigen adapter.
Een injector is vaak z'n eigen adapter. En je hebt ook wel multi-injectors. Of switches met maar de helft van het aantal poorten met PoE, ofzo. Je zou zelfs een grote 12V adapter kunnen pakken en daar alles wat 12 Volt wil op zetten met een 12 V verdeeldoos, heb je maar een powerbrick nodig.
Andere optie zou natuurlijk kunnen zijn om een managed switch te kopen zonder PoE en een kleine ~4 poorts switch met PoE voor de AP's.
Dat kan ook. Of andersom, bijvoorbeeld zo'n mikrotik hEX PoE: Router, SFP, 5 poortjes waarvan 4 PoE, en daar dan een unmanaged switch achter plakken voor het bedrade LAN-gebeuren. (Disclaimer: Heb er zelf geen ervaring mee.)
@Rik. noemde al de snelheidsverlies voor een switch-router verbinding, is dit noemenswaardig of nagenoeg net zo snel als er slechts 1 switch tussen zit?
Ik denk dat'ie dacht dat het op de CPU zou lopen, maar als het verkeer alleen over het switchgedeelte gaat is dat net zo snel als een gewone switch. Van de betere switches staat er in de specsheet hoeveel latency ze zelf introduceren, en daar komt dan nog wat extra bij voor de extra link. Dat zijn getallen die een paar nulletjes onder je pingtijd liggen, zelfs op het lokale netwerk, dus dat ga je niet snel meten.

Het is niet heel handig er tien achter elkaar te zetten, maak er een ster van. Maar een switch of twee..drie is geen probleem. Ik heb het niet nagekeken maar ik verwacht dat een injector geen latency zou moeten toevoegen. Maar mischien ook wel, ik weet even niet hoe de capability negotiations precies inelkaar zitten.
Voor koper gaan, geen CCA. Netjes trekken en zorgen dat er geen kinks in komen. Netjes termineren. Wil je het heel mooi doen, leen of huur een echte kabeltester, zo'n ding dat rapportjes met grafiekjes genereert. Overkill voor thuis, maar wel kek natuurlijk. Er is een "LAN netjes afwerken"-topic met meer ideetjes.

• Mystery02
Hartelijk dank voor de feedback allemaal, hier kan ik zeker wat mee!
Pagina: 1