Nieuwe zuilluidsprekers <300 euro tweedehands

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-04 20:19
Ik zoek?
Een paar zuidluidsprekers voor mijn 5.1 surround set. Ik ben langzamerhand aan het upgraden van een JBL SCS178 set naar een prachtige HiFi surround set. Eerste stap was de defecte subwoofer vervangen voor een Klipsch R-12SW. Tweede stap is nieuwe front speakers en center speaker. Derde stap een nieuwe receiver ter vervaning van mijn Marantz SR-4500.

Wat is je budget?
Ik ben student, dus voor nu nog redelijk laag budget. Ik ben van plan alles tweedehands te kopen zodat ik zo min mogelijk geld kwijtraak. Budget voor fronts (en center): 300 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er muziek mee afspelen, ik houd van Rap, Klassiek (belangrijk), Deep House, Techno, en Pop (eigenlijk alle muziek genres). Verder kijk ik erg graag films en series. Daarnaast game ik graag op mijn PS4.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een aantal advertenties gevonden, op dit moment heb ik mijn ogen gericht op:

KEF IQ5 zuilen met IQ2C center speaker a la 200 euro (ik ga morgen luisteren dus ik heb haast, 200 euro is afgesproken)
Linkje: https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Teufel Ultima 40 MK2 zuilen a la 275 euro (kan wel beetje afdingen waarschijnlijk):
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik wil graag weten of jullie nog tips hebben voor andere zuil/center speakers die een goede optie zouden kunnen zijn. Marktplaats staat vol met speakers, dus een deal is wel te scoren. Welke speakers het beste zijn is natuurlijk persoonlijke smaak, maar het lijkt me vervelend om vele marktplaats advertenties af te rijden. Ik zou eventueel een HiFi winkel kunnen bezoeken en doen alsof ik nieuwe speakers wil kopen, maar dan is de vraag of ik deze kan vinden op Marktplaats (ik wil ook liever niet de tijd verdoen van een medewerker). Vraag 2 is hoeveel het uitmaakt dat speakers ouder zijn? Ik weet dat speakers geen grote innovaties hebben meegemaakt in de afgelopen decennia, dat ik moet checken of de woofers nog goed bewegen en dat elk kanaal goed klinkt (zie filmpje: YouTube: vintage speakers buying tips ).

Beste antwoord (via Skaffapiraat op 23-04-2018 11:56)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Finesse schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:46:
Ik heb ook niet gezegd / beweert dat het klankmatig een voordeel hoeft te zijn om bij hetzelfde merk te blijven.
Echter is het wel zo dat TS er op termijn nog een center bij wil hebben en dat het dan misschien wel mooi uitziet om een set te tonen, Klipsch word m.i. tweedehands ook vlot aangeboden.
Zet er dan ook bij waarom hij voor die klipls moet gaan.

Die kefs komen met een center. dus dan heb je al een mooi setje.
ik denk dat voor 200E een zeer nette aankoop is.
En, een sub doet volgens mij veel meer dan alleen maar de echte lage baspartijen weergeven.
Dat is maar net hoe je laag je zelf de crosover instelt :)
maar het hele idee van een subs is juist dat ie alleen de lage baspartijen weergeeft :P
en met een paar goede zuilspeakers is dat wmb ook het enige wat ie hoeft te doen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Je hebt al een sub van Klipsch, dus naar marktplaats / 2de hands Klipsch ingeven en kiezen maar zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Finesse schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:30:
Je hebt al een sub van Klipsch, dus naar marktplaats / 2de hands Klipsch ingeven en kiezen maar zou ik zeggen.
want ?
Met 2 flinke zuilspeakers (en dat zijn beide) hoeft de sub maar zeer weinig van de muziek te verzorgen.
Alleen de echte lage bassen, daar zit nu niet echt veel "klankkleur" om heen
Ik geloof echt niet dat het daar echt voordeel heeft om dezelfde fabrikant te houden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
heuveltje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:36:
[...]

want ?
Met 2 flinke zuilspeakers (en dat zijn beide) hoeft de sub maar zeer weinig van de muziek te verzorgen.
Alleen de echte lage bassen, daar zit nu niet echt veel "klankkleur" om heen
Ik geloof echt niet dat het daar echt voordeel heeft om dezelfde fabrikant te houden.
Dat is ook wat ik dacht, het schijnt fijn te zijn om in elk geval de fronts en center van hetzelfde merk te hebben. Surround speakers en de subwoofer maken dan niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb ook niet gezegd / beweert dat het klankmatig een voordeel hoeft te zijn om bij hetzelfde merk te blijven.
Echter is het wel zo dat TS er op termijn nog een center bij wil hebben en dat het dan misschien wel mooi uitziet om een set te tonen, Klipsch word m.i. tweedehands ook vlot aangeboden.
En, een sub doet volgens mij veel meer dan alleen maar de echte lage baspartijen weergeven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Finesse schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:46:
Zet er dan ook bij waarom hij voor die klipls moet gaan.

