Brad Pitt schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:22:
Getriggered door de comments ook ingevuld, en inderdaad snap ik er ook weinig van.
Geen idee hoe de antwoorden ergens aan kunnen bijdragen aangezien ik ze niet eens doelbewust kon invullen. Vrijwel overal care/don't care dus, bedoel hoe moet je in hemelsnaam de kwaliteit van shampoo B weten als je deze niet hebt gekocht.
Als de bedoeling is: shampoo is bijna op "dus" is ie goed snap ik de vraag, maar antwoord blijft dus generiek.
En weer verder met deze dag

Dankjewel, wat je op het einde zegt: 'shampoo is bijna op "dus" is die goed, is inderdaad de insteek. Dit om te kijken of dit ook voor andere producten geldt dan 'normale' producten. Als er inderdaad geen verschil is tussen de scenario's schaarste en overvloed is het onderzoek alsnog 'gelukt'. Er vanuit gaande dat het bij normale shampoo wel een verschil is te zien tussen schaarste en overvloed, zoals de literatuur aangeeft.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:17:
[...]
Kijk ook eens naar het rapport in mijn sig. Er is een verschuiving in aankoopgedrag.
Per saldo is er altijd invloed bij aankoop. Het sturen van die factoren is eigenlijk altijd beinvloeden, en sommige dingen zijn daarbij positief en andere negatief in gebruik (perceptie).
Als ik computers verkoop en mijn pand heeft geen informatie, ziet er bijvoorbeeld uit als een woonadres zonder enige indicatie, dan weet ik niet eens dat er een winkel is. Plaats ik een bord dan heb ik invloed op die waarneming. Enfin, dat tot aan de complexiteit van fraude met nepreviews. Alles telt.
Mocht je mensen zoeken voor een dieper interview, altijd leuk.
Bedankt voor je berichtje Floppus, hier heb ik wat aan. Komende dagen duik ik er in. Heb het al voorzichtig gescand vrijdag.
LA-384 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:26:
Wat moet ik hier in hemelsnaam invullen?
In this survey, you are asked about two products. Please choose the product category of those products
Het ging enkel over shampoo. Gelukkig geen error bij het kiezen van 1.
In de enquête ben je twee producten tegen gekomen, ofwel luizenshampoo ofwel normale shampoo en dit kon ook gemixt zijn. Deze horen dus bij de product categorie shampoos, dit was dan ook het antwoord wat verwacht werd. Dit is één van de twee attention checks, zijn deze vragen niet juist beantwoord gaat alle data de versnipperaar in.
Persoonlijk denk ik ook niet dat je iets uit de enquête kunt concluderen. Shampoo is een product waar (denk ik) weinig mensen erg over nadenken. Men gebruikt wat ze gewend zijn, tot het moment dat ze er niet meer tevreden over zijn en voor een nieuwe keuze komen te staan. Op dat moment zijn zoveel meer factoren die meespelen bij die keuze. O.a. Prijs, verpakking, naamgeving, inhoud, (bij sommige producten) ingredienten.
Als de enquête nou aangaf dat er luizen geconstateerd waren en je moet daarom luizenshampoo kopen, dan had dat wellicht hele andere resultaten gegeven. Dan wordt je namelijk weer gedwongen een keuze te maken. En dan kan ik me voorstellen dat beschikbaarheid wat zwaarder weegt. Bij mij althans wel, maar dat is dan zeker niet de enige factor.
Ik kan niets anders zeggen dan dat dit een hele goeie comment is. Ik had inderdaad nog specifieker moeten zeggen dat de mensen luizen hadden en daarom luizenshapoo gaan kopen. Verder dat het een product is waar mensen weinig over nadenken zou ook goed kunnen. Ik heb hier (mede door de pre-test) voor gekozen omdat het 2 duidelijke tegenpolen had in de non-embarrassing en embarrassing hoek. Bij condooms heb je dat bijv niet zo makkelijk, bij aambeienzalf is het ook niet zo duidelijk. Dus na lang wikken en wegen hier voor besloten.
