Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-05 15:26
Hi,

Ik ben bijna een jaar geleden afgestudeerd als CMD'er. Het afgelopen jaar heb ik gereisd en mijzelf verder ontwikkeld. Ik krijg nu de kans om als freelance UX-designer aan de gang te gaan bij mijn afstudeerstage. Het betreft een start-up en ik moet dus niet te veel verwachten van wat ik ga verdienen, ik zal tevens een van de eerste personen zijn die daar een vast aantal uur aan de gang gaat. Het aantal uur per week is nog niet bekend, het zal waarschijnlijk om 4 volle dagen gaan. Ik zal veel verantwoordelijkheid hebben over het product wat ze ontwikkelen.

Ik zit een beetje met de handen in het haar. Als zelfstandig ondernemer hoor je minimaal 3 opdrachtgevers te hebben en mag je maximaal 70% bij een werkgever werken. Daarna vraag ik me af of ik het urencriterium dit jaar kan halen. Ik ben bang dat ik aan het einde van de rit niet veel overhoudt. Daarnaast komt dit volgens mij neer op schijnzelfstandigheid. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Hoe kan ik mijn financiële zekerheid waarborgen? Kan ik beter met een voorstel komen om dit via een payroll of gewoon in loondienst te doen? Er is duidelijk aangegeven dat ze met deze constructie willen beginnen omdat een eerste werknemer in loondienst nemen nogal een klus schijnt te zijn. Ik wil graag zelfstandig ondernemer worden maar mijn voorkeur gaat uit dat ik dit doe met wat meer ervaring (meer dan 0) en een groter netwerk. Wanneer ik bijvoorbeeld in loondienst ga kan ik in mijn vrije tijd werken aan het opstarten van een bedrijf. Nu zit ik zonder inkomsten en zal ik niet zo 1, 2, 3 een klantenbestand kunnen opbouwen. Ik wil het liefst zo snel mogelijk geld gaan verdienen.

Ik heb zelf al het een en ander gelezen maar toch kom ik er niet helemaal uit helaas

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
De beste aanpak is om dit aanbod naast je neer te leggen als zijnde een onwenselijke afleiding van je zelfgekozen pad.

Een andere werkgever mag het geluk hebben om jou aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
t_captain schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:19:
De beste aanpak is om dit aanbod naast je neer te leggen als zijnde een onwenselijke afleiding van je zelfgekozen pad.

Een andere werkgever mag het geluk hebben om jou aan te nemen.
Ik vraag mij vooral af of er hier überhaupt een gunstige situatie voor mij uit zou kunnen komen. Ik heb binnenkort een gesprek waarin we tot een overeenkomst proberen te komen. Zijn er mogelijkheden voor mij? Bijvoorbeeld door alsnog in loondienst proberen te komen? Of op een hoog uurloon mikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:46
Ik zou het aanbod beleefd afwijzen en gewoon gaan kijken naar een andere baan met wat meer zekerheid. Zoals je zelf al zegt kan het geen kwaad om eerst wat ervaring op te doen in loondienst, om te wennen aan het bedrijfsleven, onderzoek te doen naar wat je echt wilt en hoe, contacten op te doen etc.

Misschien is het werken via een detacheerder wel wat voor jou, snel achter elkaar op een paar verschillende klussen gezet worden, eventueel wat trainingen er tussendoor. Zo leer je verschillende bedrijven/opdrachten kennen, merk je wat je wel en niet leuk vindt etc.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je alleen gaat freelancen omdat de opdrachtgever dit wilt moet je het niet gaan doen en eventueel gewoon via payroll aan het werk gaan. Dan ben je gewoon verzekerd, je hebt alleen niet de zekerheid van een vaste baan.

Als je echt als zelfstandig ondernemer de leukste opdrachten wilt uitvoeren en zelf je tijden, loon en vakantie wilt bepalen moet je lekker gaan freelancen en het ''risico'' van ondernemen er bij pakken.

Ik denk zelf dat de eerste alinea bij jou past en je beter gewoon een tijdje voor een baas kan gaan werken en ervaring opdoen om over een aantal jaar misschien de stap te maken naar freelancer.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 19-04-2018 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Mijn advies is om je eigen route te volgen. Een leuk uurtarief (voor zover haalbaar met zo’n klant) kan een gouden kooi worden.

