Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 2600 systeem om GTX 1080 heen

Pagina: 1
Acties:

• CasperMarsman
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen op hoge settings met de laatste games zoals FC5 en AC Origin. Verder gebruik ik hem ook voor films/series.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het wenslijstje is al rond waarbij de GTX1080 al gekocht is via V&A.
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB

Nu nog 1000-1200 te spenderen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur + HDD is aanwezig. Alleen wil ik dus een nieuw scherm; het LG 4k scherm dat nu in het lijstje staat heb ik van de BBG geplukt.
Ik heb ook nog 2 extra 120mm fans die ik in de nieuwe kast er extra bij wil doen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie wenslijstje :)
In dit wenslijstje staat nu voor het MoBo de ASUS, echter leek me de Gigabyte AORUS X470 ultra gaming ook leuk, deze staat nog niet in de pricewatch:

https://www.gigabyte.com/...US-ULTRA-GAMING-rev-10#kf

Hij werd goed beoordeeld door de buren:
https://nl.hardware.info/...00x-+-6-x470-moederborden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 217,-€ 217,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 163,50€ 163,50
1Fractal Design Meshify C - TG€ 80,95€ 80,95
1LG 27UD58 Zwart€ 314,60€ 314,60
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 172,90€ 172,90
1Corsair RM550x Zwart€ 84,95€ 84,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 118,60€ 118,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.152,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur! De nieuwe Ryzen leek me verstandig om er in te zetten omdat het systeem toch wel een beetje toekomst bestendig moet zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil dus vooral op hoge settings gamen. Nou heb ik vernomen dat 4K niet altijd soepel loopt maar het scherm dat ik koos gaat ook maar tot 60hz. Ik heb nog nooit achter een 144hz scherm gezeten dus ik weet ook niet of dat nou nodig is. Ik vind het prima om op 1440p te gamen.

Ga je overklokken?
Na een beetje inlezen denk ik dat het ik wel ga doen, al zal dat niet direct gebeuren.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eigenlijk is dit een soort laatste check, sluit dit mooi op elkaar aan? Is het scherm goed? Ik wil eigenlijk niet veel meer dan 350 euro uitgeven aan een scherm.
Wat gaat binnen dit systeem het eerst de bottleneck worden over een paar jaar?
Welk MoBo zal ik doen? De ASUS of de Gigabyte?
Met 2 fans voor en 2 fans achter is er zeker wel genoeg airflow in de Meshify?
Ik verwacht de onderdelen 1 mei te gaan bestellen.

Alvast bedankt _/-\o_

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Absoluut dat ASUS bordje pakken. De X370 prime was al met gemak de beste prijs/kwaliteit voor highend AM4 bordjes, en de X470 is nog net wat hogere kwaliteit. De Gaming Ultra is bagger vergeleken met dat ASUS bordje. :)

Verder zou ik juist niet gaan overclocken. Ryzen 2 lijkt zeer goed algoritmes te hebben voor boostclocks waardoor je met handmatig overclocken maar zeer weinig kan winnen.

Verder de kleinere dingen.
-De videokaart gaat met gemak als eerste de bottleneck worden op 4K.
-Vier ventilatoren is ruim voldoende.
-Voeding en SSD zijn ook uitstekend.
-RAM zou nu eindelijk zonder enige problemen moeten werken. Dat was nog wel eens wat gedoe met Ryzen 1. Je zou nog 3200MHz C14 of sneller kunnen overwegen. Kost wel al snel €40 extra maar het levert nog wel eens wat extra op met Ryzen.
-Voor schermen moet je niet bij mij zijn, dus daar ga ik niks over zeggen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CasperMarsman
Dank!
Voor het geheugen kom ik dan op deze uit:

pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR

Scheelt dan toch 60 euro maar staat wel op de QVL van het mobo.
Is het dat het geld waard of kan ik ook 3200Mhz C15 aanhouden? Dan is het 20-40 euro meer dan wat er nu in m'n lijstje staat

• CasperMarsman
Even nog wat meer onderzoek gedaan en de twijfel is nu tussen deze 4:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,95€ 189,95
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 222,90€ 222,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR€ 220,-€ 220,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 248,55€ 248,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,40

30-50 euro extra om van een true latency van 10 ns naar 8.75 ns te gaan (corsair vs de andere 3). Ga je dat verschil nou echt merken?

