Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• geekstar
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21-01 14:17
Hoi Allen,

Ik ben niet zo handig met het posten op fora en heb eerder per ongeluk een onvolledige post aangemaakt. Ik wilde deze zojuist aanpassen, maar begrijpelijk zit er nu een slotje op. Excuus hiervoor!

Hier komt poging #2....

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Door vrienden is mijn FPS verslaving weer aangewakkerd en ik wil nu een mini ITX game systeem bouwen om PUBG, Overwatch & Fortnite te spelen op high . Belangrijk vind ik een soepele game ervaring met passende fps.

Dit word de 2e build die ik ga maken in 13 jaar. Mijn eerste ervaring was eenn lang en moeizaam proces door compatibiliteits problemen en iets met faulty drivers en bios toestanden. Dit hoop ik nu te voorkomen door advies te vragen.

Om mezelf voor te bereiden heb ik een aantal avonden youtube afgestruind om self builds tutorials te bekijken. Ik heb specifiek naar Fractal Design Node 202 build gekeken. Het formaat in verticale stand en de esthetiek spreken me erg aan. Deze case komt onder de multifunctionele eettafel te staan in de woonkamer. Graag zou ik een koel en relatief stil systeem willen voor mijn budget wetende dat de keuze voor een Mini ITX concessies doen is. De combinatie van een enkele Noctua NF-F12 PWM, 120mm als intake (static pressure..?) en de Cryorig C7 als cpu koeler zouden hierin moeten voorzien. Exacte bronnen kan ik helaas niet meer vinden.

Verder ben ik van plan de bestelling bij Azerty te plaatsen, omdat ik veel waarde hecht aan een betrouwbare webshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Momenteel heb ik winkelmandje bij Azerty t.w.v. €661,-. Dat is mijn maximum voor een compleet systeem exclusied GPU. Deze wil ik 2e hands gaan aanschaffen. Hier wil ik a €200 uitgeven voor een gtx 1060 (3g). Een tweede optie is een gtx 1050 ti a €150 en over een jaar upgraden gelijk aan een gtx 1060 (6g) of beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb reeds een AOC I2381FH Zwart in bezit en zal dus op 1080p gaan spelen. Ik ben niet van plan om op korte termijn een andere monitor te kopen met dezelfde/hogere resolutie. Wellicht denk ik hier in de toekomst anders overdenk en wil de mogelijkheid niet uitsluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 tray€ 168,10€ 168,10
1ASRock H310M-ITX/ac€ 92,04€ 92,04
1Fractal Design Node 202€ 74,-€ 74,-
1Cryorig C7€ 29,95€ 29,95
1Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 17,95€ 17,95
1Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 86,54€ 86,54
1Corsair SF450€ 77,50€ 77,50
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,03

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik leun sterk naar Intel & Nvidia omdat ik puur en alleen wil gamen en niet geïnteresseerd ben in content createn/streamen/productiviteit/etc. Verder wat reviews en benchmarks gezien, maar dat zegt me vrij weinig. In het hoofd is blijven hangen dat deze combi als beste boven komt drijven, hoewel de meningen daarin verschillen. Het feit dat mijn vrienden Intel & Nvidia bezitten zal er vast ook wel mee te maken hebben .

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een aantal jaar vooruit kunnen met het systeem zonder cpu + mobo up te graden.
Wel ben ik van plan op den duur 8gb ram in dual channel bij te prikken. Gaat dit werken of is het aan te raden een 2x8 kit aan te schaffen?

Ga je overklokken?
Zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Graag doe ik een beroep op jullie ruime ervaring en kennis om een blik te werpen op mijn voorgestelde build.
Is dit een werkend uitgebalanceerd game systeem waarvan de cpu + mobo nog een aantal jaar meekan?
Zijn er dingen jullie anders zouden doen en waarom? Is de I3 serie misschien beter in mijn budget?
Ik heb gekeken naar de combi van 7th gen I5 en mobo, maar prijstechnisch lijkt het me niet interessant.

Ik kijk uit naar jullie tips en suggestie!

• Jasper_S1985
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:37
Ik zou geen 1060 3g variant halen. Fortnite knalt op hoge settings die 3g vram snel vol en dan dropt je fps zo naar 15/20. De 1050 ti met 4GB werkt beter bij fortnite.
Dus of een 1050ti 4g of de 1060 6g variant.

• SpeedQber
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 21-07 11:26
Overweeg een 9xx als je een tweedehands GPU neemt, en let op de grootte van de GPU.