Stel, je weet 45 euro per uur te krijgen. Dan zit je meteen op 75k jaaromzet, vergelijkbaar met een vast salaris van 50-55k. En dan zit je min of meer vast aan je beslissing om (jaren eerder dan je eigen plan) zelfstandig te worden. Want hoewel een vaste baan met veel leer- en opleidingsmigelijkheden misschien wel je favoriete keuze zou zijn, ga je die stap terug niet zo makkelijk zetten. Gouden kooi dus.

Meer waarschijnlijk is het scenario dat je stagebedrijf een freelancer wil hebben voor de prijs van een werknemer. Natuurlijk ook niet in trappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
t_captain schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:36:
...

Stel, je weet 45 euro per uur te krijgen. Dan zit je meteen op 75k jaaromzet, vergelijkbaar met een vast salaris van 50-55k. ...
Die verhouding klopt volgens mij voor geen meter. Met zo'n 55k in loondienst zit je meestal op een salaris van rond de 4k per maand (plus vakantiegeld, 13e maand, reiskosten etc.). Doe je hier een berekening op basis daarvan dan moet je toch al 70 euro per uur vragen wil je op hetzelfde uitkomen. Iets wat me niet heel gek lijkt, aangezien je ook voor je eigen verzekeringen, pensioen, vakantiedagen (niet gewerkte dagen) enzovoorts moet zorgen.
Als beginnende ZZPer met 0 ervaring zou ik daar toch niet vanuit gaan, als dat de regel zou zijn was iedereen wel ZZPer geworden :)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Ga werken bij een bedrijf waar je van anderen kunt leren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Moi_in_actie
50-55k plus sociale zekerheid (8k wnv + 3k zvw) pensioen (~5k werkgeversdeel), laptop en software en wat reiskilometers is 70k.

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 20-04-2018 07:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-05 20:35
Ook een UX’er hier :) neem de adviezen hier aan. Ik kan niet inschatten wat de reden van je stagebedrijf is om je als freelancer in te huren dus ik richt me puur op jou: pak eerst een vaste plek ergens waar je veel uren kan maken. Gezien het je eerste baan is, heb je nog ontzettend veel toffe dingen om te leren. Dat ga je veel makkelijker doen op een plek waar je keihard straffeloos op je bek mag gaan. Want op je bek gaan ga je geheid :)

In die tijd kun je ook goed netwerken. Dat is dé manier om als freelance UX’er de tofste opdrachten te krijgen die je zelf wil doen. Hoe groter je netwerk, hoe makkelijker je leven als freelancer gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:06
Lunamous schreef op donderdag 19 april 2018 @ 22:14:
Hi,

(...)
ik zal tevens een van de eerste personen zijn die daar een vast aantal uur aan de gang gaat. Het aantal uur per week is nog niet bekend, het zal waarschijnlijk om 4 volle dagen gaan. Ik zal veel verantwoordelijkheid hebben over het product wat ze ontwikkelen.
(...)
Daarnaast komt dit volgens mij neer op schijnzelfstandigheid. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken.
(...)
Er is duidelijk aangegeven dat ze met deze constructie willen beginnen omdat een eerste werknemer in loondienst nemen nogal een klus schijnt te zijn.
Je geeft 't zelf al aan, dit is waarschijnlijk schijnzelfstandigheid. Je werkt een vast aantal uur voor een (maar dat is een aanname mijnerzijds) nog niet bepaalde tijd. Check deze link: https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

Het argument, 'het is nogal een klus om iemand in te dienst te nemen' is, imho, lariekoek. Een beetje administratiekantoor regelt de loonstroken, loonaangifte en wat dies meer zij voor een paar tientjes per maand. Het afsluiten van verzekeringen voor de werknemers is ook zo geregeld. Een ondernemer loopt wél wat meer risico wanneer hij / zij mensen in dienst neemt. bijvoorbeeld bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.

Ik vind het daarnaast, vanuit het bedrijfsbelang, ook een beetje een rare move. Een medewerker die een sleutelrol heeft in het ontwikkelen van het 'product' van dit bedrijf wil je juíst in dienst hebben. Immers, een ZZP-er kan op ieder gewenst moment zijn spullen pakken en weglopen. Van een medewerker die je in dienst neemt, mag je wat meer 'loyaliteit' verwachten. Neem 't van mij aan, ZZP-ers líjken een leuke oplossing, maar zijn 't vaak niet(!)

