QR-codes en de uitlees mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.945 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneus18
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01-2019
L.S.,

Is het mogelijk om achteraf middels het uitlezen van een QR code te achterhalen wat iemand heeft gekocht.
Stel een klant heeft iets gekocht. Op die bon zou ik dan gelijk een QR code geprint willen hebben. Als er dan achteraf blijkt iets niet goed te zijn hoeft de klant alleen de QR-code te scannen en dan kan iet gelijk zien waar het om gaat.

Gr. Eus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat is bestaande functionaliteit in de meeste kassa/backoffice systemen. Kijk maar bij de grote retailers.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 17:24

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik zou er niet veel tijd in stoppen. QR codes zijn nooit bekend geworden in Nederland. Mensen weten niet hoe/wat ze er mee kunnen. Ik kan het weten, ik had een bedrijf met QR codes back in the days..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@_Erikje_ Het is idd een beetje een niche markt maar er zijn wel daadwerkelijk mensen die er wat mee doen. Wij hebben een site (als aanvullende dienst op producten) in de groene sector waar wij informatie leveren over gekochte producten, het aantal bezoeken valt ons niet tegen.

Hoe dan ook in het gaval van TS is de qr niet voor klanten maar voor hem zelf. Overigends een gewone barcode is veel makkelijker in gebruik, qr voegt niets toe en zeker op kassabonnetjes veel gevoeliger voor leesfouten.

@kneus18 Dat had ik toch niet goed gelezen, in dat geval moet ik mij wel aansluiten bij Erikje dat ondanks QR best geaccepteerd is het niet erg toegankelijk is. Maar een klein deel van de mensen weet deze te scannen en als je de klant er om vraagt dan gaat het je alleen maar extra tijd kosten om uit te leggen hoe het moet e.d.

Gewoon een unieke leesbare code die de klant kan doorgeven (goh.. zou er iets als een transactie nummer bestaan) is dan veel makkelijker.

@hieronder.. nee. barcodes zijn veel beperkter. Uiteraard kan je er wel een URL in zetten maar standaard zal een scan applicatie daar niets mee doen tenzij je er zelf iets voor schrijft (zoals postnl app).

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneus18
Kun je deze informatie ook allemaal kwijt in een barcode en die eenvoudig scannen met mobiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De informatie zit niet zozeer in de code zelf. De barcode staat in een database en in die database zit aan de code een bon gekoppeld. Op die bon zijn producten zichtbaar die de klant heeft gekocht.

IKEA (en nog veel meer winkels) zetten barcodes op hun kassabonnen, handig bij retouren. Ze kunnen dan de bon scannen, daarna het product scannen en een nieuwe bon printen.

Je hoeft dit wiel dus écht niet opnieuw uit te vinden, het bestaat namelijk al. Je moet alleen even zoeken naar de implementatie er van.

Als je dingen wilt laten scannen met een mobiel dan zul je dus je kassa database aan het internet moeten hangen om dit toegankelijk te maken. Je moet je zelf wel afvragen of dat is wat je wilt.