Stiekem hoop ik dat nog iemand komt commenten op m'n schermkeuze O-)

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:59

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb hetzelfde scherm en volgens mij is/was dat ook de enige keuze die je had als je voor rond de €300 een 4K scherm wilt. Hij bevalt mij erg goed, ik zie zeg maar niet meer de individuele pixels maar alleen maar het geheel. Over de kleuren heb ik ook niks te klagen. Volgens mij stonden er ook een paar goede reviews op het internet die vooral tevreden waren over de prijs/prestatie verhouding van dit paneel.

EDIT:
Het is ook erg fijn dat de monitor freesync heeft, ik heb dan 2 R9 290's die het 4K geweld moeten aansturen en daarbij dippen ze regelmatig naar de 50 tot 40 fps.

[ Voor 17% gewijzigd door auto660 op 24-04-2018 10:25 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• CasperMarsman
Ah fijn iemand met ervaring.

Ik heb dus al een nvidia GTX1080 dus daar werkt de freesync niet op? Ik vind het niet erg om bij games de settings op 1440p te moeten zetten en dan windowed te spelen mocht de kaart het niet meer aankunnen. Dan heeft het scherm alsnog een goeie prijs/kwailiteit verhouding lijkt me, zeker als ik dan wel op 4k films kan kijken.
In de toekomst kan ik dan er nog een tweede 1080 aanzetten met een SLI

• Madbee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 13:47
Freesync is een AMD feature, aangezien je voor Nvidia gekozen hebt zal je een scherm aan moeten schaffen met G-sync. Deze zijn helaas wel een stuk duurder.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
CasperMarsman schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:15:
Even nog wat meer onderzoek gedaan en de twijfel is nu tussen deze 4:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 189,95€ 189,95
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 222,90€ 222,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVR€ 220,-€ 220,-
1G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR€ 248,55€ 248,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,40

30-50 euro extra om van een true latency van 10 ns naar 8.75 ns te gaan (corsair vs de andere 3). Ga je dat verschil nou echt merken?

Stiekem hoop ik dat nog iemand komt commenten op m'n schermkeuze O-)
Nee is het niet waard. De kans dat die corsair latjes goed genoeg zijn om ze zelf op C14 te zetten is zeer groot en anders is het verschil dusdanig klein dat het al geen 10tje extra waard zou zijn ;)

Edit: Moederbord maakt overigens weinig uit op dit moment. Alle X470 bordjes lijken zelfs voor de 2700X redelijk overengineerd te zijn, mogelijkmet een vooruitblik op 10-core Ryzens? Voor de 2600X Zou ik pakken wat jij mooi vindt en het beste in je prijsklasse valt, of je moet nu al weten dat je over 1-2 generaties een nieuwe CPU er in wil prikken, dan kan het zinvol zijn om wat extra uit te geven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door kgd92 op 24-04-2018 11:22 ]

• jorgh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:11
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:17:
De Gaming Ultra is bagger vergeleken met dat ASUS bordje. :)
Het klopt dat de 300 series moederborden niet best waren. De nieuwe x470 versie schijnt toch wel dik in orde te zijn. De pijnpunten van de 300 series zijn in iedergeval aangepakt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jorgh schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:23:
[...]