Toen ik op mezelf ging wonen, kwam ik voor veel nieuwe keuzes te staan. Ik noem bijvoorbeeld boter, wasmiddel, vaatwasmiddel, kaas, douche gel. Ik heb mijn keuzes gemaakt op verschillende manieren.
Boter is wat ik van huis uit gewend ben, wasmiddel bekend van reclame, vaatwasmiddel beste uit de test bij consumentenbond, kaas naar eigen smaak en douchegel het eerste wat ik tegenkwam. Laatst had ik bakolie nodig (voorheen altijd boter gebruikt), mijn keuze werd toen gemaakt door een combinatie van prijs, inhoud en beschikbaarheid.
Bij alle bovenstaande voorbeelden heb ik die keuze 1x gemaakt en daarna blijf ik trouw aan dat product, totdat het niet meer verkrijgbaar is, of ze het dusdanig hebben "vernieuwd" dat ik er niet meer tevreden over ben.
Bij duurdere aankopen en apparatuur ben ik weer minder merktrouw. Daar kijk ik vooral naar reviews, eigenschappen, soms ook uiterlijk, prijs en beschikbaarheid. Zo heb ik onlangs een nieuwe koelkast gekocht waarbij zuinigheid en geluidsproductie zwaar meewogen. Daarvoor een nieuwe kookplaat waarbij ik me heb laten leiden door reviews, uiterlijk, beschikbaarheid (bijna uit de handel) en daarmee gepaard gaande prijs (prijs lag 50% lager dan adviesprijs en prijzen bij enkele andere winkels). Doordat de voorraad ten einde was, heb ik mijn aankoop vervroegd, ik had m'n zinnen al gezet op die specifieke kookplaat.
Soms laat ik me ook beïnvloeden door tijdelijke kortingen, of zichtbaar afnemende voorraad. Niet bij dagelijkse levensmiddelen, maar wel bij (relatief) duurdere aankopen.
Helemaal eens met wat je zegt, zo kijk ik er zelf ook naar. Dit is dan ook 1 van de redenen waarom ik dit allemaal niet meegenomen heb. Ik kan een effect die ik wellicht zie met de data-analyse niet toeschrijven aan schaarste, prijs, geur, reclame etc maar het is een mix. In dat geval weet ik niet waar mijn effect vandaan komt. Nu kan het
als die er is, direct toeschrijven aan schaarste.
3x3 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:21:
De vraagstelling in de enquête is zo extreem slecht, dat ik alleen slechte antwoorden kan geven die elke validiteit met keuzes die ik in een werkelijkheid maak missen.
Ik heb het gevoel dat dat bij meer mensen hier leeft. En dat het voor jou betekent dat je een onderzoek krijgt dat extreem onbetrouwbaar is, en geen enkele maatschappelijke, commerciële of wetenschappelijke relevantie heeft.
Ik zou een andere casus bouwen, of deze casus verbeteren en dan data verzamelen uit een proefopstelling.
In deze hoefde het niet per sé 1 op 1 met de werkelijkheid te staan. Zoals hierboven aangegeven kan ik dan niet weten waar het effect vandaan komt: prijs, geur, verpakking, schaarste etc. Of het zou dan een heel lange vervelende enquête worden met telkens vragen als; waarom heb je dit gekozen?
Toch heel erg bedankt voor het invullen. Alleen eerlijke antwoorden helpen mij verder.
hans_1990 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:41:
Ik vermoed dat dit onderzoek je zal kunnen helpen om aan te tonen dat je theorie van je opleiding beheerst. De bruikbaarheid van de resultaten laat denk ik veel wensen te over.
Een vragenlijst met verschillende scenario's spreekt aan op de rationale denkers, terwijl het juist om onbewuste beïnvloeding gaat. Observatie had naar mijn mening echt veel waardevoller geweest. En natuurlijk vraagtekens over:
- de priming door de inleiding
- sociaal wenselijke antwoorden
- het niet begrijpen van de vragen door de kleine verschillen & dubbele vragen
- het missen van essentiële opties (nooit kopen)
- de keuze in product waar het aandeel gêne naar mijn idee maar klein is
- het bepalen van de doelgroep (online is makkelijk maar ook representatief?)