Samenvattend, doe vooral wat je wil, maar ik raad je niet aan nu om als ZZP-er, onder deze voorwaarden, aan de slag te gaan. Het lijkt mij (maar wie ben ik) dat dit bedrijf op de eerste rang wil zitten, maar daar nog geen dubbeltje voor overheeft. Verder lijkt het mij handig om pas als ZZP-er aan de slag te gaan wanneer je zó goed bent in je vak, dat mensen bereid zijn om (diep) in de buidel te tasten om jóu en niet een ander in te huren voor een klus.

[ Voor 0% gewijzigd door bernard038 op 20-04-2018 10:31 . Reden: interpunctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bernard038 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:28:
Het argument, 'het is nogal een klus om iemand in te dienst te nemen' is, imho, lariekoek. Een beetje administratiekantoor regelt de loonstroken, loonaangifte en wat dies meer zij voor een paar tientjes per maand. Het afsluiten van verzekeringen voor de werknemers is ook zo geregeld. Een ondernemer loopt wél wat meer risico wanneer hij / zij mensen in dienst neemt. bijvoorbeeld bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Ik gok dat ze eigenlijk bedoelen dat het vrij lastig is om van iemand af te komen die in dienst genomen is. Freelancers kan je veel makkelijker buiten wippen dan iemand met een tijdelijk contract, je moet toch die termijn uitzitten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lunamous
Bedankt voor al deze adviezen! Dit is precies wat ik nodig heb, iedereen bevestigt een beetje mijn onderbuik gevoel. Ik zal nog wel even met de opdrachtgever om de tafel gaan maar ik verwacht er niet veel van, ik ga nog wel een poging doen om een constructie te creëren die voor mij gunstig is maar ik betwijfel of dat gaat lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Zorg alvast dat je ook met andere werkgevers in gesprek bent. Dan ben je wellicht wat minder beinvloedbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Lunamous Ik ben 12 jaar verder in mijn carriere. Ik had een studiegenootje die dezelfde route deed zoals jij kreeg aangeboden. Hij kon vanuit een afstudeeropdracht voor zichzelf beginnen voor 40 euro per uur en vond mij sneu dat ik voor 2k per maand ergens in loondienst ging. Nu 12 jaar later zit ie nog steeds te rotzooien in dezelfde klantenkring (mkb) voor hetzelfde tarief. Hij had zijn afstudeeropdracht ook nog eens verknalt, dus hij heeft geen HBO CMD diploma en met zijn uurtarief, is zijn pensioenopbouw en mogelijkheid om wat langer vrij te nemen of cursussen te doen minimaal. Hij wil ook niet meer in loondienst, want dan mist hij zijn vrijheid. Ik ging gewoon in loondienst met mensen waar ik veel kon leren, cursussen kreeg en in teamverband leerde werken en ik heb een groot netwerk waar ik morgen aan de slag zou kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeveloperNL op 20-04-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DeveloperNL schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:12:
@Lunamous Ik ben 12 jaar verder in mijn carriere. Ik had een studiegenootje die dezelfde route deed zoals jij kreeg aangeboden. Hij kon vanuit een afstudeeropdracht voor zichzelf beginnen voor 40 euro per uur en vond mij sneu dat ik voor 2k per maand ergens in loondienst ging. Nu 12 jaar later zit ie nog steeds te rotzooien in dezelfde klantenkring (mkb) voor hetzelfde tarief. Hij had zijn afstudeeropdracht ook nog eens verknalt, dus hij heeft geen HBO CMD diploma en met zijn uurtarief, is zijn pensioenopbouw en mogelijkheid om wat langer vrij te nemen of cursussen te doen minimaal. Hij wil ook niet meer in loondienst, want dan mist hij zijn vrijheid. Ik ging gewoon in loondienst met mensen waar ik veel kon leren, cursussen kreeg en in teamverband leerde werken en ik heb een groot netwerk waar ik morgen aan de slag zou kunnen.
Ach, er zijn voor's en tegen's, de een vergaat het makkelijker dan de ander, de een houdt meer van het ZZP leven dan de ander. Ik ken genoeg vrienden en oud klasgenoten die als ZZPer te werken gaan (lang niet allen in de ICT) en ook hier met gemengde resultaten. Een aantal oud klasgenoten (in de financiële sector) zijn eerst jarenlang ZZPer geweest, maar werken nu (3 in ieder geval) weer in loondienst bij banken of andere financiële instellingen, simpelweg omdat ze het ZZPer zijn niet vonden lonen (heeft een jaar of 6 tot 8 geduurd).

