Touwtje ventilatierooster vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:37
De ventilatieroostertjes in mijn woonkamer zijn oud en klemmen een beetje. En blijkbaar zijn de touwtjes zo oud, dat ik er eentje stukgetrokken heb. 8)7 Die moet dus vervangen worden, maar hoe?

Dit is het rooster (1 van de 3):
Ventilatierooster 1

Als ik de aluminium kap er af haal (simpel klemsysteem), zie je een aantal schroeven:
Ventilatierooster 3
"A" zijn schroeven die zo krap tussen het kozijn en het rooster zitten, dat ze onmogelijk los te draaien zijn. Deze lijken wel de eindkapjes vast te houden (zitten er ook nog 2 uiterst rechts, ook onbereikbaar).
"B" zitten binnenin de eindkapjes. Als ik ze losmaak, gaat er helaas niks minder vast zitten
"C" zijn schroefjes waarmee het alu binnenwerk aan het buitenframe geklemd lijkt te zitten. Ook bij deze komt er niks in beweging als ik ze loshaal.

Intussen loopt het roostertje een stuk soepeler met een flinke plens WD40. O-) Nu dat stomme touwtje nog.

Kent iemand deze roosters, om me een duwtje in de juiste richting te geven om deze open te krijgen? *knip* verzekeringsfraude is niet nodig.:X

[ Voor 3% gewijzigd door Krisp op 21-04-2018 16:17 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Glaslatten eraf, raam eruit en dan komt rooster ook los. Dan kun je overal goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
Omg @Sethro dan gelijk het glas terugplaatsen? Of nieuw rooster?
Moeten we natuurlijk wel zeggen dat je twee zijdig kit uit moet snijden, en later weer moet afkitten en goed afmessen.
Laat staan dat je je glaslatten misschien breekt.

OT: hoe bedien je het bij het rooster wat nog wel funtioneerd. Ik heb alleen ervaring met de ‘nieuwere’ varianten. (Duco roosters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Sethro schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:59:
Glaslatten eraf, raam eruit en dan komt rooster ook los. Dan kun je overal goed bij.
Ja, of toch een steentje :D.
sbruynis schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:04:
Omg @Sethro dan gelijk het glas terugplaatsen? Of nieuw rooster?
Moeten we natuurlijk wel zeggen dat je twee zijdig kit uit moet snijden, en later weer moet afkitten en goed afmessen.
Laat staan dat je je glaslatten misschien breekt.

OT: hoe bedien je het bij het rooster wat nog wel funtioneerd. Ik heb alleen ervaring met de ‘nieuwere’ varianten. (Duco roosters)
Met het ene touwtje trek je hem open, met de andere dicht. Dus beide touwtjes zullen wel aan een wieltje vastzitten dat dan het sluitklepje 90 graden draait naar open of dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-05 10:01
Aan de linkerzijde van het ventilatierooster staat dat het een Buva is. Je kan vrij veel vinden op de site van Buva zelf, maar aangezien deze al vrij oud zijn zou ik er een email aan wagen om informatie op te vragen.

Daar gaan ze je vast wel mee helpen.

Buva.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
xinix03 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:12:
Aan de linkerzijde van het ventilatierooster staat dat het een Buva is. Je kan vrij veel vinden op de site van Buva zelf, maar aangezien deze al vrij oud zijn zou ik er een email aan wagen om informatie op te vragen.

Daar gaan ze je vast wel mee helpen.

Buva.nl
WTF, compleet overheen gekeken. :X Goeie tip, ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Nu al een reactie van Buva binnen (complimenten!), met de eerste twee pagina's van de technische gegevens van de roosters. Helaas zijn de volgende pagina's er niet meer, en is dit rooster al lang uit de handel (dus ook geen reservedelen e.d. meer).

Dat wordt voorlopig het touwtje maar weer vastknopen aan het afgebroken eindje en "ooit" bij gelegenheid een nieuw roostertje plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zit je in een huurwoning? Dan zet je de woningbouwvereniging er toch op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
CH4OS schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:37:
Zit je in een huurwoning? Dan zet je de woningbouwvereniging er toch op?
Nope, huis recent gekocht (wel van een woningcorporatie). 't Is dus mijn eigen probleem ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Reptile209 schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:53:
Nope, huis recent gekocht (wel van een woningcorporatie). 't Is dus mijn eigen probleem ;).
Ah, oke. Wellicht kun je hen wel vragen om assistentie dan. :) Aan de andere kant; waarom het bij de overdracht dan niet aangegeven als gebrek dat die touwtjes slecht waren? Dan had de woningcorporatie verantwoordelijk geweest om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
CH4OS schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:29:
[...]
Ah, oke. Wellicht kun je hen wel vragen om assistentie dan. :) Aan de andere kant; waarom het bij de overdracht dan niet aangegeven als gebrek dat die touwtjes slecht waren? Dan had de woningcorporatie verantwoordelijk geweest om het op te lossen.
Ik woonde er op dat moment nog niet. Had al wel gezien dat de roostertjes wat stroef liepen, maar gezien de verdere verbouwing van de afgelopen maanden was dat geen breekpunt (no pun...) voor me. Mijn verwachting was dat even schoonmaken en smeren voldoende zou zijn. Bovendien is de woningmarkt hier zo verziekt dat ik best stampij had kunnen maken vóór de koop, maar dan waren er voor mij 10 andere kopers geweest :P.

Pagina: 1