Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 20:37
Beste,

Ik overweeg om een 2e Asus AC-RT68U te kopen en als 2e access point in te stelle.
Beide routers zullen dan bedraad op de modem (Proximus BBox3) aangesloten zijn.
Access points zullen zelfde SSID/PW hebben zodat roaming mogelijk is.

Heeft het dan zin deze routers als AiMesh in te stellen? Of moet je die AiMesh eerder zien als soort van range extender?

Groeten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
Een Asus AC-RT68U is geen modem maar een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Ik heb zelf geen Asus materiaal, maar volgens mij zorgt die AiMesh functie er juist voor dat (automatisch) alle instellingen van de routers of access points (zoals SSID e.d.) gelijk worden ingesteld. Het is vooral makkelijk om te beheren dus, maar handmatig instellen zou ook gewoon moeten werken.

Overigens is het niet voldoende om alleen SSID en PW gelijk te zetten. Ook de -securitytype (e.g. WPA2) en encryptiemethode (e.g AES) moeten identiek zijn om apparaten te laten roamen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-04-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Cpt.Morgan schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:51:
Ik heb zelf geen Asus materiaal, maar volgens mij zorgt die AiMesh functie er juist voor dat (automatisch) alle instellingen van de routers of access points (zoals SSID e.d.) gelijk worden ingesteld. Het is vooral makkelijk om te beheren dus, maar handmatig instellen zou ook gewoon moeten werken.

Overigens is het niet voldoende om alleen SSID en PW gelijk te zetten. Ook de -securitytype (e.g. WPA2) en encryptiemethode (e.g AES) moeten identiek zijn om apparaten te laten roamen.
Thanks Morgan, i know, zo werkt het momenteel al met men bbox en ac68u.

En ik denk dat aimesh wel meer doet als dat, het is gewoon een mesh, maar ben niet zeker of dat voordeel heeft TOV 2 wired access points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
h0us3cat schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:38:
Een Asus AC-RT68U is geen modem maar een router.
Ja weet ik? Beschrijf ik toch ook zo in men post? knip*. Dat mag ook wat vriendelijker. :)

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet gewenst.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 24-04-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
AriGold schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:57:
[...]

Ja weet ik? Beschrijf ik toch ook zo in men post? *knip*
"Heeft het dan zin deze modems als AiMesh in te stellen?"

Ok dan.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 24-04-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
h0us3cat schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:58:
[...]

"Heeft het dan zin deze modems als AiMesh in te stellen?"

Ok dan.
Excuses, eerste regels waren wel correct. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
AriGold schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:55:
[...]
En ik denk dat aimesh wel meer doet als dat, het is gewoon een mesh, maar ben niet zeker of dat voordeel heeft TOV 2 wired access points
En wat is een "mesh" dan volgens jou? Wat tegenwoordig vaak een "mesh" netwerk wordt genoemd is niet veel anders dan een setje wireless range extenders die eenvoudig in te stellen zijn, omdat ze onderling kunnen communiceren en de instellingen kunnen uitwisselen.

Als je, zoals in jouw geval, 2 bedrade (routers als) Access Points gebruikt, kan die functie nog steeds handig zijn om e.e.a. eenvoudig in te stellen. Overigens begrijp ik nu dat je ook je Proximus BBox3 als WiFi AP gebruikt. Aangezien die nooit als Asus AiMesh zal functioneren, en e.e.a. dus niet zal afstemmen, zou ik alles lekker handmatig instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Cpt.Morgan schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:16:
[...]

En wat is een "mesh" dan volgens jou? Wat tegenwoordig vaak een "mesh" netwerk wordt genoemd is niet veel anders dan een setje wireless range extenders die eenvoudig in te stellen zijn, omdat ze onderling kunnen communiceren en de instellingen kunnen uitwisselen.

Als je, zoals in jouw geval, 2 bedrade (routers als) Access Points gebruikt, kan die funcite nog steeds handig zijn om e.e.a. eenvoudig in te stellen. Overigens begrijp ik nu dat je ook je Proximus BBox3 als WiFi AP gebruikt. Aangezien die nooit als Asus AiMesh zal functioneren, en e.e.a. dus niet zal afstemmen, zou ik alles lekker handmatig instellen.
Njah de bbox zou ik niet echt een access point noemen, de bbox is de modem en (draadloze) router.
Van daar vertrekken gewoon 2 kabels naar achter in het huis, waar ik dan een 2e 68u dacht te zetten.

Ik dacht misschien dat als een client ergens tussen de 2 68u’s in zat dit via ‘Aimesh’ een beter signaal kon geven?
Als ik ze zou instellen als access point en instellen zo zet dat roaming werkt gaat de client toch enkel met 1 point connecten, misschien dat bij AiMesh de 2 access points zouden samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
> de bbox zou ik niet echt een access point noemen,
Als de bbox ook een WiFi signaal geeft waarmee je wilt kunnen roamen tussen de Asus routers moeten ook tussen de bbox en de Asus routers alle instellingen qua WiFi identiek zijn.

> Ik dacht misschien dat als een client ergens tussen de 2 68u’s in zat dit via ‘Aimesh’ een beter signaal kon geven?
Een extra WiFi punt tussen je 2 bestaande punten in zal inderdaad het WiFi signaal in dat gebied verbeteren. Of je er ook een betere internetverbinding van krijgt hangt ook van veel andere factoren af.

> misschien dat bij AiMesh de 2 access points zouden samenwerken?
Zo werkt een mesh niet. Je maakt altijd maar met 1 WiFi punt tegelijk contact, of dat nu een draadloos(modem)router, access point of mesh unit is.

[ Voor 28% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-04-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Cpt.Morgan schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:27:
> de bbox zou ik niet echt een access point noemen,
Als de bbox ook een WiFi signaal geeft waarmee je wilt kunnen roamen tussen de Asus routers moeten ook tussen de bbox en de Asus routers alle instellingen qua WiFi identiek zijn.

> Ik dacht misschien dat als een client ergens tussen de 2 68u’s in zat dit via ‘Aimesh’ een beter signaal kon geven?
Een extra WiFi punt tussen je 2 bestaande punten in zal inderdaad het WiFi signaal in dat gebied verbeteren. Of je er ook een betere internetverbinding van krijgt hangt ook van veel andere factoren af.

> misschien dat bij AiMesh de 2 access points zouden samenwerken?
Zo werkt een mesh niet. Je maakt altijd maar met 1 WiFi punt tegelijk contact, of dat nu een draadloos(modem)router, access point of mesh unit is.
Ja roaming tussen bbox en huidige 68u als AP werkt perfect.

Dan stel ik 2e 68u gewoon in zoals de huidige (access point setup dus).

Ik had gehoopt dat in een mesh netwerk de nodes echt zouden samenwerken om de client van een nog snellere verbinding te voorzien
Pagina: 1