Renovatie badkamer

Pagina: 1
Acties:

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Allen,

We zijn begonnen met de renovatie van onze badkamer en deze week hebben wij de werken eens bestudeerd.
Wat ons opvalt is dat de loodgieter de koude buis tussen de warme leiding en retour heeft geplaatst naar de collector. Ook de toevoerleidingen vanuit de kelder liggen tegen elkaar. Is dit normaal? (zie fotos)

Daarnaast hebben we in de oude badkamer de warmeteleiding afgesloten met een stop, op diezelfde leiding zit de warmtetoevoer van de keuken.
Wil dit zeggen dat er in de buis nu steeds stilstaand water zal zijn? Moeten we deze buis afkoppelen op de vertakking of kunnen we dit zo behouden? Dit zijn nog oude buizen. (zie foto)

Indien jullie nog andere dingen op de fotos zien die niet normaal lijken, laat gerust weten zodat we dit kunnen terugkoppelen naar de loodgieter.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto1.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto2.JPG

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto3.JPG

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto4.JPG

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto5.JPG

Afbeeldingslocatie: https://axonet.be/fora/foto6.JPG

Plan sanitaire aansluitingen

[ Voor 3% gewijzigd door Droned op 22-04-2018 13:32 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
Je vertrouwd je aannemer niet? Wat zij hij toen je deze vragen aan hem stelde?

Cloud ☁️

• Droned
HKLM_ schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:31:
Je vertrouwd je aannemer niet? Wat zij hij toen je deze vragen aan hem stelde?
We zijn onze vragen aan het bundelen om terug te kopellen aan de aannemer, we zullen pas morgen de antwoorden krijgen vermoed ik. Deze zal ik ook posten. Ik heb dit topic geopend om verschillende meningen te verkrijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Droned op 22-04-2018 13:35 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:33
De rode leidingen zijn de warme leidingen neem ik aan? Die zijn zo te zien geïsoleerd, dus die kunnen/mogen in principe naast de koudwater leidingen liggen.

De leiding die is afgedopt bedoel je neem ik aan de leiding die vlak naast die verdeler ligt?
Zo ja, het zou wel netter zijn om zoveel mogelijk van die leiding weg te halen en zo dicht mogelijk bij het T-stuk o.i.d. af te doppen, maar echt stilstaand water zal je vermoedelijk geen last van krijgen als je je warmwater kraan regelmatig gebruikt ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Droned
De aannemer heeft enkel gebruik gemaakt van rode mantelbuizen of geen mantelbuizen. Geen enkele leiding is geïsoleerd.
De toevoerleidingen van warm en koud water zijn niet voorzien van een mantelbuizen, de retourleiding is voorzien van een rode mantelbuis. De ongeïsoleerde koud waterleiding ligt dus tegen de ongeïsoleerde warmwater leiding en de ongeïsoleerde retourleiding (wel voorzien van mantelbuis) en dit over een lengte van +- 9m. In de kelder zelf staan ze +-5cm uit elkaar over een lengte van +- 8m.

Betreffende de afgedopte leiding, dit was de oorspronkelijke retourleiding die van de kelder naar de keuken, vervolgens naar de badkamer en dan nadien terug naar de kelder liep, om een lus te maken. Aangezien de badkamer afgekoppeld werd, en voorzien werd van een volledig nieuw leidingnet (toevoeren en afvoeren), werd de oorspronkelijke retourleiding dus onderbroken. Er wordt dus enkel nog afgetapt in de keuken, vervolgens loopt deze leiding nog +- 3m door tot in de vloer van de verdieping. Zal deze buis dan volledig leeglopen indien we de keuken kraan openen? Of zal hier steeds water in blijven staan door de druk op het water?

[ Voor 4% gewijzigd door Droned op 22-04-2018 14:27 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:57

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Volgens mij niet zo'n probleem dit hoor! Waarom zou het erg zijn?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Droned schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:20:
De toevoerleidingen van warm en koud water zijn niet voorzien van een mantelbuizen, de retourleiding is voorzien van een rode mantelbuis.
[ ... ]
Que?

Voor mijn duidelijkheid: je hebt het over twee verschillende zaken toch?
- warm- en koudwaterleidingen naar de kranen en gevoed door een boiler/ketel?
- verwarmingsleidingen met toevoer en retour naar ketel/ww?
Waarom zit dat allemaal op een koppelblok? Ik snap niet meteen waarom verwarming en waterleiding door elkaar heen worden gebruikt.

