Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn nieuwe systeem voornamelijk voor het spelen van games gaan gebruiken. Dat wil ik doen op een nog aan te schaffen 1440p 60Hz scherm. Daarnaast wil ik het ook gaan gebruiken voor surfen, office, films kijken, en licht programmeerwerk (ik ga dus bijvoorbeeld niet de complete Linux kernel compileren).
Ik wil met het systeem vooral World of Warcraft gaan spelen. Daarbij is het belangrijk dat tijdens raids de framerates altijd acceptabel blijven (dus nooit onder de 30fps), en dat ik buiten raids op hetzelfde moment ook een spreadsheet en een browser (Firefox) open kan hebben staan.
Daarnaast is het ook de bedoeling dat ik nagenoeg iedere AAA-game in de komende 2-3 jaar zonder problemen kan spelen. Dat hoeft van mij niet op de hoogste settings. Ik ben in ieder geval al van plan om Planet Coaster, Jurrasic World Evolution, Cities: Skylines, Fortnite, en Forza Horizon 3 te gaan spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zou ik er tussen de 1600 en 1800 euro aan willen uitgeven (maar minder mag natuurlijk ook). Ongeveer 1500 euro voor de PC zelf en 300 euro voor de monitor lijkt mij een mooie verhouding. Eventueel kan ik mijn budget nog uitbreiden naar 2000 euro, maar daar moet dan wel een goede reden voor zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit wordt weer mijn eerste gamesysteem in jaren. Heb de afgelopen jaren voornamelijk op mijn PS4 en een beetje op mijn laptop gegamed. Ik heb nog wel een non-gaming Logitech toetsenbord en muis liggen, die zou ik eventueel (tijdelijk) kunnen gebruiken. Daarnaast kan ik ook via mijn opleiding aan een Windows 10 licentie komen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben zelf tot het volgende lijstje gekomen:
EDIT: be quiet! Straight Power 11 550W vervangen voor een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold.
EDIT2: Toch maar weer een be quiet! Straight Power 11 550W.
Motivatie onderdelenkeuze:
Voor mij is een mooie kleurweergave het belangrijkste. De latency maakt voor mij niet heel veel uit, ik ben toch een console + TV gewend. Helaas geen G-sync (dat had ik ook niet verwacht in deze prijsklasse), maar voor mij is adaptive V-Sync prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren, zolang het maar kwalitatief goed is en lang meegaat. Het liefst mijd ik de Windforce kaarten van Gigabyte. Die kaarten zijn een stuk goedkoper, maar zijn naar mijn gevoel kwalitatief ondermaats.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik een PC die nauwelijks te horen is tijdens het gamen. Ik kan mij soms enorm aan mijn PS4 storen als de fans weer eens flink gaan draaien. Ik vind het niet erg om daar iets meer aan uit te geven, maar het is niet de bedoeling om kapitalen uit te geven voor een compleet stille pc.
Ga je overklokken?
Ja, maar het is ook weer niet nodig om de maximale prestaties uit mijn systeem te halen. Ik heb geen zin om hier uren aan te besteden. Een lichte overclock van mijn CPU en GPU dus.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mijn lijstje even kunnen controleren. Ik zou het ook prettig vinden als jullie me even kunnen waarschuwen als ik een beter alternatief over het hoofd gezien. Ten slotte heb ik nog een concrete vraag: is het nog noodzakelijk om extra casefans toe te voegen?
Ik wil mijn nieuwe systeem voornamelijk voor het spelen van games gaan gebruiken. Dat wil ik doen op een nog aan te schaffen 1440p 60Hz scherm. Daarnaast wil ik het ook gaan gebruiken voor surfen, office, films kijken, en licht programmeerwerk (ik ga dus bijvoorbeeld niet de complete Linux kernel compileren).
Ik wil met het systeem vooral World of Warcraft gaan spelen. Daarbij is het belangrijk dat tijdens raids de framerates altijd acceptabel blijven (dus nooit onder de 30fps), en dat ik buiten raids op hetzelfde moment ook een spreadsheet en een browser (Firefox) open kan hebben staan.
