Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-04 09:35
Beste tweakers,

Sinds al bijna een maand woon ik op kamers in mijn studentenstad, maar ik houd best wel van muziek luisteren. Enkel, mijn oren beginnen pijn te doen van mijn oortjes en ik begin toch wel de trillingen van mijn subwoofer van thuis te missen, dus ben ik op zoek naar een audiosysteem.

Ter referentie, op de kamer bij mijn ouders heb ik een Logitech z623 staan waarvan ik de bas erg kan waarderen maar sinds ik de Xiaomi Hybrid Pro's gebruik begin ik toch de highs te missen in mijn z623. Nu zat ik eerst voor deze Logitech speaker rond te kijken, maar het viel me op dat de prijzen gestegen zijn ten opzichte van dat het eerst was. Dit icm met het willen van meer highs zette me tot denken (V-shape geluidsprofiel), wat voor opties zou ik nog meer hebben.

Toen viel mijn oog op de Edifier R1280T. Het setje zag er leuk uit, maar ik las dat de lage frequenties wat minder aanwezig zijn (mogelijk een sub toevoegen?). Ook zat ik te denken aan de optie zelf bouwen. Tijdens mijn studie heb ik nml een project gehad waarbij een heel speakersysteem moesten bouwen qua elektronica. Het enige nadeel hiervan is alleen dat ik geen/nauwelijks tools heb om een mooie speakerkast te bouwen.

Laatste eis, is dat ik graag BT zou willen hebben maar dat kan bijv. ook met zo'n logitech kastje.

Dus, nu mijn vraag:

Zelf een 2.1 speakerset bouwen of een set kopen?

Mijn budget is ongeveer 130 a 160 euro

[ Voor 32% gewijzigd door Lange-199 op 20-04-2018 21:04 . Reden: Sorry voor het oncomplete bericht, was nog bezig met typen 8)7 ]

Beste antwoord (via Lange-199 op 01-05-2018 19:16)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zelfbouw is niet rendabel in deze prijsklasse, zelfs als je het gereedschap al hebt en hout en verf gratis kan krijgen. Maar het is natuurlijk wel heel leuk om zelf iets gebouwd te hebben ;)

Als je voor je budget alleen een subwoofer wilt bouwen kan het wel uit. Ik denk alleen niet dat je dat nodig hebt, een standaard setje computerluidsprekers gaat namelijk al hard en diep genoeg voor muziek op een studentenkamer.

[ Voor 97% gewijzigd door TBTL op 21-04-2018 13:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat is je vraag nu? Wat is je budget? Wat heb je zelf al gevonden? Wil je nieuwe oordopjes? Een 2.1,5.1 of 7.1 set? Ik kan er weinig van maken.

Waarom bestel je niet gewoon een Logitech z623? Of spaar je nog even door, als ze zo goed bevallen.

[ Voor 26% gewijzigd door EWK op 20-04-2018 21:03 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
EWK schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:02:
Wat is je vraag nu? Wat is je budget? Wat heb je zelf al gevonden? Wil je nieuwe oordopjes? Een 2.1,5.1 of 7.1 set? Ik kan er weinig van maken.

Waarom bestel je niet gewoon een Logitech z623? Of spaar je nog even door, als ze zo goed bevallen.
Whoops, sorry voor de verwarring. Ik was nog bezig met m'n bericht maar drukte enter een keer te vaak in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik zie niet echt hoe wij deze vraag voor je kunnen beantwoorden. Als je zelf een speakerset wil bouwen moet je dat ten eerste kunnen, daarnaast lijkt het me wel handig om wat tools in huis te hebben anders kom je niet zo ver natuurlijk. Ook zul je je er toch in moeten verdiepen en bereid te zijn er wat tijd in te investeren; ik heb het zelf nooit gedaan maar volgens mij is het wel iets lastiger dan even in een uurtje wat plankjes tegen elkaar lijmen en een speakertje aansluiten op een draadje, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben....

=edit=
Edifier heeft ook een bluetooth versie van de 1280T: pricewatch: Edifier R1280DB Black. Zelf heb ik de T, geen last van gebrek aan bass.

Zou me verbazen als je onder die prijs komt trouwens, met zelfbouw. Je moet de speakers, hout, tools, bluetooth adapter, etc allemaal nog aanschaffen....

[ Voor 25% gewijzigd door Ramon op 20-04-2018 21:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Ramon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:10:
Ik zie niet echt hoe wij deze vraag voor je kunnen beantwoorden. Als je zelf een speakerset wil bouwen moet je dat ten eerste kunnen, daarnaast lijkt het me wel handig om wat tools in huis te hebben anders kom je niet zo ver natuurlijk. Ook zul je je er toch in moeten verdiepen en bereid te zijn er wat tijd in te investeren; ik heb het zelf nooit gedaan maar volgens mij is het wel iets lastiger dan even in een uurtje wat plankjes tegen elkaar lijmen en een speakertje aansluiten op een draadje, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben....
Kunnen als in de elektronische kant lukt me zeker wel, ik studeer nml Electrical Engineering op de TU Delft dus ben er erg diep op ingegaan in het audio project (wil ook denk ik de amp zelf ontwerpen). Soldeerbout en dergelijke heb ik natuurlijk wel, maar houtbewerking is voornamelijk een probleem. Mic voor de transfer kan ik lenen via via. Ik zat ook na te denken voor voorgebouwde kasten waar ik alleen de drivers in hoef te zetten maar ik weer niet exact waar ik die redelijk goedkoop kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is ook niet alleen de speakers. Bedenk ook ff dat je versterking nodig hebt. En tijd en ruimte. En een zaag en stofzuiger (mdf geeft lekker veel zaagmeel). Wil je allemaal niet. Koop iets nieuws :)

En spaar ff door. Haal een versterker bij de kringloop of van MP en idem voor een stel mooie speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Lange-199 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:21:
[...]

