Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Onlangs een computer van iemand overgenomen en nu een beetje aan het kijken naar overklokken. Het viel me op dat de cpu (i7 3930K met een Corsair h60 waterkoeler) zonder overklok al rond de 72 graden werd. Dat lijkt me voor deze toch wel fatsoenlijke waterkoeler wat heet. Ik heb om te beginnen een s OC Genie aangezet en kom nu bij eenbenchmark bij

Nu op 3,75Mhz, 1114 punten in de XTU benchmark, hoogtste temp 91 graden. Dit lijkt me toch behoorlijk hoog, of niet?

Ik heb de vetilator op de koelunit vervangen voor een nieuw exemplaar, maar resultaat is hetzelfde.

Moet ik misschien de koelpasta opnieuw aanbrengen, kan er iets met het watersysteem zijn of is dit wel redelijk normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
er ontbreekt vanalles aan je post we weten nu niks over je systeem of je settings...
80 graden is max dus stop alsjeblieft met die oc genie rommel.
als je nou eens een paar OC tutorials neemt en begint met een manual 3.8ghz met een vast system agentvoltage/vtt en een zo laag mogelijk cpu voltage dan kunnen we je daarna hier verder helpen.
btw hoe haal je die temps in godsnaam mijn 3930k begint toch echt bij 80 al te underclocken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is geen fatsoenlijke waterkoeler, het is een matige waterkoeler. Een goede luchtkoeler zal het beter doen. De radiator is gewoon veel te klein en te dun om beter te zijn dan een goede luchtkoeler. Los van dat controleer of de druk op de CPU goed is en de pasta in orde is. Word de radiator heel heet zal dat alleen het probleem niet zijn. Blijft de radiator koel moet je het zoeken in contact of de pomp. Ik vind 72 graden zonder OC trouwens niet zo vreemd voor die koeler met een 130W TDP CPU.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 20-04-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wat draai je precies op 3,75Mhz?
Bedoel je niet 3,75GHz (en let op de hoofdletters, dat kan nogal heel wat schelen namelijk).

[ Voor 11% gewijzigd door EWK op 20-04-2018 18:30 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 08:49
Ja uiteraard bedoel ik 3,75GHz.

Ik heb vanochtend de koeler even van de cpu afgehaald en vermoed dat deze gewoon niet zo lekker geplaatst was. Dus even met een verse erwt koelpasta er weer opgezet en nu krijg ik ook andere waarden.

Max 72°C bij 3,8GHz en idle een graad of 50 C.

Even nog ter toevoeging: het is een ATX midtower van Lian Li met 1 fan aan voorkant en de waterkoelfan aan achterzijde.

En wat betreft mijn referentiepunt wat betreft koelers: ik had op een andere computer een 3770K zonder problemen naar 4,2GHz geklokt met een simpele luchtkoeler van 3 tientjes, dus kon me al niet voorstellen dat dit klopte zo.

Nou ga ik eens stoppen met dei OCGenie rommel en kijken of ik nog wat betere waarden kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

De H60 is niet beter of slechter dan een medium luchtkoeler, kortom, het staat leuk, maar nuttig is anders. Dat gezegt hebbende, 50c idle is belachelijk warm, dat komt omdat de pomp header blijkbaar ook op automatiche snelheid staat (in bios checken). Zet de header van de pomp op 80-100%.

Auto-OC is zoals er terecht is opgemerkt, 'not-done', OC genie gokt een voltage waarop het gros van de processors stabiel op kan draaien, maar vaak absolute overkill. Zoek eerst op stock de laagst mogelijk voltage voor alle onderdelen, en reken daarna voor elke 100Mhz 0,05v vCore.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-07 18:48

PuijkeN

euhm ?

Vergelijk wel een 3770k niet met een 3930k ... het laatste platform verbruikt VEEL meer stroom (2 extra cores, quad channel mem controller, extra pci lanes).

Waar een dikke OC Sandy Bbridge/Ivy Bridge rond de 100-130 watt zit, zal een dikke OC Sandy Bridge-E vlot 200 watt en meer verbruiken.

Naar mijn mening is je koeler in elk geval een maatje te klein voor deze cpu...

PVOutput

Pagina: 1