- erg hypothetisch / ver van de realiteit (alle andere factoren maar weghalen (geen prijs, merk, volume, kleur etc) in plaats van deze wel meegeven maar gelijktrekken (zelfde prijs, merk, volume, kleur etc))
- het wel geven van andere incentives om voor het schaarse product te kiezen
maakt mij vermoeden dat je met de resultaten niet meer kan dan aantonen dat je een onderzoek kan opzetten, waarvan de resultaten geen enkel ander doel dienen dan je master behalen.
Ik krijg het idee aan je antwoorden in dit topic dat je wel degelijk je best probeert te doen, en keuzes met een reden hebt gemaakt (ook al zou ik het zelf niet zo doen). Om je wel verder te helpen, want ik weet hoe fijn het is om respondenten te hebben voor je onderzoeken, heb ik de vragenlijst wel voltooid. Ik hoop wel dat je inhoudelijk erg goed kijkt naar alle factoren die je resultaten kunnen kleuren en wat je daadwerkelijk voor conclusies kan trekken uit dit onderzoek. Onderzoekers / wetenschappers zonder enige zelfreflectie vind ik de ergste vorm van de medemens onbewust beïnvloeden ("want wetenschappelijk onderzoek is betrouwbaar" & "nummertjes / statistiek liegt niet".)
Bedankt voor je feedback en je respons op de survey! Alleen als door dit topic alleen wordt het 'limitation' kopje aardig uitgebreid, wat alleen maar positief is voor zoals je zegt de zelfreflectie.
erg hypothetisch / ver van de realiteit (alle andere factoren maar weghalen (geen prijs, merk, volume, kleur etc) in plaats van deze wel meegeven maar gelijktrekken (zelfde prijs, merk, volume, kleur etc))
Afgezien van prijs, zijn die andere wel gelijk toch? Heb (bewust) geen onderscheid gemaakt tussen merk (merkloos, maar had misschien beter een merk kunnen bedenken voor alle flessen) volume (zelfde grootte) en kleur (alles saai wit). Prijs had ik misschien ook bij nader inzien kunnen plaatsen en dan gewoon 3x hetzelfde. Eerlijk gezegd gedacht dat dit geen grote factor zou moeten spelen, maar misschien sloeg ik daar de plank dan mis.
Ramon schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:45:
[...]
Ik dacht hier dat het ging over de rest van de enquete, dus ik heb schoenen en nog iets ingevuld, maar toen was de enquete ineens afgelopen. Slechte vraagstelling.
Maar voor de rest van de vragen heb ik inderdaad overal care/don't care ingevuld. Shampoo is bij mij altijd hetzelfde merk. Douchegel daarentegen heb ik nog niet de ideale gevonden, maar dan sta ik dus prijs, inhoud, geur en eventuele aanbiedingen (3 voor 2 ed) te vergelijken voordat ik een keuze maak.
Dit is dus zoals eerder genoemd een controle vraag, iemand die niet het goeie antwoord geeft z'n data wordt verwijderd uit de dataset.
Vind je het verder niet heel raar om, wanneer er 0x iets over schoenen gezegd is dat te kiezen met de gedachte dat komt vast hierna?
(het feit dat je 2 kon kiezen -als ik het goed begrijp uit je berichtje- is trouwens niet goed. Dit is onjuist en had niet mogen gebeuren. Dan staat de parameter bij die vraag dus blijkbaar niet goed.)
Yucon schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:52:
Ik heb hem gisteravond ingevuld en twijfel of ik het nu goed gelezen heb. Ging de tweede serie vragen nu echt over de keuze tussen gewone shampoo kopen of de luizenvariant? Is het dan niet relevant of ik luizen heb?
1e scenario was product B kopen in schaarste (was voor respondent 1 luizen en voor respondent 2 normale shampoo en ga zo maar door)
2e scenario was product B kopen in overvloed (was voor respondent 1 luizen en voor respondent 2 normale shampoo en ga zo maar door)
sheez88 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 10:22:
[...]
