Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoJakobs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-06-2024
Mijn vraag
Specs:
CPU: i5 6700k
GPU: MSI GTX 1070 8gb
RAM: 2x 8gb hyperx fury 2666 mhz
MOBO: MSI Z170 gaming m5
PSU: Corsair HX750i
Overige: CPU+GPU costum water loop. Nooit problemen mee gehad.

Ik zal het verhaal zo helder mogelijk uit proberen te leggen. Mijn systeem startte vandaag uit het niets totaal niet meer op. Het leek er op dat hij voor 0,1 sec iets doet en dan weer uit ging. Ik heb besloten om te testen waar het aan lag, dus koppelde ik alles van mijn psu los, en sloot ik de 8 pins cpu connector en de 24 pins connector aan op een voeding die ik nog ergens had liggen. Mijn systeem startte nu wel op, waardoor ik vervolgens ging proberen de 8 pins en 24 pins van het moederbord aan sloot op de huidige voeding in het systeem. Ook nu startte mijn pc weer op, maar na 3 seconden stond ineens op wonderbaarlijke wijze mijn gpu in brand, terwijl deze niet aan was gesloten aan de psu.

Nu weet ik dus niet of mijn GPU, of juist mijn PSU het probleem is geweest. Het systeem is verder meer dan 24 uur uit geweest (ook geen enkele vorm van stroomvoorziening in deze 24 uur) waarna het ineens niet meer opstartte. Ook nooit geen problemen gehad in temperaturen van geen enkel component. GPU was overigens ook niet overclocked.

Heeft iemand enig idee waar het probleem gezeten kan hebben? Alvast bedankt voor het lezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04
Als je GPU is doorgebrand terwijl de extra PCIe connectors van de PSU niet waren aangesloten, betekent dat het mis is gegaan door de spanning die je GPU kreeg vanaf het moederbord (tot 75 Watt). Waar het probleem zit is moeilijk te zeggen zonder verder te testen, maar ik zou het probleem dan eerder verwachten in je moederbord.

Je hebt niet per ongeluk de 8pins CPU en 8pins PCIe connectors omgewisseld bij het aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

WAt bedoel je met in brand ?

Had je die psu nog wel aan de kabels van die oude PSU hangen,
Want dan kun je rare aarde loopjes krijgen :P
UTwizard schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:48:
[...]

Als je GPU is doorgebrand terwijl de extra PCIe connectors van de PSU niet waren aangesloten, betekent dat het mis is gegaan door de spanning die je GPU kreeg vanaf het moederbord (tot 75 Watt). Waar het probleem zit is moeilijk te zeggen zonder verder te testen, maar ik zou het probleem dan eerder verwachten in je moederbord.

Je hebt niet per ongeluk de 8pins CPU en 8pins PCIe connectors omgewisseld bij het aansluiten?
Waarom specfiek het mobo ?
Als er in die gpu een half kortsluitende ic zit, kan die makkelijk zat gaan roken als het mobo de correcte spanning aanlevert.

[ Voor 71% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2018 16:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04
heuveltje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:49:
Waarom specfiek het mobo ?
Als er in die gpu een half kortsluitende ic zit, kan die makkelijk zat gaan roken als het mobo de correcte spanning aanlevert.
Omdat in eerste instantie de PC uberhaupt niet aan ging, daar zal naar mijn beleving eerder een brak mobo voor zorgen dan een brakke GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoJakobs
[quote]heuveltje schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:49:
WAt bedoel je met in brand ?

Had je die psu nog wel aan de kabels van die oude PSU hangen,
Want dan kun je rare aarde loopjes krijgen :P

Ik durf helaas echt niet meer met zekerheid te zeggen of ik de kabels nog aan de oude PSU had hangen, maar ik zou niet kunnen geloven dat ik zo'n domme fout zou maken.

Zie deze link waar de brand plaats vond, (sorry voor de onduidelijke foto, was lastig om te maken.
https://gyazo.com/6cd72fc950d7bb79a0d6942b34f770cd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoJakobs
UTwizard schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:59:
[...]

Omdat in eerste instantie de PC uberhaupt niet aan ging, daar zal naar mijn beleving eerder een brak mobo voor zorgen dan een brakke GPU.
Hmm, lastig om te zeggen omdat ik nu mijn GPU uit het mobo gehaald heb, en alles start nu netjes door, ook krijg ik gewoon beeld etc etc.
Pagina: 1