[Voor 24% gewijzigd door SpeedQber op 19-04-2018 19:58]

• geekstar
@Jasper_S1985 Mijn ideale kaart zou inderdaad de 1060 6G zijn, echter valt deze zelfs 2e hands buiten mijn budget. Vandaar het idee om nu in te stappen met 1050 ti/1060 3g en dan in de toekomst upgraden. De meningen over de 2 laatsgenoemde kaarten lopen erg uiteen, waardoor het moeilijk is een keuze hierin te maken. Uiteindelijk zal ik voor de beste deal gaan die op dat momenten beschikbaar is in de V&A.

@SpeedQber Ik heb me niet in de 9xx verdiept. heb je suggesties naar aanleiding van mijn wensen (1060 6g)? In reviews heb ik gelezen dat de node 202 door de lay out makkelijk een full sized GPU aan. Waardoor ik gelukkig niet ben gebonden aan mini GPU's.

• Jasper_S1985
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 26-04 12:37
Die problemen met de 3g variant staan zowel meerdere malen op youtube als reviews maar ook bij ons in de computerwinkel hebben we deze ervaringen met klanten die zon kaart hebben aangeschaft. Heb een kennis met een 1050ti 4g en een pentium g4400 die fortnite prima speelt op goede settings. deel gewoon mijn ervaringen jij mag uiteraard weten wat je aanschaft ;) :)

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:38
@geekstar in een Node202 zou ik kiezen voor een SSD met M2 connector, scheelt weer in onder andere de hoeveelheid kabels die je kwijt moet in de kast. Ook is een GPU met blower koeler wel aan te raden zodat je de warmte fatsoenlijk kwijtraakt.

• geekstar
@Jasper_S1985 Ik waardeer de input! ik ga er nog eens goed over nadenken!

@Wekko306 zoiets als de Crucial MX500 m.2 250GB? Zitten hier nog andere voor of nadelen aan tov een 'normale' SSD? Een kabeltje minder in zo een kleine kast is zeker handig. Betreft de blower kaart, heb ik gelezen dat het specifiek in de Node 202 niet nodig zou zijn. Heb jij hier zelf ervaring mee?

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16:38
geekstar schreef op donderdag 19 april 2018 @ 21:50:
@Jasper_S1985 Ik waardeer de input! ik ga er nog eens goed over nadenken!

@Wekko306 zoiets als de Crucial MX500 m.2 250GB? Zitten hier nog andere voor of nadelen aan tov een 'normale' SSD? Een kabeltje minder in zo een kleine kast is zeker handig. Betreft de blower kaart, heb ik gelezen dat het specifiek in de Node 202 niet nodig zou zijn. Heb jij hier zelf ervaring mee?
Die zou prima zijn ja. Er zitten geen specifieke voordelen of nadelen aan. Je hebt ook SSD's met een NVME interface, die zijn sneller dan SATA maar daar ga je in de praktijk weinig van merken als je vooral games speelt.

Zelf heb ik geen ervaring met de Node202, maar toen ik me er destijds op aan het oriënteren was vond ik wel wat info dat een blower handig is.

• geekstar
Ik heb de lijst aangepast met toevoeging van Crucial MX500 m.2 250GB. Bedankt @Wekko306

• FreakzLM
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-07 23:54
pricewatch: Fractal Design Core 500

Zou je misschien eens naar deze kunnen kijken? Deze kast is ook makkelijk draagbaar, maar bied iets meer koelruimte dan die node.
Goeie keuze voeding in deze kast, en ook een goed advies om een SSD in het M.2 slot te steken.

Als alternatief voor de koeler zou je naar pricewatch: Noctua NH-L9i kunnen kijken, ik dacht zelf altijd dat de Cryorig beter zou zijn (omdat die een wat groter koelblok lijkt te hebben), maar uit reacties onder de aankondiging van de koperen versie daarvan zou toch blijken dat de Noctua iets beter is. Het lijken me overigens kleine verschillen, dus je kan ook gewoon degene nemen die je het mooiste vindt.

Het is overigens één persoon:
gjmi in 'nieuws: Cryorig komt met koperen variant van compacte C7-processorko...
gjmi in 'nieuws: Cryorig komt met koperen variant van compacte C7-processorko...

Ga je die losse fan onder de videokaart doen? Zou je er dan niet direkt twee nemen? Op pcpartpicker doen ze dat in de meeste builds met een grote videokaart volgens mij. Die fans doen overigens alleen wat voor je videokaart, maar de rest gaat sowieso wel goed, omdat er voldoende ademruimte rondom de cpu fan zit.

De FD Core 500 is dubbel zo groot en een totaal andere formfactor, dus dat lijkt me geen alternatief, zeker niet gezien de toelichting van TS dat ie de Node 202 verticaal wil plaatsen.

[Voor 12% gewijzigd door Jesse op 20-04-2018 09:43]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True