Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plaatsen eilandpv installatie met terugleveren op het net

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
We willen eigenlijk pv panelen op de schuur neerleggen (2de hands ofzo) waarbij de kosten zo laag mogelijk zijn.

Doel, tuinverlichting (led), zwembadpomp(en) en ventilatie .. beetje verwarming in de winter.. (puur om alles beetje droog te houden in de schuur)

Eigenlijk wil ik een "batterij" (ups of ander accu ding) in de schuur mikken

ja ik heb 3 grondkabels (klaar)liggen waarvan 1 voor zonnepanelen is bedoelt, maar moet de grond nog in :) te lui , maar het zou leuk zijn als ik mijn elektra kabels de grond instamp dat ik het overschot ook financieel terugkrijg (elk beetje is meegenomen)

Mijn vraag
Wat raden jullie me aan ? belangrijkste is dat ik eigenlijk los van het net moet kunnen opereren .. maar optioneel op het elektra net kan aansluiten

Wat ik eigenlijk zoek mag natuurlijk een product zijn, maar ik heb liever tips waar ik op moet letten ;)
jaren terug zag ik een camping solar charger .. paar paneeltjes met een 12v en lamp aansluiting. dat is mijn uitgangs punt.. maar ja als ik het straks op 230 aan kan sluiten is dat ook leuk ..

Omdat de pomp enzo niet 24x7 draait is het eigenlijk gewoon leuk speel dingetje ..

Ik heb de topic titel wat verduidelijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Zeehond op 25-04-2018 21:05 ]

Tja vanalles

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik kan je hier niet mee helpen. Te weinig kennis. Maar ik denk dat de eerst volgende reactie zal zijn:

"En wat had je zelf al gevonden?"

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

"En wat had je zelf al gevonden?"

:+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien hebben hun wel iets?
https://www.marktplaats.nl/verkopers/266447.html

(speciaal voor je opgezocht)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zoek even op stecagrid solarix of fronius solarix, dat is precies wat jij zoekt.
Paar honderd wat aan paneeltjes, 12v voor je tuinlampjes en accu's aansluiten om te laden plus aan het net als ups.

Alles in 1x :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:54
vso schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:42:

Eigenlijk wil ik een "batterij" (ups of ander accu ding) in de schuur mikken

ja ik heb 3 grondkabels (klaar)liggen waarvan 1 voor zonnepanelen is bedoelt, maar moet de grond nog in :) te lui , maar het zou leuk zijn als ik mijn elektra kabels de grond instamp dat ik het overschot ook financieel terugkrijg (elk beetje is meegenomen)

Mijn vraag
Wat raden jullie me aan ? belangrijkste is dat ik eigenlijk los van het net moet kunnen opereren .. maar optioneel op het elektra net kan aansluiten
gewoon tijd maken om de kabels in te graven, als je tijd hebt om de panelen te plaatsen heb je toch ook tijd om te graven :)

Een accu installatie is onnodig duur, complex (denk ook aan beveiliging tegen ontladen) en de batterijen (lood of lithium) gaan ook niet 10-tallen jaren mee.
Los van het net draaien klingt leuk, maar heeft veel nadelen als je een net-aansluiting voorhanden hebt .

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
canonball schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 21:25:
[...]

gewoon tijd maken om de kabels in te graven, als je tijd hebt om de panelen te plaatsen heb je toch ook tijd om te graven :)

Een accu installatie is onnodig duur, complex (denk ook aan beveiliging tegen ontladen) en de batterijen (lood of lithium) gaan ook niet 10-tallen jaren mee.
Los van het net draaien klingt leuk, maar heeft veel nadelen als je een net-aansluiting voorhanden hebt .
Gaat me eerder kosten en voordelen nadelen .. het hoeft ook niet jaren te draaien. vandaar dat als ik 1maal de kabels heb liggen leuk als ik bv het als "stroomnet" erbij schakel .. voor nu mag het best een "camping" oplossing zijn oid..

Tja vanalles

• Rol-Co

Rol-Co

Deze bedoel ik
http://www.miracle-moon.n...t-met-laadregelaar-2.php5

Gebruikt tekoop vanaf 100,- ongeveer

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
samen met je vorige post, als ik het goed begrijp is dit een stand alone ding .. en gebruikt het net als "ups" ?

Maar deze levert niet terug aan het net ik kan dat niet opmaken uit de beschrijving of mis ik wat ..

(sorry voor de wellicht domme vraag)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 25-04-2018 21:24 ]

Tja vanalles

• Rol-Co

Rol-Co

vso schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:23:
[...]

samen met je vorige post, als ik het goed begrijp is dit een stand alone ding .. en gebruikt het net als "ups" ?

Maar deze levert niet terug aan het net ik kan dat niet opmaken uit de beschrijving of mis ik wat ..

(sorry voor de wellicht domme vraag)
Zover ik het 2 jaar geleden (zo lang heb ik hem al liggen) begrepen heb laad hij accu's met de aangesloten zonnepanelen, hangt aan het net als een ups, dus valt de stroom weg neemt hij het over op accu's.
De 12v (of24v) aansluiting kan je alle tijden gebruiken.