Het ziet er naar uit dat alles geperst is en voordat er zaken dicht worden gegooid zal er op druk worden getest neem ik aan?
De slingerende leiding op de vloer is een vloerverwarming? Had beter gelegd kunnen worden met gemiddelde afstand tussen de lusjes van 15 cm. Dit lijkt nergens op en valt straks onder verwachtingsmanagement: de plekken waar de leiding tegen elkaar aan ligt is warm, de rest blijft koud. Een goedkoop noppenplaatje was veel beter geweest.
Zit er nog isolatie onder die vloer? En wat voor deklaag komt erop? Egalisatie? Tegels?

Afgedopte loze leidingen op een actieve waterleiding zorgt voor een stuk stilstaand water, ook na aftappen en leeg laten lopen heb je kans dat de boel erin blijft staan. Broeinesten van legionella en daarom verboden.

Loze leidingen op verwarmingbuizen geeft alleen overlast in de vorm van vervuiling, langzaam leeglopen en onmogelijk te ontluchten. Zodra het kan weghalen, dient geen enkel doel.

Tenslotte, is het nu een vreemde mix van verwarming en waterleiding of is het jou ook niet duidelijk hoe het zit?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26
DeBolle schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:24:
[...]

Que?

Voor mijn duidelijkheid: je hebt het over twee verschillende zaken toch?
- warm- en koudwaterleidingen naar de kranen en gevoed door een boiler/ketel?
- verwarmingsleidingen met toevoer en retour naar ketel/ww?
Volgens mij is alles SWW (warm/koud) behalve die ''vloerverwarming'' lus. Opzich geen ramp dat ze, warm/koud tegen elkaar aan lopen, zo te zien is het pex buis dit geleid slecht warmte. Tegenwoordig wordt zowel cv als sww met pex gedaan. Nu het nog kan zou ik er spacers tussen doen van een 5-10mm dik om de 20-40 cm. Je hebt nl. kans dat je ''koude kraan'' nu eerst 10sec lauw water geeft. De reden dat het op verdelers zit is dat je koppelingen liever niet in het beton hebt. Nu heb je enkel een bochtje. Al had je dat ook gewoon kunnen buigen...

De oude leiding zou ik zeker afkoppelen van de leiding die nog in gebruik is.
Wat zadels kan geen kwaad dus, zeker op de hoofdleiding. Nu maken ze ook contact met de vloer waardoor je warmte verliest.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Wat mij meteen opvalt behalve de legionella groeibronnen ! koud en warm naast elkaar is echt zo slecht ! Maar hier zullen meerdere mij tegen gaan spreken . tot ze erachter komen dat ik toch gelijk had...

Die foto van het blauwe frame. Ik neem aan je toilet. Wat is die zwarte buis? Als dat je afvoer is ( wat ik even niet goed kan zien ) Gaat het op 2 manieren fout.

*edit: Het bad.. word daar ook in gedoucht?
Zo ja dan zal ik heel goed gaan nadenken of je het zo wilt hebben zitten.
Waarom? Je hebt het over een toevoer en retour leiding ( Dit betekent dus een circulatieleiding. Deze is dan altijd warm ( 60graden ). Je bad heeft een koud en een warm, waar je koude dus op de warme en recirculatieleiding.

Bij alleen bad zal er weinig aerosol vrijkomen.. bij het douchen des te meer... ( "stoom waternevel" )

Legionella pneumophila is een bacterie die de ziekte legionellose veroorzaakt. De ziekte kan ontstaan wanneer mensen de bacterie inademen, bijvoorbeeld in een douche of via een sproei-installatie.

Dus mocht het zo gemaakt worden.. en heb je na verloop van tijd dat je benauwd word en blijft of een hoestje waar je niet vanaf komt... zie dan bovenstaand en ga eens langs de dokter..

