Uitgraven + isoleren woonkamer Vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 10:20
Dag tweakers.

Even horen wat jullie ideen zijn.
In de living lag een oude (lelijke vloer)

deze is er momenteel reeds uit + de baksteen/cement mengeling die hier onder zat.

Nu had ik de vloer graag volgens de laatste normen opgebouwd.

het huis staat momenteel op een ringbalkfundering. Dit op 32cm onder het vloerniveau.

Ons idee is dus uitgraven tot net onder de ringbalk en hier 15cm betonplaat ingieten.
(Bovenkant ringbalk gelijk aan de betonplaat)

Hierop dan werken met 22cm Platen EPS
Vloerverwarming op noppenplaat
Chappelaag
Keramisch Parket.

Enige tips/aanradingen?

Ook i.v.m Vloerverwarming. We doen alleszelf, uitgenomen de chappelaag op de vloerverwarming.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 23:32
Sta nu voor een(deels) gelijksoortige verbouwing. Wij hebben, in overleg met de aannemer, gekozen voor schuimbeton. (Meer info). Een soort beton met extreem veel lucht. Niet sterk genoeg als dragende constructie, wel prima als ondervloer. Dat vervangt dan in jou verhaal de betonplaat én de EPS panelen, waardoor je daarmee in één keer klaar bent. Voor ons pakt het goedkoper uit, maar wij werken met een aannemer, dus ik weet niet hoe goed dit bruikbaar is wanneer je alles zelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 20:48
onkl schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:12:
Sta nu voor een(deels) gelijksoortige verbouwing. Wij hebben, in overleg met de aannemer, gekozen voor schuimbeton. (Meer info). Een soort beton met extreem veel lucht. Niet sterk genoeg als dragende constructie, wel prima als ondervloer. Dat vervangt dan in jou verhaal de betonplaat én de EPS panelen, waardoor je daarmee in één keer klaar bent. Voor ons pakt het goedkoper uit, maar wij werken met een aannemer, dus ik weet niet hoe goed dit bruikbaar is wanneer je alles zelf gaat doen.
Schuimbeton heeft een wartmegeleidingscoefficient van 0,17 W/mK. Bij EPS is dat met 0,035 significant minder. Als je voor vloerverwarming gaat als primaire verwarming dan wil je de isolatie goed op orde hebben.

Dat lijkt me met schuimbeton moeilijk te lukken tenzij je met wel heel dikke lagen gaat werken. 20cm EPS heeft een R-waarde van 5,7. Daar heb je een bijna één meter dikke laag schuimbeton voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 13:42
Waarom niet bv een broodjeavloer? Dit is zo te zien in België, dus ik heb verder geen idee hoe en wat je fundering eruit ziet. Is het huis onderheid?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Wij zitten nu midden in een verbouwing, afgelopen donderdag is het schuimbeton gestort op de zandvloer. Kan het wel aanraden. Isolatie en ondervloer in een. Komende week wordt de vloerverwarming aangelegd en afgegoten met anhydriet. Mocht je vragen hebben stuur mij dan maar een bericht. Ik kijk niet altijd op tweeakters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-07 23:56
Let even op met je fundering.
Tenzij op palen gefundeerd, nooit dieper graven dan je funderingsbalk.
De fundering is als het goed is berekend op een bepaald aanlegniveau waarbij de aanvulling aan beide zijde alleen positief werkt voor de draagkracht maar deze niet per definitie nodig is.
Graven tot onder dit aanlegniveau verlaagt de korrelspanning en dus de draagkracht met mogelijk zettingen als gevolg.

Is het overigens je bedoeling een "zwevende" vloer te maken? (Als in niet verbonden met je fundering)
Anders zou het logischer zijn om de vloer op de funderingsbalk op te bouwen met bv een broodjesvloer. (Kleine oplegging vloer valt dieper tussen de balken)

Let wel ook hierbij is de vraag of de fundering hier op berekend is of niet.
Uit je OP maak ik niet uit hoe de vloer was opgebouwd.

Bij voorkeur zou je de nieuwe vloer op de zelfde manier opbouwen, maar dan met betere isolatie.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-07 18:17

GerritGekke

Gamechanger

De tip van @Morelleth goed in de gaten houden. Nooit onder de balk uitgraven, tenzij het op palen staat dan is dit minder essentieel.

Als je goed op het zand zit dan kan je volledig schuimbeton overwegen. Is gemakkelijke handeling en relatief goedkoop.

Eventueel op het schuimbeton een dunne laag pir aanbrengen voor hogere rc waarde (indien nodig en of gewenst). Daar dan de voerverwarming op aanbrengen.

Een andere optie is het aanbrengen van een broodje ligger vloer. Rondom kan je een stalen ligger (unp) aanbrengen aan de bestande funderingsbalk of binnenblad en hierop de liggers leggen.

Ik weet niet of er ook riolering onder de vloer ligt en of je hier later gemakkelijk bij wilt kunnen. In dat geval is schuimbeton wellicht minder interessant.

 Karma

Pagina: 1