Die kefs komen met een center. dus dan heb je al een mooi setje.
ik denk dat voor 200E een zeer nette aankoop is.
Dat is maar net hoe je laag je zelf de crosover instelt :)
maar het hele idee van een subs is juist dat ie alleen de lage baspartijen weergeeft :P
en met een paar goede zuilspeakers is dat wmb ook het enige wat ie hoeft te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
Beste Heuveltje,

Ik heb de speakers aangeschaft en ben erg tevreden! Ik heb 2 kleine vraagjes, ik heb nu op alle speakers 4 aansluitingen waarbij tussen LF en HF een bridge ligt met een kabel. Moet ik mijn speakerkabels vanaf de receiver aansluiten op LF of HF? Verder is 1 kabel ongeveer 1.5 meter lang en de andere kabel 3.5 meter lang (het zijn erg dikke, 'goede' kabels), maakt dit erg veel uit?
Ik heb crossover op 80Mhz staan, speaker sizes allemaal op small, afstanden ingesteld zoals de afstand van mijn oren tot de speaker en de subwoofer op LFE.
Ik neem aan (aannames zijn gevaarlijk) dat mijn Marantz SR4500 genoeg kracht heeft om deze speakers aan te sturen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Als de terminals met kabel (of platen) verbonden zijn, maakt het niet uit waar je de kabels op aansluit.

Ik zou beide kabels even lang maken om faseverschuiving te voorkomen, hoewel 2 meter redelijk verwaarloosbaar zou moeten zijn. Dikte zegt niks over de kwaliteit van een kabel. Prijs ook niet overigens.

Crossover op 80 MHz? Ik hoop op 80 Hz dan. MHz kun je niet horen en de sub zeker niet weergeven!

Wellicht is 150 beter voor de crossover? Dat moet je proefondervindelijk even vaststellen. Ik weet niet hoe goed de KEFs het laag weergeven. Specs zeggen daar niet alles.

De Marantz SR4500 lijkt me meer dan krachtig genoeg om de boel aan te sturen. 80 W per kanaal is genoeg om doof te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vereerd dat je mij nu tot woordvoerder voor kef speakers verheft, maar dat ben ik toch echt niet :P

Er is trouwens een heel subforum vol audio "experts"
Audio en HiFi

Maar IMHO

2 Meter kabellengte verschil maakt echt niks uit (zolang je het overschot maar niet vervolgens superstrak oprolt :P ) Ik zou zeggen dat je frontspeakers bij marantz op large moeten staan. Al ken ik die marantz niet genoeg om precies te weten wat die setting inhoud.

Kwa crosover moet je gewoon even mee spelen tot wat jij het beste vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
Haha excuus, inderdaad 80Hz, maar ik zal even luisteren welke setting het beste klinkt (ik kan 80/100/120 selecteren). Bedankt voor de hulp! Ik ga mijn laatste vraag (of ik de fronts op small of large moet hebben) vragen in het kleine audio en Hi-Fi vragen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Indien er een subwoofer bij de set geïmplementeerd is dan de speakers op "SMALL" zetten. Qua crossover is het inderdaad een kwestie van wat je zelf het fijnste vind klinken. Veelal zal het rond de 60 - 80 Hz liggen voor dit formaat speakers. Maar het hangt ook grotendeels af van de akoestiek van de ruimte en hoe de speakers in de ruimte presteren. Heb je wel de goede crossover te pakken? Drie standen voor de crossover met als laagste 80 klinkt meer als LPF for LFE (die op 120 Hz laten staan). Een crossover zal je veelal in kunnen stellen vanaf een 20/40 Hz tot richting de 200 Hz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
FeaR schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:33:
Indien er een subwoofer bij de set geïmplementeerd is dan de speakers op "SMALL" zetten. Qua crossover is het inderdaad een kwestie van wat je zelf het fijnste vind klinken. Veelal zal het rond de 60 - 80 Hz liggen voor dit formaat speakers. Maar het hangt ook grotendeels af van de akoestiek van de ruimte en hoe de speakers in de ruimte presteren. Heb je wel de goede crossover te pakken? Drie standen voor de crossover met als laagste 80 klinkt meer als LPF for LFE (die op 120 Hz laten staan). Een crossover zal je veelal in kunnen stellen vanaf een 20/40 Hz tot richting de 200 Hz.
Je hebt gelijk, dit gaat om de LPF/LFE setting, ik heb deze direct terug gezet op 120hz zoals je aangeeft. De subwoofer die ik heb aangesloten is de Klipsch R-12SW, ik heb de fronts weer op small gezet. Ik ben nu een aantal keer door het menu gegaan maar ik kan nergens de crossover setting vinden. Ben op dit moment door de handleiding aan het gaan (link: http://us.marantz.com/Doc.../DFU_SR4500_Final_Eng.pdf ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Het lijkt wel alsof de Marantz geen specieke crossover in kan stellen en dat je met "LARGE" en "SMALL" alleen een crossover van om en nabij 100 Hz triggert.
2-1. SPEAKERS SIZE
When setting the speaker size in the SPEAKER SIZE sub-menu, use the guidelines given below.
Large:
The complete frequency range for the channel you are setting will be output from the speaker.
Small:
Frequencies of the channel you are setting lower than approx. 100Hz will be output from the subwoofer.
If the Subwoofer is set to “NONE” and the front speakers are set to “Large,” then the sound may be output from both the left and right speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffapiraat
FeaR schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:48:
Het lijkt wel alsof de Marantz geen specieke crossover in kan stellen en dat je met "LARGE" en "SMALL" alleen een crossover van om en nabij 100 Hz triggert.

[...]
Ja had het inderdaad net gelezen. Dien ik nog iets te doen met de informatie over Bass Mix op het volgende screenshot? http://puu.sh/A8UIK/35a98f0315.png

Zoals te zien in de Note, hoef ik er niets mee te doen. Lijkt mij althans.

[ Voor 8% gewijzigd door Skaffapiraat op 23-04-2018 13:50 ]

Pagina: 1