Het klopt dat de 300 series moederborden niet best waren. De nieuwe x470 versie schijnt toch wel dik in orde te zijn. De pijnpunten van de 300 series zijn in iedergeval aangepakt.
Gigabyte heeft voor de Gaming Ultra simpelweg meer crap VRM onderdelen op het bord gestopt. Dat is niet dik in orde, dat is minder waardeloos. ASUS heeft voor hun Prime X470 Pro gekozen om van hoge kwaliteit mosfets, naar nog betere powerstages te gaan. Dat ASUS bord heeft een veel betere stroomvoorziening die koeler zal blijven want de levensduur zal verbeteren. Eventueel kan je ook een betere OC op iets minder voltage krijgen met een beter bord.

Verder heeft ASUS een uitstekende bios met veel functies en een goede UI. Gigabyte not so much. Het is gewoon geen wedstrijd. Wil je een capabel X470 bordje hebben zonder er €200+ voor neer te tellen, dan moet je de ASUS Prime X470-Pro hebben.

Ik zou nog liever aanraden om de Prime X370 pro te kopen en de winkel de bios te laten flashen dan de Gaming Ultra pakken.
kgd92 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:18:
Nee is het niet waard. De kans dat die corsair latjes goed genoeg zijn om ze zelf op C14 te zetten is zeer groot en anders is het verschil dusdanig klein dat het al geen 10tje extra waard zou zijn ;)
Uh nee, echt niet. Die Corsair 3200MT/s C16 setjes gebruiken vrijwel allemaal SK Hynix geheugenchips. Die zitten hier op het maximum. 3200MT/s C14 is iets dat dergelijke setjes simpelweg niet stabiel kunnen draaien. Daarvoor heb je een RAM setje met Samsung B die geheugenchips nodig. Dat spul is duurder, en daarom zie je die alleen vanaf 3200MT/s C14 en sneller. Elk 3200MT/s C14 setje is dan ook B die, net zoals elk 3333MT/s, 3400MT/s etc.
Edit: Moederbord maakt overigens weinig uit op dit moment. Alle X470 bordjes lijken zelfs voor de 2700X redelijk overengineerd te zijn, mogelijkmet een vooruitblik op 10-core Ryzens? Voor de 2600X Zou ik pakken wat jij mooi vindt en het beste in je prijsklasse valt, of je moet nu al weten dat je over 1-2 generaties een nieuwe CPU er in wil prikken, dan kan het zinvol zijn om wat extra uit te geven ;)
Zie hierboven. Het maakt wel uit. Zeker omdat Ryzen 2 een serie aan boost functies heeft die niet allemaal op een B350 bordje werken. Ze werken op X470 en ASUS heeft ze ook geïmplementeerd op X370. In ieder geval op de Prime Pro en C6H, maar waarschijnlijk ook de Strix F. Het alternatief is de chip dan zelf overclocken. Dat kan natuurlijk op de meeste B350 bordjes. Ik heb alleen zoiets van als je toch het budget hebt, dan zijn die paar tientjes voor een uitstekend bord het meer dan waard.

[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-04-2018 12:48 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• CasperMarsman
Thanks!
Ik denk dat ik inderdaad de Asus neem, persoonlijk lijkt me die ook wel mooi in de kast staan.
Voor het scherm ga ik nog even zoeken en langs bij de mediamarkt om het een en ander uit te proberen (al neig ik wel al stiekem naar LG's 4k scherm)

• jorgh
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:40:
[...]
Gigabyte heeft voor de Gaming Ultra simpelweg meer crap VRM onderdelen op het bord gestopt. Dat is niet dik in orde, dat is minder waardeloos. ASUS heeft voor hun Prime X470 Pro gekozen om van hoge kwaliteit mosfets, naar nog betere powerstages te gaan.
Beide borden hebben een 10+2 phase setup en lijken erg op elkaar wat power design.
Gigabyte gebruikt de IR3553 welke 40A kunnen leveren, waar Asus de IR3555 gebruikt, welke 60A kunnen leveren. Maar met de huidige Ryzen CPU's is 40A al behoorlijke overkill.
Dat ASUS bord heeft een veel betere stroomvoorziening die koeler zal blijven want de levensduur zal verbeteren. Eventueel kan je ook een betere OC op iets minder voltage krijgen met een beter bord.
Uit de tests welke op dit moment over dit onderwerp beschikbaar zijn scoren beide borden op VRM temperatuur gelijk en behoren ze tot de best presterenden op dit punt. Ze zouden zelfs zonder heatsinks zonder kunnen draaien, maar het ziet er natuurlijk wel cool uit 8)

