Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 13:46
Gisteren toen ik thuis kwam probeerde ik mij pc aan te zetten, maar na een halve seconde ging hij ook gelijk weer uit. Nogmaals op de power knop drukken deed daarna helemaal niks meer, pc ging helemaal niet meer aan. Heb toen de stroom er een minuutje eraf gehad, helaas weer hetzelfde, bij de eerste poging ging hij heel kort aan, daarna helemaal niet meer.

ik ben hierna de volgende dingen gaan proberen;
  • Componenten een voor een eruit halen. Ik eindigde met het mobo, processor, 1 bankje geheugen en de voeding op een kartonnen doos.
  • Een andere voeding aangesloten
  • Bios reset door batterij verwijderen
  • Bios reset door jumpers te kortsluiten
Ook met het minimale aantal componenten aangesloten, en uit de kast, deed hij nog steeds hetzelfde.
Wat mij toen a well opviel was dat wanneer ik de BIOS resette, ik meteen weer een poging kon doen om de PC weer aan te zetten, en hij steeds een halve seconde aan ging zonder eerst de PSU weer een tijdje uit te moeten zetten. Dus ik dacht, ik blijf het gewoon meerdere keren proberen, en ja, na een tijdje bleef hij aan (de cpu en psu fans bleven draaien).
Vervolgens heb ik alle componenten weer aangesloten en in de de kast gezet. Na herhaaldelijke pogingen van BIOS resetten en aan zetten (ik denk maar zo 50 pogingen) ging hij aan!
Eerste wat ik daarna heb gedaan is de nieuwste BIOS versie downloaden, rebooten naar de BIOS en flashen. Dit ging allemaal prima.
Rebooten van de pc daarna ging meerdere malen ook prima. Maar toen ik hem daarna had afgesloten, was ik weer terug bij af en ging hij weer maar een halve seconde aan. |:(
Ik heb de PC nu weer aan en zet hem steeds in slaapstand, daar komt hij prima uit, maar uit zetten gaat dus weer dezelfde problemen opleveren.

Hier nog even een componentenlijstje;
  • MSI B85 G43 Gaming
  • I7 4770k (i know, waarom deze combi, maar ik had voorheen een i5, deze cpu heel goedkoop kunnen krijgen
  • GTX1070
  • 4x 4GB Ballistix geheugen
  • 550 CoolerMaster voeding
Is er iemand die mij verder kan helpen, want zelf ben ik een beetje ten einde raad. :?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Heeft de PC eerder wel gefunctioneerd (in deze configuratie) en ontstond het probleem 'spontaan' of doen de problemen zich voor na een bepaalde verandering?

Dat starten met één geheugenbankje, ook geprobeerd met een ander geheugenbankje of steeds met dezelfde??

[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 21-04-2018 14:04 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
De PC heeft de afgelopen 2 jaar prima gefunctioneerd, het was heel spontaan. De ene dag deed hij het nog, de volgende niet meer. Ik heb met verschillende bankjes geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 12:56
Als de PC spontaan uitvalt en niet meer aan wilt denk ik als eerste aan de voeding.
Heb je eventueel een andere voeding om deze met het systeem te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
Sincery schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 14:50:
Als de PC spontaan uitvalt en niet meer aan wilt denk ik als eerste aan de voeding.
Heb je eventueel een andere voeding om deze met het systeem te testen ?
Hij valt niet spontaan uit als ik hem gebruik, als hij eenmaal aan is, doet hij het perfect. Alleen met aan zetten valt hij dus na een halve seconde weer uit. Ik heb al met een andere voeding getest, zoals ook in de OP staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lastig. Zoiets ooit wel eens gehad met een videokaart waarna de pc structureel eerst 2x crashte tijdens boot en het dan na de 3e keer reset altijd wel deed...

Processorkoeler draait en goed vast?
Misschien eens grasduinen in de BIOS settings en kijken naar conservatievere waarden?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
bombadil schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:05:
Lastig. Zoiets ooit wel eens gehad met een videokaart waarna de pc structureel eerst 2x crashte tijdens boot en het dan na de 3e keer reset altijd wel deed...

Processorkoeler draait en goed vast?
Misschien eens grasduinen in de BIOS settings en kijken naar conservatievere waarden?
Ja, koeler zit goed vast, heb deze met alles testen ook eraf gehad, en cpu ook een keer eruit gehad en opnieuw erin gedaan.
Met conservatievere waarde bedoel je underclocken? want zoals gezegd moet ik de BIOS steeds resetten, dus hij zit al op 'fabriekswaardes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Lupinix schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:15:
[...]

Ja, koeler zit goed vast, heb deze met alles testen ook eraf gehad, en cpu ook een keer eruit gehad en opnieuw erin gedaan.
Met conservatievere waarde bedoel je underclocken? want zoals gezegd moet ik de BIOS steeds resetten, dus hij zit al op 'fabriekswaardes'.
Heb je nog een CMOS batterijtje liggen ergens? Probeer die eens te verwisselen.
Kan me zo meteen niet herinneren, maar het lijkt mij dat de 4770k een IGP heeft? Heb je nog een discrete videokaart erbij? If so: Haal die er even uit?

En voor de rest zo kaal mogelijk opstarten: Een computer heeft enkel een CPU, memory en een GPU (discreet of integrated) nodig om door een POST te geraken.

Heb je die i5 nog ergens liggen? Aangezien het lijkt dat je 4770k een tweedehands is, kan het lonen om dat te elimineren.