Een andere goede vriend van mij (wel een ICTer) is begonnen in de detachering en is daarna ZZPer geworden. Dit is hem goed afgegaan en het bevalt hem ook nog steeds uitstekend. Hij moet wel zelf vanalles regelen (of laten regelen), maar hij vindt het erg fijn om eigen baas te zijn.

Zelf trekt het ZZPer zijn mij niet zo. Heb altijd wel gezegd, stel we vinden met een paar vrienden een gat in de markt, dan kijken we of dat product aanslaat en zo ja, dan zou ik geleidelijk aan wel overgaan naar een eigen bedrijf. Maar zo, out of the blue, ben ik enerzijds te lui om alles zelf te gaan regelen en anderzijds zit ik veel te lekker en relaxt bij mijn huidige werkgever (waar ik ook heel wat vrijheid heb).

En ja, iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Iemand die van kinds af aan al volledig op zichzelf wil werken zal eerder en met meer vertrouwen het ZZP leven induiken dan iemand die twijfelt en niet zeker weet of het wat voor hem/haar is. Vanuit mijn oogpunt vind ik een methode die een bovengenoemde vriend van mij deed een prima oplossing: eerst in de detachering werken, korte jobs bij verschillende klanten meemaken, contacten opbouwen en gaandeweg besluiten of je ofwel liever op 1 plek blijft (in vaste loondienst) of juist nog wat meer vrijheid wilt t.o.v. detachering en dus als ZZPer te werk gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-05 14:43
Als die eerste opdrachtgever een startup is, heb jij dan garanties of inzage of er wel voldoende cash aanwezig is om jouw uren te betalen? En zo ja, hoe snel? Van vorderingen alleen kan je niet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
Even een update. Toch een contract van bruto €2300,- per maand aangeboden gekregen. Het is nog wel even kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is voor beide partijen nog iets nieuws dus ik moet zelf ook goed meedenken, wat zijn dingen die ik niet over het hoofd mag zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lunamous schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:41:
Even een update. Toch een contract van bruto €2300,- per maand aangeboden gekregen. Het is nog wel even kijken naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is voor beide partijen nog iets nieuws dus ik moet zelf ook goed meedenken, wat zijn dingen die ik niet over het hoofd mag zien?
Zo heel veel is er niet om over het hoofd te zien. Buiten bonus of 13e maand zijn de belangrijkste secundaire voorwaarden pensioen, reiskostenvergoeding en opleiding, al is de kans groot dat ze dat pensioen niet zullen aanbieden. De rest is niet heel bijzonder, kijk vooral naar de mogelijkheden mbt flexibele werktijden en thuis werken. En spreek iets af over overuren (uitbetalen, tijd voor tijd,...).

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En concurrentie- cq relatiebeding. Ik teken nooit meer een concurrentiebeding, mij heeft dat 15K gekost.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-05 06:37
Moi_in_actie schreef op donderdag 19 april 2018 @ 23:39:
[...]

Die verhouding klopt volgens mij voor geen meter. Met zo'n 55k in loondienst zit je meestal op een salaris van rond de 4k per maand (plus vakantiegeld, 13e maand, reiskosten etc.). Doe je hier een berekening op basis daarvan dan moet je toch al 70 euro per uur vragen wil je op hetzelfde uitkomen. Iets wat me niet heel gek lijkt, aangezien je ook voor je eigen verzekeringen, pensioen, vakantiedagen (niet gewerkte dagen) enzovoorts moet zorgen.
Als beginnende ZZPer met 0 ervaring zou ik daar toch niet vanuit gaan, als dat de regel zou zijn was iedereen wel ZZPer geworden :)
grappige rekenmodule, maar dan ga je er ook helemaal van uit dat je gegarandeerd een werkgever vind die jou dat bruto salaris wil betalen.

daarnaast als ik bij de uitgebreide module 4k bruto invul bij een factureerbare werkweek van 40 uur, is het minimale uurtarief rond de 30 euro.

het hangt dus erg veel af van wat je dan wel en niet doet (tool gaat bijv uit van bijna 2 werkdagen onbetaalde werkzaamheden naast je factureerbare uren), hoeveel vakantiedagen je per jaar wilt (en er zijn weinig werkgevers in detachering die je meer dan 5wk per jaar geven)

Als ik die tool invul adhv mijn wensen en kosten, zou mijn gemiddelde uurtarief gelijkstaan aan een bruto salaris van 6k per maand. Ik moet de eerste detacheerder nog tegenkomen die dat geeft aan een ontwikkelaar.

Star Citizen Referral Code

Pagina: 1