*edit2
Droned schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:20:
Betreffende de afgedopte leiding,
Zo ver mogelijk demonteren. Dit ivm doodwater / Legionella

[ Voor 61% gewijzigd door Consigliere op 24-04-2018 08:35 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Waarom zo complex, de ene wastafel lus je toch gewoon door naar de volgende ipv vanaf een verdeler. En eigenlijk hoort er toch wel paar cm tussen te zitten. En ook deze plastic buizen geven warmte prima af en het is een flinke afstand dat ze samen liggen, niet mijn voorkeur. Als het een klein stuk door de muur is wat bewapend is en je amper een gat in krijgt, prima. Maar dit zijn meerdere meters en totaal zonder reden. En waarom zie ik geen blauwe mantel en meestal gebruik je ribbelmantel, die geven wat minder warmte door, die worden ook bij koperenbuizen gebruikt. Vroeger zag je dan vooral zwart ribbelmantel. En leidingen isoleren mag volgens mij niet omdat temperatuur enigzins weer snel moet zakken, maar daarvoor moet je de bouwvoorschriften op naslaan.

edit
https://www.klusidee.nl/F...aterleidingen-t98546.html

Hier lees ik er wel het een en ander over.

[ Voor 18% gewijzigd door sugarlee89 op 25-04-2018 05:47 ]

• Consigliere

Consigliere

Engineer

sugarlee89 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 05:45:
En leidingen isoleren mag volgens mij niet omdat temperatuur enigzins weer snel moet zakken, maar daarvoor moet je de bouwvoorschriften op naslaan.
Bouwvoorschriften of de nen normen.
Waarom moet hij zo snel afkoelen.. om tegen te gaan dat hij de "koude" leiding gaat opwarmen tot een temperatuur van... die zorgt voor de groei van Legionella
O+

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 20:17

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

ik heb altijd geleerd, warm bij warm en koud bij koud. Lijkt hier wel allemaal door elkaar te gaan :?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zie geen bloot koper tegen elkaar aan liggen. De inhoud van koud en warm lijkt mij elkaar niet te beïnvloeden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Hackus schreef op zondag 29 april 2018 @ 23:34:
Ik zie geen bloot koper tegen elkaar aan liggen. De inhoud van koud en warm lijkt mij elkaar niet te beïnvloeden.
Een warme leiding beinvloed altijd de koude leiding. geisoleerd of niet.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:29

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het enige wat ik kan zien is dat ze overal rode mantel gebruikt hebben, waarschijnlijk omdat de blauwe op was ofzo? Geen ramp maar kan verwarrend zijn.

Ik kom in erg veel werven elke week en wat ik zie van plaatsing bij u, zo ligt het overal, vanaf de collecteur strak tegen elkaar over de vloer naar de radiators.

Alleen die vloerverwarming, dat trekt op niets.

De Nederbelg !

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Jellabie schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:14:
Het enige wat ik kan zien is dat ze overal rode mantel gebruikt hebben, waarschijnlijk omdat de blauwe op was ofzo? Geen ramp maar kan verwarrend zijn.

Ik kom in erg veel werven elke week en wat ik zie van plaatsing bij u, zo ligt het overal, vanaf de collecteur strak tegen elkaar over de vloer naar de radiators.

Alleen die vloerverwarming, dat trekt op niets.
Helaas zijn die leidingen niet naar de radiatoren.. maar naar de wastafel en douche... :N

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik vind deze (wc?)afvoerroute heel bijzonder. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ox73hsZG1iaeWazIssEDCnYj/full.png

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:03

Ravefiend

Carpe diem!

phYzar schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:02:

[afbeelding]
Dan slaat mijn inziens ook hélemaal nergens op, tenzij je de 'prut' van boven iets makkelijker in de WC pot wilt krijgen. |:(

K'dacht dat ook ook altijd verstandig was om de WC afvoer zoveel mogelijk gescheiden te houden van wasbak/douche/bad tot aan de aansluiting op het riool buiten, of net voor je met al je afvalwater naar buiten gaat in de kruipkelder om zodoende nare geurtjes te vermijden.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:44

LankHoar

Langharig tuig

Ravefiend schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:12:
[...]

Dan slaat mijn inziens ook hélemaal nergens op, tenzij je de 'prut' van boven iets makkelijker in de WC pot wilt krijgen. |:(
Ik zie het al helemaal voor me. TS gebruikt boven het toilet, loopt vervolgens beneden de badkamer in en ziet daar zo weer zijn goedje liggen _O-

Maar even serieus, dat lijkt me iets om aan te laten passen voor alles afgewerkt wordt, anders kon je nog wel eens leuke praktijken gaan krijgen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

[afbeelding]
Overigens geeft het gebruikte T-stuk in de juiste toepassing alsnog een risico op hydraulische afsluiting. Beter gewoon haaks erop zoals dat onderaan ook is gedaan.

