Met 4 pulsdrukkers en 1 Fibaro dimmer dezelfde lamp dimmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
Beste Tweakers,

Ik zit hier met een uitdaging waar ik a.u.b. jullie hulp/advies bij nodig heb!

Huidige situatie:

In een slaapkamer kunnen wij straks vanuit 4 plekken dezelfde spotjes bedienen. Op de traditionele manier zou dat betekenen dat we 2x wisselschakelaars en 2x kruisschakelaars zouden moeten hebben, maar ik wil graag met pulsdrukkers i.c.m. een Fibaro dimmer v2 op 4 plekken de spotjes kunnen dimmen.

Als ik voorbeeld neem van ROBB dan zou ik in theorie 4 pulsdrukkers parallel aan de dimmer kunnen koppelen?

Of kan ik de dimmer achter de laatste "druk-wissel-schakelaar" plaatsen? Dus: [Wissel]-[Kruis]-[Kruis]-[Wissel]-[Fibaro]-[Lamp]?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via CryptoCake op 22-04-2018 17:12)

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 07:34
Ligt er helemaal aan wat je wilt.

Wil je pulsdrukkers, dan lekker allemaal parallel zetten. (Wiring diagram 5 van de FGD-212 handleiding).

Wil je ‘gewone’ schakelaars dan is inderdaad de door jou geschetste situatie geschikt. Houd er wel rekening mee dat je de eerste schakelaar ook op de Sx aansluiting van de dimmer module aan moet sluiten. (Deze configuratie komt grotendeels overeen met wiring diagram 4 van de FGD-212 handleiding).

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DustMan4u
Ligt er helemaal aan wat je wilt.

Wil je pulsdrukkers, dan lekker allemaal parallel zetten. (Wiring diagram 5 van de FGD-212 handleiding).

Wil je ‘gewone’ schakelaars dan is inderdaad de door jou geschetste situatie geschikt. Houd er wel rekening mee dat je de eerste schakelaar ook op de Sx aansluiting van de dimmer module aan moet sluiten. (Deze configuratie komt grotendeels overeen met wiring diagram 4 van de FGD-212 handleiding).

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Dit zou idd moeten werken. Wat er gebeurt als je meerdere knoppen tegelijk indrukt weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
Bedankt allebei! Ik heb er niet bij stilgestaan om de handleiding van de Fibaro Dimmer te downloaden en te bekijken :+
DustMan4u schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:47:
Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-4.png

Zoals ik het begrijp kan ik met pulsdrukkers parallel de dimmer bedienen, maar als ik goed naar diagram 4 kijk lijken het wel 3 pulsdrukkers die in [wissel]-[kruis]-[wissel] opstelling zitten (Of staan die P en P2 niet voor "Puls"?)? Dus dan zou ik pulsdrukkers in een (traditionele) hotelschakeling kunnen laten, met de laatste pulsdrukwissel die een extra kabel heeft naar de "Sx"?

Ik kan het helaas nog niet uittesten omdat ik nog geen schakelaars heb, maar zal het z.s.m. eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:08
Ik heb de zelfde setup, maar dan met 3 pulsdrukkers. Ik heb ze parallel op S1 aangesloten, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
balk schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:45:
Dit zou idd moeten werken. Wat er gebeurt als je meerdere knoppen tegelijk indrukt weet ik niet.
[afbeelding]
Als je ze tegelijk indrukt wordt dit als 1 schakeling geregistreerd. Immers als 1 schakelaar al ingedrukt is en het signaal ‘hoog’ gemaakt heeft veranderd elke volgende schakelaar die ingedrukt is daar niets meer aan (het signaal kan niet ‘hoger’ gemaakt worden ofzo).

De kans is echter klein dat dat gebeurt. De kans is groter dat ze kort na elkaar ingedrukt worden. Dan zou dit, afhankelijk van de configuratie, geregistreed kunnen worden als een scene activatie (configuratie parameter 28) of ‘set to max brightness’ (configuratie parameter 23).
CryptoCake schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:32:
Bedankt allebei! Ik heb er niet bij stilgestaan om de handleiding van de Fibaro Dimmer te downloaden en te bekijken :+

[...]

[afbeelding]

Zoals ik het begrijp kan ik met pulsdrukkers parallel de dimmer bedienen, maar als ik goed naar diagram 4 kijk lijken het wel 3 pulsdrukkers die in [wissel]-[kruis]-[wissel] opstelling zitten (Of staan die P en P2 niet voor "Puls"?)? Dus dan zou ik pulsdrukkers in een (traditionele) hotelschakeling kunnen laten, met de laatste pulsdrukwissel die een extra kabel heeft naar de "Sx"?

Ik kan het helaas nog niet uittesten omdat ik nog geen schakelaars heb, maar zal het z.s.m. eens uitproberen.
Het voorbeeld gaat inderdaad uit van 3 schakelaars, maar een (of meerdere) extra kruisschakelaars in het midden is geen probleem.

De ‘P’ slaat niet op puls volgens mij maar op het aantal polen/aansluitingen (vandaar P en P2).

Of het puls of traditionele schakelaars zijn is ook hier weer volledig aan jezelf. Dit configureer je met configuratie parameter 20 (0=momentary : puls, 1=toggle : traditioneel).

Let wel dat met een traditionele/toggle schakelaar je het dimniveau niet met de schakelaar kunt regelen. Met de pulsdrukker kan dit wel. Als je het dimniveau ook via de schakelaar wilt kunnen regelen zou ik pulsdrukkers nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexmen2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 15:45
Zou ik jullie om een gunst mogen vragen.

Bovenstaande berichtgeving maakte al het een en ander duidelijk.
Maar toch ben ik er niet helemaal zeker van dat mijn eigen diagram klopt.
Zouden jullie er een blik op kunnen werpen?

AFBEELDING WAS TE GROOT.

[ Voor 18% gewijzigd door mexmen2 op 20-03-2019 20:11 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
mexmen2 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:54:
Zou ik jullie om een gunst mogen vragen.

Bovenstaande berichtgeving maakte al het een en ander duidelijk.
Maar toch ben ik er niet helemaal zeker van dat mijn eigen diagram klopt.
Zouden jullie er een blik op kunnen werpen?

[Afbeelding]
Wat probeer je te bereiken? Vanaf 3 schakelaars de dimmer bedienen? Volgens mij moet je vanaf de A/C en A/B schakelaars direct naar de dimmer toe zoals te zien is op schema 5 hier onder. Ik snap niet helemaal hoe de aansluiting van A/C naar A/B en dan naar A loopt.

Afbeeldingslocatie: https://manuals.fibaro.com/wp-content/uploads/2015/09/install1-5.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexmen2
Bedankt voor de snelle reactie.

Het gaat er inderdaad om dat A gedimd kan worden vanaf alle drie de pulsschakelaars.
Daarnaast zullen B en C een wipschakeling zijn.

Om eerlijk te zijn snap ik inderdaad nog niet helemaal goed het verloop.
Ik zal een tweede poging doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexmen2
Tweede poging:

Afbeeldingslocatie: https://discourse-cdn-sjc1.com/business4/uploads/athom/optimized/2X/7/7f2c2d4ad051be8c2a040b27500b663b0d4cedde_2_1004x1000.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
dit zou moeten werken. Ik weet niet of de pulse schakelaar zonder veer goed gaat werken, maar dat merk je snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexmen2
Top. Dit geeft mij al een beter beeld van wat er moet gebeuren.
Ik ga binnenkort even met een elektricien overleggen.
Pagina: 1