Ik ben zelf als ecomisch psycholoog afgestudeerd een aantal jaar terug en je hebt zeker gelijk. Ik geloof dat er maximaal 2 van de 150 masterscripties daadwerkelijk zijn gepubliceerd en dat met nog hulp/aanpassingen van de hoogleraren. Kans dat iets daadwerkelijk gepubliceerd wordt, is dus zeer klein.
Dat betekent automatisch dat het inderdaad voornamelijk gaat om het aantonen dat je beheerst om literatuurstudie te doen + APA, een experiment kan opzetten en de juiste analyses kunt uitvoeren en dat je goede zelfreflectie hebt (general discussion).
De TS heeft inderdaad een leuk stukje theorie gelezen en heeft dan ook al enthousiast conclusies getrokken tussen verschillende onderzoeken. Echter, blijkt het in de praktijk toch een stukkie lastiger te zijn om het juiste onderzoek op te zetten om dit ook daadwerkelijk te kunnen aantonen; hier liep ik zelf ook tegenaan. Dit wordt bewezen door de bijdehante, maar terechte reacties van de leken/tweakers waarbij al je mooie theorieen en eigen onderzoek meteen al op de proef gesteld wordt.
Klopt inderdaad. Je voert een onderzoek uit, wat je zelf kiest en leuk vind, binnen het onderzoeksgebied van je begeleider. Overal staat aangegeven dát het gebruikt kan worden in zijn/haar onderzoeken, nu of in de toekomst. Echter komt het haast niet voor en is het vooral het toetsen van punten of de student voldoet aan x aantal punten om zijn master succesvol af te ronden (afgezien van je vakken natuurlijk).
Fiber schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:39:
Best kans dat die hele enquete fake is en dat het werkelijke onderzoek gaat over bijvoorbeeld hoe wij reageren op de TS of hoe vaak lezers van dit topic op 'shampoo' gaan Googelen in het eerstkomende uur na het lezen van dit topic...

Hoe mooi ik je gedachtengang vind en hoe mooi de plottwist dan zou zijn, is dit helaas niet waar. De enquête en mijn thesis is allesbehalve fake. Ik hoop dan ook in juni/juli mijn onderzoeken te verdedigen.
Ionicawa schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:07:
Hoi,
Ik denk dat je keuze voor shampoo wat ongelukkig is, want voor mij persoonlijk (en ik geloof voor veel anderen) koop ik de shampoo die ik altijd gebruik en dus niet het product dat bijna op is. Als het wel op is vraag ik aan een medewerker of het echt niet meer op voorraad is in de winkel. Als het echt niet meer op voorraad is gaan er andere zaken spelen, want dan moet ik iets anders kiezen. Schaarste speelt daarin misschien wel een rol, maar ik denk dat brand recognition de grootste rol speelt. Daarnaast zal ik niet de enige zijn die de fles opent en even ruikt naar de geur van de shampoo, wat ook een rol speelt in de aankoop.
Hoi,
De keuze kan inderdaad een verkeerde zijn geweest. Denk dat ik volgende week begin met de data-analyse en dan kan ik daar meer over zeggen. Ik vond het eerlijk gezegd heel moeilijk om een product te vinden die tegelijk een genante variant had en een normale. Condooms kopen -> mensen vinden het genant.. wat zet je er dan tegenover? Is het gek om dan tegenover condooms de aankoop van een eettafel bij wijze van te zetten? Wellicht niet, en wellicht was dat een betere keus.
Dan over het gênante gedeelte; Als ik zo'n product nodig heb dan koop ik het, ik zie overigens het verband niet echt tussen Brand A (luizenshampoo) en Brand B & C (geen luizenshampoo? of wel, is niet echt duidelijk in je enquête) dus ik heb geen andere keuze dan Brand A te kopen.
