Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerder deze week is hier een nieuwe router (FritzBox7581) geïnstalleerd - deze staat zo ongeveer naast mijn MacBook Air (10.13.4 High Sierra). Daarnaast staat er nog een extender: Netgear Nighthawk EX7000.
De afgelopen dagen en zelfs vanmorgen werkte ik gewoon via de FritzBox, maar toen ik na de lunch m'n Mac uit z'n dutje haalde, werkte dat plots niet meer:
'Wifi heeft het zelftoegekende IP-adres 169.xxx.xx.xxx en kan geen internetverbinding tot stand brengen.'
Op m'n iPhone (SE) idem.
Wat wél werkt, is de internetverbinding via de Netgear - via die verbinding (of hoe je dat ook noemt) kan ik gewoon online.
Hoe kan dit en - veel belangrijker nog - hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 08:59
Klinkt alsof je nieuwe router en de extender op hetzelfde kanaal zitten (al zou het in theorie moeten kunnen), heb je daar al naar gekeken?

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
xavento schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:12:
Klinkt alsof je nieuwe router en de extender op hetzelfde kanaal zitten (al zou het in theorie moeten kunnen), heb je daar al naar gekeken?
Als die extender maar 1 radio heeft zit ie praktisch altijd op hetzelfde kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:31

MsG

Forumzwerver

Hoe is de boel ingesteld? Heeft deze een eigen DHCP-server ingesteld of doet de Fritzbox al het werk?

Post eens wat foto's of instellingen, dit is erg karig qua info.

Nu klinkt het namelijk alsof het apparaat (welk apparaat bedoel je bij dit verhaal, de router of de extender) geen DHCP-leases kan uitdelen of geen contact krijgt met de DHCP-server en daarom van zichzelf maar in een gekke range gaat zitten.

Die reeks is namelijk:
169.254.0.0/16 - This is the "link local" block. As described in [RFC3927], it is allocated for communication between hosts on a single link. Hosts obtain these addresses by auto-configuration, such as when a DHCP server cannot be found.
Bronnen: https://superuser.com/que...t-ip-address-169-xx-xx-xx
https://tools.ietf.org/html/rfc3927

[ Voor 75% gewijzigd door MsG op 20-04-2018 16:25 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank voor alle antwoorden, maar... ik ben een complete digibeet, dus eerlijk gezegd begrijp ik niets van de antwoorden! Geen idee wat DHCP-leases zijn of wat een DHCP-server is. En een extended met maar 1 radio? Ook al geen idee. Eén kanaal, meer kanalen? Ik ben schrijver en journalist en als m'n wifi, m'n Mac en m'n iPhone werken, ben ik gelukkig. Ergo: ik ben nu toch wat minder gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 21:55
Tja, maar dan wordt het erg lastig je te helpen.....
Zonder meer informatie / antwoord op de gestelde vragen kunnen we via het forum weinig voor je betekenen.

Misschien is het een idee om iemand uit je omgeving met kennis van dit soort zaken te vragen je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Kan je eens testen zonder Netgear?
Kan je een kabel trekken naar de plek van de Netgear (extenders zijn waardeloos)?
Kan je de instellingen van de FritzBox, specifiek voor WiFi met ons delen (beveiliging, kanaal, zendvermogen, SSID, enz. enz.)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 10:17:
Ok, dank voor alle antwoorden, maar... ik ben een complete digibeet, dus eerlijk gezegd begrijp ik niets van de antwoorden! Geen idee wat DHCP-leases zijn of wat een DHCP-server is. En een extended met maar 1 radio? Ook al geen idee. Eén kanaal, meer kanalen? Ik ben schrijver en journalist en als m'n wifi, m'n Mac en m'n iPhone werken, ben ik gelukkig. Ergo: ik ben nu toch wat minder gelukkig.
Nou ja, in der Beschränkung zeigt sich der Meister maar dit is zoals door anderen genoemd wel erg karig.

Je zegt een FritzBox 7581. Dat duidt op een XS4ALL verbinding. Je taalgebruik is een beetje ambigu, maar staan de router, extender en MacBook fysiek naast elkaar? Waarvoor dient naar jouw idee dan die extender?

Mijn advies zou zijn om eerst je Internet- (en daarna Wifi-) verbinding goed voor elkaar te krijgen via de FritzBox. Ik heb hem zelf ook en het is een redelijk goed apparaat. Waarschijnlijk kun je (via de Wifi van de FritzBox) de router bereiken door op je internetbrowser 192.168.178.1 in te tikken. Password zal op de FritzBox zelf staan.

Helaas kun je dat soort dingen het beste met een kabeltje regelen, als je MacBook Air je enige computer is, is dat misschien wat moeilijk en is het wellicht inderdaad het beste omdat iemand in je omgeving te laten regelen.

In het algemeen zijn extenders (als in: een apparaat dat draadloos een internet-verbinding oppikt en het weer doorstuurt) weinig zinvol en zorgen ze voor veel ethervervuiling, dus tenzij je een heel groot huis hebt of 100 Wifi-netwerken ziet kun je er waarschijnlijk buiten. Da's alleen wat moeilijk te zeggen zonder meer informatie.

Om nog heel concreet op jouw vraag terug te komen: een DHCP-server zorgt ervoor dat jouw apparaat een nummertje (IP-adres) heeft binnen jouw netwerk. Zonder dat startnummer kan een apparaat niet meedoen in jouw peloton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit wel in de FritzBox en zie ook wel een SSID, maar verder niet. Ik ga de buren wel vragen, die hebben ook Macs, hopelijk kunnen zij me verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De extender is er vanwege een hele grote tuin. Ik werk op mijn macbook vaak aan de eettafel, de router staat op de grond, nog geen twee meter verder. De router staat in de achterkamer - zo'n zes meter verder. Verder hebben wij idd XS4All, wat tot de levering van deze nieuwe FritzBox prima werkte. Wel wat traag soms, maar dat heeft te maken met mijn woonplaats: sneller internet is er helaas niet, behalve dan via de kabel.
Qua computers hebben we hier meerdere Macbooks, plus twee iPhones, plus een iPad, en bekabeld werken is geen optie.
Pagina: 1