Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wil ik vooralsnog voornamelijk gebruiken om te gamen. Ik zal niet gaan videobewerken of streamen, maar gemiddeld doe ik wel meer taken tegelijk in een uur tijd op mijn pc dan dat ik huishoudelijke taken in een jaar doe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In de basis heb ik zo'n 1350 euro ter beschikking. Echter wil ik graag een 'high-end systeem'. En een belangrijk onderdeel voor deze custom build is esthethics en durability. Ik ben dus zeker bereid 200 à 300 euro extra uit te geven om te zorgen dat het er vet uit ziet en 2 jaar langer mee gaat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op schermen, muis en toetsenbord na heb ik geen zaken in huis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Over het algemeen zit ik nog een klein beetje in dubio. Ryzen of Intel. 1070, 1070 Ti of 1080. Dat soort zaken.
Ik wil geen SLI build en met 16gb ram kom ik voorlopig ver zat.
Na wat zoeken zag ik dat de 1080 maar heel weinig verschilt van de 1070 Ti die ik hieronder heb staan. Sterker nog, bij vraag en aanbod staan ze goedkoper. Het eerste systeem wat ik zag was de volgende: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Klinkt zeer interessant, vraag me alleen af of dat standaard overclockt betekend dat ik een andere processor nodig heb of die juist ook moet overclocken?
Ik heb even 2 lijstjes samengesteld:
Allereerst een lijst met Intel systeem.
Daarnaast een systeem met Ryzen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals te zien is wil ik een zwart met oranje build maken.
Van daaruit gaat mijn voorkeur uit naar de Aorus lijn. En absoluut geen MSI want ik wil sowieso geen rood.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
Daar ligt dus ook een twijfelpunt. Ik heb dit nog nooit gedaan. Maar ben technisch genoeg dat, met wat hulp, mij dit wel kan lukken.
In principe ben ik gewoon tevreden met de basis. De vraag is dus, is dit mogelijk naderhand? Als ik iets meer investeer in een i5-8400K en een moederbord die overclocking ondersteund, kan ik dan na een halfjaar nog overclocken?
Of is het handiger wat geld te besparen en dat overclocken lekker te laten voor wat het is.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zouden jullie mij advies kunnen geven over deze setup? Waar zou ik geld kunnen besparen of waar zou ik juist in kunnen investeren om het er mooier uit te laten zien, of belangrijker, de 'houdbaarheidsdatum' te verlengen?
Het systeem wil ik vooralsnog voornamelijk gebruiken om te gamen. Ik zal niet gaan videobewerken of streamen, maar gemiddeld doe ik wel meer taken tegelijk in een uur tijd op mijn pc dan dat ik huishoudelijke taken in een jaar doe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
In de basis heb ik zo'n 1350 euro ter beschikking. Echter wil ik graag een 'high-end systeem'. En een belangrijk onderdeel voor deze custom build is esthethics en durability. Ik ben dus zeker bereid 200 à 300 euro extra uit te geven om te zorgen dat het er vet uit ziet en 2 jaar langer mee gaat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op schermen, muis en toetsenbord na heb ik geen zaken in huis.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Over het algemeen zit ik nog een klein beetje in dubio. Ryzen of Intel. 1070, 1070 Ti of 1080. Dat soort zaken.
Ik wil geen SLI build en met 16gb ram kom ik voorlopig ver zat.
Na wat zoeken zag ik dat de 1080 maar heel weinig verschilt van de 1070 Ti die ik hieronder heb staan. Sterker nog, bij vraag en aanbod staan ze goedkoper. Het eerste systeem wat ik zag was de volgende: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Klinkt zeer interessant, vraag me alleen af of dat standaard overclockt betekend dat ik een andere processor nodig heb of die juist ook moet overclocken?
Ik heb even 2 lijstjes samengesteld:
Allereerst een lijst met Intel systeem.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 167,65 | € 167,65 |
| 1 | Gigabyte Aorus H370 Gaming 3 WiFi | € 130,39 | € 130,39 |
| 1 | Gigabyte GTX 1070 Ti 8GB Aorus | € 572,- | € 572,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | be quiet! Pure Base 600 Window Zwart/Oranje | € 70,91 | € 70,91 |
| 1 | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,81 | € 60,81 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D26BFSCK | € 165,50 | € 165,50 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 71,07 | € 71,07 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.380,78 | |
Daarnaast een systeem met Ryzen
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed | € 217,50 | € 217,50 |
| 1 | Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 | € 131,95 | € 131,95 |
| 1 | Zotac GeForce GTX 1070 AMP Extreme 8GB | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 57,50 | € 57,50 |
| 1 | be quiet! Pure Base 600 Window Zwart/Oranje | € 70,91 | € 70,91 |
| 1 | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,81 | € 60,81 |
| 1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 198,50 | € 198,50 |
| 1 | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 79,95 | € 79,95 |
| 1 | Crucial MX500 2,5" 250GB | € 71,07 | € 71,07 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.337,19 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals te zien is wil ik een zwart met oranje build maken.
Van daaruit gaat mijn voorkeur uit naar de Aorus lijn. En absoluut geen MSI want ik wil sowieso geen rood.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ga je overklokken?
Daar ligt dus ook een twijfelpunt. Ik heb dit nog nooit gedaan. Maar ben technisch genoeg dat, met wat hulp, mij dit wel kan lukken.
In principe ben ik gewoon tevreden met de basis. De vraag is dus, is dit mogelijk naderhand? Als ik iets meer investeer in een i5-8400K en een moederbord die overclocking ondersteund, kan ik dan na een halfjaar nog overclocken?
Of is het handiger wat geld te besparen en dat overclocken lekker te laten voor wat het is.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zouden jullie mij advies kunnen geven over deze setup? Waar zou ik geld kunnen besparen of waar zou ik juist in kunnen investeren om het er mooier uit te laten zien, of belangrijker, de 'houdbaarheidsdatum' te verlengen?