Asus heeft zeker een goede BIOS met veel mogelijkheden tot tweaken als je wilt overklokken. Als je dat echter niet van plan bent lijkt de mindere BIOS van Gigabyte mij echter geen enkel probleem en biedt deze meer dan voldoende mogelijkheden.
Het Asus bord is zeker een mooi bord, maar dat maakt niet dat de Gigabyte niet het overwegen waard is. Het prijsverschil gaat toch richting de 20 euro en we hebben het hier over 'budget' x470 borden, dus dat lijkt mij zeker iets om mee te wegen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

jorgh schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:51:
[...]

Beide borden hebben een 10+2 phase setup en lijken erg op elkaar wat power design.
Gigabyte gebruikt de IR3553 welke 40A kunnen leveren, waar Asus de IR3555 gebruikt, welke 60A kunnen leveren. Maar met de huidige Ryzen CPU's is 40A al behoorlijke overkill.
De Gaming Ultra gebruikt net zoals de Gaming 5 zeer lage kwaliteit mosfets in een "nep" acht fasen VRM ontwerp. Nep omdat er maar voor vier fasen een signaal vanuit de PWM chip wordt verstuurd. Het is dus een veredelde vier fasen VRM die een minder stabiel voltage zal leveren dan een zes fasen VRM.

Jij beschrijft hier het VRM ontwerp van de Gaming 7, die net zoals de ASUS Prime X470 Pro gebruikt maakt van 40A powerstages van IR. Vervolgens gebruikt de C7H 10x60A powerstages wat nog beter is dan de Gaming 7.

Verder zijn 6x40A powerstages natuurlijk al overkill, maar het betekent wel dat ze koel blijven en dus een langere levensduur hebben. Ook speelt dit een rol bij efficiëntie omdat een VRM die koeler blijft en goed is gekalibreerd op het verbruik van de chip, minder energie zal verbruiken.

Voor een bordje van €160+ mag je enige kwaliteit verwachten. ASUS levert, Gigabyte niet. Ben je dus in de markt voor een bordje in die prijsklasse, dan is ASUS je keuze omdat ze leveren. :)

Zie ook:
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
[...]

Uit de tests welke op dit moment over dit onderwerp beschikbaar zijn scoren beide borden op VRM temperatuur gelijk en behoren ze tot de best presterenden op dit punt. Ze zouden zelfs zonder heatsinks zonder kunnen draaien, maar het ziet er natuurlijk wel cool uit 8)

Asus heeft zeker een goede BIOS met veel mogelijkheden tot tweaken als je wilt overklokken. Als je dat echter niet van plan bent lijkt de mindere BIOS van Gigabyte mij echter geen enkel probleem en biedt deze meer dan voldoende mogelijkheden.
Het Asus bord is zeker een mooi bord, maar dat maakt niet dat de Gigabyte niet het overwegen waard is. Het prijsverschil gaat toch richting de 20 euro en we hebben het hier over 'budget' x470 borden, dus dat lijkt mij zeker iets om mee te wegen.

• jorgh
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:00:
[...]
Jij beschrijft hier het VRM ontwerp van de Gaming 7, die net zoals de ASUS Prime X470 Pro gebruikt maakt van 40A powerstages van IR.
Kijk, daar komt de verwarring vandaan.

Tnx, voor de duidelijke uitleg.
Pagina: 1