Ik ben zelf van mening dat de 'echte' fdisk eenvoudiger is om mee te werken dan de cfdisk of wat RedHat ook gebruikt. Je kunt op deze manier een partitieschema opzetten:
start fdisk (kan als het goed is tijdens installatie, ik neem aan ook al in RedHat 5.1)
laat de opties zien (is geloof ik de 'l', maar staat erbij). Alle hiervolgende toetsen zijn uit mijn hoofd en ik heb het al anderhalf jaar niet meer gedaan, dus het zou kunnen dat het iets anders is. Zie die lijst met opties voor de correcte toetsen.
maak een nieuwe partitie aan (dit is meen ik de 'n')
geef bij het aanmaken als opties op dat hij bijvoorbeeld 8GB moet zijn. De grootte kan in principe gewoon totale_ruimte - swapruimte zijn, waarbij swapruimte voor jou in principe 256MB is (al kan je in de praktijk volgens velen met minder toe*). Deze partitie krijgt type 82 ('linux native').
maak vervolgens een tweede partitie aan. Deze partitie krijgt de rest van de ruimte op je schijf, bij voorkeur dus 256MB. Het type is hier 83 ('linux swap').
sla het geheel op, ik meen dat dit kan met 'w'. Voor je dit doet is het misschien slim om te zien hoe je partities ervoor staan, dit kan meen ik met 'p'.
Je kunt dan in cfdisk weer je mountpoint selecteren, hier kies je '/' voor de grote partitie ('linux native'). De swap-partitie heeft geen mountpoint nodig.
Een klein vraagje: weet je zeker dat je 5.1 wilt installeren? De grafische mogelijkheden daarvan zijn nog vrij archaisch, om het maar vriendelijk uit te drukken. Ook de andere programma's zijn al flink verouderd. Voor een tientje koop je een splinternieuwe versie en als je kabel hebt dan download je hem. Dat maakt het beginnen ook een heel stuk eenvoudiger.
Nog twee tips: na het installeren zal linux bijna gegarandeerd niet al je geheugen vinden. Je kunt dit zien door op de console (=dos-prompt-achtig-iets) het commando 'free -m' te geven. Waarschijnlijk staat daar onder 'total' '64', terwijl je 128MB hebt. Je kunt dit verbeteren door in je /etc/lilo.conf expliciet op te geven hoeveel geheugen je hebt. Dit kan met de regel: append='mem=128M'. Neem dit over, inclusief apostrofen en draai daarna het programma lilo opnieuw door op je console 'lilo' in te typen.
Tweede tip: Zorg dat je als eerste de linux-native partitie aanmaakt bij het partitioneren. Als je eerst de swap-partitie aanmaakt, kan lilo gaan zeuren omdat deze oude versie niet op kan starten naar een schijf die boven de 1024e cilinder aangesproken moet worden.
Succes gewenst...
*: Is het niet, deadinspace?
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.