Of is dit wat je wilt? http://www.tomakeyoumove.nl/index.php?page=qr_code

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 21-04-2018 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Als je wil weten wie/wat/wanneer/waar gekocht heeft zul je in ieder geval unieke bar/QR code moeten koppelen aan producten/bonnen. Maar in zo'n bar/QR code hoef je niet meer te zetten dan een ID en dat te koppelen bij afrekenen in je database aan alle overige gegevens. In elke bar/QR code kun je makkelijk een id kwijt; daar zijn ze namelijk voor ontworpen.
kneus18 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:54:
en die eenvoudig scannen met mobiel?
Scannen kan altijd; het punt is dat jij waarschijnlijk wil dat er dan "vanzelf" iets mee gebeurt. En dat gaat je met een (bestaande) lineaire barcode niet lukken tenzij je een specifieke app maakt. In zo'n lineaire barcode kun je niet veel meer kwijt dan "123456789" (gewoon een nummer (of soms ook een paar letters)). Daarmee kan je telefoon natuurlijk niks; tenzij je een app maakt die vervolgens http://jouwsite.nl/orderinfo/123456789 opent ofzo. In een QR code kun je (veel) meer informatie kwijt en daar zijn (min-of-meer) "standaarden" voor; zo kun je er makkelijk een URL in kwijt en dat begrijpt zo'n beetje elke telefoon wel en zal die dan ook openen in een browser. Daarmee hoef je dus geen specifieke app te maken.
_Erikje_ schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:47:
Ik zou er niet veel tijd in stoppen. QR codes zijn nooit bekend geworden in Nederland. Mensen weten niet hoe/wat ze er mee kunnen. Ik kan het weten, ik had een bedrijf met QR codes back in the days..
Misschien was er geen geld in te verdienen maar QR codes zijn prima bekend bij 't grote publiek en mensen weten dondersgoed wat ze er mee kunnen. Ze worden zelfs steeds meer mainstream (om o.a. wifi-(toegangs)codes mee te delen). Niet elke opa-of-oma zal QR codes misschien kennen maar bekend zijn ze heus wel. Je komt ze ook overal tegen.
DukeBox schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:11:
Hoe dan ook in het gaval van TS is de qr niet voor klanten maar voor hem zelf.
Niet:
kneus18 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:08:
Als er dan achteraf blijkt iets niet goed te zijn hoeft de klant alleen de QR-code te scannen
Overigends een gewone barcode is veel makkelijker in gebruik
Niet als je niet wil dat klanten een App moeten installeren om er iets mee te kunnen; dat is hooguit makkelijker in 't gebruik als je de code alleen maar zelf nodig hebt.
qr voegt niets toe en zeker op kassabonnetjes veel gevoeliger voor leesfouten.
Onzin; QR voegt wel degelijk iets toe, namelijk dat zo'n beetje elke telefoon 't wel kan scannen zonder app. En veel gevoeliger is al helemaal onzin, het tegendeel is waar; een 1D barcode heeft hooguit een simpele checksum, QR codes hebben verschillende mates (levels) van error-correction. Ze zijn zelfs zo "robuust" dat er hele logo's in verwerkt worden en al.

[ Voor 108% gewijzigd door RobIII op 21-04-2018 11:42 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneus18
Dat is inderdaad wat ik zou willen. Top bedankt.
#Sypie, ben je zelf toevallig bij dit betrokken geweest of weet je hier het nodige van?

Gr. Eus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RobIII schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 11:15:
Niet als je niet wil dat klanten een App moeten installeren om er iets mee te kunnen; dat is hooguit makkelijker in 't gebruik als je de code alleen maar zelf nodig hebt.
Dat had ik inderdaad niet goed gelezen, de klant moet het kunnen scannen dan is QR op zich makkelijker.
Onzin; QR voegt wel degelijk iets toe, namelijk dat zo'n beetje elke telefoon 't wel kan scannen zonder app.
Voor wat betreft een App, ik heb een Samsung S7, pak ik een QR code en start ik mijn camera op dan gebeurd er niets. Ook na het maken van de foto en openen in galary. Ik kom ook verder geen App tegen wat iets te maken lijkt te hebben met QR codes.
En veel gevoeliger is al helemaal onzin, het tegendeel is waar...
Technisch heb je helemaal gelijk, maar qua gevoeligheid (lees: gebruiksgemak) om te scannen is het echt een heel ander verhaal.

Wij hebben uitgebreide testen gedaan met meerdere doelgroepen en het scannen van codes. Toentertijd met een Galaxy S4 en een iPhone 4s welke voor toen geen slechte camera's hadden.
Het verschil in scan tijd tussen 10 barcodes en 10 qrcodes was meer dan 10 keer zoveel.

De test ook gedaan met half en geheel vervaagde codes, gevouwen/verkreukelde/bolle papiertjes, verschillende wit tinten i.v.m. reflectie, dat liep zo op dat mensen bij met het scannren van een QR het meermaals moesten opgeven omdat de camera niet meer scherp stelde e.d. De barcode kwam er iedere keer als winnaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Nut en noodzaak ontgaat mij even omdat de context mist, maar als je een uniek transactie nummer (of productnummer) hebt en een back-end waar de details daarvan dan stop je in de qr code de url naar het back-end met als parameter het nummer. De qr code moet je dus elke keer maken en is uniek. Ik zou het nummer er ook in gewone tekst er onder zetten, voor degen die niet weten wat ze met de qr code moeten doen.

Een andere vraag is of deze gegevens publiek in te zien moeten zijn (door iedereen die de code weet/gokt). Zeker als je transactie nummers in volgorde uitgeeft....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliftas
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-02-2023
Wat is de beste QR / bar code scan app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Cliftas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:49:
Die standaard op je telefoon (in de camera app) zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Cliftas schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:49:
Niet echt de bedoeling dat je daar een 4 jaar oud topic voor kicked. Lees onze Quickstart even en probeer 't dan (in 't juiste subforum by the way) even opnieuw.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.