Verwijderd

Consigliere schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:56:
Wat mij meteen opvalt behalve de legionella groeibronnen ! koud en warm naast elkaar is echt zo slecht ! Maar hier zullen meerdere mij tegen gaan spreken . tot ze erachter komen dat ik toch gelijk had...

Die foto van het blauwe frame. Ik neem aan je toilet. Wat is die zwarte buis? Als dat je afvoer is ( wat ik even niet goed kan zien ) Gaat het op 2 manieren fout.

Waarom? Je hebt het over een toevoer en retour leiding ( Dit betekent dus een circulatieleiding. Deze is dan altijd warm ( 60graden ). Je bad heeft een koud en een warm, waar je koude dus op de warme en recirculatieleiding.

Bij alleen bad zal er weinig aerosol vrijkomen.. bij het douchen des te meer... ( "stoom waternevel" )

Legionella pneumophila is een bacterie die de ziekte legionellose veroorzaakt. De ziekte kan ontstaan wanneer mensen de bacterie inademen, bijvoorbeeld in een douche of via een sproei-installatie.

Dus mocht het zo gemaakt worden.. en heb je na verloop van tijd dat je benauwd word en blijft of een hoestje waar je niet vanaf komt... zie dan bovenstaand en ga eens langs de dokter..

*edit2

[...]

Je hebt gelijk hoor, Legionella wordt vaak onderschat.
Rode buis is mantelbuis, vooral om scheuren in de muur of vloer mee te voorkomen i.v.m. krimpen en uitzetten van leidingen.

Een aftakking met eindkap is in principe not done, schoon water, afvoer, gas.

De afvoer van het toilet die daar omhoog loopt is niet goed, waarschijnlijk heeft hij het T-stuk verkeerd om gemonteerd :)

Het zijn ook wel bijzonder dunne afvoer leidingen voor een toilet, zelf nog nooit gezien, sanibrojeur ofzoiets? :P ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2018 17:06 ]

• Jellabie
  • Laatst online: 21:29

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dat is omdat het geen afvoer van het toilet zelf is, die zit onderaan en is minstens 1 van 80mm, wat dit wel is kan ik niet zeggen.

Edit, beter kijken, die buis loopt achter het toilet verder, dus mij lijkt het dat het afvalwater van boven 2 kanten op kan naar de hoofdafvoerleiding, dus er is niets mis mee.

[ Voor 40% gewijzigd door Jellabie op 30-04-2018 17:43 ]

De Nederbelg !

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49

[afbeelding]
En jij denkt dat dat de afvoer is van de troon? Dan mag je er wel een sanibroyeur erbij kopen, dat is namelijk een veel dikkere buis normaal gesproken

Wat een vertrouwen in de mens toch weer, je huurt iemand in die je kennelijk niet vertrouwt, doe het dan lekker zelf :')

• rc5proxy
  • Laatst online: 06-01 00:19
Jellabie schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:25:
Dat is omdat het geen afvoer van het toilet zelf is, die zit onderaan en is minstens 1 van 80mm, wat dit wel is kan ik niet zeggen.

Edit, beter kijken, die buis loopt achter het toilet verder, dus mij lijkt het dat het afvalwater van boven 2 kanten op kan naar de hoofdafvoerleiding, dus er is niets mis mee.
Lijkt meer op een hemelwater opvang zodat je geen leidingwater gebruikt om het toilet door te spoelen.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:57:
[...]
De afvoer van het toilet die daar omhoog loopt is niet goed, waarschijnlijk heeft hij het T-stuk verkeerd om gemonteerd :)

Het zijn ook wel bijzonder dunne afvoer leidingen voor een toilet, zelf nog nooit gezien, sanibrojeur ofzoiets? :P ?
Sanibroyeur moet eerst naar beneden naar het apparaat dan pas omhoog.
Jellabie schreef op maandag 30 april 2018 @ 17:25:

Afvalwater dat 2 kanten op kan? 8)7 Zou kunnen, maar norm technisch not done. Aangezien je dus de ene afvoer op je toilet aansluit en er dan een standleiding van maakt. Ben je deze verplicht te ontluchten met de grootste diameter aan buis. Dit betekent dan het toilet.

