Piekspanning terrasverwarming opvangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 13:08
Ik heb een terrasverwarming gekocht van 2000Watt en wil deze schakelen met relais. Nu kan dit relais 10 ampere aan, ik verwacht dat de piekspanning van de terrasverwarmer boven de 10Amp. uitkomt. Daarnaast heb ik gelezen dat een stroombeperker de levensduur van een verwarmer met 30% kan verlengen.

Na wat onderzoek kwam ik tot de conclusie dat ik een slow-start of inline current limiter nodig heb. Aangezien ik een IP65 din rail schakelkast in de tuin wil plaatsen heb ik dus het liefst een din rail slow-starter of current limiter nodig. Ik kon erg weinig vinden en het was al snel boven de 150,-. Nu kwam ik er 1 tegen van Siemens die op 10 ampere maxed. Maar aangezien mijn kennis op dit gebied ondermaats is wil ik even verifieren of dat dit is wat ik nodig heb.
Beschrijving: SITOP inrush limiting module primary control gear for SITOP power supplies input: 100-480 V AC, 10 A max. output: 100-480 V AC, 10 A max.

https://www.elektrobode.n...5YWVR7OOXCc4aApdZEALw_wcB

[ Voor 0% gewijzigd door battler op 22-04-2018 11:32 . Reden: spelfouten ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Beste antwoord (via battler op 22-04-2018 11:33)

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:46
Volgens mij ben je een paar stappen te ver de verkeerde kant op.. :)

Verwarmingselementen hebben geen inschakelpiek (ohmse weerstand)
en met 2000 watt delen door 230V is 8.7 Ampere dus das ook geen probleem
Die dingen gaan lang mee en gaan zelden stuk zeker in deze toepassing. daarbij is het meestal 10tjes werk om ze te vervangen. niet te veel kosten voor maken dus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:46
Volgens mij ben je een paar stappen te ver de verkeerde kant op.. :)

en met 2000 watt delen door 230V is 8.7 Ampere dus das ook geen probleem
Die dingen gaan lang mee en gaan zelden stuk zeker in deze toepassing. daarbij is het meestal 10tjes werk om ze te vervangen. niet te veel kosten voor maken dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
Ikke_niet heeft gelijk wat betreft de inschakelpiek. Die heb je niet.
Ik zou alleen persoonlijk dat Chinese Sonoff spul niet zo dicht op de maximale opgegeven belasting draaien.
Dan kun je beter de 16A variant gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 13:08
Ahhh dat scheelt weer, bedankt! Die 16amp van Sonoff is helaas niet din rail, ik heb hem wel besteld dus het kan altijd nog.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
RocketKoen schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:22:
Ikke_niet heeft gelijk wat betreft de inschakelpiek. Die heb je niet.
Ik zou alleen persoonlijk dat Chinese Sonoff spul niet zo dicht op de maximale opgegeven belasting draaien.
Dan kun je beter de 16A variant gebruiken.
Dit ding lijkt zowaar fatsoenlijk CE getest te zijn (https://www.itead.cc/wiki...CH_%26_Sonoff_4CH_Pro.pdf), dus wellicht valt het mee met de kwaliteit. Een valide SSL certificaat kan er trouwens niet af kennelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:35:
[...]

Een valide SSL certificaat kan er trouwens niet af kennelijk ;-)
offtopic:
Is gewoon valide hier hoor, ligt denk ik aan jouw client.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
CE is een indicatie van conformiteit, totaal *geen* test of garantie op goede werking! Dus staar je daar niet te blind op.

Nu zal het bij sonoff misschien wel meevallen, maar meestal zegt een ce stickertje op een chinees product he-le-maal niks, buiten misschien 'China Export' of 'Could Explode'

Verder zou ik NOOIT kilowatten schakelen met zo'n sonoffje maar er een stevig (din-rail) relais/contactor voor gebruiken.

Als je heater overigens van het halogeen type is dan heb je wel degelijk een flinke inrush, reden genoeg voor een "Echt" relais.

[ Voor 50% gewijzigd door Sine op 22-04-2018 12:15 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
battler schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:33:
Ahhh dat scheelt weer, bedankt! Die 16amp van Sonoff is helaas niet din rail, ik heb hem wel besteld dus het kan altijd nog.
Ze hebben Din Rail mounts voor die dingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Sine schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:40:
CE is een indicatie van conformiteit, totaal *geen* test of garantie op goede werking! Dus staar je daar niet te blind op.

Nu zal het bij sonoff misschien wel meevallen, maar meestal zegt een ce stickertje op een chinees product he-le-maal niks, buiten misschien 'China Export' of 'Could Explode'
Daarom zei ik ook dat deze daadwerkelijk getest lijkt conform diverse CE normen, en dus geen klakkeloos geprint China Export logo. Evengoed als je de PDF opent zie je dus dat ze diverse load en overspanningsbeveiligingstests hebben gedaan. Daarnaast voldoet ie ook aan CE RF en FCC RF normen, het lijkt dus op een degelijk product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Het CE merk zegt helemaal niks, dat zegt dat de fabrikant beloofd dat het aan de normen voldoet. Meer niet.

'China Export' is overigens even "echt" als 'Could Explode', china export bestaat niet, dat is gewoon een slecht nagemaakt CE logo.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ikke_niet schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:16:

Dat hebben ze wel degelijk, hoeveel is onduidelijk maar de weerstand van een dergelijke element is wel degelijk temperatuur veranderlijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
memphis schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:28:
[...]

Dat hebben ze wel degelijk, hoeveel is onduidelijk maar de weerstand van een dergelijke element is wel degelijk temperatuur veranderlijk.
Nichrome heeft inderdaad een positieve temperatuurscoefficiënt, ongeveer 6 %.

Kom je uit bij ongeveer 9,24 A als de draad koud is (bij 6,3 % hogere weerstand; t.o.v. 8,70 A bij 2000 W). Heb je ongeveer 7,6 % marge bij een 10 A-relais. :)

edit:
Als de 230 V netspanning echter op 110 % zit (=253 V, maximaal toegestane afwijking), dan heb je wél een probleem :+

In mijn stadsie is de maximale spanning echter ongeveer 0,4 % hoger t.o.v. 230 V, dus dan zit je nog ruim binnen je 10 A marge met 7,20 %. (bron)

[ Voor 30% gewijzigd door Osiris op 22-04-2018 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:28:
[...]

Theoretisch heb je natuurlijk gelijk. Maar waar praat je eigenlijk over? Alleen maar over een korte startperiode die nauwelijks het opnoemen waard is. Dat 10A contact moet gewoon kunnen.

Eén kleinigheid aan TS die eveneens het noemen nauwelijks waard is, maar ik doe het toch, praat hierna nooit meer over een piekspanning van zoveel ampère, want dat is te vergelijken met een betoog over appels waar je peren bedoelt. De juiste term is hier piekstroom of desgewenst inschakelstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
battler schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:06:
…de piekspanning … de 10Amp. … een stroombeperker
Voordat je verder gaat met enige vorm van elektra zou ik me toch verdiepen in spanning en stroom. Je haalt ze in ieder geval flink door elkaar. Ik zou vragen voor een titelfix.
Pagina: 1