@vso
Nog wat info over de soorten
https://www.oeko-energie....Steca-Solarix-Fronius-PI/

http://users.iafrica.com/...ties/inverter%20sinus.pdf

Edit:
@Zeehond
Topic titel is er niet duidelijker op geworden, het is geen "normale" pv installatie maar eilandbedrijf met accu's. Dat haal ik niet uit de topic titel.

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 25-04-2018 21:59 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 25 april 2018 @ 21:37:
[...]

Zover ik het 2 jaar geleden (zo lang heb ik hem al liggen) begrepen heb laad hij accu's met de aangesloten zonnepanelen, hangt aan het net als een ups, dus valt de stroom weg neemt hij het over op accu's.
De 12v (of24v) aansluiting kan je alle tijden gebruiken.

@vso
Nog wat info over de soorten
https://www.oeko-energie....Steca-Solarix-Fronius-PI/
Dankje maar om stroom om te vormen zodat het het net terug op gaat .. dat doet hij als ik het goed lees dus niet .. en zal ik een ander apparaat moeten hebben.

Niet erg overgens denk dat ik gewoon voor 26 panelen nieuw ga .. :) en paar omvormers oid ..

Tja vanalles

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@Rol-Co, probleem is een beetje de maximum topic titel lengte van als ik goed tel 64 tekens. Hoofdzakelijk is dat in ieder geval het onderwerp in de titel staat waarover ts advies wilt. Ik heb de titel nog wat bijgeschaaft. Indien je een verbetering weet mag die mij uiteraard rustig sturen via DM :).

200 fish found!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Zeehond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:24:

@Rol-Co, probleem is een beetje de maximum topic titel lengte van als ik goed tel 64 tekens. Hoofdzakelijk is dat in ieder geval het onderwerp in de titel staat waarover ts advies wilt. Ik heb de titel nog wat bijgeschaaft. Indien je een verbetering weet mag die mij uiteraard rustig sturen via DM :).
het was inderdaad een eilandpv installatie, maar ik wilde ook de mogelijkheid terugleveren bij net

maar het blijkt dus dat ik 2 apparaten in harmonie moet hebben ..

"Eilandpv met terugleveren op het net" lijkt imho een goeie titel

Tja vanalles

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Hier past slechts 1 advies: niet doen.

Ik sluit me geheel aan bij Canonball. Off grid is alleen voor als er geen grid voorhanden is. Het is namelijk schreeuwend duur en kan minder dan je zou willen.

Ik loop even jouw doelen langs:
1) Tuinverlichting (led) --> dat gaat wel lukken
2) Zwembadpomp(en) en ventilatie --> hmm, gaan die een zuivere sinus omvormer vragen? Een goede zuivere sinus omvormer voor een pomp, daar kan je een grondwerker voor laten komen.
3) Beetje verwarming in de winter.. (puur om alles beetje droog te houden in de schuur). In de winter doen de panelen weinig. Daar kan je geen 500 W kachel mee laten draaien, of je gooit 's zomers zoveel stroom weg, dat je wederom die grondwerker makkelijk kan laten komen om die kabel in te graven.

Dus, leuk gedachten spelletje, maar slijp je spade en hup hup hup, die kabel de grond in.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
MeTooPV schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:17:
Hier past slechts 1 advies: niet doen.
Mee eens. Ten overvloede op deze punten: Loodaccu's zijn enorm duur en gaan minder dan een jaar mee wanneer je elke dag cycled. (eigen ervaring) Voor lange levensduur moet je wel met li-ion aan de slag. Los van dat je gaat DIYen met een enorme bom zijn deze type batterijen nog veel duurder en complexer (denk aan cel-balancering en laadcontrollers).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Ik zou eens bij victron gaan kijjken, die levert wat je zoekt. Kijk hier eens https://stroomwinkel.nl/

Hiermee kan je offgrid en grid tied combineren, die kabel, die moet wel de grond in.

[ Voor 29% gewijzigd door frk123 op 25-04-2018 23:56 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:31
vso schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:21:
[...]

Dankje maar om stroom om te vormen zodat het het net terug op gaat .. dat doet hij als ik het goed lees dus niet .. en zal ik een ander apparaat moeten hebben.

Niet erg overgens denk dat ik gewoon voor 26 panelen nieuw ga .. :) en paar omvormers oid ..
Misschien ook wel belangrijk... 26 panelen is nogal wat. Initieel had ik het gevoel dat het om, zeg, max 4 panelen ging voor de hobby. Met 26 panelen gewoon een inverter er tussen en aan het net! Een kleine DC setup voor wat verlichting, en indien mogelijk DC pompen, dat is nog wel te doen en leuk. Met dit soort projectjes wordt het gewoon vervelend zodra het AC moet in eiland.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 26-04-2018 10:55 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
GENETX schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:52:
[...]

Misschien ook wel belangrijk... 26 panelen is nogal wat. Initieel had ik het gevoel dat het om, zeg, max 4 panelen ging voor de hobby. Met 26 panelen gewoon een inverter er tussen en aan het net! Een kleine DC setup voor wat verlichting, en indien mogelijk DC pompen, dat is nog wel te doen en leuk. Met dit soort projectjes wordt het gewoon vervelend zodra het AC moet in eiland.
het waren 6 a 7 panelen die op een schuurtje moeten de rest komt op het dak.

Tja vanalles

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1