Wat betreft de diameter . Is minimaal ø90 bij een 4liter spoeling. Bij de 6>7ltr spoeling kom je niet onder een ø110 uit.
rc5proxy schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:15:
[...]

Lijkt meer op een hemelwater opvang zodat je geen leidingwater gebruikt om het toilet door te spoelen.

Dit is wel een hele goeie van jou. Al betwijfel ik dan hoe dat water daar komt. aangezien water aan de zijkanten van de buis plakt.. zal het op nihil zijn wat het reservoir vult. Of hij loopt over door teveel water.. Lijkt mij ook weer niet logisch.

Ben zeker wel benieuwd naar de nieuwe foto's omtrent het leiding beloop en het Toilet :)
(vooral die Warmwater met recirculatie over het koude water heen. )

• rc5proxy
  • Laatst online: 06-01 00:19
Consigliere schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 07:04:
[...]

Sanibroyeur moet eerst naar beneden naar het apparaat dan pas omhoog.

[...]

Afvalwater dat 2 kanten op kan? 8)7 Zou kunnen, maar norm technisch not done. Aangezien je dus de ene afvoer op je toilet aansluit en er dan een standleiding van maakt. Ben je deze verplicht te ontluchten met de grootste diameter aan buis. Dit betekent dan het toilet.

Wat betreft de diameter . Is minimaal ø90 bij een 4liter spoeling. Bij de 6>7ltr spoeling kom je niet onder een ø110 uit.

[...]

Dit is wel een hele goeie van jou. Al betwijfel ik dan hoe dat water daar komt. aangezien water aan de zijkanten van de buis plakt.. zal het op nihil zijn wat het reservoir vult. Of hij loopt over door teveel water.. Lijkt mij ook weer niet logisch.

Ben zeker wel benieuwd naar de nieuwe foto's omtrent het leiding beloop en het Toilet :)
(vooral die Warmwater met recirculatie over het koude water heen. )
Toch lijkt het er op wat ik hier in de tuin heb zitten voor de regenton er zit schijnbaar een vlotter in die omslaat op het moment dat de ton vol is tot de pijp dan gaat het dus rechtstreeks naar beneden is de ton nog niet vol dan staat de stroom hoekje om richting ton.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

rc5proxy schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:49:
[...]

Toch lijkt het er op wat ik hier in de tuin heb zitten voor de regenton er zit schijnbaar een vlotter in die omslaat op het moment dat de ton vol is tot de pijp dan gaat het dus rechtstreeks naar beneden is de ton nog niet vol dan staat de stroom hoekje om richting ton.
Ik zie geen vlotter... daarbij zou het reservoir ergens moeten zitten om te kunnen vullen.. Echter zie ik die ook niet

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Consigliere schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:56:

*edit2

[...]

Ik zal je nog een handje helpen ipv tegen spreken :+

Zoals ik uit het verhaal begrijp is het een ringleidingen warm water á 60-65 graden tot aan de verdeler.
Daar ga je een mooie legionella bom creëren in het koud water systeem op meerdere plaatsen.
Laat de loodgieter even googlen naar hotspot checklist.
https://isso.nl/fileadmin...t-hotspots-15-04-2013.pdf
Dit kan gewoon echt niet!
Zoals het hier is aangesloten ga je warm water uit je koud water kraan krijgen als je het een nachtje niet gebruikt, buiten alle gezondheidsrisico's zoals Consigliere al aangeeft.

Verder een leiding afdoppen mag niet (meer), het T-stuk in de doorgaande leiding moet verwijderd worden en vervangen worden door twee sokken en een stukje buis.

Met de huidige foto's lijkt het er op dat de afvoer in de hoek met dat verkeerd gemonteerd T-stuk een beluchtingsleiding is voor de wastafels en het bad dan zou het kunnen.

Vloerverwarming? Ken je het spel ontwijk de koude plekken? Zoniet leer je het in de winter wel |:(
Wat ik mis in de in de vloerverwarming is een RTL ventiel zodat je vloer niet te warm kan worden, kan je navragen of deze er in zit.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

VIPmaster schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:59:
[...]