Verder: probeer je front panel ook eens los te koppelen van je moederbord (de power/reset knoppen en -leds) en de PC te starten dmv de Powerbutton pinnetjes op het moederbord kort te sluiten (schroevendraaier/muntje)

Als je de ATX voedingsconnector van het moederbord haalt kan je een groen en zwarte kabel overbruggen dmv een paperclip. Zorg dat je verbruikers hebt aangesloten op de voeding (harddrives, fans) en probeer de voeding zo even te starten.

Dit kan zoveel oorzaken hebben: een PSU die zijn capacitors niet helemaal kan/wil opladen/ontladen, kortsluiting ergens, defect component, dode CMOS batterij ,...

Een voedingtester en wat spare hardware is daarom nooit een slechte investering ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Tokkes op 21-04-2018 17:27 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
Tokkes schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:24:
[...]

Heb je nog een CMOS batterijtje liggen ergens? Probeer die eens te verwisselen.
Kan me zo meteen niet herinneren, maar het lijkt mij dat de 4770k een IGP heeft? Heb je nog een discrete videokaart erbij? If so: Haal die er even uit?

En voor de rest zo kaal mogelijk opstarten: Een computer heeft enkel een CPU, memory en een GPU (discreet of integrated) nodig om door een POST te geraken.

Heb je die i5 nog ergens liggen? Aangezien het lijkt dat je 4770k een tweedehands is, kan het lonen om dat te elimineren.

Verder: probeer je front panel ook eens los te koppelen van je moederbord (de power/reset knoppen en -leds) en de PC te starten dmv de Powerbutton pinnetjes op het moederbord kort te sluiten (schroevendraaier/muntje)

Als je de ATX voedingsconnector van het moederbord haalt kan je een groen en zwarte kabel overbruggen dmv een paperclip. Zorg dat je verbruikers hebt aangesloten op de voeding (harddrives, fans) en probeer de voeding zo even te starten.

Dit kan zoveel oorzaken hebben: een PSU die zijn capacitors niet helemaal kan/wil opladen/ontladen, kortsluiting ergens, defect component, dode CMOS batterij ,...

Een voedingtester en wat spare hardware is daarom nooit een slechte investering ;)
of ik ben heel slecht in dingen verwoorden, of mensen nemen de OP niet goed door, maar ik heb het mobo uit de kast gehaald, op een kartonnen doos gelegd, alleen CPU, 1 bankje geheugen en voeding aangesloten en dan doet hij hetzelfde, fans draaien en leds gaan aan voor een halve seconde en gaan dan weer uit. Aan zetten deed ik door de 2 pinnetjes kort te sluiten. De i5 heb ik helaas niet meer, omruilen voor de i7 was part of the deal :P
Een andere voeding heb ik ook geprobeerd, dus daar zal het niet aan liggen. Het probleem moet hem denk ik in het mobo of CPU zitten.

PS. ik heb indd een discrete GPU, heb de OP er op aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
Lupinix schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:34:
[...]

of ik ben heel slecht in dingen verwoorden, of mensen nemen de OP niet goed door, maar ik heb het mobo uit de kast gehaald, op een kartonnen doos gelegd, alleen CPU, 1 bankje geheugen en voeding aangesloten en dan doet hij hetzelfde, fans draaien en leds gaan aan voor een halve seconde en gaan dan weer uit.
Haha, excuus - ik ga de schuld maar even steken op het niveau hier bij het gros van de posts waardoor ik aannames maakte 8)7 Excuses, had ik niet mogen doen.

Maar ben wel benieuwd of je nou dat CMOS batterijtje al had gewisseld? ;)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
Tokkes schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:53:
[...]

Haha, excuus - ik ga de schuld maar even steken op het niveau hier bij het gros van de posts waardoor ik aannames maakte 8)7 Excuses, had ik niet mogen doen.

Maar ben wel benieuwd of je nou dat CMOS batterijtje al had gewisseld? ;)
Nee dat nog niet, die heb ik zo niet liggen. Zou dat uit kunnen maken denk je? ik kan de huidige wel even met een multimeter checken, hiermee kan ik denk ik wel zien of die nog goed is gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
Lupinix schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 20:37:
[...]

Nee dat nog niet, die heb ik zo niet liggen. Zou dat uit kunnen maken denk je? ik kan de huidige wel even met een multimeter checken, hiermee kan ik denk ik wel zien of die nog goed is gok ik.
vanuit eigen ervaring zou ik zeggen dat het wel degelijk kan uitmaken. Heel veel success heb ik er nog niet mee gehad, maar wel genoeg om de investering te verantwoorden (het is nogal wat goedkoper dan een nieuw moederbord/cpu ;) ).

Met een multimeter testen kan ook inderdaad :) of op je powerledje aansluiten

[ Voor 7% gewijzigd door Tokkes op 21-04-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lupinix schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 17:15:
Fabriekswaardes MSI zetten Turbo`s , automatische overklok e.d. standaard aan. Daar zou je mee kunnen variëren maar omdat de PC in eerste instantie wel functioneerde (wel met oude BIOS) zou dat niet de oorzaak moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen? Die neemt je van voor tot achteren mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupinix
Even een update van het probleem. Uiteindelijk was het toch de voeding! Dit was eigenlijk al het eerste wat ik verwachtte, en ook het eerste wat ik geprobeerd heb. De reserve voeding die ik nog had liggen kwam uit een oud systeem die het altijd nog had gedaan. Schijnbaar was deze nu ondertussen ook overleden en vertoonde precies hetzelfde probleem als de huidige voeding die er in zat.
Afgelopen weekend een ander moederbord erin gezet, en ik bleef hetzelfde probleem hebben.
Uiteindelijk nog met een 3e voeding geprobeerd van een vriend van mij, en ja hoor, hij deed het gewoon.
Nu een nieuwe voeding gekocht zelf, en dus een MSI Z87-G45 over, die ik 2ehads had gekocht.
Pagina: 1