Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Zoals ik in een eerder topic al heb gemeld, hoop ik binnenkort een product te kunnen leveren aan een klant buiten de EU. Op zich kan ik met Acumulus prima uit de voeten als het gaat om het maken van de factuur (een combinatie van 0% BTW en BTW-vrij), maar hoe kan ik deze klant het goedkoopste laten betalen?

Op dit moment staat op mijn factuur standaard mijn IBAN met BIC code, maar volgens mij kost dat voor buitenlandse valuta iets van 20 euro. Een andere optie die ik zie is PayPal, maar daar zit je ook al gauw met percentages commissie zodra er valuta gewisseld moet worden. En als de klant het "verkeerd" overboekt, worden die kosten ook nog eens aan mijn kant in mindering gebracht.

Wat is de voordeligste manier voor beide partijen om betalingen naar het buitenland te verrichten?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen idee over welk eerdere topic je het hebt. Eenmalig of structureel de komende maanden/jaren? En een bedrag met 1, 2, 3 of 4 nullen? Lijkt me erg relevant voor de richting (en of 20eur veel of verwaarloosbaar is). Bij structureel zou je bijv minder vaak kunnen laten betalen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
En als het volume begint op te lopen, zou je een lokale entiteit kunnen openen in het land van je klanten en zelf je betalingen naar NL kunnen bundelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:57
Indien structureel is een service als Mollie of Stripe een mogelijkheid voor creditcard betalingen. Kost wel zo'n 2.9%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 09:04
Transferwise Borderless is wat je nodig hebt. https://transferwise.com/...tm_campaign=landing_block

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
F_J_K schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:57:
Geen idee over welk eerdere topic je het hebt. Eenmalig of structureel de komende maanden/jaren? En een bedrag met 1, 2, 3 of 4 nullen? Lijkt me erg relevant voor de richting (en of 20eur veel of verwaarloosbaar is). Bij structureel zou je bijv minder vaak kunnen laten betalen.
Ik heb een product dat gefactureerd wordt met 3 nullen, wat wereldwijd wordt geleverd. Nu Australie, volgende week US, de week daarna geen flauw idee nog. Zijn dus steeds andere klanten in andere landen (EU en non-EU).
Ga ik me eens in verdiepen, bedankt!

Edit: Wow, dat ziet er gaaf uit. Het enige "probleem" dat ik dan nog zie, is het volgende:

Mijn administratie is in euro's. De offertes en facturen dus ook. Op het moment dat ik mijn Australische klant zeg, joh, maak in plaats van €1000 anders maar AUD 1600 over, dat ik dan met koerswisselingen zit. Dus tegen de tijd dat de betaling binnen is, en ik hem heb omgezet in Euro's, is het nooit precies €1000, maar bijvoorbeeld €998 of €1005. Hoe krijg ik dan mijn boekhouding kloppend? Ik zou immers €1000 moeten ontvangen, en het is maar €998. Zou "het er gewoon maar bij laten" een optie zijn, in de hoop dat het over het jaar wel gemiddeld op 0 uitkomt?

Edit 2: Ik zie nu dat met de conversie van AUD naar EUR, zij 1% commissie rekenen. Dat is maar marginaal minder dan een internationale (SEPA) overboeking met de bedragen waar ik het over heb. Toch is het wel verdomde gemakkelijk, zeker voor mijn klanten!

Kan ik dan die 1% kosten in mijn boekhouding opvoeren als aftrekpost?

[ Voor 35% gewijzigd door SeatRider op 27-04-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Natuurlijk. Bankkosten zijn zakelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paypal.
Oeps dikke vingers ik was nog niet klaar.
Met paypal kun je klanten ook met hun CC laten betalen.
Paypal.me heet het(?)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:56:
Paypal.
Oeps dikke vingers ik was nog niet klaar.
Met paypal kun je klanten ook met hun CC laten betalen.
Paypal.me heet het(?)
Klopt, maar zodra daar een currencywissel in zit, betaal je daar ook ineens de hoofdprijs, dat kan zomaar ineens een paar procent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:59:
[...]

Klopt, maar zodra daar een currencywissel in zit, betaal je daar ook ineens de hoofdprijs, dat kan zomaar ineens een paar procent zijn.
Als je in euro factureert heb je daar geen last van, de klant wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:45:
[...]
Edit: Wow, dat ziet er gaaf uit. Het enige "probleem" dat ik dan nog zie, is het volgende:

Mijn administratie is in euro's. De offertes en facturen dus ook. Op het moment dat ik mijn Australische klant zeg, joh, maak in plaats van €1000 anders maar AUD 1600 over, dat ik dan met koerswisselingen zit.
In plaats van een Transferwise rekening openen, kun je de klant ook een overboeking naar jouw gewone rekening laten doen met TransferWise. Dat is misschien net iets duurder maar nog altijd veel minder dan een bank, zeker bij bedragen met meerdere nullen. Dan kan hij/zij het aantal euro opgeven en direct zien hoe veel AUD dat kost. Je geeft dan gewoon je IBAN door, met de suggestie om de overboeking met TransferWise te doen.

Ik denk dat jouw bovenstaande situatie in grotere bedrijven wordt opgelost door een Australische vestiging te openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:57
Wij factureren normaal in euro en laten via IBAN betalen, kosten vallen mee naar mijn idee, het staat snel op de betaalrekening en direct bruikbaar voor inkopen ed. Met PayPal is het een bepaald percentage, een keer gebruikt maar was duurder dan met IBAN.

Soms factureren we in dollars, dan is er altijd risico op koers winst of verlies, dat kan een boekhouder meenemen in de administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlbertJP schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:39:
Ik denk dat jouw bovenstaande situatie in grotere bedrijven wordt opgelost door een Australische vestiging te openen...
Je (nou ja, de OP) kunt gewoon rekeningen in meerdere valuta aanhouden bij je huisbank, of een bankrekening in een ander land openen. Je moet trouwens ook niet raar opkijken als klanten gewoon een Euro-rekening hebben met een IBAN en BIC en gewoon zo betalen.

Kortom: ik zou me er niet echt druk overmaken en zou eerder nadenken over het debiteurenrisico als er niet vooruit betaald wordt.

En je kunt wisselkoersverschillen gewoon op een aparte grootboekrekening boeken, de ene keer win je, de andere keer verlies je. Dan loopt je administratie weer gladjes.
Pagina: 1