[Vraag] "Hard-to-soft" KVM switch?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:35
Ik ben op zoek naar een hard-to-soft KVM (of hoe je zo iets ook noemt) oplossing, maar ben niet thuis in dit soort materiaal.

Concreet: ik wil een computer via een andere workstation bedienen, via een VM-achtige interface: display, toetensebord en muis wil ik softwarematig beheren op de workstation, terwijl de bediende computer gewoon op een extern KVM-toestel hangt (met HDMI en USB).

Als het ware een toestel dat keyboard en mouse van de software KVM interface doorgeeft als hardware (lees: USB keyboard/mouse input) signalen aan een ander toestel. Verbinding met de besturende PC mag via USB of via ethernet.

Bestaat zoiets? En is dat betaalbaar voor de non-enterprise?

Ik weet dat veel server moederborden gelijkaardige functionaliteit hebben a.d.h.v. een aparte netwerkpoort die rechtstreeks op een onboard KVM controller hangt, maar helaas beschikken de systemen die ik extern wens aan te sturen daar niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

maar helaas beschikken de systemen die ik extern wens aan te sturen daar niet over.
Moet ik nu raden of je een Commodore 64 remote wil bedienen? Het zou allicht helpen om wel te vermelden wat de machines kunnen of aankunnen.

Intel vPro is enigszins ingeburgerd voor "standaard machines" maar als je een Dell of HP hebt staan, kan je allicht eens in de HCL kijken of er respectievelijk DRAC of iLO als expansion beschikbaar is.

Verder mis ik wel een beetje het mogelijke budget, of het over LAN of WAN moet kunnen werken, of je bepaalde acceleration nodig hebt, welke bandbreedte het mag vreten etc. etc. etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
Die reply was snel!

Het gaat om moderne consumenten desktops: Intel/AMD x64 based, HDMI out, USB, niet altijd PS/2, geen chipsets die vPro of AMD's equivalent ondersteunen.

Budget: voorlopig geen idee, maar ik ga geen €1000 neertellen.

Enkel over LAN. Afstand is niet zo heel lang. Krijgt een dedicated 1Gbit lijn naar de workstation die de boel beheert. Geen acceleratie nodig, dient enkel om de configuraties van de systemen te wijzigen.

EDIT: het mag trouwens vrij "getto" - als een RaspberryPI met enkele uitbreidingen dat doet, is dat wat mij betreft prima.

[ Voor 12% gewijzigd door xioros op 21-04-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik snap nog steeds de link naar KVM niet "hard to soft".

Bijna elk Windows-systeem kan je overnemen met Remote Assistance of Remote Desktop. Bijna elk Linux-systeem met een vergelijkbare oplossing. Beide systemen zijn over te nemen met zaken als VNC, TeamViewer en andere produkten.

Misschien wil je je startpost aanpassen met wat je "exact" nodig hebt (zie ook een beetje mijn vorige reply); het is namelijk veeeeel efficienter om puur software-based te werken want dat kan je op bijna elk platform universeel installeren en beheren en mogelijk zelfs extern ontsluiten (zodat je ook met je smartphone thuis toch nog even een systeem kan overnemen op kantoor als het echt noodzaak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
't Punt dat ik ook zaken zoals BIOS, boot device etc remote kan beheren. Dat kan met een volledige software oplossing niet (voor zover ik weet?).

Hard in de zin dat de "client-side" hardware based is, terwijl de "host" side softwarebased is.

Als dit soort product niet bestaat, heb ik al enkele alternatieven in gedachte. Maar deze zijn minder praktisch in de omgeving waar ik de opstelling ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

xioros schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:55:
't Punt dat ik ook zaken zoals BIOS, boot device etc remote kan beheren. Dat kan met een volledige software oplossing niet (voor zover ik weet?).

Hard in de zin dat de "client-side" hardware based is, terwijl de "host" side softwarebased is.

Als dit soort product niet bestaat, heb ik al enkele alternatieven in gedachte. Maar deze zijn minder praktisch in de omgeving waar ik de opstelling ga zetten.
Leg eens uit wat je nu exact wilt bereiken. Ik heb nu het gevoel dat je een hele onpraktische oplossing hebt bedacht voor een probleem waar misschien wel iets beters voor te bedenken is. Als we het probleem kennen kunnen we misschien beter helpen.

Zelf heb ik het gevoel dat je gewoon naar KVM over IP switches moeten kijken. Dan krijg je weliswaar geen software interface maar kun je wel bestaande spullen via een netwerk besturen. Zo te zien is een software interface wel degelijk een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door downtime op 21-04-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

xioros schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:55:
't Punt dat ik ook zaken zoals BIOS, boot device etc remote kan beheren.
Het is even te laat voor me om de exacte specs op te zoeken maar sinds UEFI, is het onzettend lastig om een third-party optie in te zetten om de BIOS uit te lezen. UEFI en de chipsets zijn best aan elkaar gekoppeld dus ik ben (helaas) bang dat zelfs een KVM over IP of andersoortige oplossing niet vlekkeloos zal werken. Nog afgezien van het feit dat KVM over IP alleen werkt als een machine al een IP heeft dus dan zit je ook met je LAN DHCP-leases, WoL en andere zaken als je machines wil overnemen die al enige tijd uit staan of nog geen DHCP-request hebben gedaan.

Ergo, een dedicated management-VLAN met bijbehorende hardware zal nodig zijn en er zijn absoluut niet veel fabrikanten die dit "aftermarket" aanbieden; ik verwijs mezelf even terug naar vPro / DRAC / iLO en dan houdt het ook wel een beetje op bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
Ik heb een workstation voor mij staan. Een eind verder staan enkele andere PC's die volledig geconfigureerd dienen te worden (volledig configuratie van BIOS, vervolgens OS-install over PXE en daarna verdere configuratie per systeem).

Omwille van praktische redenen (lees: plaatsgebrek), is een "normale" KVM setup met extra keyboard, muis en scherm niet de meest optimale oplossing. Er kan eventueel wel ruimte gemaakt worden, maar dat gaat ten koste van enkele zaken.

Wat ik zoek, is een oplossing om de systemen aan te sturen zonder dat er een extra zitplaats besteed wordt aan een KVM-setup - wat de efficiëntie van het werk trouwens ook onderuit haalt omdat ik me constant zou moeten verzetten.

Dus, wat ik zoek is een 3rd-party device (KVM) dat als het ware tussen de workstation en de te configureren PC staat. Aan de workstation kant hangt het ding vast met een netwerkkabel (al dan niet via switch) of een USB verbinding, terwijl het aan de andere kant een HDMI-input heeft en keyboard/mouse over USB simuleert voor de te configureren PC (dit toestel heeft een aparte link met de switch voor netwerk verkeer).

De DHCP is dus enkel belangrijk voor de KVM zelf - niet voor de rig die eventueel in POST zit.

Soit, als dit niet bestaat of niet betaalbaar is, dan zal er niets anders opzitten als een volledige hardware KVM te voorzien, maar 't is net iets minder praktisch.

[ Voor 198% gewijzigd door xioros op 21-04-2018 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

KVM over IP dus. Goedkoop zal het wel niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Dit soort spul: blackbox.

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros