Heeft het zin om te upgraden van 2500K naar 2600X of 8600K?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HandheldGaming
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 21:56
Ik draai nu al een jaartje of 6 op een 2500K, de GPU is begin dit jaar geupgrade tot een 1070. Die ga ik dus houden. Maar ik twijfel of het zin heeft om te upgraden naar een 2600X of 8600K. Het is een hele investering en ik weet niet of ik er significant resultaat mee ga ervaren.

Wat denken jullie?

Alle reacties

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik denk dat het handig is als je minimaal verteld waarvoor je de PC (of tenminste CPU) gebruikt.

Edit: Gebruik dit template anders even

[ Voor 39% gewijzigd door Razr op 20-04-2018 15:34 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:02

MsG

Forumzwerver

Gezien je je videokaart meeneemt in je verhaal lijkt het je dus om games te gaan. Die worden wel steeds zwaarder, waardoor de i2500K bij nieuwere zware games vaak al als minimaal speelbare ondergrens wordt aangeduid, dus je begeeft je wel op het onderste vlak.

Ikzelf ben in oktober van een i5 2500 Non-K overgegaan naar een i7 2600K, de tweedehands meerprijs na verkoop van de i5 was maar enkele tientjes, dus in die zin is het een prima optie. Maar verwacht het eerder eventjes langer uit te zingen dan dat je het nieuwste in eens stukken beter kan draaien.

Benut je op dit moment het overclock-potentieel van je 2500K? Want daar zit ook nog wel marge.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• HandheldGaming
Nee, ik overclock totaal niet. Ik wissel een beetje tussen gamen en videobewerking. Vandaar dat ik me afvraag of dit de €500 die ik nu moet uitgeven. Of nog een paar jaar rekken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk of de CPU met wat je doet op de max loopt of niet. Gaat er een core op 100% lopen is upgraden nuttig, anders niet.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb zelf een 2500K die overgeclockt draait op 4Ghz, zonder al teveel kunstgrepen.
Met Cinebench haal ik daarmee een score van 150 singlethread (1T) en 530 multithreaded (nT), wat je kunt vergelijken met de tabel op deze pagina voor de 2600X en 8600K.

Natuurlijk worden de gameprestaties van een systeem ook door het gebruikte geheugen en dergelijke bepaald, maar ik heb ervoor gekozen om deze nog voorlopig nog niet te upgraden. Samen met een GTX970 kan ik tot nu toe alle titels nog prima op 1080p spelen :)

🖥️ | 🚗

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA.

• MsG

MsG

Forumzwerver

HandheldGaming schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:02:
Nee, ik overclock totaal niet. Ik wissel een beetje tussen gamen en videobewerking. Vandaar dat ik me afvraag of dit de €500 die ik nu moet uitgeven. Of nog een paar jaar rekken.
Waarom heb je dan een K-variant gekocht überhaupt? Het is een beetje zonde van de meerprijs als je dat soort overklokpotentieel niet benut. Welk moederbord heb je? Tegenwoordig heb je het met 3 klikken aan, en heb je ineens een redelijke boost.

Welke games speel je verder? Merk je actief problemen bij bepaalde games waardoor deze upgrade ineens in je hoofd op kwam? Of wat is de achterliggende gedachte? Als je nu 0 performance problemen hebt, is 500 euro later een keer uitgeven natuurlijk altijd beter. Hoewel de upgrade naar een i7 2600 met een beetje goed zoeken en met verkoop van je oude eerder in de orde €30,- - €40 euro.

Ik mis dus een beetje context en info om de upgrade-noodzaak te duiden.

Ik zit zelf op een i7 2600K @ 4.4 Ghz en een GTX 970 @1200P, en ik kan redelijk zware games nog prima spelen (GTA V, Hitman, ARMA III), maar verwacht geen strakke 60+ FPS, soms zit ik daar best wat onder.

Deze test van HWI is ook wel interessant: https://nl.hardware.info/...e-upgrade-waard-conclusie

[ Voor 44% gewijzigd door MsG op 20-04-2018 16:31 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01 08:33

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Als je geen zware videobewerking doet, is de huidige i5 (2500k) prima. Ook in games zal hij zeker niet onder doen voor andere i7 (iig niet heel dramatisch).

Geef even wat duidelijker aan waarom je nou denkt dat de upgrade je gaat bieden en wat je precies met de pc wilt doen (1080p of 4k editing?). Een i7 met meer cores kan nogal helpen met videobewerking.

Anders is er ook nog een optie om te upgraden naar een i7 2600(k).

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:27:
[...]

Ik zit zelf op een i7 2600K @ 4.4 Ghz en een GTX 970 @1200P, en ik kan redelijk zware games nog prima spelen (GTA V, Hitman, ARMA III), maar verwacht geen strakke 60+ FPS, soms zit ik daar best wat onder.

Deze test van HWI is ook wel interessant: https://nl.hardware.info/...e-upgrade-waard-conclusie
Alleen test HWI de games op lichte of normale momenten en zeker niet de zwaarste momenten waar het juist om gaat. Dus de game tests in die review zijn gewoon vrij nietszeggend.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 23:45:
[...]

[...]

Alleen test HWI de games op lichte of normale momenten en zeker niet de zwaarste momenten waar het juist om gaat. Dus de game tests in die review zijn gewoon vrij nietszeggend.
Mwoah dat is maar net welk perspectief je hebt. Lang niet iedereen vind het erg als een game af en toe eventjes inkakt, als je dat afzet tegen het idee dat de game ook helemaal niet had kunnen draaien op je hardware. Hier op Tweakers vind men even een dipje naar 20 fps ipv 60 al 'onspeelbaar', maar voor de gemiddelde user zegt mij dit meer dan de absoluut laagste frames. Elke game heeft wel even z'n zware stukje waarbij videokaarten allemaal wat dippen, dan zou dat voor mij juist een vertekend beeld geven als het merendeel van de game goed draait.

• HandheldGaming
MsG schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:27:
[...]

Waarom heb je dan een K-variant gekocht überhaupt? Het is een beetje zonde van de meerprijs als je dat soort overklokpotentieel niet benut. Welk moederbord heb je? Tegenwoordig heb je het met 3 klikken aan, en heb je ineens een redelijke boost.

Welke games speel je verder? Merk je actief problemen bij bepaalde games waardoor deze upgrade ineens in je hoofd op kwam? Of wat is de achterliggende gedachte? Als je nu 0 performance problemen hebt, is 500 euro later een keer uitgeven natuurlijk altijd beter. Hoewel de upgrade naar een i7 2600 met een beetje goed zoeken en met verkoop van je oude eerder in de orde €30,- - €40 euro.

Ik mis dus een beetje context en info om de upgrade-noodzaak te duiden.

Omdat mijn intenties destijds anders waren. Daarnaast was het prijsverschil toen nihil op moment van kopen en was dit de betere processor. Op dit moment overweeg ik ook om mijn case aan te passen (heb nu een grote Coolermaster CM960 II) Die wil ik er ook uit. Om de simpele reden dat ik wel een krachtige desktop wil, maar geen gigantische.

Ik overweeg nu om een ander moedernboard en case te nemen omdat op te lossen. Mja... keuzes.

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:17:
[...]

Mwoah dat is maar net welk perspectief je hebt. Lang niet iedereen vind het erg als een game af en toe eventjes inkakt, als je dat afzet tegen het idee dat de game ook helemaal niet had kunnen draaien op je hardware. Hier op Tweakers vind men even een dipje naar 20 fps ipv 60 al 'onspeelbaar', maar voor de gemiddelde user zegt mij dit meer dan de absoluut laagste frames. Elke game heeft wel even z'n zware stukje waarbij videokaarten allemaal wat dippen, dan zou dat voor mij juist een vertekend beeld geven als het merendeel van de game goed draait.
Ik zie niet in hoe dit meer kan zeggen. We praten hier over een zeer kort moment, een meting van minder dan een minuut op een onbekend stuk in de game. Waarbij de praktijk volledig anders kan zijn dan wat hier uit blijkt. Beter nog de praktijk is best wel anders dan dat hier uit blijkt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk moederbord gebruik je ?

evt. kun je kijken voor de i7-3770(k), die kun je op DDR3-1600 MHz gebruiken.

https://ark.intel.com/compare/65523,52210

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HandheldGaming
Gigabyte GA-P67-DS3-B3

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik ben van een 4670k naar een 8700k gegaan. Ik had daarvoor al een gtx1080ti. In Assassin's Creed Origins ben ik in drukke gebieden van 35~40 fps naar 70~75 fps gegaan. Maar met Rainbow Six Siege heb ik er geen enkele fps bij gekregen. Het hangt dus volledig af van de game, en hoe zwaar die game op de CPU leunt.

Cunning linguist.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 10:44:
[...]

Ik zie niet in hoe dit meer kan zeggen. We praten hier over een zeer kort moment, een meting van minder dan een minuut op een onbekend stuk in de game. Waarbij de praktijk volledig anders kan zijn dan wat hier uit blijkt. Beter nog de praktijk is best wel anders dan dat hier uit blijkt.
En hoe representatief is een weergave van "laagst behaalde frames" zoals jij lijkt te willen zien? Dat kan toch ook slechts 1 uiterste zijn geweest?

Verwijderd

MsG schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:17:
[...]

En hoe representatief is een weergave van "laagst behaalde frames" zoals jij lijkt te willen zien? Dat kan toch ook slechts 1 uiterste zijn geweest?
Nee, zie bijvoorbeeld de post boven die van jouw en dat is met een snellere CPU. Maar zo zijn er meer games waarbij oudere i5's eigenlijk niet meer voldoen. Dat is niet wat ik wil zien, dat is hoe het is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2018 15:22 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Ik merkte duidelijk een verschil toen ik van mn 2500k naar een 2600k ging. Upgrade lijkt klein. Maar die 4 extra threads doen wonderen. Geen stutters meer in bv BF1. De 2500k liep steeds op 100%, Mijn videokaart werd niet altijd goed benut.

Met die upgrade houd ik het nog wel een jaar of 2 uit. En als de RAM prijzen niet veranderen dan misschien nog wel langer.

[ Voor 20% gewijzigd door legendareN op 21-04-2018 16:52 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:20:
[...]

Nee, zie bijvoorbeeld de post boven die van jouw en dat is met een snellere CPU. Maar zo zijn er meer games waarbij oudere i5's eigenlijk niet meer voldoen. Dat is niet wat ik wil zien, dat is hoe het is.
Die zijn er ja, net als dat er games zijn waarbij de framerate af en toe even dipt maar verder prima speelbaar is. Het is maar net welk perspectief je in ogenschouw hebt. Echt upgraden kan altijd nog, maar voor 2 of 3 tientjes zou ik in ieder geval naar iets als een 2600K gaan, zelf zoals beschreven dus ook gedaan. Zeker met de enorm dure hardwareprijzen op het moment gooi je heel veel geld weg voor in sommige gevallen en voor sommige componenten, marginale verbeteringen.

• HandheldGaming
Zo, de keuze is gemaakt! 2600X gaat het worden. Mijns inziens de beste overall keuze qua prijs prestatie en ik vind het ook wel erg lekker dat ik weer een AMD CPU krijg (nostalgie na mijn Duron 800 en Athlon 64's).

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Welke games speel je?
Pagina: 1