Kunnen als in de elektronische kant lukt me zeker wel, ik studeer nml Electrical Engineering op de TU Delft dus ben er erg diep op ingegaan in het audio project (wil ook denk ik de amp zelf ontwerpen). Soldeerbout en dergelijke heb ik natuurlijk wel, maar houtbewerking is voornamelijk een probleem. Mic voor de transfer kan ik lenen via via. Ik zat ook na te denken voor voorgebouwde kasten waar ik alleen de drivers in hoef te zetten maar ik weer niet exact waar ik die redelijk goedkoop kan vinden.
Als je al weet wat je wil, waarom kom je het dan hier vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-05 11:04
Voor dat budget zou ik marktplaats eens gaan afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Ramon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:26:
[...]

Als je al weet wat je wil, waarom kom je het dan hier vragen?
Nou, eigenlijk weet ik het niet zeker. Het is slechts een indien ik hem zelf ontwerp. Het lijkt me wel leuk om te doen maar het houtbewerken vind ik minder.

Ik wilde meer weten of het rendabel is, of dat een kant en klaar systeem toch een betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
@Lange-199 Ik denk dat het rendabel kan zijn als je weet wat je wil/wat je belangrijk vind in geluid en daarbij dus iets kan maken wat exact op je eigen wensen is afgestemd. Eigenlijk net zoals het rendabel kan zijn om een zelfbouw PC te maken in plaats van een dure Mac Pro te kopen omdat je die dure Xeons toch niet nodig hebt.... Maar om eerlijk te zijn denk ik omdat jij tevreden bent met een Z623 dat je bijna overal mee tevreden zal zijn en het de moeite niet waard is om te gaan zelfbouwen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zelfbouw is niet rendabel in deze prijsklasse, zelfs als je het gereedschap al hebt en hout en verf gratis kan krijgen. Maar het is natuurlijk wel heel leuk om zelf iets gebouwd te hebben ;)

Als je voor je budget alleen een subwoofer wilt bouwen kan het wel uit. Ik denk alleen niet dat je dat nodig hebt, een standaard setje computerluidsprekers gaat namelijk al hard en diep genoeg voor muziek op een studentenkamer.

[ Voor 97% gewijzigd door TBTL op 21-04-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Voor jouw budget koop of bouw je niets wat de moeite waard is. Gewoon even lekker doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:10:
Voor jouw budget koop of bouw je niets wat de moeite waard is. Gewoon even lekker doorsparen.
Tweedehands natuurlijk wel. Ik heb zelf een setje B&W DM23 speakers bij de kringloop gevonden voor 30 euro, versterkers vind je ook geregeld voor rond de 50 euro. Met een beetje geluk en goed inlezen over welke oude spullen goed zijn kan je voor minder dan €100 een setje tweedehands kopen dat elk logitech setje helemaal wegspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Wat vinden je huisgenoten er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Ramon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:44:
@Lange-199 Ik denk dat het rendabel kan zijn als je weet wat je wil/wat je belangrijk vind in geluid en daarbij dus iets kan maken wat exact op je eigen wensen is afgestemd. Eigenlijk net zoals het rendabel kan zijn om een zelfbouw PC te maken in plaats van een dure Mac Pro te kopen omdat je die dure Xeons toch niet nodig hebt....
Dit is ook exact de reden dat ik hier voor advies kom. Ik wil zoveel geluid voor m'n budget als mogelijk. Ik had het idee dat het miss mogelijk was om door zoveel mogelijk diy te doen, dit me kosten zou besparen (schijnbaar niet). Doorsparen hoef ik niet te doen, maar het is meer dat ik echt niet meer wil uitgeven dan dit budget.
Ramon schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:44:
Maar om eerlijk te zijn denk ik omdat jij tevreden bent met een Z623 dat je bijna overal mee tevreden zal zijn en het de moeite niet waard is om te gaan zelfbouwen.
Tevreden met m'n z623 ben ik idd nog wel, maar, zeker voor de prijs op dit moment, zou ik hem niet nogmaal willen kopen ;) . Hiervoor mis ik gewoon bepaalde frequenties die wel doorkomen in m'n Xiaomi Hybrid Pro. Daarnaast wil ik ook graag bluetooth (zeker aangezien dit mijn enige speakerset in m'n kamer wordt), dus indien ik voor de z623 zou gaan zou ik ook zo'n BT kastje van Logitech moeten kopen (dus +30 euro). De Edifier R1280DB zat ik idd ook eerst naar te kijken, maar zag net dat ook Foritain de bas opvallend goed vond dus denk dat dit toch tot nu toe de beste optie voor mij is.
Deur op slot, geluid voluit pompen en geen problemen hoor O-).

Maar nu serieus, m'n huisgenoot die naast me zit heeft een z625 en tot nu toe nog geen last van hem gehad. Ik weet wel dat hij een eq heeft aangemaakt om bepaalde frequenties minder hard te spelen want sommige resoneren echt naar (vgm 40 en 60Hz). Dus ik denk dat als ik hetzelfde doe, dat niemand last van me zal hebben zolang ik het volume niet voluit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:56

pmeter

Poes!

Ik wil zoveel geluid voor m'n budget als mogelijk
Ook ik zou je adviseren om te kijken naar tweedehands luidsprekers. Denk aan luidsprekers die 10/20 jaar geleden een paar honderd euro per stuk hebben gekost. Tweedehands versterker erbij en je hebt het beste geluid voor het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange-199
Update: Ik ben voor de Edifier R1280DB gegaan. Ben erg benieuwd! :D
Pagina: 1