Ik zal je nog een handje helpen ipv tegen spreken :+

Zoals ik uit het verhaal begrijp is het een ringleidingen warm water á 60-65 graden tot aan de verdeler.
Daar ga je een mooie legionella bom creëren in het koud water systeem op meerdere plaatsen.
Laat de loodgieter even googlen naar hotspot checklist.
https://isso.nl/fileadmin...t-hotspots-15-04-2013.pdf
Dit kan gewoon echt niet!
Zoals het hier is aangesloten ga je warm water uit je koud water kraan krijgen als je het een nachtje niet gebruikt, buiten alle gezondheidsrisico's zoals Consigliere al aangeeft.

Verder een leiding afdoppen mag niet (meer), het T-stuk in de doorgaande leiding moet verwijderd worden en vervangen worden door twee sokken en een stukje buis.

Met de huidige foto's lijkt het er op dat de afvoer in de hoek met dat verkeerd gemonteerd T-stuk een beluchtingsleiding is voor de wastafels en het bad dan zou het kunnen.

Vloerverwarming? Ken je het spel ontwijk de koude plekken? Zoniet leer je het in de winter wel |:(
Wat ik mis in de in de vloerverwarming is een RTL ventiel zodat je vloer niet te warm kan worden, kan je navragen of deze er in zit.
Ik wilde de TS ook niet vermoeien met isso publicaties en nen normen. Wat je zegt met de ontluchting zou ik kunnen begrijpen ( wat btw niet perse nodig is) , Echter heeft het 45 graden T-stuk geen enkele toegevoegde waarde op het ontluchten. Hier had makkelijk de 88,5 graden T-stuk gebruikt kunnen worden.

@Droned heb je een overzichts foto van de Badkamer? zodat het leiding trace en de afvoeren zichtbaar zijn?

Hoe gaat het nu met de badkamer? al vorderingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Consigliere op 08-05-2018 09:49 ]

• Droned

[afbeelding]
Even ter verduidelijking:

Dit is de afvoer van bad/douche/wastafels. De buis die naar boven gaat, gaat via de zolder en dient voor verluchting. Deze wordt binnenkort door de dakwerker door het dak geplaatst. Om geen problemen met de wc te hebben, hebben we deze ook direct op de verluchting aangesloten. De buis die van de WC komt is dus geen afvoer maar dient als verluchting. De afvoer van de WC loopt via een andere buis links die je op deze foto hier niet kan zien. Ik post later een foto om dit te verduidelijken.

De buizen werden geïsolleerd met armaflex en boven op de vloer werd tussen de leidingen pur gespoten om deze niet tegen elkaar te laten komen en zo te isoleren. Dit alles hebben we laten controleren door een expert en volgens hem was dit allemaal volgens de regels.

Tijdens het aansluiten van de nieuwe leidingen hebben we ook gemerkt dat de oude leidingen vol roest zaten dus hebben we ervoor gekozen om alle leidingen te veranderen. Deze werken zijn nu voltooid.

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Droned schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:04:
[...]

De buis die van de WC komt is dus geen afvoer maar dient als verluchting.
Als er een beluchting/ontspanningsleiding word aangebracht dient deze minimaal de maat van de buis te zijn of 1 diameter kleiner.. de standleiding dient een ontluchting te hebben met dezelfde afmeting( dit was voor kort anders toen mocht je nog 1 maat verjongen )
Droned schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:04:
[...]

De buizen werden geïsolleerd met armaflex en boven op de vloer werd tussen de leidingen pur gespoten om deze niet tegen elkaar te laten komen en zo te isoleren. Dit alles hebben we laten controleren door een expert en volgens hem was dit allemaal volgens de regels.

Tijdens het aansluiten van de nieuwe leidingen hebben we ook gemerkt dat de oude leidingen vol roest zaten dus hebben we ervoor gekozen om alle leidingen te veranderen. Deze werken zijn nu voltooid.
De leidingen lagen zo dicht tegen elkaar en over de koudwater dat ik echt niet geloof dat dit zoveel zou isoleren dat je dus de hotspots kwijt bent.

Desalniettemin ( Zullen vast spaties tussen horen ) Hoop ik dat je geen Legionella krijgt.. ;(

Pagina: 1