Maar hypothetisch gezien als er 5 merken luizenshampoo zijn, waar ik allemaal niet bekend mee ben, dan spelen heel veel factoren een rol om tot een keuze te komen. (even uit mijn hoofd) Prijs (hogere prijs = meer kwaliteit?), inhoud fles (verhouding inhoud/prijs, hoeveel heb ik realistisch nodig?), merk (herken ik dit merk ergens van? denk aan tv-reclame of ervaringen van kennissen), positie in schap (ooghoogte heeft in principe de duurdere, meer kwalitatieve producten) en aantal producten (schaarste dus, de vraag is of het echt veel verkocht wordt of dat er geen medewerker langs is gekomen om het bij te vullen)
Ik snap wat je bedoelt. In elke scenario is product A en product C altijd gelijk. Zelf wilde ik als product B luizenshampoo was A en C dat ook zouden zijn en vice versa bij normale shampoo. Dit naar aanleiding van een onderzoek van Wright et al. (2012) die het met energy dranken deden. Waarbij in elke scenario de andere producten hetzelfde waren. Echter in overleg met mijn begeleider heb ik dit veranderd naar hoe het nu is, vraag me nu af of dat de juiste keuze was. Of het mijn onderzoek schaad? Denk het niet. Had het duidelijker gekund door alleen hetzelfde product aan de boven en onderkant te hebben? Wellicht wel ja.
Ik denk dat er heel veel factoren zijn die invloed kunnen hebben op de aankoop, en ik denk dat schaarste daar best een factor in kan zijn, maar hoe wil je dat aantonen? Het is allemaal heel hypothetisch nu en ik mis de link naar de praktijk. Ja, de enquête gaat je waarschijnlijk een antwoord geven op de vraag of schaarste meespeelt in het maken van een aankoop en het antwoord is hoogstwaarschijnlijk ja. Dit antwoord krijg je doordat je enquête volledig bezig is met schaarste, en niet met andere factoren. Daarmee speel je in op de gedachtegang van mensen en krijg je onvolledige antwoorden.
Wees nou eerlijk, wat dacht je zelf dat de conclusie zou zijn en is dat nu anders dan de resultaten die je terugkrijgt uit de enquête?
Succes!
Goeie feedback. Voor nu is het inderdaad zo dat ik denk dat het effect (die al in literatuur weergegeven wordt) bestaat voor normale producten, dus normale shampoo in schaarste hogere verkopen. Voor de luizenshampoo denk ik ook dat die er is, echter is zo'n effect dus nog niet in de literatuur weer te vinden dat die er is.
Ik denk dat het interessanter is om je af te vragen hoe erg schaarste meespeelt in vergelijking met andere factoren. Dan kan je er ook een nummer op leggen zodat je dat eventueel nog met de praktijk kan toetsen. (als dat onderdeel is van het onderzoek)
Klopt, dat zou dan bijvoorbeeld een vervolg onderzoek zijn. Met dit als soort van basis. 'We hebben gevonden dat schaarste een rol kan spelen bij genante producten, nu willen we weten hoe grote rol dit écht speelt'. Op zo'n manier. Dat zou voor een onderzoek als dit (5/6 maanden) veel en veel te groot zijn.
Wat raar, dit heb ik nog niet eerder gehoord. Het enige wat de RUG hierin faciliteert is de login via de rugsite naar Qualtrics zodat ik de 'full' versie heb bij qualtrics. RUG heeft dan ook een contract lopen met Qualtrics zodat wij al hun faciliteiten tot onze beschikking hebben.
Zou je dit meer kunnen specificiëren? Ben namelijk heel benieuwd wat beneden peil was. Mag ook in een DM, maar ik heb dit graag zelf helder voor ogen. Kan als je een richting geeft waar het was de vraag opzoeken, zonder dat je de enquête opnieuw hoeft te doorlopen. Ben in ieder geval heel benieuwd, dit zou niet zo mogen zijn. (Verder weet ik natuurlijk dat ik niks 1 op 1 vertaald heb uit NL. Dat ik iets vanuit mijn hoofd 'te Nederlands' opgeschreven heb sluit ik niet uit, maar dan leer ik daar graag van. Blijft natuurlijk ook voor mij een 2e taal, maar via een Engels forum geen reactie op gehad. Wellicht voelden die zich te bezwaard, zou kunnen.)
Bedankt dat jij en iedereen hier boven je de tijd hebt gevonden om mij verder te helpen met mijn survey. Doet me goed.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.