Daarnaast is het ook de bedoeling dat ik nagenoeg iedere AAA-game in de komende 2-3 jaar zonder problemen kan spelen. Dat hoeft van mij niet op de hoogste settings. Ik ben in ieder geval al van plan om Planet Coaster, Jurrasic World Evolution, Cities: Skylines, Fortnite, en Forza Horizon 3 te gaan spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zou ik er tussen de 1600 en 1800 euro aan willen uitgeven (maar minder mag natuurlijk ook). Ongeveer 1500 euro voor de PC zelf en 300 euro voor de monitor lijkt mij een mooie verhouding. Eventueel kan ik mijn budget nog uitbreiden naar 2000 euro, maar daar moet dan wel een goede reden voor zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, dit wordt weer mijn eerste gamesysteem in jaren. Heb de afgelopen jaren voornamelijk op mijn PS4 en een beetje op mijn laptop gegamed. Ik heb nog wel een non-gaming Logitech toetsenbord en muis liggen, die zou ik eventueel (tijdelijk) kunnen gebruiken. Daarnaast kan ik ook via mijn opleiding aan een Windows 10 licentie komen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben zelf tot het volgende lijstje gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 239,- | € 239,- |
| 1 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC | € 185,- | € 185,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 589,- | € 589,- |
| 1 | Fractal Design Define C | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 172,90 | € 172,90 |
| 1 | be quiet! Straight Power 11 550W | € 96,21 | € 96,21 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 118,60 | € 118,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.520,70 | |
EDIT: be quiet! Straight Power 11 550W vervangen voor een pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold.
EDIT2: Toch maar weer een be quiet! Straight Power 11 550W.
Motivatie onderdelenkeuze:
- Processor: Aangezien ik WoW wil gaan spelen, en WoW eigenlijk maar van twee threads gebruik maakt, lijkt een proccessor van Intel mij de beste keuze. Mogelijk is een i5-8400 ook al voldoende, maar aangezien er voor WoW nauwelijks benchmarks beschikbaar zijn lijkt een 8600k de meest veilige keuze.
- Moederbord: Dit lijkt mij een degelijk bordje waarmee een goede overclock mogelijk moet zijn. Verder is het prettig dat er een WiFi en Bluetooth kaart is meegeleverd, dat zou anders toch weer 30 euro kosten. Mogelijk dat het iets goedkoper kan, zeker omdat die IO cover en RGBs voor mij niet nodig zijn.
- Videokaart: Voor 1440p met 60 fps heb ik minimaal een GTX 1070 nodig (ik laat AMD kaarten wegens beschikbaarheid even buiten beschouwing). Een GTX 1070 Ti lijkt op dit moment de beste prijskwaliteitsverhouding te hebben. Ik heb voor een MSI model gekozen wegens de goede en stille koeling.
- Processorkoeler: Uit de benchmarks blijkt dat deze koeler erg stil is. Deze koeler is ook nog eens een stuk betaalbaarder dan vergelijkbare koelers. Ik neem aan dat deze koeler voldoende is voor een redelijke overclock.
- Geheugen: Dit lijkt een popular setje te zijn.
- Voeding: Volgens de benchmarks is deze voeding erg stil, en het lijkt mij ook kwalitatief goed ding. Ik heb het verbruik van de onderdelen bij elkaar opgeteld en dan kom ik op een piekbelasting van nabij 400W uit. Geen idee hoeveel daar met lichte overclock bijkomt. Een 550W voeding lijkt mij een veilige keuze, en deze voeding kost maar een paar euro meer dan de 450W variant.
- SSD: Dit lijkt een populaire SSD te zijn. Een NVMe SSD lijkt voor mij niks toe te voegen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Dell Ultrasharp U2518D Zwart | € 307,- | € 307,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 307,- | |
Voor mij is een mooie kleurweergave het belangrijkste. De latency maakt voor mij niet heel veel uit, ik ben toch een console + TV gewend. Helaas geen G-sync (dat had ik ook niet verwacht in deze prijsklasse), maar voor mij is adaptive V-Sync prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeuren, zolang het maar kwalitatief goed is en lang meegaat. Het liefst mijd ik de Windforce kaarten van Gigabyte. Die kaarten zijn een stuk goedkoper, maar zijn naar mijn gevoel kwalitatief ondermaats.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik een PC die nauwelijks te horen is tijdens het gamen. Ik kan mij soms enorm aan mijn PS4 storen als de fans weer eens flink gaan draaien. Ik vind het niet erg om daar iets meer aan uit te geven, maar het is niet de bedoeling om kapitalen uit te geven voor een compleet stille pc.
Ga je overklokken?
Ja, maar het is ook weer niet nodig om de maximale prestaties uit mijn systeem te halen. Ik heb geen zin om hier uren aan te besteden. Een lichte overclock van mijn CPU en GPU dus.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mijn lijstje even kunnen controleren. Ik zou het ook prettig vinden als jullie me even kunnen waarschuwen als ik een beter alternatief over het hoofd gezien. Ten slotte heb ik nog een concrete vraag: is het nog noodzakelijk om extra casefans toe te voegen?
[ Voor 3% gewijzigd door Mithrildor op 22-04-2018 21:01 ]