Wasmaschine maakt veel herrie, loopt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 19:30
Hoi.

Eigenlijk even een vraagje ter mogelijke bevestiging

Onze wasmaschine maakt een zooi herrie, loopt niet.
Kan veel vinden over herruie en lopen, zelfs zonder lopen. Veelal niet waterpas, iets er in.

Ik vermoed dat ik iets anders heb.

Om de trommel zit een soort beschermtrommel. Die hangt aan veren. Ik vermoed dat er in die beschermtrommel een soort draarubbers zitten waarop mijn eigenelijke trommel draait, aangedreven door een snaar achter aan de trommel.
De binnentrommel voel ik bewegen in de uitentrommel, in zoverrre dat er echt speling op zit. Kan het zijn dat deze mogelijke draairubbers verslijten, waardoor deze speling ontstaat en daarmee de herrie?

If so, dan denk ik dat het een andere maschine wordt, dit ding is ook al 7 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Alles kan, maar zonder het ding open te maken zul je het nooit weten :)
Herrie maar geen beweging klinkt als een afgebroken mechanisch iets, dat is meestal wel te vervangen.
Schroef hem open, in het ergste geval moet je gewoon nog steeds een nieuwe kopen

[ Voor 61% gewijzigd door heuveltje op 21-04-2018 15:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
heuveltje schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:10:
Alles kan, maar zonder het ding open te maken zul je het nooit weten :)
Herrie maar geen beweging klinkt als een afgebroken mechanisch iets, dat is meestal wel te vervangen.
Schroef hem open, in het ergste geval moet je gewoon nog steeds een nieuwe kopen
Hij is open, daarom weet ik dat er niks in zit, en dat de binnentrommel echt met speling in de buitentrommel hangt. Alsof ik versleten lagers in mijn mountainbike heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 19:45
Of de binnentrommel draait kun je toch gewoon door het deurtje zien?
Draait die niet en heb je wel lawaai, dan is de aandrijfriem stuk of los.

Daarnaast, heb je die die veelvoorkomende oorzaken al uitgesloten?
Dus waterpas zetten. En aanzetten zonder was erin (om te kijken of het aan de lading ligt).

De veel voorkomende die ik mis in je lijstje is vuil in de afvoerpomp. Heb je het filter schoongemaakt? Pompt hij water wel goed af?

Als het dat allemaal niet is, zou het de lagers van de trommel kunnen zijn. Bij een goedkope machine kun je dan beter een nieuwe kopen. Bij een dure (miele ofzo) is repareren nog wel de moeite.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aandrijfriem heel, waterpas (ding is niks aan veranderd, heeft jaren goed gewerkt), ligt niet aan lading, afvoerpomp werkt. Al dat spul gechecked. daarom mijn vraag of zo'n ding in elkaar zit zoals ik denk. Dus idd lagers, want het voelt en klinkt al sslechte lagers in een slechte MTB

Duur? het is een whirlpool, volgens mij al brut spul.

Edit ; Nog verder open, laat maar. Lagers zijn echt aan gort aan het gaan. En dat kan bij zulke toeren hard gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 21-04-2018 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 15:07
Mijn samsung machine maakte laatst ook een enorm kabaal. Zelf uit elkaar gehad, niks te vinden wat het kon zijn.

Uiteindelijk monteur erbij geweest, bleek de motor die aan de trommel hangt versleten rubbers te hebben. Die liep dus te rammelen!! aan de buitentrommel wat het kabaal maakte.

Ik dacht eerst zelf ook lagers, of schokbrekers maar dat was het dus allemaal niet.

Controleer dus ook eens of alles nog goed vastzit wat aan de trommel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

maartend schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:38:
Aandrijfriem heel, waterpas (ding is niks aan veranderd, heeft jaren goed gewerkt), ligt niet aan lading, afvoerpomp werkt. Al dat spul gechecked. daarom mijn vraag of zo'n ding in elkaar zit zoals ik denk. Dus idd lagers, want het voelt en klinkt al sslechte lagers in een slechte MTB

Duur? het is een whirlpool, volgens mij al brut spul.

Edit ; Nog verder open, laat maar. Lagers zijn echt aan gort aan het gaan. En dat kan bij zulke toeren hard gaan.
Hoe oud is je machine ?

als je het deurtje opent, hangt de trommel zgn los in de veren ?
op zicht scheef misschien of heel slap bij verticaal en horizontaal bewegen ?

(staat je watertoevoer wel open ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:30

SuBBaSS

-has Ryzen

Als je hem toch open hebt (da's de helle-klus altjd) kun je die lagers zelf nog wel vervangen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
Lagers hebben allemaal een uniek nummer zie zijkant dus die kan je misschien op Aliexpress nog kopen bij wijze van.

Zie ook hier: YouTube: Lagers vervangen van wasmachine, PartsNL uitleg en https://www.onlineonderde...machine-lagers-vervangen/

Simpel klusje man, ben je voor paar tientjes klaar.

https://hetonderdelenhuis.com/201-trommelkruis-kuip-lagers

Geef het lagernummer maar eens dan help ik zoeken

[ Voor 69% gewijzigd door pennywiser op 21-04-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx, maar eenvoudig gedaan. Ding is al oud, was niet duur. Dus nu een goede aangeschaft, kreeg nog cashback. Zuiniger op alle fronten en dus oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:58:
Simpel klusje man, ben je voor paar tientjes klaar.
Ja ja... Iets realistischer filmpje: YouTube: How to Replace Washing Machine Bearings. Vervolgens kom je van alles tegen tijdens het demonteren en loopt de rekening al snel op naar honderden euro's en een hoop frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
WVB>>WG

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:30

SuBBaSS

-has Ryzen

epias schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:35:
[...]

Ja ja... Iets realistischer filmpje: YouTube: How to Replace Washing Machine Bearings. Vervolgens kom je van alles tegen tijdens het demonteren en loopt de rekening al snel op naar honderden euro's en een hoop frustraties.
Ja als je het door een monteur laat doen sowieso: ook een ervaren ~ heeft zo'n machine niet in een paar minuten in-/uit elkaar.
Die lagers zijn de kosten niet, de tijd is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
epias schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:35:
[...]

Als je 2 linkerhanden hebt misschien. Zonder verder te kijken dan je neus lang is opgeven en flink geld uitgeven kan ook altijd inderdaad.
maartend schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:07:
Thnx, maar eenvoudig gedaan. Ding is al oud, was niet duur. Dus nu een goede aangeschaft, kreeg nog cashback. Zuiniger op alle fronten en dus oke.
Prima beslissing. :) Afkloppen maar onze Bosch draait al 11 jaar zonder problemen. 1600 tpm. Iets meer geld uitgeven is vaak beter inderdaad.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 21-04-2018 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
maartend schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:07:
Wellicht voor iemand in de toekomst: Ik had hetzelfde probleem als TS ,ook een Whirlpool, en Deze fabrikant maakt er een gewoonte van om de kuip te sealen. Is dus alleen op te lossen door een nieuwe kuip + inhoud te vervangen.

Ergo: Whirlpool en defecte lagers = nieuwe wasmachine.
Pagina: 1